Analiza ryzyka
This commit is contained in:
parent
e4ab416930
commit
6ccd39bced
171
analiza-ryzyka.adoc
Normal file
171
analiza-ryzyka.adoc
Normal file
@ -0,0 +1,171 @@
|
||||
= KPI (kryteria sukcesu) i analiza ryzyka
|
||||
:toc:
|
||||
:author: Robert Bendun
|
||||
:email: robben@st.amu.edu.pl
|
||||
:revnumber: 1.0.0
|
||||
:revdate: 2024-01-27
|
||||
:nofooter:
|
||||
// Polish translation, courtesy of Łukasz Dziedziul <l.dziedziul@gmail.com> with updates via Matthew Blissett <mblissett@gbif.org>
|
||||
:appendix-caption: Dodatek
|
||||
:appendix-refsig: {appendix-caption}
|
||||
:caution-caption: Uwaga
|
||||
:chapter-signifier: Rozdział
|
||||
:chapter-refsig: {chapter-signifier}
|
||||
:example-caption: Przykład
|
||||
:figure-caption: Rysunek
|
||||
:important-caption: Ważne
|
||||
:last-update-label: Ostatnio zmodyfikowany
|
||||
ifdef::listing-caption[:listing-caption: Listing]
|
||||
ifdef::manname-title[:manname-title: Nazwa]
|
||||
:note-caption: Notka
|
||||
:part-signifier: Część
|
||||
:part-refsig: {part-signifier}
|
||||
ifdef::preface-title[:preface-title: Wstęp]
|
||||
:section-refsig: Sekcja
|
||||
:table-caption: Tabela
|
||||
:tip-caption: Sugestia
|
||||
:toc-title: Spis treści
|
||||
:untitled-label: Bez tytułu
|
||||
:version-label: Wersja
|
||||
:warning-caption: Ostrzeżenie
|
||||
:sectanchors:
|
||||
:pdf-theme: theme.yml
|
||||
|
||||
== Historia wersji
|
||||
|
||||
[cols="1,2,3,2"]
|
||||
|===
|
||||
| Osoba | Data | Zmiany | Wersja
|
||||
|
||||
| Robert Bendun | 2024-01-27 | Stworzenie dokumentu | 1.0.0
|
||||
|===
|
||||
|
||||
Stosowane jest https://semver.org/lang/pl/[wersjonowanie semantyczne] oraz format dat https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601[ISO 8601].
|
||||
|
||||
== Analiza ryzyka
|
||||
|
||||
Przyjętą metodologią oceny ryzyk i ich wpływów jest opisana w ramach wykładu https://uam.sharepoint.com/:b:/r/sites/2023SZ06-DPPBUI0WYKPrzygotowaniedoprojektubadawczo-rozwojowe/Materiay%20z%20zaj/Wyk%C5%82ad%2008%20Zarz%C4%85dzanie%20ryzykiem.pdf?csf=1&web=1&e=jFX6nL["Zarządzanie ryzykiem w projekcie informatycznym"] prof. Jacka Marciniaka przedstawionym w ramach przedmiotu "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego".
|
||||
|
||||
=== Główne ryzyka projektu
|
||||
|
||||
Podrozdział ma na celu precyzyjniejsze omówienie głównych ryzyk dotyczących projektu Harmonia.
|
||||
|
||||
==== Elementy systemu pozostające poza aplikacją Harmonia przeciwdziałają synchronizacji aplikacji
|
||||
|
||||
[cols="1,1,1"]
|
||||
|===
|
||||
| Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka
|
||||
|
||||
| 80% | 40% | Średnie
|
||||
|===
|
||||
|
||||
|
||||
W produkcji dźwięku pomiędzy aplikacją, a odbiorcą dźwięków występuje wiele kroków pozostających poza kontrolą Harmonii, z czego głównymi są:
|
||||
|
||||
system operacyjny:: definiujący interfejs pomiędzy programem, a sprzętowym aspektem produkcji dźwięku może wprowadzać niedeterministyczne opóźnienia. W trakcie testów zauważono, że systemy operacyjne z tej samej rodziny brzmią równiej, niż różne
|
||||
połączenie głośnik-komputer:: metoda dostarczania dźwięku od komputera do głośnika może bardziej rozróżnić wykonanie - opóźnienia wynikające z działania głośnika Bluetooth są słyszalne. Dodatkowym problemem jest automatyczne usypianie głośnika, co prowadzi do dalszych opóźnień.
|
||||
|
||||
Ryzyko łagodzone jest przez możliwość posiadania wspólnej konfiguracji przez osoby w orkiestrze, działanie które zostało już podjęte przez głównego odbiorcę projektu - Lambda Ensamble.
|
||||
|
||||
==== Mechanizm synchronizacji nie jest odpowiedni dla synchronizacji wykonania muzycznego języka programowania
|
||||
|
||||
[cols="1,1,1"]
|
||||
|===
|
||||
| Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka
|
||||
|
||||
| 10% | 80% | Średnie
|
||||
|===
|
||||
|
||||
Jednym z przeznaczeń Harmonii jest przygotowanie systemu sterowania wykonaniem muzycznego języka programowania Musique oraz udostępnienie API dla języków https://sonic-pi.net/[Sonic Pi], https://supercollider.github.io/[SuperCollider] oraz https://chuck.cs.princeton.edu/[ChucK].
|
||||
Wsparcie ich jest jednym z głównych długoterminowych celów projektu Harmonia.
|
||||
Doświadczenie implementacji języka Musique oraz badanie działania pozostałych wymienionych środowisk łagodzi omawiane ryzyko.
|
||||
|
||||
==== Orkiestra laptopowa nie wykorzysta Harmonii do nowych utworów
|
||||
|
||||
[cols="1,1,1"]
|
||||
|===
|
||||
| Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka
|
||||
|
||||
| 75% | 80% | Wysokie
|
||||
|===
|
||||
|
||||
Harmonia jest tworzona na potrzeby istniejącego już utworu _Y_ autorstwa Wojciecha Kaszuby założyciela orkiestry laptopowej Lambda Ensamble.
|
||||
Jest to utwór wyróżniający się w repertuarze orkiestry z uwagi na bardziej klasyczną strukturę i udział instrumentu smyczkowego.
|
||||
Jedną z możliwych przyczyn wyjątkowości utworu jest brak systemu synchronizacji takiego jak Harmonia.
|
||||
|
||||
Ryzykiem jest, że ta forma pomimo potrzeby wyrażanej przez Lambdę nie jest atrakcyjna, a Harmonia stanie się środowiskiem wykorzystywanym wyłącznie do tego utworu.
|
||||
Podjętą przez Harmonię metodą łagodzenia ryzyka jest maksymalizacja użyteczności dla pozostałych utworów z repertuaru poprzez wspierania różnych poziomów synchronizacji i wygodę stosowania Harmonii w trakcie występów.
|
||||
|
||||
==== Projekt Harmonia ma za mało zasobów by zrealizować zakładane cele
|
||||
|
||||
[cols="1,1,1"]
|
||||
|===
|
||||
| Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka
|
||||
|
||||
| 80% | 20% | Średnie
|
||||
|===
|
||||
|
||||
Doświadczenie projektu Musique wskazuje na potencjalne problemy z aktualnymi zasobami dostępnymi w ramach projektu Harmonia.
|
||||
Głównym elementem jest infrastruktura (CI/CD), która jest w pełni manualna lub zautomatyzowana w niewielkim stopniu.
|
||||
|
||||
Głównymi obszarami, których automatyzacja wymagałaby większych zasobów ludzkich i infrastruktury sprzętowej, których dostarczenie zwiększyłoby jakość projektu:
|
||||
|
||||
- automatyczne tworzenie wydań
|
||||
- automatyczne testowanie synchronizacji przy pomocy maszyn wirtualnych
|
||||
|
||||
Organizacja takiej infrastruktury wymagałaby dedykowanej osoby nią zarządzającą oraz stworzenia dedykowanych rozwiązań weryfikacji poprawności testów.
|
||||
|
||||
==== Zastosowanie interfejsu webowego niszczy użyteczność przez wysokie zużycie energii i czasu procesora
|
||||
|
||||
[cols="1,1,1"]
|
||||
|===
|
||||
| Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka
|
||||
|
||||
| 40% | 40% | Średnie
|
||||
|===
|
||||
|
||||
Wykorzystywany przez Harmonię interfejs webowy cechuje się dużo większym niż interfejsy natywne zużyciem zasobów.
|
||||
Wynika to zarówno z narzutu wprowadzanego przez przeglądarkę i z samej konieczności wymiany informacji pomiędzy przeglądarką, a serwerem poprzez protokół HTTP i WebSockets.
|
||||
|
||||
Ryzyko jest minimalizowane przez odpowiedni dobór technologii wykorzystywanych przez Harmonię, unikając rozwiązań silnie opierających się o język JavaScript i mnogość dynamicznych zmian w interfejsie.
|
||||
|
||||
=== Pozostałe zidentyfikowane ryzyka
|
||||
|
||||
[cols="2,1,1,1"]
|
||||
|===
|
||||
| Ryzyko | Prawdopodobieństwo | Wpływ | Ocena
|
||||
|
||||
| Poprawne wsparcie protokołu MIDI dla systemów Windows wymaga użycia zamknięto-źródłowego oprogramowania przez orkiestrantów
|
||||
| 100%
|
||||
| 1%
|
||||
| Niskie
|
||||
|
||||
| Nie wystarczający dobór wspieranych technologii produkcji dźwięku
|
||||
| 20%
|
||||
| 20%
|
||||
| Niskie
|
||||
|
||||
| Trudność utrzymywania projektu przez dużą liczbę zależności zewnętrznych
|
||||
| 20%
|
||||
| 40%
|
||||
| Średnie
|
||||
|===
|
||||
|
||||
== Kryteria sukcesu
|
||||
|
||||
[cols="1,1,1"]
|
||||
|===
|
||||
| Moduł | Kryterium sukcesu | Wskaźnik sukcesu
|
||||
|
||||
| Synchronizacja wykonania orkiestry laptopowej
|
||||
| Synchronizacja wspierająca wykonanie orkiestry laptopowej, umożliwiająca synchroniczny start i kontynuację utworu
|
||||
| Pozytywny odbiór w trakcie tekstu z orkiestrą laptopową Lambda Ensamble
|
||||
|
||||
| Interfejs odtwarzacza
|
||||
| Przejrzysty i efektywny interfejs wspomagający wykonanie orkiestry jak i przygotowanie przed występem
|
||||
| Interfejs jest intuicyjny i przejrzysty w ocenie orkiestry, wspomaga zarówno wykonanie jak i przygotowanie przed występem.
|
||||
|
||||
| Wsparcie kluczowych form produkcji dźwięku
|
||||
| Wsparcie MIDI oraz formatów audio (ogg, mp3), opcjonalne wsparcie OSC
|
||||
| Wsparcie głównych form produkcji dźwięku wykorzystywanych przez orkiestrę laptopową
|
||||
|===
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user