Use Case 1: Wypłata gotówki ===================== **Aktor podstawowy:** Klient Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: ----------------------------------------------- - Klient: oczekuje możliwośći wypłaty gotówki o dowolnej porze dnia. - Klient: oczekuje możliwości uzyskania potwierdzenia dokonanej operacji. - Bank: przeprowadzana transakcja jest bezproblemowa dla obu stron. Warunki wstępne: ---------------- - Klient posiada aktywne konto w banku oraz jest w posiadaniu sprawnej karty bankomatowej do tego konta. - Bankomat ma aktywne połączenie z bankiem oraz jest w pełni sprawny tj. sprawny ekran, czytnik kart, klawiatura oraz urządzenie do wydawania pieniędzy. Warunki końcowe: ---------------- - Wypłata gotówki jest bezpieczna i bezproblemowa dla klienta. Klient otrzymał odebrał swoja kartę z czytnika. Jeśli zostało wydrukowane klient otrzymuje potwierdzenie dokonania transakcji. Wydawana jest wybrana ilośc gotówki. Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): --------------------------------------- 1.Klient wkłada kartę do czytnika kart w bankomacie. 2.Bankomat wyświetla prośbę o wprowadzane numeru PIN. 3.Klient wprowadza PIN. 4.Bankomat weryfikuje PIN na podstawie konta użytkownika powiązanego z kartą. 5.Bankomat wyświetla możliwe do przeprowadzenia operacje. 6.Klient wybiera opcję wypłaty. 7.Bankomat wyświetla proponowane kwoty wypłaty. 8.Klient wybiera kwotę. 9.Bankomat pyta o potwierdzenie. 10.Klient potwierdza operację i decyduje czy ma ono zostać wydrukowane. 11.Bankomat wydaje kartę. 12.Klient odbiera kartę z czytnika. 13.Bankomat wydaje żądaną ilość pieniędzy. 14.Klient odbiera wypłacone pieniądze z bankomatu. 15.Saldo klienta zostaje pomniejszone o wypłacona sumę pieniędzy. 16.Bankomat drukuje potwierdzenie dokonanej wypłaty gotówki. Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): ------------------------------------ *a. Zawieszenie systemu/Błąd systemu. 1. Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu. 2. Jeśli klient wprowadził kartę do czytnika, zostaje ona wysunięta z bankomatu. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 4. Bankomat powiadamia serwisanta. 5. Bankomat wyświetla informację o niedostępności bankomatu. 1a. Czytnik kart uszkodzony. 1. Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu czytnika. 2. Bankomat wydaje kartę. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 4. Bankomat powiadamia serwisanta. 5. Bankomat wyświetla informację o niedostępności bankomatu. 1b. Czytnik kart nie rozpoznaje wprowadzonej karty. 1. Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu odczytu karty. 2. Bankomat wydaje kartę. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 3. Bankomat wyświetla prośbę, aby klient spróbował ponownie. 4. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego. 4a. Klient wprowadził nieprawidłowy kod PIN. 1. Bankomat wyświetla informację o nieprawidłowym kodzie PIN. 2. Bankomat wysyła do banku informację o wprowadzeniu nieprawidłowego kodu PIN. 2a. Klient wprowadził nieprawidłowy kod PIN trzeci raz z rzędu. 1. Bankomat wyświetla informację o wprowadzeniu nieprawidłowego kodu PIN poraz trzeci oraz o zablokowaniu konta. 2. Bankomat wydaje kartę. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 3. Po upływie 5s bankomat powraca na ekran startowy. 3. Powrót do kroku 2 ze scenariusza głównego. 8a. Klient wybrał kwotę, która przekracza maksymalną wysokość jednorazowej wypłaty ustalonej przez bank. 1. Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty przekraczającej wysokość jednorazowej wypłaty. 2. Bankomat wydaje kartę. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 3. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego. 8b. Klient wybrał kwotę, która przekracza dzienny limit wypłat klienta. 1. Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty, która przekrocza dziennego limit wypłat gotówki. 2. Bankomat wydaje kartę. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 3. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego. 8c. Wybrana kwota przekracza wysokość salda klienta. 1. Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty, która przekracza saldo klienta. 2. Bankomat wydaje kartę. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 3. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego. 10a. Klient przez 60 sekund nie potwierdził dokonania operacji. 1. Bankomat wyświetla informację o braku potwierdzenia operacji. 2. Bankomat wydaje kartę. 3. Klient odbiera kartę z czytnika. 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika. 1. Przejście do kroku 12a. 4. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego. 12a. Klient nie odebrał karty. 1. Bankomat wydaje sygnał dźwiękowy. 2. Jeśli klient nadal nie odebrał karty zostaje ona wciągnięta do środka. 3. Bankomat wysyła powiadamienie do banku o pozostawionej karcie. 4. Bank blokuje kartę. 5. Bankomat powraca na ekran startowy. 14a. Klient przez 60 sekund nie odebrał wypłaconej gotówki z bankomatu. 1. Bankomat wydaje sygnał dźwiękowy. 2. Jeśli klient nadal nie odebrał wypłaconej gotówki zostaje ona wciągnięta do środka. 3. Bankomat powraca na ekran startowy. Wymagania specjalne: -------------------- - Domyślnym językiem wyświetlania jest język Polski. - Bankomat umożliwia zmianę języka na jeden z poniższych: 1. Angielski. 2. Niemiecki. 3. Hiszpański. 4. Rosyjski. Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane: --------------------------------------------------------------- 3a. Kod PIN składa się z 4 cyfr. 8a. Wybrana kwota jest podzielna bez reszty przez liczbę 10. Kwestie otwarte: ----------------