Zaktualizuj 'route-planning.md'

This commit is contained in:
Aleksandra Jonas 2020-04-28 21:14:54 +00:00
parent ce9956ee17
commit de6b73d8d2

View File

@ -17,6 +17,8 @@ Drugim zadaniem dotyczącym projektu jest zastosowanie strategii przeszukiwania
- s — pole, na którym jesteśmy
- f — pole końcowe
- dla s = f program kończy pracę, bo znajdujemy się już w położeniu końcowym, dlatego pominęłyśmy ten przypadek w definicji heurystyki.
```
def hscore(self, s, f):
if f > s:
@ -29,12 +31,17 @@ def hscore(self, s, f):
b_h = s % 5 - f % 5 + 1
return 2 * m.sqrt(a_h * 2 + b_h * 2)
```
Wpierw obliczamy wysokość trójkąta, jaki tworzą obecne i końcowe pole, w celu wyznaczenia przeciwprostokątnej — odległość między s i f.
## Funkcja następnika
Tworzymy listę, do której będziemy kolejno generować sąsiadów dla danego x.
```
def neighbours(self):
self.neighbours = list(range(25))
@ -54,8 +61,13 @@ def neighbours(self):
self.neighbours[x] = [x - 5, x - 1, x + 1, x + 5]
```
## Główna pętla strategii przeszukiwania
Zaczynamy od znalezienia w open_set pola o najniższym f.
```
while open_set:
# Szukanie pola w open_set z najniższym f
@ -66,28 +78,46 @@ Zaczynamy od znalezienia w open_set pola o najniższym f.
x = open_set[i]
temp1 = self.f_score[open_set[i]]
```
Jeżeli to pole odpowiada temu, do którego chcemy dojść — wywołujemy funkcję tworzącą ścieżkę z pola wyjściowego. Póki nie — pomijamy.
```
if x == koniec:
return self.reconstruct_path(self.came_from, koniec)
```
Usuwamy x z open_set i wrzucamy do closed_set, aby upewnić się, że nie będziemy go ponownie sprawdzać.
```
open_set.remove(x)
closed_set.append(x)
```
Następnie sprawdzamy sąsiadów:
```
for y in self.neighbours[x]:
```
To tutaj chcieliśmy mieć pewność, że nie trafimy ponownie na x.
```
if y in closed_set:
continue
```
Chcemy również sprawdzić, czy jeżeli y jest już w open_set, to nie istnieje krótsze przejście np. z pola startowego przez inne pole na y, niż bezpośrednio na pole y.
```
tentative_g_score = self.g_score[x] + self.game.fields[y][3]
if y not in open_set:
@ -96,7 +126,11 @@ Chcemy również sprawdzić, czy jeżeli y jest już w open_set, to nie istnieje
elif tentative_g_score < self.g_score[y]:
tentative_is_better = True
```
Wyliczamy g i f — przewidywany dystans od startu do celu, dla y.
```
if tentative_is_better == True:
self.came_from[y] = x
@ -104,8 +138,11 @@ Wyliczamy g i f — przewidywany dystans od startu do celu, dla y.
self.f_score[y] = self.g_score[y] + self.hscore(y, koniec)
```
## Tworzenie ścieżki
Przechodzimy po tablicy poprzedników, aż dojdziemy do początku — pola, które nie ma poprzednika.
```
def reconstruct_path(self, came_from, current):
total_path = [current]
@ -124,6 +161,7 @@ Zmiany w projekcie zaszły również w pliku run.py, gdzie generujemy losowo pol
Mamy tutaj tablicę tablic. Każda z nich zawiera kolejno informacje o: rodzaju upraw, glebie, nawodnieniu pola oraz koszcie podróży na pole z daną uprawą.
```
def randomize_field(self):
for x in range(25):