diff --git a/game.py b/game.py index 3969c9d..8dfd7f1 100644 --- a/game.py +++ b/game.py @@ -29,135 +29,14 @@ ILOSC_KOLUMN = 15 # rozmiar okna WINDOW_SIZE = [1300, 980] -# Tworzenie planszy i kratek -plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)] - for j in range(ILOSC_WIERSZY)]) -all_sprites_list = pygame.sprite.Group() - -# smieciarka -smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10) -plansza[10, 10].setKolor(BLUE) -plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka) - -# tworzenie wyswietlanego okna -os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30) -obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE) -smieciarka.setObraz(obraz) -pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka") - -# kontenery -if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'): - shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach") -os.makedirs('resources/smieci w kontenerach') - -kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik") -kontener_plastik.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_plastik.png")) -plansza[0, 0].setJestKontenerem(True) -plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik) - -kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal") -kontener_metal.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_metal.png")) -plansza[0, 4].setJestKontenerem(True) -plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal) - -kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale") -kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_organiczne.png")) -plansza[2, 2].setJestKontenerem(True) -plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne) - -kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier") -kontener_papier.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_papier.png")) -plansza[4, 0].setJestKontenerem(True) -plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier) - -kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo") -kontener_szklo.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_szklo.png")) -plansza[4, 4].setJestKontenerem(True) -plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo) - -# domy -doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png', - 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', 'resources/plansza/domy/dom5.png'] - -domy_lista = pygame.sprite.Group() - -smieci_lista = [os.path.join(path, filename) - for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci") - for filename in files] - -# informacje o ilosci smieci w domach -font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True) -text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE) - - -def liczSmieci(domy): - ile_metalu = 0 - ile_szkla = 0 - ile_papieru = 0 - ile_plastiku = 0 - ile_pozostalych = 0 - for d in domy: - for s in d.smieci: - if "metal" in s: - ile_metalu += 1 - elif "paper" in s: - ile_papieru += 1 - elif "plastic" in s: - ile_plastiku += 1 - elif "glass" in s: - ile_szkla += 1 - elif "trash" in s: - ile_pozostalych += 1 - - text_metal = font.render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE) - text_papier = font.render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE) - text_plastik = font.render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE) - text_szklo = font.render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE) - text_pozostale = font.render( - "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE) - text_odwiedzone_domy = font.render( - "Odwiedzone domy: " + str(smieciarka.getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE) - - return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy - - -wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10) -for i in range(len(wspolrzedne_domow)): - dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]) - dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array))) - plansza[wspolrzedne_domow[i][0], - wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True) - plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom) - domy_lista.add(dom) - all_sprites_list.add(dom) - -lista_domow = domy_lista.sprites() -for d in lista_domow: - for j in range(5): - smiec = random.choice(smieci_lista) - d.dodajSmiec(smiec) - smieci_lista.remove(smiec) # TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM # for d in lista_domow: # for s in d.smieci: # kontener_szklo.dodajSmiec(s) -# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5 -for i in range(5): - for j in range(5): - plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True) - -all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo, - smieciarka) - - def game(): + obiekty = utworzObiekty() # Petla az uzytkownik zamknie program done = False clock = pygame.time.Clock() @@ -180,50 +59,193 @@ def game(): "Grid coordinates: ", wiersz, kolumna) elif event.type == pygame.KEYDOWN: if event.key == pygame.K_LEFT: - smieciarka.w_lewo() + obiekty["smieciarka"].w_lewo() if event.key == pygame.K_RIGHT: - smieciarka.w_prawo() + obiekty["smieciarka"].w_prawo() if event.key == pygame.K_UP: - smieciarka.w_gore() + obiekty["smieciarka"].w_gore() if event.key == pygame.K_DOWN: - smieciarka.w_dol() + obiekty["smieciarka"].w_dol() - smieciarka.rand_move() + obiekty["smieciarka"].rand_move() clock.tick(7) pygame.quit() -def rysowaniePlanszy(): - obraz.fill(BLACK) +def rysowaniePlanszy(obiekty): + obiekty["obraz"].fill(BLACK) # rysowanie planszy for i in range(ILOSC_WIERSZY): for j in range(ILOSC_KOLUMN): - pygame.draw.rect(obraz, - plansza[i, j].kolor, - [(MARGIN + WIDTH) * plansza[i, j].pozY + MARGIN, + pygame.draw.rect(obiekty["obraz"], + obiekty["plansza"][i, j].kolor, + [(MARGIN + WIDTH) * obiekty["plansza"][i, j].pozY + MARGIN, (MARGIN + HEIGHT) * - plansza[i, j].pozX + MARGIN, + obiekty["plansza"][i, j].pozX + MARGIN, WIDTH, HEIGHT]) - obraz.blit(pygame.image.load( + obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load( "resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5)) - obraz.blit(pygame.image.load( + obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load( "resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655)) - plansza[6, 10].setJestPrzeszkoda(True) - plansza[6, 11].setJestPrzeszkoda(True) - plansza[7, 10].setJestPrzeszkoda(True) - plansza[7, 11].setJestPrzeszkoda(True) - all_sprites_list.draw(obraz) + obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True) + obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True) + obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True) + obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True) + obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"]) text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci( - lista_domow) - obraz.blit(text_pozostalo, - (1020, 240)) - obraz.blit(text_metal, (1020, 280)) - obraz.blit(text_plastik, (1020, 320)) - obraz.blit(text_szklo, (1020, 360)) - obraz.blit(text_papier, (1020, 400)) - obraz.blit(text_pozostale, (1020, 440)) - obraz.blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480)) + obiekty["domy"],obiekty) + obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"], + (1020, 240)) + obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280)) + obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320)) + obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360)) + obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400)) + obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440)) + obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480)) pygame.display.update() + + +def utworzObiekty(): + # Tworzenie planszy i kratek + plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)] + for j in range(ILOSC_WIERSZY)]) + all_sprites_list = pygame.sprite.Group() + # smieciarka + smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10) + plansza[10, 10].setKolor(BLUE) + plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka) + + # tworzenie wyswietlanego okna + os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30) + obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE) + smieciarka.setObraz(obraz) + pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka") + + # kontenery + if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'): + shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach") + os.makedirs('resources/smieci w kontenerach') + + kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik") + kontener_plastik.setImage(pygame.image.load( + "resources/plansza/pojemnik_plastik.png")) + plansza[0, 0].setJestKontenerem(True) + plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik) + + kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal") + kontener_metal.setImage(pygame.image.load( + "resources/plansza/pojemnik_metal.png")) + plansza[0, 4].setJestKontenerem(True) + plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal) + + kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale") + kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load( + "resources/plansza/pojemnik_organiczne.png")) + plansza[2, 2].setJestKontenerem(True) + plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne) + + kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier") + kontener_papier.setImage(pygame.image.load( + "resources/plansza/pojemnik_papier.png")) + plansza[4, 0].setJestKontenerem(True) + plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier) + + kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo") + kontener_szklo.setImage(pygame.image.load( + "resources/plansza/pojemnik_szklo.png")) + plansza[4, 4].setJestKontenerem(True) + plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo) + + # domy + doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png', + 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', + 'resources/plansza/domy/dom5.png'] + + domy_lista = pygame.sprite.Group() + + smieci_lista = [os.path.join(path, filename) + for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci") + for filename in files] + + # informacje o ilosci smieci w domach + font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True) + text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE) + + wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10) + for i in range(len(wspolrzedne_domow)): + dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]) + dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array))) + plansza[wspolrzedne_domow[i][0], + wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True) + plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom) + domy_lista.add(dom) + all_sprites_list.add(dom) + + lista_domow = domy_lista.sprites() + for d in lista_domow: + for j in range(5): + smiec = random.choice(smieci_lista) + d.dodajSmiec(smiec) + smieci_lista.remove(smiec) + + # ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5 + for i in range(5): + for j in range(5): + plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True) + + all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo, + smieciarka) + + obiekty = { + "plansza": plansza, + "smieciarka": smieciarka, + "obraz": obraz, + "kontener_plastik": kontener_plastik, + "kontener_szklo": kontener_szklo, + "kontener_metal": kontener_metal, + "kontener_organiczne": kontener_organiczne, + "kontener_papier": kontener_papier, + "sprajty": all_sprites_list, + "domy": lista_domow, + "smieci": smieci_lista, + "font": font, + "text_pozostalo": text_pozostalo, + "wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow + } + smieciarka.setObiekty(obiekty) + smieciarka.setPlansza(plansza) + return obiekty + + +def liczSmieci(domy, obiekty): + ile_metalu = 0 + ile_szkla = 0 + ile_papieru = 0 + ile_plastiku = 0 + ile_pozostalych = 0 + for d in domy: + for s in d.smieci: + if "metal" in s: + ile_metalu += 1 + elif "paper" in s: + ile_papieru += 1 + elif "plastic" in s: + ile_plastiku += 1 + elif "glass" in s: + ile_szkla += 1 + elif "trash" in s: + ile_pozostalych += 1 + + text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE) + text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE) + text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE) + text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE) + text_pozostale = obiekty["font"].render( + "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE) + text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render( + "Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE) + + return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy diff --git a/modele.py b/modele.py index 2af4672..8a62cb2 100644 --- a/modele.py +++ b/modele.py @@ -34,6 +34,8 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite): self.pozostale = [] self.odwiedzone_domy = 0 self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = [] + self.plansza = None + self.obiekty = None pygame.sprite.Sprite.__init__(self) self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y, WIDTH, HEIGHT) @@ -54,8 +56,8 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite): def w_lewo(self): if self.x > 0: - if game.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: - if game.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True: + if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: + if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True: if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y]) self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() @@ -64,17 +66,17 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite): 'resources/plansza/smieciarka.png') self.ruch = 1 - game.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE) + self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE) for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): self.rect.x -= 5 self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy() + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) self.x -= 1 def w_prawo(self): if self.x < 14: - if game.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: - if game.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True: + if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: + if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True: if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y]) self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() @@ -82,41 +84,41 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite): self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False) self.ruch = 2 - game.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE) + self.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE) for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): self.rect.x += 5 self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy() + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) self.x += 1 def w_gore(self): if self.y > 0: - if game.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True: - if game.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True: + if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True: + if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True: if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1]) self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() - game.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE) + self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE) for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): self.rect.y -= 5 self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy() + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) self.y -= 1 def w_dol(self): if self.y < 14: - if game.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True: - if game.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True: + if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True: + if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True: if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1]) self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() - game.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE) + self.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE) for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): self.rect.y += 5 self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy() + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) self.y += 1 def dodajPlastik(self, smiec): @@ -137,6 +139,12 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite): def getOdwiedzoneDomy(self): return self.odwiedzone_domy + def setPlansza(self,plansza): + self.plansza = plansza + + def setObiekty(self,obiekty): + self.obiekty = obiekty + class Dom(pygame.sprite.Sprite): def __init__(self, x, y):