= KPI (kryteria sukcesu) i analiza ryzyka :toc: :author: Robert Bendun :email: robben@st.amu.edu.pl :revnumber: 1.0.0 :revdate: 2024-01-27 :nofooter: // Polish translation, courtesy of Łukasz Dziedziul with updates via Matthew Blissett :appendix-caption: Dodatek :appendix-refsig: {appendix-caption} :caution-caption: Uwaga :chapter-signifier: Rozdział :chapter-refsig: {chapter-signifier} :example-caption: Przykład :figure-caption: Rysunek :important-caption: Ważne :last-update-label: Ostatnio zmodyfikowany ifdef::listing-caption[:listing-caption: Listing] ifdef::manname-title[:manname-title: Nazwa] :note-caption: Notka :part-signifier: Część :part-refsig: {part-signifier} ifdef::preface-title[:preface-title: Wstęp] :section-refsig: Sekcja :table-caption: Tabela :tip-caption: Sugestia :toc-title: Spis treści :untitled-label: Bez tytułu :version-label: Wersja :warning-caption: Ostrzeżenie :sectanchors: :pdf-theme: theme.yml == Historia wersji [cols="1,2,3,2"] |=== | Osoba | Data | Zmiany | Wersja | Robert Bendun | 2024-01-27 | Stworzenie dokumentu | 1.0.0 |=== Stosowane jest https://semver.org/lang/pl/[wersjonowanie semantyczne] oraz format dat https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601[ISO 8601]. == Analiza ryzyka Przyjętą metodologią oceny ryzyk i ich wpływów jest opisana w ramach wykładu https://uam.sharepoint.com/:b:/r/sites/2023SZ06-DPPBUI0WYKPrzygotowaniedoprojektubadawczo-rozwojowe/Materiay%20z%20zaj/Wyk%C5%82ad%2008%20Zarz%C4%85dzanie%20ryzykiem.pdf?csf=1&web=1&e=jFX6nL["Zarządzanie ryzykiem w projekcie informatycznym"] prof. Jacka Marciniaka przedstawionym w ramach przedmiotu "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego". === Główne ryzyka projektu Podrozdział ma na celu precyzyjniejsze omówienie głównych ryzyk dotyczących projektu Harmonia. ==== Elementy systemu pozostające poza aplikacją Harmonia przeciwdziałają synchronizacji aplikacji [cols="1,1,1"] |=== | Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka | 80% | 40% | Średnie |=== W produkcji dźwięku pomiędzy aplikacją, a odbiorcą dźwięków występuje wiele kroków pozostających poza kontrolą Harmonii, z czego głównymi są: system operacyjny:: definiujący interfejs pomiędzy programem, a sprzętowym aspektem produkcji dźwięku może wprowadzać niedeterministyczne opóźnienia. W trakcie testów zauważono, że systemy operacyjne z tej samej rodziny brzmią równiej, niż różne połączenie głośnik-komputer:: metoda dostarczania dźwięku od komputera do głośnika może bardziej rozróżnić wykonanie - opóźnienia wynikające z działania głośnika Bluetooth są słyszalne. Dodatkowym problemem jest automatyczne usypianie głośnika, co prowadzi do dalszych opóźnień. Ryzyko łagodzone jest przez możliwość posiadania wspólnej konfiguracji przez osoby w orkiestrze, działanie które zostało już podjęte przez głównego odbiorcę projektu - Lambda Ensamble. ==== Mechanizm synchronizacji nie jest odpowiedni dla synchronizacji wykonania muzycznego języka programowania [cols="1,1,1"] |=== | Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka | 10% | 80% | Średnie |=== Jednym z przeznaczeń Harmonii jest przygotowanie systemu sterowania wykonaniem muzycznego języka programowania Musique oraz udostępnienie API dla języków https://sonic-pi.net/[Sonic Pi], https://supercollider.github.io/[SuperCollider] oraz https://chuck.cs.princeton.edu/[ChucK]. Wsparcie ich jest jednym z głównych długoterminowych celów projektu Harmonia. Doświadczenie implementacji języka Musique oraz badanie działania pozostałych wymienionych środowisk łagodzi omawiane ryzyko. ==== Orkiestra laptopowa nie wykorzysta Harmonii do nowych utworów [cols="1,1,1"] |=== | Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka | 75% | 80% | Wysokie |=== Harmonia jest tworzona na potrzeby istniejącego już utworu _Y_ autorstwa Wojciecha Kaszuby założyciela orkiestry laptopowej Lambda Ensamble. Jest to utwór wyróżniający się w repertuarze orkiestry z uwagi na bardziej klasyczną strukturę i udział instrumentu smyczkowego. Jedną z możliwych przyczyn wyjątkowości utworu jest brak systemu synchronizacji takiego jak Harmonia. Ryzykiem jest, że ta forma pomimo potrzeby wyrażanej przez Lambdę nie jest atrakcyjna, a Harmonia stanie się środowiskiem wykorzystywanym wyłącznie do tego utworu. Podjętą przez Harmonię metodą łagodzenia ryzyka jest maksymalizacja użyteczności dla pozostałych utworów z repertuaru poprzez wspierania różnych poziomów synchronizacji i wygodę stosowania Harmonii w trakcie występów. ==== Projekt Harmonia ma za mało zasobów by zrealizować zakładane cele [cols="1,1,1"] |=== | Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka | 80% | 20% | Średnie |=== Doświadczenie projektu Musique wskazuje na potencjalne problemy z aktualnymi zasobami dostępnymi w ramach projektu Harmonia. Głównym elementem jest infrastruktura (CI/CD), która jest w pełni manualna lub zautomatyzowana w niewielkim stopniu. Głównymi obszarami, których automatyzacja wymagałaby większych zasobów ludzkich i infrastruktury sprzętowej, których dostarczenie zwiększyłoby jakość projektu: - automatyczne tworzenie wydań - automatyczne testowanie synchronizacji przy pomocy maszyn wirtualnych Organizacja takiej infrastruktury wymagałaby dedykowanej osoby nią zarządzającą oraz stworzenia dedykowanych rozwiązań weryfikacji poprawności testów. ==== Zastosowanie interfejsu webowego niszczy użyteczność przez wysokie zużycie energii i czasu procesora [cols="1,1,1"] |=== | Prawdopodobieństwo | Wpływ ryzyka | Ocena ryzyka | 40% | 40% | Średnie |=== Wykorzystywany przez Harmonię interfejs webowy cechuje się dużo większym niż interfejsy natywne zużyciem zasobów. Wynika to zarówno z narzutu wprowadzanego przez przeglądarkę i z samej konieczności wymiany informacji pomiędzy przeglądarką, a serwerem poprzez protokół HTTP i WebSockets. Ryzyko jest minimalizowane przez odpowiedni dobór technologii wykorzystywanych przez Harmonię, unikając rozwiązań silnie opierających się o język JavaScript i mnogość dynamicznych zmian w interfejsie. === Pozostałe zidentyfikowane ryzyka [cols="2,1,1,1"] |=== | Ryzyko | Prawdopodobieństwo | Wpływ | Ocena | Poprawne wsparcie protokołu MIDI dla systemów Windows wymaga użycia zamknięto-źródłowego oprogramowania przez orkiestrantów | 100% | 1% | Niskie | Nie wystarczający dobór wspieranych technologii produkcji dźwięku | 20% | 20% | Niskie | Trudność utrzymywania projektu przez dużą liczbę zależności zewnętrznych | 20% | 40% | Średnie |=== == Kryteria sukcesu [cols="1,1,1"] |=== | Moduł | Kryterium sukcesu | Wskaźnik sukcesu | Synchronizacja wykonania orkiestry laptopowej | Synchronizacja wspierająca wykonanie orkiestry laptopowej, umożliwiająca synchroniczny start i kontynuację utworu | Pozytywny odbiór w trakcie tekstu z orkiestrą laptopową Lambda Ensamble | Interfejs odtwarzacza | Przejrzysty i efektywny interfejs wspomagający wykonanie orkiestry jak i przygotowanie przed występem | Interfejs jest intuicyjny i przejrzysty w ocenie orkiestry, wspomaga zarówno wykonanie jak i przygotowanie przed występem. | Wsparcie kluczowych form produkcji dźwięku | Wsparcie MIDI oraz formatów audio (ogg, mp3), opcjonalne wsparcie OSC | Wsparcie głównych form produkcji dźwięku wykorzystywanych przez orkiestrę laptopową |===