This commit is contained in:
Bartosz Małaszewski 2021-11-03 10:43:48 +01:00
commit 11fa6cf33b
3 changed files with 151 additions and 86 deletions

View File

@ -1,94 +1,75 @@
Use Case 1: Nazwa ... Use Case 1: Zakup produktu
===================== =====================
**Aktor podstawowy:** <!-- np. Klient --> **Aktor podstawowy:** Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
----------------------------------------------- -----------------------------------------------
- Odbiorca1: oczekiwania ... - Klient: oczekuje możliwości zakupu wybranego produktu
- Klient: oczekuje szybkiego wydania poprawnego produktu
- Odbiorca2: oczekiwania ...
- Odbiorca3: oczekiwania ...
Warunki wstępne: Warunki wstępne:
---------------- ----------------
... Klient nacisnął przycisk start na automacie
Warunki końcowe: Warunki końcowe:
---------------- ----------------
... Klient otrzymał zamówiony produkt,
- w przypadku płatności monetami otrzymał poprawna resztę,
- w przypdaku płatności kartą płatność została poprawnie obsłużona
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
--------------------------------------- ---------------------------------------
1. Krok 1 scenariusza głównego. <!-- np. 1. Klient wkłada kartę do bankomatu. --> 1. Klient podchodzi do automatu
2. Krok 2 scenariusza głównego. <!-- np. 2. System prosi o podanie pinu. --> 2. Klient wybiera na terminalu kod produktu jaki chce zakupic
3. Krok 3 scenariusza głównego. <!-- np. 3. Klient wprowadza pin.) --> 3. Klient wybiera sposób w jaki chce dokonać płatności
4. .... 4. Po zakończeniu płatności wybrany produkt jest wydawany z odpowiedniej półki automatu
5. Klient odbiera wybrany produkt
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------ ------------------------------------
*a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenie *a może wystąpić w dowolnym kroku --> *a. Automat zawiesza się
1. krok pierwszy rozszerzenia *a 1. Nastepuje restart procesu zakupu
2. krok drugi rozszerzenia *a 2.
3a. nazwa rozszerzenia <!-- np. 3a. Nieprawidłowy pin --> 2a. Wybrano niepoprawny produkt
1. Automat informuje klient o wybraniu niepoprawnego produktu
2. Automat prosi o ponowen wybranie produktu
1. krok pierwszy rozszerzenia 3a 3a. Anulowano zakup
2. krok drugi rozszerzenia 3a 1. Nastepuje restart procesu zakupu
2.
2a. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. Krok drugi.
3. ...
2b. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a
1. Krok pierwszy.
2. ...
3. krok trzeci rozszerzenia 3a
4. krok czwarty rozszerzenia 3a
3b. nazwa rozszerzenia
1. krok pierwszy rozszerzenia 3b
2. krok drugi rozszerzenia 3b
3. ...
3-4a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenia 3-4a. może wystąpić w kroku 3 lub 4 -->
Wymagania specjalne: Wymagania specjalne:
-------------------- --------------------
- ... <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. --> - ... <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. -->
- ... - ...
- ... - ...
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane: Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
--------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------
2a. ... 2a. ...
2b. ... 2b. ...
3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. --> 3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
Kwestie otwarte: Kwestie otwarte:
---------------- ----------------
- ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?--> - ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?-->
- ... - ...
- ... - ...

View File

@ -1,4 +1,4 @@
Use Case 1: Nazwa ... Use Case 3: Płatność kartą
===================== =====================
**Aktor podstawowy:** Klient **Aktor podstawowy:** Klient
@ -7,9 +7,11 @@ Use Case 1: Nazwa ...
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
----------------------------------------------- -----------------------------------------------
- Klient: oczekuje mozliwości płatności zprzy pomocy karty. - Klient: oczekuje mozliwości płatności przy pomocy karty.
- Agencja autoryzacji płatności: chce otrzymać zapytania o potwierdzenie zapłaty w poprawnym protokole transmisji danych. Chcą poprawnej obsługi transakcji realizowanej przez automat. - Agencja autoryzacji płatności: chce otrzymać zapytanie o potwierdzenie zapłaty w poprawnym protokole transmisji
- Klient: oczekuje dowodu zakupu. danych. Chce poprawnej obsługi transakcji realizowanej przez automat.
- Klient: chce wybrać czy automat ma drukować potwierdzenie transakcji.
- Klient: oczekuje wydrukowanego rachunku.
Warunki wstępne: Warunki wstępne:
---------------- ----------------
@ -24,56 +26,62 @@ Płatność przebiegła pomyślnie. Rachunek jest wydrukowany.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
--------------------------------------- ---------------------------------------
1. Klient przykłada kartę do terminala 1. Klient przykłada kartę do terminala.
2. System wysyła zapytanie o autoryzację transakcji do Systemu Autoryzacji i żąda potwierdzenia możliwości zrealizowania transakcji. 2. Automat wysyła zapytanie o autoryzację transakcji do Systemu Autoryzacji i żąda potwierdzenia możliwości
3. System otrzymuje zgodę na realizację transakcji. zrealizowania transakcji.
4. System zachowuje informację o zrealizowaniu zapłaty przy pomocy karty oraz informację o potwierdzeniu realizacji transakcji 3. Automat otrzymuje zgodę na realizację transakcji.
5. System przsyła informację do automatu o poprawnym wykonaniu transakcji. 4. Automat zachowuje informację o zrealizowaniu zapłaty przy pomocy karty oraz informację o potwierdzeniu realizacji
transakcji.
5. Klient wybiera, ze chce aby automat wydrukował potwierdzenie płatności.
6. Automat drukuje paragon i potwierdzenie płatności.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------ ------------------------------------
*a. W dowolnym czasie, dotyczy sytuacji kiedy automat zawiesza się: *a. W dowolnym czasie, dotyczy sytuacji kiedy automat zawiesza się:
Aby zapewnić poprawne księgowanie, niezbędne jest aby wszystkie kluczowe dane dotyczące transakcji mogły zostać odtworzone w dowolnym momencie ścieżki podstawowej Aby zapewnić poprawne księgowanie, niezbędne jest aby wszystkie kluczowe dane dotyczące transakcji mogły zostać
1. krok pierwszy rozszerzenia *a odtworzone w dowolnym momencie ścieżki podstawowej
2. krok drugi rozszerzenia *a
1a. Klient nie posiada możliwości płatności zbliżeniowej <!-- np. 3a. Nieprawidłowy pin --> 1. Automat restartuje się i odtwarza stan przed zawieszeniem się systemu.
- 1a. Automat wykrywa błędy.
1. Automat przesyła informację o błędzie do obsługi serwisowej, zapisuje błąd i resetuje się.
2. Automat rozpoczyna nową sprzedaż.
1a. Klient nie posiada możliwości płatności zbliżeniowej
1. Klient wkłada kartę płatniczą do terminala. 1. Klient wkłada kartę płatniczą do terminala.
2. krok drugi rozszerzenia 3a
2a. Automat wykrywa błąd współpracy z systemem zewnętrznym 2a. Automat wykrywa błąd współpracy z systemem zewnętrznym
1. Automat prosi Klienta o alternatywną formę zapłaty. 1. Automat prosi klienta o alternatywną formę zapłaty.
2b. System zewnętrzny żąda numeru PIN do autoryzacji transakcji.
3-4a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenia 3-4a. może wystąpić w kroku 3 lub 4 --> 1. Klient podaje numer PIN.
1a. Klient podał nieprawidłowy PIN.
1. Automat wyświetla prośbę o ponowne wpisanie numeru PIN.
3a. System nie otrzymuje zgody na realizację transakcji.
1. Powrót do ekranu wyboru sposobu transakcji.
6a. Automat nie może wydrukować paragonu
1. Wezwanie obsługi serwisowej.
2. Wyświetlenie komunikatu o problemie oraz o wezwaniu obsługi serwisowej.
6b. Klient wybrał, że nie chce aby automat drukował potwierdzenie płatności.
1. Automat drukuje tylko paragon.
Wymagania specjalne: Wymagania specjalne:
-------------------- --------------------
- ... <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. --> - Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielskim i niemieckim.
- ...
- ...
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane: Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
--------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------
2a. długość pinu 2a. Pin składa się z 4 cyfr.
2b. ...
3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
Kwestie otwarte:
----------------
- ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?-->
- czy dopuszczamy autoryzacje przy pomocy odcisku palca
- ...

76
use-case-4.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,76 @@
Use Case 4 Płatność gotówką
=====================
Aktor podstawowy: Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu
-----------------------------------------------
- Klient: oczekuje informacji o kwocie do zapłaty i możliwości zapłacenia
- Klient: oczekuje wydania kupionego produktu
Warunki wstępne
----------------
Klient wybrał dany produkt. Przy wyborze płatności wybrał opcję płatność gotówką.
Warunki końcowe
----------------
Automat akceptuje gotówkę od klienta i wydaje żądany produkt.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa)
---------------------------------------
1. Po wyborze danego produktu, klient wybiera płatność gotówką.
2. Automat wyświetla kwotę do zapłaty.
3. Klient wrzuca monety/banknoty do pobieracza.
4. Automat sprawdza gotówkę i informuje klienta o zaakceptowaniu płatności.
5. Automat wydaje żądany produkt.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne)
------------------------------------
a. W dowolnym czasie, dotyczy sytuacji kiedy system zawiesza się:
1. Automat restartuje się i próbuje odtworzyć stan przed zawieszeniem się systemu.
1. Automat odtwarza stan przed zawieszeniem się.
2. Automat wykrywa błędy.
i. Automat przesyła informację o błędzie do obsługi serwisowej, zapisuje błąd i resetuje się.
ii. Automat rozpoczyna nową sprzedaż.
1a. Wybranego produktu nie ma na stanie automatu.
1. Automat cofa transakcję i prosi o wybranie innego produktu.
3a. Automat zawiesza się podczas wrzucania gotówki
1. Klient wybiera inną formę płatności za produkt.
4a. Automat wykrywa nieprawidłowości we wrzuconej gotówce od klienta.
1. Klient wrzuca za małą ilość gotówki.
i. Automat wyświetla informację z prośbą o uzupełnienie brakującej gotówki.
2. Klient wrzuca za dużą ilość gotówki.
i. Automat po zakończonej transakcji zwraca resztę gotówki klientowi.
3. Klient wrzuca zniszczone banknoty.
i. Automat zwraca zniszczony banknot i wyświetla informację o odrzuceniu gotówki.
Wymagania specjalne
--------------------
- możliwość wybrania języka: polski, angielski, niemiecki
- ekran musi być dotykowy
Kwestie otwarte
----------------
- Czy dopuszczamy możliwość płacenia obcymi walutami, np: EURO, DOLAR