Add 'src/gen_algorithms'
This commit is contained in:
parent
91693d2b19
commit
b4eb9c22f7
122
src/gen_algorithms
Normal file
122
src/gen_algorithms
Normal file
@ -0,0 +1,122 @@
|
||||
import numpy as np
|
||||
import random
|
||||
|
||||
# parametry
|
||||
num_of_houses = 8 # ilość domków
|
||||
routes_num = 40 # ilość ścieżek, które będziemy generować
|
||||
# rate = 0.3 # do mutacji, by liczby były ładniejsze
|
||||
houses_coordinates = [[x, y] for x, y in zip(np.random.randint(1, 9, num_of_houses), np.random.randint(1, 9,
|
||||
num_of_houses))] # generowanie losowych współrzędnych między 1, a 9
|
||||
names = np.array(['Dom A', 'Dom B', 'Dom C', 'Dom D', 'Dom E', 'Dom F', 'Dom G', 'Dom H']) # nazwy domów
|
||||
houses_info = {x: y for x, y in zip(names, houses_coordinates)} # zawiera nazwę domu i jego współrzędne X, Y - słownik
|
||||
print(houses_coordinates)
|
||||
|
||||
|
||||
# dystans - to się wywali i użyje astara
|
||||
def house_distance(a, b):
|
||||
return ((a[0] - b[0]) ** 2 + (a[1] - b[1]) ** 2) ** 0.5
|
||||
|
||||
|
||||
def generate_routes(names,
|
||||
routes_num): # tu się robią te zestawy domów - routes_num różnych opcji ułożenia trasy przez wszystkie domy
|
||||
population_set = [] # tu zapisujemy trasy - losowe ułóżenia wszystkich domów na trasie śmieciarki - nasza populacja
|
||||
for i in range(routes_num):
|
||||
# losowo wygenerowane kolejności domów na trasie
|
||||
single_route = names[np.random.choice(list(range(num_of_houses)), num_of_houses, replace=False)]
|
||||
population_set.append(single_route)
|
||||
return np.array(population_set)
|
||||
|
||||
|
||||
def sum_up_for_route(names, houses_info): # liczymy odległości między kolejnymi miastami z listy i sumujemy
|
||||
sum = 0
|
||||
for i in range(num_of_houses - 1):
|
||||
sum += house_distance(houses_info[names[i]],
|
||||
houses_info[names[i + 1]]) # wywołana funkcja, która oblicza dystans - ma być astar
|
||||
return sum
|
||||
|
||||
|
||||
def sums_for_all_routes(population_set,
|
||||
houses_info): # zapisujemy na liście finalne sumy odległości(astara) dla każdej z opcji tras
|
||||
list_of_sums = np.zeros(routes_num)
|
||||
|
||||
for i in range(routes_num):
|
||||
list_of_sums[i] = sum_up_for_route(population_set[i], houses_info) # wywołujemy dla każdej trasy na liście
|
||||
|
||||
return list_of_sums
|
||||
|
||||
|
||||
def selection(population_set,
|
||||
list_of_sums): # korzystamy z Roulette Wheel Selection tzn. im większy fitness tym większa szansa na zostanie wybranym
|
||||
determinant = list_of_sums.sum()
|
||||
probability = list_of_sums / determinant # nasza funkcja przynależności - dzielimy każdy dystans konkretnej ścieżki przez sumę wszystkich
|
||||
|
||||
progenitor_a = np.random.choice(list(range(len(population_set))), len(population_set), p=probability,
|
||||
replace=True) # randomowa lista złożona z liczb między 0, a routes_num - 1
|
||||
progenitor_b = np.random.choice(list(range(len(population_set))), len(population_set), p=probability,
|
||||
replace=True) # gdzie p to prawdopodobieństwo każdego wejścia
|
||||
|
||||
progenitor_a = population_set[progenitor_a] # zmieniamy kolejność ułożenia tras
|
||||
progenitor_b = population_set[progenitor_b] # teraz nie zawierają liczb, tylko podlisty z trasami
|
||||
|
||||
return np.array([progenitor_a, progenitor_b])
|
||||
|
||||
|
||||
def mating_of_progenitors(progenitor_a, progenitor_b):
|
||||
child = progenitor_a[0:5] # bierzemy 5 domów z rodzica
|
||||
|
||||
for house in progenitor_b:
|
||||
if not house in child: # jeżeli jakiegoś domu z rodzica b nie ma w dziecku z a to łączymy
|
||||
child = np.concatenate((child, [house]))
|
||||
|
||||
return child
|
||||
|
||||
|
||||
def population_mating(progenitor_list):
|
||||
new_population_set = []
|
||||
for i in range(progenitor_list.shape[1]):
|
||||
progenitor_a, progenitor_b = progenitor_list[0][i], progenitor_list[1][i]
|
||||
child = mating_of_progenitors(progenitor_a, progenitor_b)
|
||||
new_population_set.append(child)
|
||||
|
||||
return new_population_set
|
||||
|
||||
|
||||
def mutation_of_child(child):
|
||||
for i in range(num_of_houses): # dla każdego elementu dajemy losową szansę zamiany int *rate
|
||||
x = np.random.randint(0, num_of_houses)
|
||||
y = np.random.randint(0, num_of_houses)
|
||||
|
||||
child[x], child[y] = child[y], child[x] # zamiana miejscami
|
||||
|
||||
return child
|
||||
|
||||
|
||||
def mutate_population(new_population_set):
|
||||
final_mutated_population = []
|
||||
for child in new_population_set:
|
||||
final_mutated_population.append(mutation_of_child(child)) # dodajemy zmutowane dziecko do finalnej listy
|
||||
return final_mutated_population
|
||||
|
||||
|
||||
if __name__ == '__main__':
|
||||
|
||||
population_set = generate_routes(names, routes_num)
|
||||
list_of_sums = sums_for_all_routes(population_set, houses_info)
|
||||
progenitor_list = selection(population_set, list_of_sums)
|
||||
new_population_set = population_mating(progenitor_list)
|
||||
final_mutated_population = mutate_population(new_population_set)
|
||||
final_route = [-1, np.inf, np.array([])] # format listy
|
||||
for i in range(20):
|
||||
list_of_sums = sums_for_all_routes(final_mutated_population, houses_info)
|
||||
# zapisujemy najlepsze rozwiązanie
|
||||
if list_of_sums.min() < final_route[1]:
|
||||
final_route[0] = i
|
||||
final_route[1] = list_of_sums.min()
|
||||
final_route[2] = np.array(final_mutated_population)[list_of_sums.min() == list_of_sums]
|
||||
|
||||
progenitor_list = selection(population_set, list_of_sums)
|
||||
new_population_set = population_mating(progenitor_list)
|
||||
|
||||
final_mutated_population = mutate_population(new_population_set)
|
||||
print(final_route)
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user