import pygame import modele import numpy as np import random import os import shutil import astar import uczenie_kacper as kacper pygame.init() # kolory BLACK = (0, 0, 0) WHITE = (255, 255, 255) GREEN = (0, 255, 0) RED = (255, 0, 0) BLUE = (40, 50, 200) GREY = (128, 128, 128) # wysokosc i szerokosc kazdej kratki WIDTH = 60 HEIGHT = 60 # margines pomiedzy kratkami MARGIN = 5 # rozmiar kratki ILOSC_WIERSZY = 15 ILOSC_KOLUMN = 15 # rozmiar okna WINDOW_SIZE = [1300, 980] # TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM # for d in lista_domow: # for s in d.smieci: # kontener_szklo.dodajSmiec(s) def game(): obiekty = utworzObiekty() nieodwiedzone_domy = obiekty["wspolrzedne_domow"] nieodwiedzone_kontenery = [(obiekty["kontener_szklo"].x, obiekty["kontener_szklo"].y), (obiekty["kontener_papier"].x, obiekty["kontener_papier"].y), (obiekty["kontener_metal"].x, obiekty["kontener_metal"].y), (obiekty["kontener_plastik"].x, obiekty["kontener_plastik"].y),] # Petla az uzytkownik zamknie program done = False clock = pygame.time.Clock() # -------- Glowna petla programu ----------- while not done: # obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy for event in pygame.event.get(): # User did something if event.type == pygame.QUIT: # If user clicked close done = True # Flag that we are done so we exit this loop elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN: # Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos() # Zamiana pozycji na konkretne koordy kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN) wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN) print("Click ", pozycja_myszki, "Grid coordinates: ", wiersz, kolumna) elif event.type == pygame.KEYDOWN: if event.key == pygame.K_LEFT: kacper.przewidz() if event.key == pygame.K_RIGHT: kacper.trainModel() if event.key == pygame.K_UP: obiekty["smieciarka"].w_gore() if event.key == pygame.K_DOWN: obiekty["smieciarka"].w_dol() rysowaniePlanszy(obiekty) while nieodwiedzone_domy: nieodwiedzone_domy.sort(key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x)) cel = nieodwiedzone_domy.pop(0) obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel) pozX = cel[0] pozY = cel[1] for dom in obiekty["domy"]: if dom.x == pozX and dom.y == pozY: while dom.smieci: smiec = dom.smieci.pop(0) rodzaj = kacper.przewidz(smiec) if rodzaj == "paper": obiekty["smieciarka"].dodajPapier(smiec) elif rodzaj == "glass": obiekty["smieciarka"].dodajSzklo(smiec) elif rodzaj == "metal": obiekty["smieciarka"].dodajMetal(smiec) elif rodzaj == "plastic": obiekty["smieciarka"].dodajPlastik(smiec) while nieodwiedzone_kontenery: nieodwiedzone_kontenery.sort(key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x)) cel = nieodwiedzone_kontenery.pop(0) obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel) pozX = cel[0] pozY = cel[1] if obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_papier"]: while obiekty["smieciarka"].papier: smiec = obiekty["smieciarka"].papier.pop(0) obiekty["kontener_papier"].dodajSmiec(smiec) elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_szklo"]: while obiekty["smieciarka"].szklo: smiec = obiekty["smieciarka"].szklo.pop(0) obiekty["kontener_szklo"].dodajSmiec(smiec) elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_metal"]: while obiekty["smieciarka"].metal: smiec = obiekty["smieciarka"].metal.pop(0) obiekty["kontener_metal"].dodajSmiec(smiec) elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_plastik"]: while obiekty["smieciarka"].plastik: smiec = obiekty["smieciarka"].plastik.pop(0) obiekty["kontener_plastik"].dodajSmiec(smiec) clock.tick(7) pygame.quit() def rysowaniePlanszy(obiekty): obiekty["obraz"].fill(BLACK) # rysowanie planszy for i in range(ILOSC_WIERSZY): for j in range(ILOSC_KOLUMN): pygame.draw.rect(obiekty["obraz"], obiekty["plansza"][i, j].kolor, [(MARGIN + WIDTH) * obiekty["plansza"][i, j].pozY + MARGIN, (MARGIN + HEIGHT) * obiekty["plansza"][i, j].pozX + MARGIN, WIDTH, HEIGHT]) obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load( "resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5)) obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load( "resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655)) obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True) obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"]) text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci( obiekty["domy"], obiekty) obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"], (1020, 240)) obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280)) obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320)) obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360)) obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400)) # obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440)) obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480)) pygame.display.update() def utworzObiekty(): # Tworzenie planszy i kratek plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)] for j in range(ILOSC_WIERSZY)]) all_sprites_list = pygame.sprite.Group() # smieciarka smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10) plansza[10, 10].setKolor(BLUE) plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka) # tworzenie wyswietlanego okna os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30) obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE) smieciarka.setObraz(obraz) pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka") # kontenery if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'): shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach") os.makedirs('resources/smieci w kontenerach') kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik") kontener_plastik.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_plastik.png")) plansza[0, 0].setJestKontenerem(True) plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik) kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal") kontener_metal.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_metal.png")) plansza[0, 4].setJestKontenerem(True) plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal) # kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale") # kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load( # "resources/plansza/pojemnik_organiczne.png")) # plansza[2, 2].setJestKontenerem(True) # plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne) kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier") kontener_papier.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_papier.png")) plansza[4, 0].setJestKontenerem(True) plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier) kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo") kontener_szklo.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_szklo.png")) plansza[4, 4].setJestKontenerem(True) plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo) # domy doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png', 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', 'resources/plansza/domy/dom5.png'] domy_lista = pygame.sprite.Group() smieci_lista = [os.path.join(path, filename) for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci") for filename in files] # informacje o ilosci smieci w domach font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True) text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE) wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10) for i in range(len(wspolrzedne_domow)): dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]) dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array))) plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True) plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom) domy_lista.add(dom) all_sprites_list.add(dom) lista_domow = domy_lista.sprites() acc = 0 for d in lista_domow: for j in range(5): smiec = random.choice(smieci_lista) d.dodajSmiec(smiec) # print('') # print(smiec) # print(kacper.przewidz(smiec)) # if kacper.przewidz(smiec) in smiec: # acc += 1 # smieci_lista.remove(smiec) # print(acc) # ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5 for i in range(5): for j in range(5): plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True) all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_papier, kontener_szklo, smieciarka) obiekty = { "plansza": plansza, "smieciarka": smieciarka, "obraz": obraz, "kontener_plastik": kontener_plastik, "kontener_szklo": kontener_szklo, "kontener_metal": kontener_metal, "kontener_papier": kontener_papier, "sprajty": all_sprites_list, "domy": lista_domow, "smieci": smieci_lista, "font": font, "text_pozostalo": text_pozostalo, "wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow } smieciarka.setObiekty(obiekty) smieciarka.setPlansza(plansza) return obiekty def liczSmieci(domy, obiekty): ile_metalu = 0 ile_szkla = 0 ile_papieru = 0 ile_plastiku = 0 ile_pozostalych = 0 for d in domy: for s in d.smieci: if "metal" in s: ile_metalu += 1 elif "paper" in s: ile_papieru += 1 elif "plastic" in s: ile_plastiku += 1 elif "glass" in s: ile_szkla += 1 text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE) text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE) text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE) text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE) text_pozostale = obiekty["font"].render( "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE) text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render( "Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE) return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy