{
 "cells": [
  {
   "cell_type": "markdown",
   "id": "b2f59df0",
   "metadata": {},
   "source": [
    "Rodzaje systemów dialogowych\n",
    "============================\n",
    "\n",
    "Wprowadzenie\n",
    "------------\n",
    "\n",
    "Systemy dialogowe można zgrubnie podzielić na dwie kategorie <cite>(Jurafsky and Martin, 2020)</cite>:\n",
    "\n",
    " 1. chatboty,\n",
    "\n",
    " 2. systemy ukierunkowane na wykonywanie zadań (ang. task-oriented dialogue agents).\n",
    "\n",
    "### Chatboty\n",
    "Przeznaczeniem chatbota\n",
    "jest prowadzenie swobodnej dyskusji z użytkownikiem na dowolny (nienarzucony z góry) temat.\n",
    "Konwersacja z chatbotem nie służy wypełnieniu żadnego z góry określonego zadania.\n",
    "\n",
    "Klasycznym przykładem chatbota jest [ELIZA](https://en.wikipedia.org/wiki/ELIZA) <cite>(Weizenbaum, 1966)</cite>.\n",
    "Program ten,\n",
    "udając psychoanalityka, miał zademonstrować potencjał tkwiący w komunikacji człowieka z komputerem w\n",
    "języku naturalnym. Jego pythonową implementację znajdziemy w pakiecie [nltk](www.nltk.org)."
   ]
  },
  {
   "cell_type": "code",
   "execution_count": null,
   "id": "e2301a9e",
   "metadata": {},
   "outputs": [],
   "source": [
    "from nltk.chat import eliza\n",
    "eliza.demo()"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "id": "ae7a5568",
   "metadata": {},
   "source": [
    "ELIZA składa się ze zbioru wzorców, które są dopasowywane do wypowiedzi użytkownika.\n",
    "Z każdym wzorcem jest powiązany zestaw szablonów, które są wykorzystywane do przygotowania\n",
    "odpowiedzi dla użytkownika."
   ]
  },
  {
   "cell_type": "code",
   "execution_count": null,
   "id": "05c53336",
   "metadata": {},
   "outputs": [],
   "source": [
    "eliza.pairs[:3]"
   ]
  },
  {
   "cell_type": "markdown",
   "id": "f3622915",
   "metadata": {},
   "source": [
    "### Systemy dialogowe ukierunkowane na wykonywanie zadań\n",
    "Systemy ukierunkowane na wykonywanie zadań będą stanowić główny temat tego przedmiotu.\n",
    "Dla uproszenia będziemy je nazywać *agentami dialogowymi*.\n",
    "\n",
    "Pierwotnie agenty dialogowe były ukierunkowywane na jedno, ściśle określone zadanie.\n",
    "Systemem tego typu był GUS <cite>(Bobrow, 1977)</cite> umożliwiający planowanie podróży.\n",
    "\n",
    "Obecnie zarówno w praktyce badawczej jak i w zastosowaniach przemysłowych rozwijane są systemy\n",
    "ukierunkowane na wykonywanie wielu zadań równocześnie, do których należą:\n",
    "\n",
    " 1. inteligentne asystenty osobiste (ang. *IPA*, *Intelligent Personal Assistant*), np.\n",
    "\n",
    "  - [Alexa](https://developer.amazon.com/en-US/alexa),\n",
    "  - [Bixby](https://www.samsung.com/us/apps/bixby/),\n",
    "  - [Google Assistant](https://assistant.google.com/),\n",
    "  - [Siri](https://www.apple.com/siri/),\n",
    "\n",
    "    które realizują spersonalizowane cele użytkownika (wyszukiwanie kontaktów w książce adresowej, zarządzanie kalendarzem, zakup produktów).\n",
    "\n",
    " 2. modele językowe dostosowane do wykonywania poleceń, np.\n",
    "\n",
    "  - [ChatGPT](https://openai.com/blog/chatgpt/),\n",
    "  - [InstructGPT](https://openai.com/blog/instruction-following/),\n",
    "  - [FLAN-T5](https://arxiv.org/pdf/2210.11416.pdf),\n",
    "\n",
    "    które realizują zadania niewymagające pełnej personalizacji.\n",
    "\n",
    "Zadanie\n",
    "-------\n",
    "Zaimplementować program typu ELIZA prowadzący konwersację w języku polskim.\n",
    "Kod źródłowy umieścić w gałęzi `chatbot` repozytorium projektowego.\n",
    "\n",
    "Literatura\n",
    "----------\n",
    " 1. Dan Jurafsky and James H. Martin, *Speech and Language Processing*, 3rd ed. draft,\n",
    "\tch. 15, Chatbots and Dialogue Systems,\n",
    "    https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/15.pdf\n",
    "    data dostępu: 10 marca 2023.\n",
    "\n",
    " 2. J. Weizenbaum, ELIZA - A Computer Program For the Study of Natural Language Communication\n",
    "    Between Man And Machine Communications of the ACM, Vol 9, No 1, January 1966,\n",
    "    https://cse.buffalo.edu/~rapaport/572/S02/weizenbaum.eliza.1966.pdf\n",
    "    data dostępu: 10 marca 2023.\n",
    "\n",
    " 3. Bobrow, D. G., Kaplan, R. M., Kay, M., Norman, D. A., Thompson, H., and Winograd, T. (1977).\n",
    "    GUS, A frame driven dialog system. Artificial Intelligence 8, 155–173."
   ]
  }
 ],
 "metadata": {
  "jupytext": {
   "cell_metadata_filter": "-all",
   "main_language": "python",
   "notebook_metadata_filter": "-all"
  }
 },
 "nbformat": 4,
 "nbformat_minor": 5
}