{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "-"
}
},
"source": [
"![baner aitech](../grafiki/SE1/logo.jpg \"baner\") \n",
"\n",
"***\n",
"\n",
"# Sztuczna empatia 1\n",
"## Co to w ogóle jest empatia?\n",
"### Joanna Siwek\n",
"\n",
"***\n",
"\n",
"### Spis treści\n",
"1. [Wstęp](#introduction)\n",
"2. [Podstawowe pojęcia](#paragraph1)\n",
"3. [Empatia kognitywna](#paragraph2)\n",
"4. [Neuronauka](#paragraph3)\n",
"5. [Skrócony test ilorazu empatii](#paragraph4)\n",
"6. [Podsumowanie](#paragraph5)\n",
"\n",
"***\n",
"\n",
"![baner ue](../grafiki/SE1/ae_ue.jpg \"baner\") "
]
},
{
"cell_type": "code",
"execution_count": 1,
"metadata": {},
"outputs": [],
"source": [
"import ipywidgets as widgets\n",
"from IPython.display import display\n",
"from IPython.display import HTML\n",
"from IPython.display import clear_output"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"### Wstęp \n",
"
\n",
"
\n", " \n", " Pojęcie empatii jest używane w odniesieniu do szerokiego zakresu zdolności psychologicznych, które są uważane za kluczowe dla pojmowania ludzi jako istot społecznych. Pozwalają one jednostce dowiedzieć się co myślą i czują inni, angażować się z nimi emocjonalnie, dzielić się swoimi przemyśleniami i uczuciami oraz dbać o ich dobre samopoczucie [6].\n", " \n", "
\n", " \n", " Sztuczna empatia to zdolność modelu (nie będącego człowiekiem) do przewidzenia stanu wewnętrznego człowieka (np. poznawczego, emocjonalnego, fizycznego), na podstawie emitowanych przez ową jednostkę sygnałów (np. mimiki, głosu, gestykulacji) lub też do przewidzenia reakcji (m.in. stanu wewnętrznego) tej jednostki, w wypadku gdy byłaby ona wystawiona na działanie czynnika stymulującego (np. mimiki, głosu, gestykulacji, grafiki, muzyki itd.)[7].\n", "\n", "
Wąska definicja empatii - jest to zdolność do formowania ucieleśnionej reprezentacji stanu emocjonalnego innych, w tym samym czasie będąc w pełni świadomym mechanizmu przyczynowo-skutkowego, który wywołał ów stan w drugiej jednostce [9].\n", "\n", "Szersza definicja jest następująca:\n", "\n", "
Szeroka definicja empatii - Jest to połącznenie empatii emocjonalnej (rozumianej jako zdolność formułowania reprezentacji uczuć innych poprzez współdzielenie tych uczuć) oraz empatii kognitywnej (rozumianej jako zdolności poznawcze pozwalające na zapamiętywanie i wyobrażenie stanu emocjonalnego innej jednostki oraz umiejętność przyjęcia jej perspektywy)[9].\n", "\n", "Obszary zainteresowań sztucznej empatii szukają odpowiedzina następujące pytania:\n", "\n", " * Jakie warunki muszą być spełnione, aby agent (podmiot posiadający sztuczną empatię, nie będący człowiekiem) odpowiedział kompetentnie na emocje człowieka?\n", " * Jakie modele empatii powinny być zastosowane do agentów takich jak towarzysze czy asystenci?\n", " * Czy interakcje człowieka z agentem powinny imitować interakcje emocjonalne ludzi?\n", " * Czy empatyczne roboty mogą pomóc naukowcom zrozumieć rozwój emocjonalny człowieka?\n", " * Czy empatyczne roboty mogą stworzyć nieprzewidziane kategorie nieautentycznych relacji?\n", " * Jakie relacje z empatycznymi agentami mogą być uważane za autentyczne?\n", "\n", "
" ] }, { "cell_type": "markdown", "metadata": {}, "source": [ "![Piramida inteligencji emocjonalnej, Autor: Joanna Siwek, Żródło: Opracowanie własne w oparciu o [3]](../grafiki/SE1/se1_3.png \"inteligencja emocjonalna\") \n", "Inteligencja emocjonalna to zdolność identyfikacji, zrozumienia oraz użycia emocji w sposób pozytywny, w celu zarządzania niepokojem, kominikacji, empatyzowania, radzenia sobie z sytuacjami, pokonywania problemów i rozwiązywania konfliktów. Oznacza postrzeganie, ewaluację i zarządzanie emocjami swoimi i innych. Inteligencja emocjonalna, bądź też zdolność do postrzegania, użycia, zrozumienia i regulacji emocji, jest koncepcją dość nową, której celem jest połączenie sfery emocjonalnej i poznawczej [4].
\n", "\n", "W prezentowanym cyklu zajęć będziemy skupiać się na próbie wporowadzenia modelu empatycznego do systemu, umożliwiającego komunikację z użytkownikiem. System taki nazywamy podmiotem/agentem konwersacyjnym (conversational agent; w języku angielskim istnieje więcej niż jeden rodzaj \"podmiotów\". Podmiot zdolny do podejmowania decyzji i wykonywania akcji nazywany jest agentem. Podmiot bierny to \"subject\").\n", "\n", "Empatia obliczeniowa jest to zdolność systemów obliczeniowych do zrozumienia i odpowiedzi na myśli, uczucia i emocje ludzi. [11]. Proszę zwrócić uwagę na fakt, iż w tej definicji system nie jest traktowany jako jednostka równożędna człowiekowi, jako podmiot, a jedynie jako przedmiot, który jest wykorzystywany przez człowieka. Nie zakłada się możliwości empatyzowania pomiędzy systemami. Empatia obliczeniowa skupia się na zrozmieniu działania człowieka oraz możliwie przewidzeniu jego zachowań, dzięki czemu moze być wykorzystana np. w marketingu (w odróżnieniu do sztucznej empatii, która jest pojęciem szerszym a jej celem jest doskonałe odwzorowanie procesów myślowych człowieka i zastosowanie w doskonałej sztucznej inteligencji).
\n", "\n", "Podmiot konwersacyjny - jest to dowolny system dialogowy, który nie tylko dokonuje przetworzenia języka naturalnego, ale również automatycznie reaguje, używając języka zrozumiałego dla człowieka. Podmioty konwersacyjne są reprezentacją dla praktycznej implementacji lingwistyki obliczeniowej, zwykle stosowane jako chatboty bądź wirtualni asystenci w internecie i na urządzeniach mobilnych. Ich odpowiedź na bodziec wysłany przez użytkownika nie musi być tekstowa, może mieć formę mowy, grafiki, wirtualnego gestu bądź (w razie dostępnych urządzeń), gestu fizycznego [12].
\n", " \n", " Wynik 34\n", "\n", "
\n", " \n", " Badania rynkowe - Firma przeprowadza badania rynkowe, aby lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów i dostosować swoje produkty lub usługi do ich wymagań. Badania te mogą obejmować ankiety, wywiady lub obserwacje zachowań konsumentów.\n", " Tworzenie person - Firma tworzy profile klientów, aby zrozumieć, kim są ich klienci i jakie są ich potrzeby. Na podstawie tych profili można dostosować ofertę do potrzeb różnych grup klientów.\n", " Design thinking - Design thinking to podejście, w którym firma stara się zrozumieć i rozwiązać problemy swoich klientów. Przykładem takiego podejścia może być projektowanie produktów lub usług z myślą o użytkownikach, tak aby spełniały ich potrzeby.\n", " Personalizacja - Firma oferuje personalizowane produkty lub usługi, takie jak spersonalizowane buty, ubrania lub programy żywieniowe, które spełniają konkretne wymagania klientów.\n", " Działania CSR - Firma angażuje się w działania społeczne, aby pokazać, że jej wartości są zgodne z wartościami jej klientów. Działania takie mogą obejmować wsparcie dla lokalnych społeczności, ochronę środowiska czy walkę z dyskryminacją.\n", "\n", "\n", "
\n", " \n", " Odbiera: wiadomości użytkownika
\n", " Mówi: wyraża opinie o wędkarstwie
\n", " Myśli: zna się lepiej na wędkarstwie niż użytkownik
\n", " Robi: ignoruje wszystkie tematy oprócz wędkarstwa
\n", " Czuje: Miłość do ryb
\n", "\n", "
\n", " \n", " Empatyczny chatbot fanatyk wędkarstwa. Chatbot będzie każdą rozmowę sprowadzał do wędkarstwa. Chatbot będzie się obrażał gdy użytkownik będzie zmieniał temat lub gdy będzie fanem innej ryby niż chatbot. Użytkownikiem chatbota będzie każda osoba, w szczególności wędkarze.\n", "\n", "