- Aplikacja mobilna w Apple AppStore – ze względu na ograniczenia budżetowe projektu, nie zdecydowaliśmy się na umieszczenie aplikacji w AppStore. Aplikacja będzie dostępna na platformie Google Play
- Chat wewnątrz aplikacji – chcemy, aby aplikacja była jak najbardziej wyspecjalizowana. Ze względu, że użytkownicy korzystający z przejazdów wewnątrz jednej grupy najczęściej znają się, mają też prawdopodobnie kontakt w innej aplikacji do komunikacji tekstowej.
- Przejazdy poza grupami – aplikacja skierowana jest do grup znajomych lub pracowników z jednej firmy. Zdecydowaliśmy, że przejazdy będą możliwe jedynie wewnątrz takich grup, gdyż do przejazdów między obcymi ludźmi istnieje wiele konkurencyjnych rozwiązań.
- Aplikacja nie przewiduje rejestracji korporacyjnych lub grupowych. Każdy z użytkowników tworzy konto samodzielnie. Może natomiast zostać po rejestracji dodany do firmowej grupy.
1. Internacjonalizacja – system musi posiadać lokalizowane zasoby tekstowe
2. Dostępność - aplikacja mobilna musi być dostępna dla systemów Android 4.4 (API 19+), ze względu na to, że wsparcie dla tej wersji wzwyż zapewnia obsługę większości użytkowników systemu Android
- Aplikacja webowa zostanie udostępniona na domenie carpool.com.pl i za jej pomocą w systemie zostanie utworzone co najmniej 5 grup obejmujących co najmniej 25 użytkowników.
- W obrębie każdej grupy zostanie wykonany co najmniej jeden przejazd.
- Aplikacja mobilna zostanie udostępniona na Google Play i będzie z niej korzystać co najmniej 20 osób.
- REST API zostanie poddane testom obciążeniowym, które zapewnią, że maksymalny czas odpowiedzi z serwera dla nie więcej niż 100 użytkowników jednoczenie nie przekroczy 2 sekund
### 6. Kryteria akceptacji projektu dla I semestru prac
#### 1. Wymagane
- Prototyp aplikacji
- Możliwość tworzenia grup z poziomu aplikacji webowej
- Spójna stylistycznie z prototypem aplikacja webowa
- Możliwość tworzenia przejazdów w aplikacji mobilnej
- Możliwość zapisu na istniejące przejazdy w aplikacji mobilnej
- Spójna stylistycznie z prototypem aplikacja mobilna
- Serwer REST API obsługujący obie aplikacje
- Zintegrowanie REST API z bazą danych
#### 2. Oczekiwane
- Wyświetlanie lokalizacji grup i punktów odbioru na mapie
- Wdrożenie aplikacji webowej na Azure
- Wdrożenie serwera REST API na Azure
#### 3. Planowane
- Zapraszanie użytkowników do dołączenia do grupy w aplikacji webowej
- Wyświetlanie informacji o grupach w aplikacji mobilnej
### 7. Kryteria akceptacji projektu dla II semestru prac
#### 1. Wymagane
- Możliwość tworzenia kont użytkowników z poziomu aplikacji mobilnej i webowej
- Identity provider zapewniający dostęp do zasobów REST API
- Zarządzanie grupami (edycja danych grupy, dodawanie/usuwanie użytkowników należących do grupy, wyświetlanie przejazdów odbywających się w danej grupie)
- Możliwość wyświetlania danych o odbytych przejazdach w aplikacjach mobilnej i webowej
- Możliwość tworzenia przejazdów i zarządzania nimi w aplikacjach mobilnej i webowej
- Pozytywne zakończenie testów obciążeniowych REST API
- Możliwość logowania się przy użyciu konta Google
- Podział kosztów na uczestników przejazdu wewnątrz systemu
- Identity provider ma umożliwić uwierzytelnianie przy użyciu zewnętrznych dostawców tożsamości (Google, Facebook)
### 8. Organizacja pracy zespołu
#### Zespół projektowy
- Maciej Sobkowiak - Product Owner, Web Developer
- Zarządzanie zadaniami w projekcie
- Projektowanie prototypu aplikacji webowej
- Implementacja aplikacji webowej
- Michał Dulski – Backend Developer
- Projektowanie architektury serwera REST API
- Implementacja aplikacji serwera REST API
- Implementacja identity provider’a
- Zarządzanie zasobami platformy chmurowej
- Kontakt z klientem
- Norbert Litkowski – Web Developer
- Projektowanie architektury aplikacji webowej
- Implementacja aplikacji webowej
- Integracja aplikacji webowej z platformą chmurową
- Julian Kobryński – Mobile Developer
- Projektowanie prototypu aplikacji mobilnej
- Implementacja aplikacji mobilnej
- Projektowanie architektury aplikacji mobilnej
#### Kontakt z klientem
Organizujemy regularne spotkania z klientem, na których przedstawiamy postępy, które poczyniliśmy od ostatniego spotkania i dyskutujemy o planach na dalszy rozwój aplikacji. Prezentujemy również nasze pomysły na zmiany lub usprawnienia w aplikacji oraz ewentualne problemy, które napotkaliśmy.
#### Cykl życia zdania w projekcie
Każde zadanie po powstaniu umieszczane jest w kolumnie “To Do”, a następnie jest przypisywane do osoby, która będzie odpowiedzialna za jego zrealizowanie. Kiedy programista rozpoczyna prace nad zadaniem przenosi je do kolumny “In Progress”. Wykonane zadanie trafia do kolumny “QA” (Quality Assurance) i tworzony jest Pull Request. Inny członek zespołu przygląda się zmianom wprowadzonym w związku z danym zadaniem i jeśli uważa, że zostało wykonane prawidłowo, akceptuje Pull Request i kod trafia na główną gałąź w repozytorium, a zadanie do kolumny “Done”.
#### Metodyka pracy
Metodyka pracy, według której realizujemy projekt od samego początku to klasyczny Scrum. W początkowej fazie projektu wypełniliśmy backlog i oszacowaliśmy wszystkie zadania. Organizujemy dwutygodniowe sprinty, do których przydzielamy kilka zadań z backlogu. Zdecydowaliśmy się na tę metodykę, ponieważ została ona nam zasugerowana oraz dokładnie wytłumaczona przez promotora projektu i uważamy, że jest najbardziej skuteczna.
#### Narzędzia wspomagające
- Aplikacja webowa – przy każdym commicie na główną gałąź w repozytorium uruchamiany aplikacja jest budowana w chmurze Azure. Jeśli build zakończy się sukcesem, uruchamia się release pipeline, który ten build umieszcza w odpowiednim folderze na serwerze
- Aplikacja serwerowa – przy każdym commicie na główną gałąź repozytorium uruchamiany jest workflow w GitHub Actions, który najpierw buduje aplikację, a następnie publikuje aplikację webową w chmurze Azure oraz dodaje logi całej operacji w chmurze.
- [Jira](https://jira.wmi.amu.edu.pl/secure/RapidBoard.jspa?rapidView=281&projectKey=CARP&view=planning.nodetail) - służy nam do planowania pracy w oparciu o metodykę Agile
- Określone ramy czasowe na stworzenie projektu okazały się nie wystarczające do całkowitego stworzenia aplikacji.
- Brak osób zainteresowanych korzystaniem z aplikacji –wymagane samodzielne korzystanie i testowanie aplikacji przez członków zespołu.
- Projekt jest o podwyższonym stopniu ryzyka ze względu na sytuację pandemiczną na świecie w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19. W związku z powyższym, testy z udziałem prawdziwych użytkowników mogą nie być możliwe do wykonania.
- Nieporozumienia w zespole dotyczące rozwiązań implementacyjnych, architektury, funkcjonalności lub używanych technologii
- Odejście członka zespołu - w zależności osoby, problem w ukończeniu składowej projektu.
- Brak doświadczenia w wdrażaniu aplikacji serwerowej na platformy chmurowe.
- Brak zaangażowania w projekt ze strony członków zespołu (niedostarczanie funkcjonalności na czas, brak komunikacji)
- Nagły brak wsparcia jednej z wykorzystywanych technologii lub narzędzia –konieczność zmiany narzędzi/technologii i implementacja funkcjonalności od zera w oparciu o nowe rozwiązanie albo modyfikacja obecnie istniejących funkcjonalności, aby działały z nowo wybraną technologią/narzędziem.
### 10. Kamienie milowe
#### Faza 1 (I semestr), do czerwca 2020:
- Przygotowanie prototypu aplikacji mobilnej
- Wypełnienie backlogu w systemie Jira
- Rozpoczęcie prac programistycznych nad aplikacją serwerową, webową i mobilną
- Utworzenie zasobów do hostowania bazy danych, aplikacji webowej i aplikacji serwerowej na platformie Azure
- Ukończenie MVP projektu
- Wdrożenie MVP aplikacji serwerowej na platformę Azure
#### Faza 2 (II semestr), do stycznia 2021:
- Ukończenie zaplanowanych funkcjonalności w aplikacji mobilnej, webowej i serwerowej
- Utworzenie zasobów do hostowania identity provider’a na platformie azure
- Konfiguracja narzędzi ciągłej integracji (CI) dla aplikacji serwerowej REST API
- Konfiguracja narzędzi ciągłej integracji (CI) dla identity provider’a
- Konfiguracja narzędzi ciągłej integracji (CI) dla aplikacji webowej
- Opublikowanie aplikacji mobilnej w Play Store
- Stworzenie testów dla aplikacji webowej i serwerowej
- Opublikowanie aplikacji webowej w domenie internetowej