SI2020/RaportJaroslawZbaski.md

209 lines
5.1 KiB
Markdown
Raw Normal View History

2020-05-19 22:39:29 +02:00
##Jarosław Zbąski raport z podprojektu
---
#Wybrana metoda:
---
Do realizacji podprojektu wykorzystano drzewa decyzyjne wskazujące którą roślinę (jeśli w ogóle) należy posadzić na danym polu. Drzewo decyzję podejmuje na podstawie poszczególnych parametrów gleby:
-żyzność (z-żyzna, j-jałowa)
-nawodnienie (n - nawodniona, s - sucha)
-nasłonecznienie (s - w słońcu, c w cieniu)
-kwasowość gleby (k kwasowa, n neutralna, z - zasadowa)
#Uczenie modelu:
---
Dane treningowe:
```
training_data = [
#zyznosc, nawodnienie, cien, kwasowość, grupa
['z', 'n', 's', 'z', 1],
['z', 'n', 's', 'n', 1],
['j', 'n', 's', 'z', 1],
['z', 's', 's', 'n', 1],
['j', 'n', 'c', 'n', 1],
['z', 'n', 's', 'k', 1],
['z', 'n', 'c', 'k', 2],
['z', 's', 's', 'k', 2],
['z', 's', 'c', 'k', 2],
['j', 'n', 's', 'k', 2],
['z', 's', 'c', 'z', 3],
['j', 'n', 's', 'n', 3]
]
```
Budowanie drzewa decyzyjnego opiera się na podziale gałęzi względem algorytmu CART. Ma ono postać ciągu pytań, na które odpowiedzi determinują kolejne pytania, bądź kończą etap. W wyniku otrzymujemy strukturę drzewa, która w węzłach końcowych nie zawiera już pytań, lecz same odpowiedzi. Dodatkowo wypisuje liczbę zestawów danych pasujących do liścia z zestawu treningowego.
```
def build_tree(rows):
gain, question = find_best_split(rows)
if gain == 0:
return Leaf(rows)
true_rows, false_rows = partition(rows, question)
true_branch = build_tree(true_rows)
false_branch = build_tree(false_rows)
return Decision_Node(question, true_branch, false_branch)
```
Znajdowanie najlepszego podziału opiera się głównie na Współczynniku Giniego, który mierzy stopień niejednorodności i dzieli ją przez ilość pozostałych zestawów testowych.
```
def find_best_split(rows):
best_gain = 0
best_question = None
current_uncertainty = gini(rows)
n_features = len(rows[0]) - 1
for col in range(n_features):
values = set([row[col] for row in rows])
for val in values:
question = Question(col, val)
true_rows, false_rows = partition(rows, question)
if len(true_rows) == 0 or len(false_rows) == 0:
continue
gain = info_gain(true_rows, false_rows, current_uncertainty)
if gain >= best_gain:
best_gain, best_question = gain, question
return best_gain, best_question
```
Drzewo powstałe poprzez wykonanie metody print_tree(node,spacing) na zestawie testowym:
```
Czy kwasowosc == k?
--> True:
Czy cien == s?
--> True:
Czy nawodnienie == n?
--> True:
Czy zyznosc == j?
--> True:
Predict {2: 1}
--> False:
Predict {1: 1}
--> False:
Predict {2: 1}
--> False:
Predict {2: 2}
--> False:
Czy cien == s?
--> True:
Czy zyznosc == j?
--> True:
Czy kwasowosc == n?
--> True:
Predict {3: 1}
--> False:
Predict {1: 1}
--> False:
Predict {1: 3}
--> False:
Czy kwasowosc == n?
--> True:
Predict {1: 1}
--> False:
Predict {3: 1}
```
#Implementacja w C++:
---
Komunikacja między pythonem a cpp zachodzi przez pliki dane.txt i decyzje.txt. W pliku dane.txt cpp wypisuje stan całego pola w oddzielonych spacją kolumnach począwszy od indeksu x=1,y=1 aż po x=25,y=25. Decyzje podjęte przez drzewo decyzyjne wypisane w pliku decyzje.txt zawierają symbol rośliny lub pola jakie mają się znajdować na polu (również w całej przestrzeni pola).
Zestaw testowych danych:
```
void testSI1()
{
for (int i = 1; i < 26; i++)
{
for (int j = 1; j < 26; j++)
{
if (j % 3 == 0)
{
pole[i][j][2] = 'z'; //zyzne
pole[i][j][3] = 'n'; //nawodnione
pole[i][j][4] = 'c'; //w cieniu
pole[i][j][5] = 'k'; //kwasne
}
else
{
if (j % 3 == 1)
{
pole[i][j][2] = 'j'; //jalowe
pole[i][j][3] = 'n'; //nawodnione
pole[i][j][4] = 's'; //w sloncu
pole[i][j][5] = 'n'; //neutralne
}
else
{
pole[i][j][2] = 'z'; //zyzne
pole[i][j][3] = 's'; //suche
pole[i][j][4] = 's'; //sloneczne
pole[i][j][5] = 'z'; //zasadowe
}
}
}
}
}
```
Funkcja wysyłająca stan pola:
```
void sendState()
{
ofstream write("dane.txt");
for (int i = 1; i < 26; i++)
{
for (int j = 1; j < 26; j++)
{
string a;
a += pole[i][j][2];
a += ' ';
a += pole[i][j][3];
a += ' ';
a += pole[i][j][4];
a += ' ';
a += pole[i][j][5];
write << a << endl;
}
}
write.close();
}
```
Funkcja kierująca traktorem (decyzja co zasiać):
```
void reciveState()
{
ifstream read("decyzje.txt");
if (read.is_open())
{
char plant;
int i = 1;
int j = 1;
while (read >> plant)
{
if (j == 25)
{
gogo(1, i+1);
}
else
{
gogo(j+1 , i );
}
pole[i][j][0] = plant;
if (plant == '.')
{
pole[i][j][1] = '1';
}
else
{
pole[i][j][1] = '9';
}
if (j == 25)
{
j = 1;
i += 1;
}
else
{
j += 1;
}
}
}
}
2020-05-19 22:33:17 +02:00
```