diff --git a/use-case-8.md b/use-case-8.md index 7e448fd..54f133f 100644 --- a/use-case-8.md +++ b/use-case-8.md @@ -1 +1,117 @@ -# first line \ No newline at end of file +Use Case 8: Przyjęcie płatości +===================== + +**Aktor podstawowy:** Kasjer + + +Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: +----------------------------------------------- + + - Klient: + - chce poświęcić jak najmniej czasu na opłacanie zamówienia + - oczekuje poprawnie działającego, godnego zaufania systemu + - oczekuje fizycznego dowodu dokonanej płatności + + - Kasjer: + - chce w prosty sposób wprowadzać konieczne dane do systemu + - oczekuje sprawnych odpowiedzi od systemu oraz braku błędów, aby nie irytować klienta + + - Urząd skarbowy: + - chce otrzymać podatek od każdej dokonanej sprzedaży + - oczekuje przejrzystej historii transakcji + + - Właściciel restauracji: + - oczekuje maksymalnej niezawodności systemu, aby ograniczyć straty finansowe + - zależy mu na satysfakcji Klienta + + - Agencje Autoryzacji Płatności + - oczekują komunikacji zgodnej z dokumentacją, aby poprawnie obsługiwać zapytania + - oczekują poprawnego działania systemu + +Warunki wstępne: +---------------- + +Kasjer jest zalogowany do systemu. Klient poprawnie złożył zamówienie, które zostało odpowiednio przygotowane i dostarczone do Klienta. Klient zakończył konsumpcję i podszedł do Kasy, aby zrealizować płatność. + +Warunki końcowe: +---------------- + +Sprzedaż jest bezpieczna i została zrealizowana na prawidłową kwotę. Sprzedaż została zapisana w systemie, a kwota zaksięgowana. Podatki zostały prawidłowo obliczone. Klient otrzymał fizyczne potwierdzenie dokonanej płatności. + +Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): +--------------------------------------- + + 1. Klient przekazuje Kasjerowi informację o numerze stolika, przy którym siedział. + 2. Kasjer wprowadza numer stolika poprzez terminal. + 3. System odnajduje odpowiednie zamówienie na podstawie numeru stolika i wyświetla należną kwotę wraz ze szczegółami zamówienia. + 4. Kasjer upewnia się, że zawartość wyświetlanego zamówienia jest zgodna z doświadczeniem Klienta oraz informuje o należnej kwocie. + 5. Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów płatności. + 6. Klient dokonuje płatności, którą system przetwarza i weryfikuje, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi Agencjami Autoryzacji Płatności. + 7. System zapisuje i księguje dokonaną płatność. + 8. System drukuje paragon. + 9. Klient odbiera paragon i odchodzi od Kasy. + +Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): +------------------------------------ + + *a. W dowolnym czasie, system napotyka błąd uniemożliwiający kontynuowanie płatności +
      System na bieżąco zapisuje aktualny stan transakcji + + 1. Kasjer restartuje terminal, autoryzuje się. + 2. System odtwarza stan sprzed awarii na podstawie zapisanych postępów + + 2a. Nieprawidłowy numer stolika + + 1. System wyświetla informację o błędzie i umożliwia ponowne wpisanie numeru stolika + + + 4a. Zawartość zamówienia nie jest zgodna z doświadczeniem Klienta + + 1. Kasjer pyta Klienta, czy wprowadzony numer stolika jest poprawny + 2. Klient zwraca uwagę na błąd i podaje inny, poprawny numer stolika + + 2a. Wprowadzony numer stolika był poprawny + 1. Kasjer wzywa managera, aby wyjaśnić nieprawidłowości + 2. Sytuacja jest rozwiązywana poza systemem w sposób dostosowany do okoliczności + + 3. Kasjer anuluje realizację płatności dla błędnego stolika + 4. Kasjer wprowadza poprzez terminal prawidłowy numer stolika + + 6a. Płatość gotówką + + 1. Kasjer wprowadza kwotę otrzymaną w gotówce od Klienta + 2. System informuje o wysokości reszty, którą Kasjer wyjmuje z Kasy i przekazuje Klientowi + + 6b. Płatność kartą + + 1. Należna kwota wyświelta się na zewnętrznym terminalu płatniczym + 2. Klient używa karty płatniczej, aby opłacić zamówienie + 3. System komunikuje się z odpowiednią Agencją Autoryzacji Płatności i otrzymuje od niej potwierdzenie zapłaty + + 3a. System napotyka błąd podczas komunikacji z Agencją Autoryzacji Płatności + 1. System wyświetla informację o błędzie + 2. Kasjer informuje klienta o awarii + 3. Klient wybiera inną formę zapłaty + + 3b. System otrzymuje informację o odrzuceniu płatności + 1. System wyświetla informację o błędzie oraz drukuje fizyczne potwierdzenie nieudanej transakcji + 2. Kasjer informuje Klienta o błędzie i przekazuje fizyczne potwierdzenie + 3. Klient wybiera inną formę zapłaty + + +Wymagania specjalne: +-------------------- + + - Terminal Kasjera obsługiwany jest przez ekran dotykowy + - Informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności musi nastąpić w ciągu 30 sekund + +Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane: +--------------------------------------------------------------- + + 1. Numer stolika jest jego unikalnym identyfikatorem, tabliczka informująca o numerze jest przytwierdzona do blatu każdego stolika w restauracji. + +Kwestie otwarte: +---------------- + + - Czy dopuszczamy możliwość wykorzystania kodów rabatowych np. dla stałych klientów? + - Czy istnieje możliwość realizacji płatności poprzez bony podarunkowe? \ No newline at end of file diff --git a/use-cases.md b/use-cases.md index 2d4097a..f2403c4 100644 --- a/use-cases.md +++ b/use-cases.md @@ -9,7 +9,7 @@ Aktorzy procesu i ich cele Aktor | Cel -------------------|------------------------------ Kelner | -Kasjer | +Kasjer | Kucharz | Pracownik Spiżarni | @@ -89,7 +89,7 @@ Nowa dostawa produktów spożywczych trafia do spiżarni. Pracownik spiżarni we Za pomocą terminala, wprowadza do systemu dostarczoną ilość każdego z przyjętych produktów. System dodaje te wartości do aktualnego stanu spiżarni i zapisuje go. -### Use case 8: Podgląd kosztu zamówienia i przyjęcie płatności +### Use case 8: Przyjęcie płatności Klient podchodzi do kasy w celu opłacenia spożytego wcześniej zamówienia. Informuje kasjera o numerze stolika, przy którym siedział. Kasjer, za pomocą terminala, wprowadza numer stolika do systemu. Na tej podstawie system identyfikuje zamówienie oraz wyświetla należną kwotę.