156 lines
5.3 KiB
Markdown
156 lines
5.3 KiB
Markdown
|
|
Use Case 1: Wypłata gotówki
|
|
=====================
|
|
|
|
**Aktor podstawowy:** Klient
|
|
|
|
|
|
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
|
|
-----------------------------------------------
|
|
|
|
- Klient: oczekuje możliwości szybkiego wprowadzenia danych oraz szybkiego i poprawnego wykonania operacji.
|
|
|
|
- Właściciel bankomatu: oczekuje poprawnego wykonania operacji i zadowolenia klienta.
|
|
|
|
- Bank: oczekuje poprawnego zaksięgowania operacji dokonywanych przez klientów.
|
|
|
|
Warunki wstępne:
|
|
----------------
|
|
|
|
Bankomat działa, ma połączenie z siecią oraz zasilanie.
|
|
|
|
Warunki końcowe:
|
|
----------------
|
|
Klient otrzymał z bankomatu wpisaną kwotę w gotówce, została mu zwrócona jego karta bankowa i potwierdzenie operacji, jeśli wybrał taką opcję.
|
|
|
|
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
|
|
---------------------------------------
|
|
|
|
1. Klient wkłada kartę do bankomatu.
|
|
2. System prosi o podanie PINu.
|
|
3. Klient wprowadza PIN.
|
|
4. System wyświetla opcje możliwe do wykonania w bankomacie.
|
|
5. Klient wybiera opcję wypłaty gotówki.
|
|
6. System prosi o podanie żądanej kwoty do wypłaty.
|
|
7. Klient wprowadza kwotę, jaką chce wypłacić i zatwierdza ją.
|
|
8. System sprawdza czy tyle środków znajduje się na koncie.
|
|
9. System sprawdza czy tyle banknotów znajduje się w bankomacie.
|
|
10. System sprawdza czy ma wystarczająco dużo papieru, by wydrukować potwierdzenie operacji.
|
|
11. System wydaje klientowi banknoty.
|
|
12. System zapisuje informację o wykonanej operacji i wysyła ją do banku w celu jej zaksięgowania.
|
|
13. System pyta czy klient chce otrzymać potwierdzenie wykonanej operacji.
|
|
14. Klient wybiera opcję dot. potwierdzenia.
|
|
15. System drukuje potwierdzenie operacji.
|
|
16. System oddaje klientowi jego kartę bankową.
|
|
|
|
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
|
|
------------------------------------
|
|
|
|
*a. Zawieszenie systemu
|
|
|
|
1. Serwisant resetuje System, loguje się specjalną kartą i żąda odtworzenia stanu przed zawieszeniem Systemu.
|
|
2. System odtwarza stan przed zawieszeniam.
|
|
|
|
2a. System wykrywa błędy.
|
|
1. System wyświetla informację o błędzie, zapisuje go i się resetuje.
|
|
|
|
1a. Klient wprowadza kartę złą storną.
|
|
|
|
1. Bankomat oddaje kartę i wyświetla komunikat o błędzie.
|
|
|
|
3a. Nieprawidłowy PIN.
|
|
|
|
1. System prosi o ponowne podanie PINu.
|
|
|
|
1a. Wprowadzono niepoprawny PIN 3 razy.
|
|
1. System przerywa operację i zwraca kartę.
|
|
|
|
2. Klient wprowadza prawidłowy numer PIN.
|
|
3. System przechodzi do punktu 4 głównego scenariusza.
|
|
|
|
5a. Klient wybrał inną opcję.
|
|
1. Klient może cofnąć się do poprzedniego kroku poprzez opcję "powrót".
|
|
|
|
1a. Klient nie cofnął się do wyboru opcji.
|
|
|
|
1. Przypadek obsługiwany przez inny przypadek testowy.
|
|
|
|
1b. Klient wybrał opcję powrotu do menu operacji.
|
|
|
|
1. Ponowne wkonanie kroku 5.
|
|
|
|
8a. Na koncie bankowym jest za mało środków.
|
|
|
|
1. System wyświetla informację o braku środków i ponownie pozwala klientowi wprowadzić inną kwotę.
|
|
2. Klient podaje za dużą kwotę 3 razy.
|
|
1. System wyświetla po raz kolejny komunikat o braku środków i przerywa operację, przechodząc do kroku 16.
|
|
|
|
9a. W bankomacie jest za mało banknotów, by wypłacić żądaną kwotę.
|
|
|
|
1. System wyświetal informację o braku banknotów.
|
|
|
|
1a. W bankomacie jest inna, mniejsza suma banknotów.
|
|
|
|
1. W powiadomieniu jest informacja o maksymalnej możliwej wypłacie środków.
|
|
|
|
1b. W bankomacie nie ma żadnych banknotów.
|
|
|
|
1. Informacja o braku banknotów jest wyświetlana.
|
|
2. System powiadamia serwisanta o braku banknotów.
|
|
|
|
10a. W bankomacie nie ma wystarczająco dużo papieru, by wydrukować potwierdzenie operacji.
|
|
|
|
1. System wyświetla powiadomienie o braku papieru i pyta czy klient chce przejść dalej bez potwierdzenia.
|
|
|
|
|
|
2a. Klient chce przejść dalej.
|
|
|
|
1. System przechodzi do kroku 11.
|
|
|
|
2b. Klient nie chce przejść dalej.
|
|
|
|
1. System kończy operację nie obciążając konta klienta i przechodzi do korku 16.
|
|
11a. Banknot/y utkwił w bankomacie.
|
|
|
|
2. System wykrywa błąd.
|
|
|
|
2. System próbuje wydać ponownie banknot/y.
|
|
2a. Bankomat wydał wszystkie banknoty potrzebne do wykonania prawdiłowo operacji.
|
|
|
|
1. System przechodzi do kolejnego kroku.
|
|
|
|
2b. Bankomatowi nie udało się wydać banknotów.
|
|
|
|
1. System wyświetla numery telefonów serwisantów i innego rodzaju pomocy technicznej.
|
|
|
|
|
|
14a. Klient wybrał opcję z potwierdzeniem.
|
|
|
|
1. System drukuje potwierdzenie.
|
|
|
|
14b. Klient wybrał opcję bez potwierdzenia.
|
|
|
|
1. System nie drukuje potwierdzenia.
|
|
|
|
Wymagania specjalne:
|
|
--------------------
|
|
|
|
- Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim.
|
|
|
|
- Interfejs dotykowy i klawiatura numeryczna.
|
|
|
|
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
|
|
---------------------------------------------------------------
|
|
|
|
1a. Karta jest poprawną kartą bankową.
|
|
|
|
3a. Pin składa się z 4 cyfr.
|
|
|
|
7a. Kwota jest liczbą całkowitą większą lub równą 10 i mniejszą bądź równą 5000.
|
|
|
|
12a. Połączenie z bankiem jest bezpieczne.
|
|
|
|
Kwestie otwarte:
|
|
----------------
|
|
|
|
- Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy? |