diff --git a/use-case-2.md b/use-case-2.md
index dc5000a..5340310 100644
--- a/use-case-2.md
+++ b/use-case-2.md
@@ -7,44 +7,47 @@ Use Case 2: Dodawanie potrawy niestandardowej
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
- - Odbiorca1: Kelner
- - Chce mieć zapisaną w zamówieniu potrawę niestandardową, która jest zgodna z oczekiwaniami klienta.
+ - Kelner:
+ - Chce dodawać i edytować potrawy niestandardowe.
+ - Oczekuje, że utworzona potrawa niestandardowa zostanie dopisana do zamówienia.
+ - Chce mieć wgląd w szczegóły potrawy niestandardowej.
- - Odbiorca2: Klient
+ - Klient:
- Chce zamówić niestandardową potrawę jako część swojego zamówienia.
+ - Oczekuje sprawnej obsługi i dodania potrawy zgodnej z jego oczekiwaniami.
- - Odbiorca3: Kuchnia
- - Chce otrzymać w zamówieniu pełny opis potrawy, aby ją przygotować.
+ - Kucharz:
+ - Chce otrzymać w zamówieniu pełny opis potrawy niestandardowej, aby ją przygotować.
Warunki wstępne:
----------------
-Kelner i terminal kelnera są gotowi na przyjęcie zamówienia danego klienta.
+Kelner zbiera informacje od klienta na temat zamówienia. Terminal kelnera działa poprawnie.
Warunki końcowe:
----------------
-Potrawa jest dodana do listy zamówień. Jest traktowana jak każda inna potrawa. Przechowywane są pełne informacje o składnikach potrawy.
+Potrawa jest dodana do listy zamówień. Jest traktowana jak każda inna potrawa. Przechowywane są pełne informacje o jej składnikach.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
- 1. Kelner podchodzi do klienta, by przyjąć zamówienie.
- 2. Klient prosi o opcję zamówienia potrawy niestandardowej.
- 3. Klient podaje szczegółowe informacje na temat potrawy - jej składniki i dodatki - a kelner zapisuje te informacje.
- 4. Kelner zatwierdza potrawę.
- 5. Potrawa trafia na listę zamówień. Dostępny jest podgląd szczegółowy potrawy.
- 6. Klient może zamówić kolejną potrawę niestandardową - powtarzane są kroki 2-5.
- 7. Zamówienie jest gotowe, kelner odchodzi od stolika, klient czeka na przygotowanie zamówienia.
+ 1. Klient prosi o zamówienie potrawy niestandardowej.
+ 2. Kelner wybiera opcje dodania potrawy niestandarowej.
+ 3. Klient podaje szczegółowe informacje na temat potrawy - klient wybiera bazową potrawę, którą będzie chciał zmodyfikować lub podaje pełną listę składników i dodatków dania.
+ 4. Kelner edytuje składniki i dodatki zgodnie z oczekiwaniami klienta.
+ 5. Kelner zatwierdza potrawę.
+ 6. System dodaje potrawę do listy zamówienia. Dostępny jest podgląd szczegółowy potrawy.
+ 7. Klient może zamówić kolejną potrawę niestandardową - powtarzane są kroki 1-6.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
- *a. nazwa rozszerzenia
+ *a. W przypadku zawieszenia się systemu:
- 1. krok pierwszy rozszerzenia *a
- 2. krok drugi rozszerzenia *a
+ 1. Kelner resetuje system, prosi o odtworzenie stanu przed zawieszeniem.
+ 2. System odtwarza stan zamówienia i potraw niestandardowych.
3a. Brak podanych składników w spiżarni:
@@ -55,34 +58,30 @@ Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
1. Kelner anuluje tworzenie niestandardowej potrawy.
2. Kelner kontynuuje zbieranie informacji na temat innych potraw zamawianych od klienta.
+
+2-5a. Klient zmienia zdanie i prosi kelnera o odrzucenie potrawy niestandardowej w trakcie jej tworzenia:
+ 1. Kelner wybiera opcję anulowania tworzenia niestandardowej potrawy.
+ 2. System nie dodaje do zamówienia anulowanej potrawy niestandardowej.
-
-2-4a. Klient zmienia zdanie i prosi kelnera o odrzucenie potrawy niestandardowej w trakcie jej tworzenia:
-1. Kelner anuluje dodawanie niestandardowej potrawy do menu.
+5a. Potrawa nie jest poprawna (np. jest pusta):
+ 1. System informuje o błędzie.
+ 2. Kelner informuje klienta o zaistniałej sytuacji.
+ 3. System nie zapisuje informacji o niepoprawnej potrafie.
+ 4. Kontynuowany jest proces zbierania zamówienia od klienta.
Wymagania specjalne:
--------------------
- - ...
-
- - ...
-
- - ...
+ - Terminal kelnera działa na ekranie dotykowym.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
- 2a. ...
+ 5a. Potrawa niestandardowa składa się z conajmniej jednego składnika, dodatki są opcjonalne.
- 2b. ...
-
- 3a. ...
Kwestie otwarte:
----------------
- - ...
-
- - ...
-
- - ...
\ No newline at end of file
+ - Czy niestandardowa potrawa może składać się z jakichkolwiek składnikow ze spiżarni?
+ - Jakie są ograniczenia dla klienta w wyborze składników i dodatków?
\ No newline at end of file
diff --git a/use-case-4.md b/use-case-4.md
index e69de29..0bdccf2 100644
--- a/use-case-4.md
+++ b/use-case-4.md
@@ -0,0 +1,81 @@
+
+Use Case 4: Śledzenie statusu zamówienia
+========================================
+
+**Aktor podstawowy:** Kelner
+
+Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
+-----------------------------------------------
+
+- Kelner:
+ - chce mieć wgląd w status zamówień, które obsługuje,
+ - chce zmieniać status zamówień, by wiedzieć, które czynności już wykonał.
+- Klient:
+ - oczekuje szybkiej obsługi.
+- Właściciel restauracji:
+ - oczekuje wydajnej obsługi, aby budować reputację i móc obsłużyć jak najwięcej klientów.
+- Kucharz:
+ - chce wiedzieć, którymi zamówieniami powinien się zająć - czy nie są już przygotowywane
+ przez innych kucharzy albo, czy nie zostały już zaserwowane,
+ - chce, żeby zamówienia gotowe były szybko odbierane i serwowane - żeby nie stygły i nie
+ zajmowały miejsca w kuchni.
+- Kasjer:
+ - chce mieć możliwość zakończania zamówień.
+
+Warunki wstępne:
+----------------
+
+- Kelner jest zalogowany do systemu.
+
+Warunki końcowe:
+----------------
+
+- Obsługa zamówień przebiegła bez niepotrzebnego czekania.
+
+Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
+---------------------------------------
+
+1. Kelner przyjął zamówienie. Zostało dodane do listy zamówień ze statusem 'w kolejce'.
+2. Kucharz zaczął przygotowywać zamówienie. Status zamówienia na liście zmienił się
+ na 'w kuchni'. Kelner powinien widzieć ten status na swojej liście.
+3. Kucharz przygotował zamówienie. Zmienił jego status na 'gotowe'. Kelner może je odebrać.
+4. Kelner odebrał i zaserwował zamówienie. Zmienił jego status na 'oddane'.
+5. Klient opłacił zamówienie. Status zmienia się na 'opłacone' (równoznaczne z zakończone).
+
+Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
+------------------------------------
+
+*a. TK zawiesi się.
+ Aby system działał prawidłowo i nie stwarzał niedogodności klientom,
+ wszystkie informacje zapisywane są w bazie danych na bieżąco.
+1. Kelner resetuje lub bierze inny terminal. Przechodzi przez proces autoryzacji.
+2. Terminal łączy się z systemem i pobiera dane.
+3. Kelner odzyskuje listę zamówień, którymi się zajmuje. Może także kontynuować ewentualne
+ przyjmowanie zamówienia.
+
+*b. Kelner albo Kucharz błędnie zmienił stan zamówienia.
+1. Należy cofnąć zmianę stanu zamówienia jak najszybciej.
+
+4a. Zamówienie nie zostało zaakceptowane przez klienta.
+1. Kelner może zwrócić zamówienie do kuchni. Wtedy jego status zmienia się na 'w kuchni'.
+2. Po poprawie zamówienia, kucharz zmienia jego stan na 'gotowe'.
+3. Kelner odnosi klientowi zamówienie, zmienia jego stan na 'oddane'.
+
+5a. Klient nie opłacił zamówienia i opuścił restaurację.
+1. Można zmienić status zamówienia na 'nieopłacone' (zakończone).
+
+Wymagania specjalne:
+--------------------
+
+- Zmiany stanów zamówień trwają bardzo krótko.
+
+
+Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
+---------------------------------------------------------------
+
+- brak
+
+Kwestie otwarte:
+----------------
+
+- Czy zamówienie może zostać anulowane?
\ No newline at end of file
diff --git a/use-case-8.md b/use-case-8.md
index 7e448fd..54f133f 100644
--- a/use-case-8.md
+++ b/use-case-8.md
@@ -1 +1,117 @@
-# first line
\ No newline at end of file
+Use Case 8: Przyjęcie płatości
+=====================
+
+**Aktor podstawowy:** Kasjer
+
+
+Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
+-----------------------------------------------
+
+ - Klient:
+ - chce poświęcić jak najmniej czasu na opłacanie zamówienia
+ - oczekuje poprawnie działającego, godnego zaufania systemu
+ - oczekuje fizycznego dowodu dokonanej płatności
+
+ - Kasjer:
+ - chce w prosty sposób wprowadzać konieczne dane do systemu
+ - oczekuje sprawnych odpowiedzi od systemu oraz braku błędów, aby nie irytować klienta
+
+ - Urząd skarbowy:
+ - chce otrzymać podatek od każdej dokonanej sprzedaży
+ - oczekuje przejrzystej historii transakcji
+
+ - Właściciel restauracji:
+ - oczekuje maksymalnej niezawodności systemu, aby ograniczyć straty finansowe
+ - zależy mu na satysfakcji Klienta
+
+ - Agencje Autoryzacji Płatności
+ - oczekują komunikacji zgodnej z dokumentacją, aby poprawnie obsługiwać zapytania
+ - oczekują poprawnego działania systemu
+
+Warunki wstępne:
+----------------
+
+Kasjer jest zalogowany do systemu. Klient poprawnie złożył zamówienie, które zostało odpowiednio przygotowane i dostarczone do Klienta. Klient zakończył konsumpcję i podszedł do Kasy, aby zrealizować płatność.
+
+Warunki końcowe:
+----------------
+
+Sprzedaż jest bezpieczna i została zrealizowana na prawidłową kwotę. Sprzedaż została zapisana w systemie, a kwota zaksięgowana. Podatki zostały prawidłowo obliczone. Klient otrzymał fizyczne potwierdzenie dokonanej płatności.
+
+Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
+---------------------------------------
+
+ 1. Klient przekazuje Kasjerowi informację o numerze stolika, przy którym siedział.
+ 2. Kasjer wprowadza numer stolika poprzez terminal.
+ 3. System odnajduje odpowiednie zamówienie na podstawie numeru stolika i wyświetla należną kwotę wraz ze szczegółami zamówienia.
+ 4. Kasjer upewnia się, że zawartość wyświetlanego zamówienia jest zgodna z doświadczeniem Klienta oraz informuje o należnej kwocie.
+ 5. Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów płatności.
+ 6. Klient dokonuje płatności, którą system przetwarza i weryfikuje, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi Agencjami Autoryzacji Płatności.
+ 7. System zapisuje i księguje dokonaną płatność.
+ 8. System drukuje paragon.
+ 9. Klient odbiera paragon i odchodzi od Kasy.
+
+Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
+------------------------------------
+
+ *a. W dowolnym czasie, system napotyka błąd uniemożliwiający kontynuowanie płatności
+
System na bieżąco zapisuje aktualny stan transakcji
+
+ 1. Kasjer restartuje terminal, autoryzuje się.
+ 2. System odtwarza stan sprzed awarii na podstawie zapisanych postępów
+
+ 2a. Nieprawidłowy numer stolika
+
+ 1. System wyświetla informację o błędzie i umożliwia ponowne wpisanie numeru stolika
+
+
+ 4a. Zawartość zamówienia nie jest zgodna z doświadczeniem Klienta
+
+ 1. Kasjer pyta Klienta, czy wprowadzony numer stolika jest poprawny
+ 2. Klient zwraca uwagę na błąd i podaje inny, poprawny numer stolika
+
+ 2a. Wprowadzony numer stolika był poprawny
+ 1. Kasjer wzywa managera, aby wyjaśnić nieprawidłowości
+ 2. Sytuacja jest rozwiązywana poza systemem w sposób dostosowany do okoliczności
+
+ 3. Kasjer anuluje realizację płatności dla błędnego stolika
+ 4. Kasjer wprowadza poprzez terminal prawidłowy numer stolika
+
+ 6a. Płatość gotówką
+
+ 1. Kasjer wprowadza kwotę otrzymaną w gotówce od Klienta
+ 2. System informuje o wysokości reszty, którą Kasjer wyjmuje z Kasy i przekazuje Klientowi
+
+ 6b. Płatność kartą
+
+ 1. Należna kwota wyświelta się na zewnętrznym terminalu płatniczym
+ 2. Klient używa karty płatniczej, aby opłacić zamówienie
+ 3. System komunikuje się z odpowiednią Agencją Autoryzacji Płatności i otrzymuje od niej potwierdzenie zapłaty
+
+ 3a. System napotyka błąd podczas komunikacji z Agencją Autoryzacji Płatności
+ 1. System wyświetla informację o błędzie
+ 2. Kasjer informuje klienta o awarii
+ 3. Klient wybiera inną formę zapłaty
+
+ 3b. System otrzymuje informację o odrzuceniu płatności
+ 1. System wyświetla informację o błędzie oraz drukuje fizyczne potwierdzenie nieudanej transakcji
+ 2. Kasjer informuje Klienta o błędzie i przekazuje fizyczne potwierdzenie
+ 3. Klient wybiera inną formę zapłaty
+
+
+Wymagania specjalne:
+--------------------
+
+ - Terminal Kasjera obsługiwany jest przez ekran dotykowy
+ - Informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności musi nastąpić w ciągu 30 sekund
+
+Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
+---------------------------------------------------------------
+
+ 1. Numer stolika jest jego unikalnym identyfikatorem, tabliczka informująca o numerze jest przytwierdzona do blatu każdego stolika w restauracji.
+
+Kwestie otwarte:
+----------------
+
+ - Czy dopuszczamy możliwość wykorzystania kodów rabatowych np. dla stałych klientów?
+ - Czy istnieje możliwość realizacji płatności poprzez bony podarunkowe?
\ No newline at end of file
diff --git a/use-cases.md b/use-cases.md
index 2d4097a..f2403c4 100644
--- a/use-cases.md
+++ b/use-cases.md
@@ -9,7 +9,7 @@ Aktorzy procesu i ich cele
Aktor | Cel
-------------------|------------------------------
Kelner |