Zaktualizuj 'route-planning.md'
This commit is contained in:
parent
ce9956ee17
commit
de6b73d8d2
@ -17,6 +17,8 @@ Drugim zadaniem dotyczącym projektu jest zastosowanie strategii przeszukiwania
|
||||
- s — pole, na którym jesteśmy
|
||||
- f — pole końcowe
|
||||
- dla s = f program kończy pracę, bo znajdujemy się już w położeniu końcowym, dlatego pominęłyśmy ten przypadek w definicji heurystyki.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
def hscore(self, s, f):
|
||||
if f > s:
|
||||
@ -29,12 +31,17 @@ def hscore(self, s, f):
|
||||
b_h = s % 5 - f % 5 + 1
|
||||
return 2 * m.sqrt(a_h * 2 + b_h * 2)
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
Wpierw obliczamy wysokość trójkąta, jaki tworzą obecne i końcowe pole, w celu wyznaczenia przeciwprostokątnej — odległość między s i f.
|
||||
|
||||
|
||||
## Funkcja następnika
|
||||
|
||||
|
||||
Tworzymy listę, do której będziemy kolejno generować sąsiadów dla danego x.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
def neighbours(self):
|
||||
self.neighbours = list(range(25))
|
||||
@ -54,8 +61,13 @@ def neighbours(self):
|
||||
self.neighbours[x] = [x - 5, x - 1, x + 1, x + 5]
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
## Główna pętla strategii przeszukiwania
|
||||
|
||||
|
||||
Zaczynamy od znalezienia w open_set pola o najniższym f.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
while open_set:
|
||||
# Szukanie pola w open_set z najniższym f
|
||||
@ -66,28 +78,46 @@ Zaczynamy od znalezienia w open_set pola o najniższym f.
|
||||
x = open_set[i]
|
||||
temp1 = self.f_score[open_set[i]]
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
Jeżeli to pole odpowiada temu, do którego chcemy dojść — wywołujemy funkcję tworzącą ścieżkę z pola wyjściowego. Póki nie — pomijamy.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
if x == koniec:
|
||||
return self.reconstruct_path(self.came_from, koniec)
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
Usuwamy x z open_set i wrzucamy do closed_set, aby upewnić się, że nie będziemy go ponownie sprawdzać.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
open_set.remove(x)
|
||||
closed_set.append(x)
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
Następnie sprawdzamy sąsiadów:
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
for y in self.neighbours[x]:
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
To tutaj chcieliśmy mieć pewność, że nie trafimy ponownie na x.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
if y in closed_set:
|
||||
continue
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
Chcemy również sprawdzić, czy jeżeli y jest już w open_set, to nie istnieje krótsze przejście np. z pola startowego przez inne pole na y, niż bezpośrednio na pole y.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
tentative_g_score = self.g_score[x] + self.game.fields[y][3]
|
||||
if y not in open_set:
|
||||
@ -96,7 +126,11 @@ Chcemy również sprawdzić, czy jeżeli y jest już w open_set, to nie istnieje
|
||||
elif tentative_g_score < self.g_score[y]:
|
||||
tentative_is_better = True
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
Wyliczamy g i f — przewidywany dystans od startu do celu, dla y.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
if tentative_is_better == True:
|
||||
self.came_from[y] = x
|
||||
@ -104,8 +138,11 @@ Wyliczamy g i f — przewidywany dystans od startu do celu, dla y.
|
||||
self.f_score[y] = self.g_score[y] + self.hscore(y, koniec)
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
## Tworzenie ścieżki
|
||||
Przechodzimy po tablicy poprzedników, aż dojdziemy do początku — pola, które nie ma poprzednika.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
def reconstruct_path(self, came_from, current):
|
||||
total_path = [current]
|
||||
@ -124,6 +161,7 @@ Zmiany w projekcie zaszły również w pliku run.py, gdzie generujemy losowo pol
|
||||
|
||||
Mamy tutaj tablicę tablic. Każda z nich zawiera kolejno informacje o: rodzaju upraw, glebie, nawodnieniu pola oraz koszcie podróży na pole z daną uprawą.
|
||||
|
||||
|
||||
```
|
||||
def randomize_field(self):
|
||||
for x in range(25):
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user