niezbednikstudenta_docs/Przybylski/awionika/wymagania_projektowe.md

11 KiB

author title
Wojciech Kubiak
Piotr Józefowicz
Sebastian Wawrzyn
Dokument wymagań projektowych

Elementy składowe projektu (produkty projektu)

Semestr I

  • Aplikacja webowa

  • Komputer pokładowy (MVP)

  • Aplikacja serwerowa - REST API (WEB)

  • Relacyjna baza danych

  • Prototyp interfejsu użytkownika aplikacji webowej

  • Repozytorium git zawierające kod aplikacji, API, elektroniki

  • Tablica projektowa -- Trello

Semestr II

  • Komputer pokładowy

  • Nadajnik

  • Odbiornik

  • Wizytówka

  • Aplikacja webowa

  • Aplikacja desktopowa

  • Aplikacja serwerowa lokalna

  • Baza danych NoSql

Granice projektu

  • Produkty zawarte:

    • 1. Wyszczególnione produkty projektu
  • Funkcjonalności nie zawarte:

    • Integracja z systemem APRS, wiele urządzeń lokalizacyjnych ma tę funkcję, jednak zaimplementowanie jej jest zbyt czasochłonne.

    • Integracja z innymi komputerami pokładowymi, format danych różni się w zależności od komputera.

Lista wymagań funkcjonalnych

Komputer pokładowy

  • Dokonywanie pomiarów telemetrycznych (barometr, żyroskop, akcelerometr)

  • Zapis danych na flash (format tekstowy)

  • Odpalenie zapalnika elektrycznego

  • Automatyczne wyzwolenie separacji za pomocą barometru w apogeum

  • Wyzwolenie separacji na żądanej wysokości

  • Konfiguracja/kontrola modułu:

    • zmiana parametrów uruchomieniowych

    • odczyt danych z flash

    • czyszczenie pamięci flash

Nadajnik/Lokalizator

  • Lokalizacja GPS oraz redundantny system prędkości wysokości przyspieszenia

  • Komunikacja bezprzewodowa LORA (połączenie jednokierunkowe)

  • Konfiguracja/kontrola modułu:

    • zmiana parametrów uruchomieniowych

    • odczyt danych z flash

    • czyszczenie pamięci flash

Aplikacja internetowa

  • Logowanie za pomocą Auth0

  • Wizytówka koła:

    • informacje o kole

    • formularz kontaktowy

    • prezentacja projektów koła

  • Zarządzanie użytkownikami na koncie administratora:

    • dodawanie i usuwanie użytkowników

    • zmiana danych użytkownika

    • nadawanie i odbieranie uprawnień użytkownikom

  • Dodawanie pomiarów z pliku (json, csv)

  • Wyświetlanie danych z testów (wykresy)

  • Przegląd danych historycznych

  • Wyświetlanie testów historycznych w postaci live

  • Zintegrowania aplikacji webowej z REST API

  • Eksport testów do plików (json, excel)

  • Eksport trajektorii lotu rakiety do pliku KML (Google earth)

  • Profil użytkownika, możliwość zmiany nazwy użytkownika, imienia, nazwiska, e-maila, hasła

Aplikacja desktopowa

  • Wyświetlanie danych z testów live (wykresy)

  • Wyświetlanie lokalizacji za pośrednictwem Google Maps

  • Konfigurowanie modułów elektronicznych

  • Odczyt/Zapis danych z modułów elektronicznych

  • Wysyłanie testów na serwer

  • Zapis pomiarów w plikach json

Aplikacja serwerowa, REST API

  • Dodanie serwisów REST pozwalających na operacje wymienione w punkcie "Aplikacja internetowa"

  • Dodanie serwisów REST pozwalających na operacje wymienione w punkcie "Aplikacja desktopowa"

  • Zintegrowanie API z bazą danych

  • Wdrożenie aplikacji na środowisko testowe

  • Wdrożenie aplikacji na środowisko produkcyjne

Elektronika naziemna (odbiornik)

  • Odbieranie danych od komputera pokładowego (LORA)

  • Przekazywanie danych do serwera za pomocą REST API

  • Przekazywanie danych do kolejnych urządzeń za pomocą Seriala

  • Konfiguracja/kontrola modułu:

    • zmiana parametrów uruchomieniowych

Lista wymagań niefunkcjonalnych

Komputer pokładowy

  • Bezpieczny w użyciu

  • Prosty w użyciu

  • Niezawodny

  • Dokładny

  • Z czytelnym, przejrzystym kodem

  • Technologie:

    • Arduino

    • C++

    • FreeRTOS

Nadajnik/Lokalizator

  • Bezpieczna w użyciu

  • Prosta w użyciu

  • Niezawodny

  • Dokładny

  • Z czytelnym, przejrzystym kodem

  • Technologie:

    • Arduino

    • C++

    • FreeRTOS

Elektronika naziemna (odbiornik)

  • Bezpieczna w użyciu

  • Prosta w użyciu

  • Niezawodny

  • Ładnie obudowana

  • Z czytelnym, przejrzystym kodem

  • Technologie:

    • Arduino

    • C++

Aplikacja internetowa (frontend)

  • Wytworzona z użyciem nowoczesnych standardów

  • Single Page Application

  • Responsywna

  • Intuicyjna w obsłudze

  • Technologie:

    • Vue.js

    • Typescript

Aplikacja desktopowa

  • Wytworzona z użyciem nowoczesnych standardów

  • Single Page Application

  • Responsywna

  • Intuicyjna w obsłudze

  • Zaprojektowana według najnowszych standardów .NET

  • Używa nowych technologii i podejść programistycznych

  • Z czytelnym i przejrzystym kodem

  • Szybka obsługa zapytań

  • Zintegrowana z elektroniką naziemną oraz pozostałymi modułami

  • Technologie:

    • Vue.js

    • Electron

    • Typescript

    • .NET Core

    • C#

Aplikacja serwerowa - REST API

  • Zaprojektowana według najnowszych standardów .NET

  • Używa nowych technologii i podejść programistycznych

  • Z czytelnym i przejrzystym kodem

  • Szybka obsługa zapytań

  • Technologie:

    • .Net Core

    • Docker

Baza danych

  • Szybka obsługa zapytań

  • Rozszerzalna

  • Niezawodna

  • Technologie:

    • NoSql

Prototyp aplikacji internetowej przetestowany przez użytkowników

  • Technologie:

    • Adobe XD

Tablica projektowa - Trello

  • Historia wymagań funkcjonalnych (User stories)

  • Historia prac zdefiniowana zadaniami

  • Lista wymagań funkcjonalnych zaplanowanych na przyszłość

  • Lista zadań zaplanowanych na przyszłość

Repozytorium zawierające kod aplikacji, API oraz elektroniki

  • Czytelne

  • Uporządkowane

  • Tworzone i utrzymywane ze sztuką

  • Technologie:

    • GitHub

Mierzalne wskaźniki wdrożeniowe

Semestr I

  • System zostanie przekazany w wersji testowej alpha.

  • System zostanie zasilony danymi z symulacji lotu rakiet oraz danymi historycznymi testów silników

Semestr II

  • System zostanie udostępniony w domenie internetowej i będą z niego korzystać członkowie koła (około 20 osób)

  • Wizytówka koła będzie oglądana przez ludzi chcących się dowiedzieć czegoś o kole.

  • Przekazanie plików instalacyjnych do aplikacji desktopowej

  • Na koniec drugiego semestru klient otrzyma system w wersji beta.

Kryteria akceptacji projektu dla I semestru prac

Wymagane

  • Ukończenie zdefiniowanych funkcjonalności z listy wymagań funkcjonalnych na pierwszy semestr

  • Brak błędów utrudniających korzystanie z aplikacji

  • Produkt został oddany w czasie

Oczekiwane

  • Wykonanie produktu zgodnie z ustalonymi wymaganiami odnośnie technologii

Planowane

  • Zawieranie testów jednostkowych, integracyjnych, oraz czy spełniają swoje zadanie

Kryteria akceptacji projektu dla II semestru prac

Wymagane

  • Ukończenie zdefiniowanych funkcjonalności z listy wymagań funkcjonalnych na drugi semestr

  • Przetestowanie aplikacji pod kątem użytkowym przez testerów (klientów końcowych)

  • Brak błędów utrudniających korzystanie z aplikacji

  • Produkt został oddany w czasie

  • Produkt został wdrożony na domenę publiczną

  • Produkt został przekazany klientowi

Oczekiwane

  • Wykonanie produktu zgodnie z ustalonymi wymaganiami odnośnie technologii

Planowane

  • Zawieranie testów jednostkowych, integracyjnych, oraz czy spełniają swoje zadanie

Organizacja pracy zespołu

Strona zespołu projektowego:

  • Wojciech Kubiak - Product Owner

    • Implementacja systemów wbudowanych

    • Zarządzanie dokumentacją

    • Komunikacja z klientem - czynny udział w kole

  • Piotr Józefowicz - Scrum Master

    • Implementacja frontendu

    • Projektowanie prototypu interfejsu użytkownika

  • Sebastian Wawrzyn - DevOps

    • Implementacja backendu aplikacji

    • Stworzenie bazy danych na potrzeby aplikacji API

    • Wdrożenie i dockeryzacja aplikacji

Praca jest wykonywana w metodyce SCRUM w tygodniowych sprintach. Kod źródłowy trzymany jest na repozytorium na Githubie. Do podziału pracy i śledzenia progresu używamy aplikacji Trello

Ryzyka projektowe

Ryzyka ze względu na zasoby

  • Odejście członka implementującego stronę serwerową - trudności w ukończeniu aplikacji serwerowej

  • Odejście członka implementującego stronę frontendową - trudności w ukończeniu aplikacji

  • Odejście członka implementującego systemy wbudowane - trudności w ukończeniu aplikacji

  • Określone ramy czasowe (semestry) na stworzenie produktu

Inne

  • Nieporozumienia na linii zespół a klient wynikające z nieznajomości pojęć domenowych lub nieporozumienia dotyczące funkcjonalności czy innych rzeczy

  • Nieporozumienia w zespole dotyczące rozwiązań implementacyjnych, architektury, funkcjonalności lub używanych technologii

  • Brak odpowiedniego zaangażowania w projekt ze strony zespołu, wybranych członków zespołu

  • Nagły brak wsparcia dla lub przerwanie rozwijania wykorzystywanej technologii lub narzędzia - konieczność implementacji od nowa, lub kontynuowanie implementacji w nieużywanym/źle zaprojektowanym narzędziu, bibliotece

  • Napięty termin, nakład obowiązków związanych z uczelnią oraz sprawy prywatne, mogą negatywnie wpłynąć na pracę nad aplikacją

  • Niestandardowy temat projektu, mogą pojawić się nieoczekiwane trudności (rocket science)

Kamienie milowe

  • I faza, I semestr (02.2020 - 07.2020):

    • Przygotowanie prototypu aplikacji

    • Przygotowanie backlogu dla projektu w systemie Trello, opracowanie funkcjonalności, user stories

    • Rozpoczęcie prac programistycznych nad aplikacją

    • Rozpoczęcie prac programistycznych nad komputerem pokładowym 1.0

    • Testowanie komputera pokładowego

    • Ukończenie MVP aplikacji i komputera pokładowego

    • Poddanie MVP testom funkcjonalnym

  • II faza, II semestr(10.2020 - 01.2021):

    • Uaktualnienie dokumentacji i Trello

    • Kontynuacja prac programistycznych nad aplikacjami

    • Kontynuacje prac programistycznych nad komputerem pokładowym

    • Rozpoczęcie prac nad nadajnikiem i odbiornikiem

    • Testowanie komputera pokładowego oraz elektroniki naziemnej

    • Ukończenie aplikacji wraz ze wszystkimi zdefiniowanymi funkcjonalnościami

    • Integracja aplikacji z elektroniką

    • Testy integracyjne

    • Wdrożenie aplikacji na publiczną domenę