lab4-6 work-in-progress

This commit is contained in:
Jakub Adamski 2021-06-18 04:29:39 +02:00
parent 0efb2dc30e
commit d8e52d4a18
13 changed files with 132 additions and 5 deletions

View File

@ -1,5 +1,7 @@
# Podsumowanie
Podsumowanie zajęć
Podsumowanie zajęć. Zadania z zajęć są na tym repozytorium. [Link](http://wolynski.home.amu.edu.pl/E4BC1/index.html) do strony z wykładami. DSTTLI Hasło: E4BC1
---
## LAB 1
@ -53,6 +55,7 @@ Lista:
```r
# ładowanie danych
dane <- read.table("dane1.csv", header = TRUE, sep = ";")
load(url("http://ls.home.amu.edu.pl/data_sets/Centrala.RData"))
ankieta <- read.table("http://ls.home.amu.edu.pl/data_sets/ankieta.txt", header = TRUE)
computers <- read.csv("http://pp98647.home.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/computers.csv")
```
@ -111,10 +114,8 @@ Lista:
- Dla ujemnych (min -2) wykres jest bardziej spłaszczony niż rozkłąd normalny
![kurtoza](lab3/kurtoza.png)
- **Rozkład empiryczny** - za pomocą szeregu rozdzielczego to np podanie liczebności i udziału procentowego danej zmiennej.
- **Odchylenie standardowe** - intuicyjnie rzecz ujmując, odchylenie standardowe mówi, jak szeroko wartości jakiejś wielkości (na przykład wieku, inflacji, kursu walutowego) są rozrzucone wokół jej średniej.
Im mniejsza wartość odchylenia tym obserwacje są bardziej skupione wokół średniej.
Im mniejsza wartość odchylenia tym obserwacje są bardziej skupione wokół średniej. Odchylenie standardowe z próby ma trochę inny wzór [link](https://pl.wikipedia.org/wiki/Odchylenie_standardowe#Odchylenie_standardowe_z_próby)
- **Współczynnik zmienności** - podaje się w procentach, jest to relacja odchylenia standardowego ze średnią. Mówi nam jak bardzo wartości odbiegają od siebie. Dzięki temu ze jest w procentach mozemy porównywać rózne rozkłady.
- [Przykład](https://pl.wikipedia.org/wiki/Współczynnik_zmienności)
@ -142,4 +143,130 @@ Kwantyl rzędu 1/2 to inaczej mediana. Kwantyle rzędu 1/4, 2/4, 3/4 są inaczej
---
## LAB 4
## LAB 4
Zagadnienia:
- rozkłady statystyczne
- wykład 3 i 4 na stronie
### R
```r
# odchylenie standardowe dla próby to musimy dodatkowo pomnozyc przez ten pierwiastek na koncu!!!
a_est_mm <- mean(czas_oczek_tramwaj) - sqrt(3) * sd(czas_oczek_tramwaj) * sqrt((length(czas_oczek_tramwaj) - 1) / (length(czas_oczek_tramwaj)))
barplot(counts,
xlab = "Liczba zgloszen", ylab = "Prawdopodobienstwo",
main = "Rozklady empiryczny i teoretyczny liczby zgloszen",
col = c("red", "blue"), legend = rownames(counts), beside = TRUE)
#kwanty-kwantyl, linia to moj estymator
qqplot(rpois(length(Centrala$Liczba), lambda = lambda_est), Centrala$Liczba,
xlab = "Kwantyle teoretyczne", ylab = "Kwantyle empiryczne",
main = "Wykres kwantyl-kwantyl dla liczby zgloszen")
qqline(Centrala$Liczba, distribution = function(probs) { qpois(probs, lambda = lambda_est) })
```
### Rozkłady statystyczne
Jeżeli próbka jest reprezentatywna, to stanowi ona podstawę do wnioskowania o populacji z której pochodzi. Wnioskowanie takie wymaga zbudowania modelu “zachowania się” zmiennej (cechy) X w populacji. Budowa modelu polega na przyjęciu założenia o rozkładzie (teoretycznym) zmiennej X w populacji oraz traktowaniu obserwacji jako wartości tej zmiennej.
<br/><br/>
W wykresach na dole to wartość cechy a wysokość słupka to prawdopodobieństwo wystąpienia tej wartości.
- Dwumianowy
![dwumianowy](lab4/dwumianowy.png)
![dwumianowy2](lab4/dwumianowy2.png)
- Poissona
![poissona](lab4/poissona.png)
- Jednostajny
![jednostajny](lab4/jednostajny.png)
![jednostajny2](lab4/jednostajny2.png)
- Normalny
![normalny](lab4/normalny.png)
- Wykładniczy
![wykladniczy](lab4/wykladniczy.png)
![wykladniczy2](lab4/wykladniczy2.png)
- Rayleigha
![rayleigh](lab4/rayleigh.png)
![rayleigh2](lab4/rayleigh2.png)
- Inne
![inne](lab4/inne.png)
### Zagadnienia
- Wykres kwantyl-kwantyl - służy do porównania dwóch rozkładów na podstawie kwantyli. Może służyć do porównania wartości estymowanych z rzeczywistymi. Punkt (x,y) odpowiada jednemu kwantylowi drugiego rodzaju - współrzędna y względem kwantyla tego samego rzędu pierwszego rozkładu - współrzędna x.
![kwantylkwantyl](lab4/kwantylkwantyl.png)
- Empiryczne - wynikające z doświadczenia
### Estymacja
- estymator
- estymator nieobciążony
- Estymatorem największej wiarogodności
- metody wyznaczania estymatorów
- Metoda momentów
- Metoda największej wiarogodności
- Metoda Monte Carlo
- Metoda bootstrapowa
- Rozkłady estymatorów
- chi-kwadrat
- Model wykładniczy
- Model normalny
---
## LAB 5
Zagadnienia:
- przedziały ufności
- wykład 5 na stronie
### R
### Zagadnienia
---
## LAB 6
Zagadnienia:
- testy statystyczne, testowanie hipotez statystycznych
- testy t-studenta
- wykład 6 i 7 na stronie
### R
### Zagadnienia

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 39 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 21 KiB

BIN
podsumowanie/lab4/inne.png Normal file

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 85 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 21 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 20 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 39 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 90 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 50 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 40 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 31 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 55 KiB

Binary file not shown.

After

Width:  |  Height:  |  Size: 25 KiB