import pygame import modele import numpy as np import random import os import shutil pygame.init() # kolory BLACK = (0, 0, 0) WHITE = (255, 255, 255) GREEN = (0, 255, 0) RED = (255, 0, 0) BLUE = (40, 50, 200) GREY = (128, 128, 128) # wysokosc i szerokosc kazdej kratki WIDTH = 60 HEIGHT = 60 # margines pomiedzy kratkami MARGIN = 5 # rozmiar kratki ILOSC_WIERSZY = 15 ILOSC_KOLUMN = 15 # rozmiar okna WINDOW_SIZE = [1300, 980] # Tworzenie planszy i kratek plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)] for j in range(ILOSC_WIERSZY)]) all_sprites_list = pygame.sprite.Group() # smieciarka smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10) plansza[10, 10].setKolor(BLUE) plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka) # tworzenie wyswietlanego okna os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30) obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE) smieciarka.setObraz(obraz) pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka") # kontenery if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'): shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach") os.makedirs('resources/smieci w kontenerach') kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik") kontener_plastik.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_plastik.png")) plansza[0, 0].setJestKontenerem(True) plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik) kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal") kontener_metal.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_metal.png")) plansza[0, 4].setJestKontenerem(True) plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal) kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale") kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_organiczne.png")) plansza[2, 2].setJestKontenerem(True) plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne) kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier") kontener_papier.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_papier.png")) plansza[4, 0].setJestKontenerem(True) plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier) kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo") kontener_szklo.setImage(pygame.image.load( "resources/plansza/pojemnik_szklo.png")) plansza[4, 4].setJestKontenerem(True) plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo) # domy doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png', 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png', 'resources/plansza/domy/dom5.png'] domy_lista = pygame.sprite.Group() smieci_lista = [os.path.join(path, filename) for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci") for filename in files] # informacje o ilosci smieci w domach font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True) text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE) def liczSmieci(domy): ile_metalu = 0 ile_szkla = 0 ile_papieru = 0 ile_plastiku = 0 ile_pozostalych = 0 for d in domy: for s in d.smieci: if "metal" in s: ile_metalu += 1 elif "paper" in s: ile_papieru += 1 elif "plastic" in s: ile_plastiku += 1 elif "glass" in s: ile_szkla += 1 elif "trash" in s: ile_pozostalych += 1 text_metal = font.render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE) text_papier = font.render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE) text_plastik = font.render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE) text_szklo = font.render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE) text_pozostale = font.render( "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE) text_odwiedzone_domy = font.render( "Odwiedzone domy: " + str(smieciarka.getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE) return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10) for i in range(len(wspolrzedne_domow)): dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]) dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array))) plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True) plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom) domy_lista.add(dom) all_sprites_list.add(dom) lista_domow = domy_lista.sprites() for d in lista_domow: for j in range(5): smiec = random.choice(smieci_lista) d.dodajSmiec(smiec) smieci_lista.remove(smiec) # TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM # for d in lista_domow: # for s in d.smieci: # kontener_szklo.dodajSmiec(s) # ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5 for i in range(5): for j in range(5): plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True) all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo, smieciarka) def game(): # Petla az uzytkownik zamknie program done = False clock = pygame.time.Clock() # -------- Glowna petla programu ----------- while not done: # obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy for event in pygame.event.get(): # User did something if event.type == pygame.QUIT: # If user clicked close done = True # Flag that we are done so we exit this loop elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN: # Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos() # Zamiana pozycji na konkretne koordy kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN) wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN) print("Click ", pozycja_myszki, "Grid coordinates: ", wiersz, kolumna) elif event.type == pygame.KEYDOWN: if event.key == pygame.K_LEFT: smieciarka.w_lewo() if event.key == pygame.K_RIGHT: smieciarka.w_prawo() if event.key == pygame.K_UP: smieciarka.w_gore() if event.key == pygame.K_DOWN: smieciarka.w_dol() smieciarka.rand_move() clock.tick(7) pygame.quit() def rysowaniePlanszy(): obraz.fill(BLACK) # rysowanie planszy for i in range(ILOSC_WIERSZY): for j in range(ILOSC_KOLUMN): pygame.draw.rect(obraz, plansza[i, j].kolor, [(MARGIN + WIDTH) * plansza[i, j].pozY + MARGIN, (MARGIN + HEIGHT) * plansza[i, j].pozX + MARGIN, WIDTH, HEIGHT]) obraz.blit(pygame.image.load( "resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5)) obraz.blit(pygame.image.load( "resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655)) plansza[6, 10].setJestPrzeszkoda(True) plansza[6, 11].setJestPrzeszkoda(True) plansza[7, 10].setJestPrzeszkoda(True) plansza[7, 11].setJestPrzeszkoda(True) all_sprites_list.draw(obraz) text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci( lista_domow) obraz.blit(text_pozostalo, (1020, 240)) obraz.blit(text_metal, (1020, 280)) obraz.blit(text_plastik, (1020, 320)) obraz.blit(text_szklo, (1020, 360)) obraz.blit(text_papier, (1020, 400)) obraz.blit(text_pozostale, (1020, 440)) obraz.blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480)) pygame.display.update()