This commit is contained in:
Jakub Adamski 2020-11-25 11:25:11 +01:00
commit d9e52037ff
5 changed files with 403 additions and 1 deletions

103
use-case-2.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,103 @@
Use Case 2: Zakup produktu
=====================
**Aktor podstawowy:** Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
- Klient: zakup produktów
- System płatniczy: realizacja i autoryzacja transakcji gotówkowych i płatności kartą
- Dział zaopatrzenia: odbieranie pełnego raporty od automatu spożywczego
Warunki wstępne:
----------------
Automat jest w trybie "uruchomiony". Stan magazynowy każdej z monet jest większy niż 0.
Warunki końcowe:
----------------
Sprzedaż produktu odbyła się poprawnie. Płatność została autoryzowana. Maszyna przechowuje dane o transakcji.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
1. Klient wprowadza numer dostępnego produktu.
2. Automat tworzy w systemie nową transakcję, nadaje jej status "rozpoczęta" i zapisuje ją w pamięci.
3. Automat wyświetla konieczną do zapłacenia kwotę.
4. Klient wybiera formę płatności.
5. Automat przygotowuje i wydaje produkt.
6. Automat sprawdza stan magazynowy sprzedanego produktu i monet, zapisuje te stany w informacji o transakcji.
7. Automat automat aktualizuje status transakcji na "zakończona" i zapisuje zmiany w pamięci.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
*a. zacięcie automatu
1. automat ponownie wprowadzony w tryb "uruchomiony" sprawdza ostatnią transakcję zapisana w pamięci. Na podstawie kompleksowych danych z pamięci, automat jest wstanie kontynuować transakcję, w każdym jej kroku
1a. ostatnia transakcja ma status "rozpoczęta"
1. automat kontynuuje sprzedaż wykonując następny krok procedury w stosunku do ostatniej zapisanej aktywności
1b. ostatnia transakcja ma status "zakończony"
1. automat jest gotowy do obsługi kolejnego klienta
4a. płatność gotówką
1. klient wrzuca monety
2. po każdej wrzuconej monecie automat wyświetla pozostałą do zapłacenia kwotę (do momentu aż kwota wprowadzona zrówna się, bądź przewyższy wartosć wybranego produktu)
3. automat wydaje resztę
4b. płatność kartą
1. automat komunikuje się z systemem płatniczym, wysyłając mu należną kwotę
2. klient płaci kartą płaniczą w sposób zbliżeniowy
2a. system płatniczy odrzuca kartę
1. automat informuje klienta o odrzuconej płatności i wraca do kroku 3. scenariusza głównego
2b. system autoryzuje płatność
1. automat dbiera dane od systemu płatniczego
3. automat wyświetla komunikat o sukcesie
7a. stan magazynowy surowca jest poprawny
1. automat jest gotowy do wykonania kolejnych sprzedaży
7b. stan magazynowy jest równy minimalnemu stanowi magazynowemu
1. automat poprzez sieć internetową wysyła informację do działu zaopatrzenia ze swoim ID i ID surowca.
Wymagania specjalne:
--------------------
- informacje o przebiegu każdego kroku transakcji są na bieżąco zapisywane w pamięci maszyny.
- numery produktów składają się z dwóch cyfr np. 01, 15
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
7b. automat spożywczy jest podłączony do sieci internetowej za pomocą kabla sieciowego.
Kwestie otwarte:
----------------
- ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?-->
- ...
- ...

94
use-case-4.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,94 @@
Use Case 1: Nazwa ...
=====================
**Aktor podstawowy:** <!-- np. Klient -->
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
- Odbiorca1: oczekiwania ...
- Odbiorca2: oczekiwania ...
- Odbiorca3: oczekiwania ...
Warunki wstępne:
----------------
...
Warunki końcowe:
----------------
...
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
1. Krok 1 scenariusza głównego. <!-- np. 1. Klient wkłada kartę do bankomatu. -->
2. Krok 2 scenariusza głównego. <!-- np. 2. System prosi o podanie pinu. -->
3. Krok 3 scenariusza głównego. <!-- np. 3. Klient wprowadza pin.) -->
4. ....
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
*a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenie *a może wystąpić w dowolnym kroku -->
1. krok pierwszy rozszerzenia *a
2. krok drugi rozszerzenia *a
3a. nazwa rozszerzenia <!-- np. 3a. Nieprawidłowy pin -->
1. krok pierwszy rozszerzenia 3a
2. krok drugi rozszerzenia 3a
2a. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. Krok drugi.
3. ...
2b. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. ...
3. krok trzeci rozszerzenia 3a
4. krok czwarty rozszerzenia 3a
3b. nazwa rozszerzenia
1. krok pierwszy rozszerzenia 3b
2. krok drugi rozszerzenia 3b
3. ...
3-4a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenia 3-4a. może wystąpić w kroku 3 lub 4 -->
Wymagania specjalne:
--------------------
- ... <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. -->
- ...
- ...
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
2a. ...
2b. ...
3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
Kwestie otwarte:
----------------
- ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?-->
- ...
- ...

111
use-case-8.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,111 @@
Use Case 8: Naprawa automatu w przypadku awarii systemu
=====================
**Aktor podstawowy:** Serwisant
**Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu**:
------------------------------------------------
- **Serwisant**: Chce by serwis/naprawa poszły bezproblemowo i w ciągui jednego posiedzenia. Oczekuje jeszcze dobrze opisanej instrukcji naprawy automatu i dobrze zaprojektowanego systemu
- **Klient**: Oczekuje sprawności automatu 24/7 oraz szybkiej i bezproblemowej transakcji.
- **Właściciel**: Oczekuje, że automat będzie sprawny, oraz że w przypadku awwarii zostanie ona szybko usunięta, gdyż w przeciwnym wypadku nie będzie zarabiał ze sprzedaży w automacie. Oczekuje jeszcze zadowolenie klienta z powodu możliwości dokonania zakupu przez niego
**Warunki wstępne**:
Występuje pewna awaria w systemie informatycznym automatu spożywczego. Serwisant zna hasło do systemu automatu
...
**Warunki końcowe**:
Automat został naprawiony i jest zdany do użytku klientom. Potwierdzenie naprawy jest wysłane do centrali oraz właściciela automatu
...
**Scenariusz główny (ścieżka podstawowa)**:
---------------------------------------
1. Serwisant przy pomocy klucza otwiera automat
2. Serwisant podłącza swoje urządzenie (Laptop) do Płyty głównej automatu, oraz wpisuje wymagane hasło
3. Serwisant włącza narzędzie diagnostyczne w celu analizy błędów występujących na automacie
4. Serwisant analizuje błędy
5. Serwisant Naprawia automat
6. Po ukończonej naprawie Serwisant resetuje automat
7. Serwisant przeprowadza testową operację zakupu produktu z automatu
8. Serwisant raz jeszcze sprawdza Logi systemu i wysyła je do centrali w raporcie z naprawy
9. Serwisant zamyka automat
**Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):**
------------------------------------
*a. Laptop służący do naprawy się zawiesza
1. Serwisant resetuje system, loguje się, i żąda odtworzenia stanu przed zawieszeniem się systemu
2a. Laptop nie chce się zrestartować
1. Serwisant wysyła rapot o uszkodzonym laptopie i wraca do centrali
2. System odtwarza system przed zawieszeniem
2a. Odtworzenie stanu nie jest możliwe
1. Serwisant wraca do kroku 2 scenariusza głównego
2a. Płyta główna jest uszkodzona co uniemożliwia podłączenie i analizę błędów
1. Serwisant demontuje płytę główną
2. Serwisant wysyła raport, który zawiera zamówienie na nową płytę główną
3a. Mimo błędów w systemie narzędzie diagnostycznie nie wskazuje na żaden błąd
1. krok pierwszy rozszerzenia 3a
2. krok drugi rozszerzenia 3a
2a. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. Krok drugi.
3. ...
2b. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. ...
3. krok trzeci rozszerzenia 3a
4. krok czwarty rozszerzenia 3a
3b. System nie posiada błędów i działa w 100% poprawnie
1. Serwisant kontynuuje od 7 kroku scenariusza głównego
3-4a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenia 3-4a. może wystąpić w kroku 3 lub 4 -->
**Wymagania specjalne**:
--------------------
- Wielojęzyczny interface narzędzia diagnostycznego
- ...
- ...
**Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane**:
---------------------------------------------------------------
2a. Laptop jest w stanie uruchomić narzędzie diagnostyczne, oraz umożliwić naprawę automatu
2b. ...
3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
**Kwestie otwarte**:
----------------
- Czy dopuszczamy w 100% zdalną naprawę?
- Jaki jest system zabezpieczeń przed włamaniem do systemu automatu?
- ...

94
use-case-9.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,94 @@
Use Case 9: Automat- Generowanie raportu ze sprzedaży
=====================
**Aktor podstawowy: Klient**
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
- Odbiorca1: oczekiwania ...
- Odbiorca2: oczekiwania ...
- Odbiorca3: oczekiwania ...
Warunki wstępne:
----------------
...
Warunki końcowe:
----------------
...
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
1. Krok 1 scenariusza głównego. <!-- np. 1. Klient wkłada kartę do bankomatu. -->
2. Krok 2 scenariusza głównego. <!-- np. 2. System prosi o podanie pinu. -->
3. Krok 3 scenariusza głównego. <!-- np. 3. Klient wprowadza pin.) -->
4. ....
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
*a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenie *a może wystąpić w dowolnym kroku -->
1. krok pierwszy rozszerzenia *a
2. krok drugi rozszerzenia *a
3a. nazwa rozszerzenia <!-- np. 3a. Nieprawidłowy pin -->
1. krok pierwszy rozszerzenia 3a
2. krok drugi rozszerzenia 3a
2a. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. Krok drugi.
3. ...
2b. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. ...
3. krok trzeci rozszerzenia 3a
4. krok czwarty rozszerzenia 3a
3b. nazwa rozszerzenia
1. krok pierwszy rozszerzenia 3b
2. krok drugi rozszerzenia 3b
3. ...
3-4a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenia 3-4a. może wystąpić w kroku 3 lub 4 -->
Wymagania specjalne:
--------------------
- ... <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. -->
- ...
- ...
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
2a. ...
2b. ...
3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
Kwestie otwarte:
----------------
- ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?-->
- ...
- ...

View File

@ -29,7 +29,7 @@
**Use Case 1: Automat - Wysłanie komunikatu o stanie magazynowym produktów**
Dział zaopatrzeniowy wysyła prośbę o raport stanu magazynowego wszystkich produktów do maszyny o odpowiednim ID. Automat sprawdza stan wszystkich produktów. Automat wysyła raport stanu do działu zaopatrzenia (ilość każdego z produktów).
**Use Case 2: Automat- sprzedaż produktu**
**Use Case 2: Klient - zakup produktu**
Klient wprowadza dostępny numer produktu. Automat wyświetla konieczną do zapłacenia kwotę. Klient dokonuje płatności(patrz UC 3 lub UC4). Automat przygotowuje i wydaje produkt. Automat sprawdza stan magazynowy zakupionego produktu. Jeśli, stan magazynowy tego produktu jest równy minimalnemu stanowi magazynowemu, automat poprzez sieć internetową wysyła informację do działu zaopatrzenia ze swoim ID i ID produktu.
**Use Case 3: Automat - płatność gotówką**