diff --git a/game.py b/game.py index 8dfd7f1..507709a 100644 --- a/game.py +++ b/game.py @@ -14,6 +14,8 @@ GREEN = (0, 255, 0) RED = (255, 0, 0) BLUE = (40, 50, 200) GREY = (128, 128, 128) +MAGENTA = (255, 0, 144) +YELLOW = (255, 255, 0) # wysokosc i szerokosc kazdej kratki WIDTH = 60 @@ -27,14 +29,9 @@ ILOSC_WIERSZY = 15 ILOSC_KOLUMN = 15 # rozmiar okna -WINDOW_SIZE = [1300, 980] +WINDOW_SIZE = [980, 980] -# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM -# for d in lista_domow: -# for s in d.smieci: -# kontener_szklo.dodajSmiec(s) - def game(): obiekty = utworzObiekty() # Petla az uzytkownik zamknie program @@ -57,15 +54,7 @@ def game(): wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN) print("Click ", pozycja_myszki, "Grid coordinates: ", wiersz, kolumna) - elif event.type == pygame.KEYDOWN: - if event.key == pygame.K_LEFT: - obiekty["smieciarka"].w_lewo() - if event.key == pygame.K_RIGHT: - obiekty["smieciarka"].w_prawo() - if event.key == pygame.K_UP: - obiekty["smieciarka"].w_gore() - if event.key == pygame.K_DOWN: - obiekty["smieciarka"].w_dol() + obiekty["plansza"][kolumna,wiersz].setKolor(BLACK) obiekty["smieciarka"].rand_move() clock.tick(7) @@ -85,26 +74,7 @@ def rysowaniePlanszy(obiekty): WIDTH, HEIGHT]) - obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load( - "resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5)) - obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load( - "resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655)) - obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True) - obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True) - obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True) - obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"]) - text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci( - obiekty["domy"],obiekty) - obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"], - (1020, 240)) - obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280)) - obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320)) - obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360)) - obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400)) - obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440)) - obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480)) - pygame.display.update() @@ -114,9 +84,12 @@ def utworzObiekty(): for j in range(ILOSC_WIERSZY)]) all_sprites_list = pygame.sprite.Group() # smieciarka - smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10) - plansza[10, 10].setKolor(BLUE) - plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka) + smieciarka = modele.Smieciarka(14, 14) + plansza[14, 14].setKolor(BLUE) + plansza[14, 14].setObiekt(smieciarka) + + # punkt docelowy + plansza[0,0].setKolor(MAGENTA) # tworzenie wyswietlanego okna os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30) @@ -124,128 +97,14 @@ def utworzObiekty(): smieciarka.setObraz(obraz) pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka") - # kontenery - if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'): - shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach") - os.makedirs('resources/smieci w kontenerach') - - kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik") - kontener_plastik.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_plastik.png")) - plansza[0, 0].setJestKontenerem(True) - plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik) - - kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal") - kontener_metal.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_metal.png")) - plansza[0, 4].setJestKontenerem(True) - plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal) - - kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale") - kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_organiczne.png")) - plansza[2, 2].setJestKontenerem(True) - plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne) - - kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier") - kontener_papier.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_papier.png")) - plansza[4, 0].setJestKontenerem(True) - plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier) - - kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo") - kontener_szklo.setImage(pygame.image.load( - "resources/plansza/pojemnik_szklo.png")) - plansza[4, 4].setJestKontenerem(True) - plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo) - - # domy - doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png', - 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', - 'resources/plansza/domy/dom5.png'] - - domy_lista = pygame.sprite.Group() - - smieci_lista = [os.path.join(path, filename) - for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci") - for filename in files] - - # informacje o ilosci smieci w domach - font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True) - text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE) - - wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10) - for i in range(len(wspolrzedne_domow)): - dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]) - dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array))) - plansza[wspolrzedne_domow[i][0], - wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True) - plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom) - domy_lista.add(dom) - all_sprites_list.add(dom) - - lista_domow = domy_lista.sprites() - for d in lista_domow: - for j in range(5): - smiec = random.choice(smieci_lista) - d.dodajSmiec(smiec) - smieci_lista.remove(smiec) - - # ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5 - for i in range(5): - for j in range(5): - plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True) - - all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo, - smieciarka) + all_sprites_list.add(smieciarka) obiekty = { "plansza": plansza, "smieciarka": smieciarka, "obraz": obraz, - "kontener_plastik": kontener_plastik, - "kontener_szklo": kontener_szklo, - "kontener_metal": kontener_metal, - "kontener_organiczne": kontener_organiczne, - "kontener_papier": kontener_papier, - "sprajty": all_sprites_list, - "domy": lista_domow, - "smieci": smieci_lista, - "font": font, - "text_pozostalo": text_pozostalo, - "wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow + "sprajty": all_sprites_list } smieciarka.setObiekty(obiekty) smieciarka.setPlansza(plansza) return obiekty - - -def liczSmieci(domy, obiekty): - ile_metalu = 0 - ile_szkla = 0 - ile_papieru = 0 - ile_plastiku = 0 - ile_pozostalych = 0 - for d in domy: - for s in d.smieci: - if "metal" in s: - ile_metalu += 1 - elif "paper" in s: - ile_papieru += 1 - elif "plastic" in s: - ile_plastiku += 1 - elif "glass" in s: - ile_szkla += 1 - elif "trash" in s: - ile_pozostalych += 1 - - text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE) - text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE) - text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE) - text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE) - text_pozostale = obiekty["font"].render( - "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE) - text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render( - "Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE) - - return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy diff --git a/modele.py b/modele.py index 8a62cb2..d28eb34 100644 --- a/modele.py +++ b/modele.py @@ -1,8 +1,6 @@ import pygame import game import random -import os -import shutil # wysokosc i szerokosc kazdej kratki WIDTH = 60 @@ -27,13 +25,6 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite): self.image = pygame.image.load('resources/plansza/smieciarka.png') self.obraz = None self.ruch = 1 - self.plastik = [] - self.szklo = [] - self.papier = [] - self.metal = [] - self.pozostale = [] - self.odwiedzone_domy = 0 - self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = [] self.plansza = None self.obiekty = None pygame.sprite.Sprite.__init__(self) @@ -56,144 +47,60 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite): def w_lewo(self): if self.x > 0: - if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: - if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True: - if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: - self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y]) - self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() - if self.ruch == 2: - self.image = pygame.image.load( - 'resources/plansza/smieciarka.png') - self.ruch = 1 + if self.ruch == 2: + self.image = pygame.image.load( + 'resources/plansza/smieciarka.png') + self.ruch = 1 - self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE) - for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): - self.rect.x -= 5 - self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) - self.x -= 1 + self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE) + for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): + self.rect.x -= 5 + self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) + self.x -= 1 def w_prawo(self): if self.x < 14: - if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True: - if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True: - if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: - self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y]) - self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() - if self.ruch == 1: - self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False) - self.ruch = 2 + if self.ruch == 1: + self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False) + self.ruch = 2 - self.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE) - for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): - self.rect.x += 5 - self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) - self.x += 1 + self.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE) + for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): + self.rect.x += 5 + self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) + self.x += 1 def w_gore(self): if self.y > 0: - if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True: - if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True: - if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: - self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1]) - self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() - - self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE) - for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): - self.rect.y -= 5 - self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) - self.y -= 1 + self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE) + for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): + self.rect.y -= 5 + self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) + self.y -= 1 def w_dol(self): if self.y < 14: - if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True: - if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True: - if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow: - self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1]) - self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow() + self.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE) + for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): + self.rect.y += 5 + self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) + game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) + self.y += 1 - self.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE) - for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): - self.rect.y += 5 - self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y)) - game.rysowaniePlanszy(self.obiekty) - self.y += 1 - - def dodajPlastik(self, smiec): - self.plastik.append(smiec) - - def dodajSzklo(self, smiec): - self.szklo.append(smiec) - - def dodajPapier(self, smiec): - self.papier.append(smiec) - - def dodajMetal(self, smiec): - self.metal.append(smiec) - - def zwiekszIloscOdwiedzonychDomow(self): - self.odwiedzone_domy += 1 - - def getOdwiedzoneDomy(self): - return self.odwiedzone_domy - - def setPlansza(self,plansza): + def setPlansza(self, plansza): self.plansza = plansza - def setObiekty(self,obiekty): + def setObiekty(self, obiekty): self.obiekty = obiekty -class Dom(pygame.sprite.Sprite): - def __init__(self, x, y): - self.x = x - self.y = y - pygame.sprite.Sprite.__init__(self) - self.image = pygame.image.__class__ - self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN, - WIDTH, HEIGHT) - self.smieci = [] - - def setImage(self, image): - self.image = image - - def dodajSmiec(self, smiec): - self.smieci.append(smiec) - - def usunSmiec(self, smiec): - self.smieci.remove(smiec) - - -class Kontener(pygame.sprite.Sprite): - def __init__(self, x, y, typ): - self.x = x - self.y = y - pygame.sprite.Sprite.__init__(self) - self.image = pygame.image.__class__ - self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN, - WIDTH, HEIGHT) - self.smieci = [] - self.typ = typ - os.makedirs("resources/smieci w kontenerach/" + self.typ) - - def dodajSmiec(self, smiec): - self.smieci.append(smiec) - shutil.copy(smiec, "resources/smieci w kontenerach/" + self.typ) - - def setImage(self, image): - self.image = image - - class Kratka(pygame.sprite.Sprite): def __init__(self, poz_x, poz_y): self.pozX = poz_x self.pozY = poz_y - self.jestDomem = False - self.jestKontenerem = False - self.jestWysypiskiem = False - self.jestPrzeszkoda = False self.kolor = GREY self.obiekt = None pygame.sprite.Sprite.__init__(self) @@ -208,47 +115,5 @@ class Kratka(pygame.sprite.Sprite): def setObiekt(self, obiekt): self.obiekt = obiekt - def setJestDomem(self, bool): - self.jestDomem = bool - - def setJestSmieciarka(self, bool): - self.jestSmieciarka = bool - - def setJestPrzeszkoda(self, bool): - self.jestPrzeszkoda = bool - - def setJestKontenerem(self, bool): - self.jestKontenerem = bool - - def setJestWysypiskiem(self, bool): - self.jestWysypiskiem = bool - def setKolor(self, kolor): self.kolor = kolor - - -def generujWspolrzedneDomow(ilosc_domow): - wspolrzedne_domow = [] - - r = len(wspolrzedne_domow) - - while r < ilosc_domow: - wspolrzedne_domu = [] - x = random.randrange(15) - if x < 5: - y = random.randrange(5, 15) - else: - y = random.randrange(15) - wspolrzedne_domu.append(x) - wspolrzedne_domu.append(y) - - if 6 <= wspolrzedne_domu[0] <= 7 and 10 <= wspolrzedne_domu[1] <= 11: - continue - - if wspolrzedne_domu[0] == 10 and wspolrzedne_domu[1] == 10: - continue - - if wspolrzedne_domu not in wspolrzedne_domow: - wspolrzedne_domow.append(wspolrzedne_domu) - r += 1 - return wspolrzedne_domow