Merge remote-tracking branch 'origin/kratownica1'

# Conflicts:
#	agent.py
#	main.py
#	stale.py
This commit is contained in:
Dominik Jagosz 2022-03-22 13:45:54 +01:00
commit 08014b063f
7 changed files with 117 additions and 165 deletions

View File

@ -4,7 +4,7 @@
<content url="file://$MODULE_DIR$">
<excludeFolder url="file://$MODULE_DIR$/venv" />
</content>
<orderEntry type="jdk" jdkName="Python 3.10 (Sztuczna_Inteligencja_Gr16)" jdkType="Python SDK" />
<orderEntry type="inheritedJdk" />
<orderEntry type="sourceFolder" forTests="false" />
</component>
</module>

Binary file not shown.

Before

Width:  |  Height:  |  Size: 1.0 KiB

View File

@ -1,95 +0,0 @@
import random
from stale import *
class Agent1:
def __init__(self, hitbox, tekstura, kierunek, droga):
self.hitbox = hitbox
self.tekstura = tekstura
self.kierunek = kierunek
self.droga = droga
def obierzNowyKierunek(self):
self.kierunek = KIERUNEK(random.randint(0, 3))
def okreslDlugoscDrogi(self):
losowa_droga = None
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
losowa_droga = random.randint(0, self.hitbox.y)
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
losowa_droga = random.randint(0, WYSOKOSC_OKNA - self.hitbox.y)
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
losowa_droga = random.randint(0, self.hitbox.x)
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
losowa_droga = random.randint(0, SZEROKOSC_OKNA - self.hitbox.x)
self.droga = losowa_droga - losowa_droga % KROK_AGENTA1
def idzWGore(self):
if self.hitbox.y - KROK_AGENTA1 > 0:
self.hitbox.y -= KROK_AGENTA1
self.droga -= KROK_AGENTA1
else:
self.droga = 0
def idzWDol(self):
if self.hitbox.y + KROK_AGENTA1 < WYSOKOSC_OKNA - self.hitbox.height:
self.hitbox.y += KROK_AGENTA1
self.droga -= KROK_AGENTA1
else:
self.droga = 0
def idzWLewo(self):
if self.hitbox.x - KROK_AGENTA1 > 0:
self.hitbox.x -= KROK_AGENTA1
self.droga -= KROK_AGENTA1
else:
self.droga = 0
def idzWPrawo(self):
if self.hitbox.x + KROK_AGENTA1 < SZEROKOSC_OKNA - self.hitbox.width:
self.hitbox.x += KROK_AGENTA1
self.droga -= KROK_AGENTA1
else:
self.droga = 0
def czyWszedlesWInnegoAgenta(self, Agenci):
for a in Agenci:
if a.hitbox.colliderect(self.hitbox) and a != self:
return True
return False
def ruszSie(self, Agenci):
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
self.idzWGore()
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
self.idzWDol()
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
self.idzWLewo()
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
self.idzWPrawo()
if self.czyWszedlesWInnegoAgenta(Agenci):
self.cofnijSie()
self.zawroc()
self.okreslDlugoscDrogi()
# self.ruszSie(Agenci)
def cofnijSie(self):
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
self.idzWDol()
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
self.idzWGore()
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
self.idzWPrawo()
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
self.idzWLewo()
def zawroc(self):
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
self.kierunek = KIERUNEK.DOL
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
self.kierunek = KIERUNEK.GORA
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
self.kierunek = KIERUNEK.PRAWO
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
self.kierunek = KIERUNEK.LEWO

14
enumy.py Normal file
View File

@ -0,0 +1,14 @@
from enum import Enum
class Kierunek(Enum):
GORA = 0
DOL = 1
LEWO = 2
PRAWO = 3
class ZawartoscPola(Enum):
PUSTE = 0
AGENT = 1
LAWA = 2

73
krata.py Normal file
View File

@ -0,0 +1,73 @@
import pygame
from enumy import *
from stale import *
class PoleKraty:
def __init__(self, Krata, wiersz, kolumna):
self.krata = Krata
self.bok = self.krata.bokPola
self._wiersz = wiersz
self._kolumna = kolumna
self.okreslGore()
self.okreslStart()
def okreslGore(self):
self.gora = (self.bok + self.krata.odstepMiedzyPolami) * self.wiersz + self.krata.odstepMiedzyPolami
def okreslStart(self):
self.start = (self.bok + self.krata.odstepMiedzyPolami) * self.kolumna + self.krata.odstepMiedzyPolami
def getWiersz(self):
return self._wiersz
def setWiersz(self, x):
self._wiersz = x
self.okreslGore()
def getKolumna(self):
return self._kolumna
def setKolumna(self, x):
self._kolumna = x
self.okreslStart()
wiersz = property(getWiersz, setWiersz)
kolumna = property(getKolumna, setKolumna)
class Krata:
def __init__(self, okno):
self.okno = okno
self.liczbaPolPoziomo = LICZBA_POL_W_POZIOMIE
self.liczbaPolPionowo = LICZBA_POL_W_PIONIE
self.bokPola = BOK_POLA
self.odstepMiedzyPolami = ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
self.krata = self.utworzPustaKrate()
self.agent = None
def utworzPustaKrate(self):
self.krata = []
for rzad in range(self.liczbaPolPionowo):
self.krata.append([])
for kolumna in range(self.liczbaPolPoziomo):
self.krata[rzad].append(ZawartoscPola.PUSTE)
def wyswietlKrate(self):
self.narysujKrate()
self.narysujAgenta()
pygame.display.update()
def narysujKrate(self):
self.okno.fill(SZARY1)
for rzad in range(self.liczbaPolPionowo):
for kolumna in range(self.liczbaPolPoziomo):
start = (self.odstepMiedzyPolami + self.bokPola) * kolumna + self.odstepMiedzyPolami
gora = (self.odstepMiedzyPolami + self.bokPola) * rzad + self.odstepMiedzyPolami
pygame.draw.rect(self.okno, BIALY, [start, gora, self.bokPola, self.bokPola])
def narysujAgenta(self):
if self.agent is not None:
self.okno.blit(self.agent.tekstura, (self.agent.hitbox.x, self.agent.hitbox.y))
self.agent.ruszSie()

69
main.py
View File

@ -1,68 +1,24 @@
import os
import pygame
from agent import *
from stale import *
import stale
OKNO = pygame.display.set_mode((SZEROKOSC_OKNA, WYSOKOSC_OKNA))
Okno = pygame.display.set_mode((SZEROKOSC_OKNA, WYSOKOSC_OKNA))
pygame.display.set_caption("Okno1")
Agenci1 = []
def kratka(surface):
for i in range(stale.NUMBER_OF_BLOCKS_WIDE):
new_height=round(i*BLOCK_HEIGHT)
new_width =round(i*BLOCK_HEIGHT)
pygame.draw.line(surface, BLACK,(0,new_height),(SZEROKOSC_OKNA,new_height),2)
pygame.draw.line(surface,BLACK,(new_width,0),(new_width,WYSOKOSC_OKNA),2)
def wyswietl_okno():
OKNO.fill(JASNOSZARY1)
for a in Agenci1:
OKNO.blit(a.tekstura, (a.hitbox.x, a.hitbox.y))
if a.droga == 0:
a.obierzNowyKierunek()
a.okreslDlugoscDrogi()
a.ruszSie(Agenci1)
kratka(OKNO)
pygame.display.update()
Krata = Krata(Okno)
def dodaj_agenta1():
los = None
if len(Agenci1) in range(0, 1):
los = random.randint(1, 15)
if los != None:
pom = None
if los in (1, 2) or len(Agenci1) == 0:
pom = 'wozek.png'
elif los in (3, 4):
pom = 'wozek_ze_skrzynka.png'
elif los == 5 and len(Agenci1) > 6:
pom = 'traktor_ikona.png'
if pom != None:
x, y = random.randint(0, SZEROKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1), random.randint(0, WYSOKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1)
hitbox = pygame.Rect(x, y, BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1)
warunek = True
for a in Agenci1:
if a.hitbox.colliderect(hitbox):
warunek = False
break
if warunek:
ikona = pygame.transform.scale(pygame.image.load(os.path.join('Ikony', pom)),
(BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1))
Agenci1.append(Agent1(hitbox, ikona, KIERUNEK.GORA, 0))
#
def dodaj_agenta():
pole_lewe_gorne = PoleKraty(Krata, random.randint(0, LICZBA_POL_W_PIONIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH),
random.randint(0, LICZBA_POL_W_POZIOMIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH))
pom = 'test1_ikona.png'
ikona = pygame.transform.scale(pygame.image.load(os.path.join('Ikony', pom)),
(BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1))
Agent(Krata, pole_lewe_gorne, ikona)
def dodaj_agenta2():
los = None
if len(Agenci1) in range(0, 1):
los = random.randint(1, 15)
pom = 'wozek.png'
if pom != None:
x, y = random.randint(0, SZEROKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1), random.randint(0, WYSOKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1)
hitbox = pygame.Rect(x, y, BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1)
def main():
dodaj_agenta()
klatkaz = pygame.time.Clock()
warunek_dzialania = True
while warunek_dzialania:
@ -71,8 +27,7 @@ def main():
if event.type == pygame.QUIT:
warunek_dzialania = False
break
wyswietl_okno()
dodaj_agenta1()
Krata.wyswietlKrate()
pygame.quit()

View File

@ -1,13 +1,24 @@
from enum import Enum
FPS = 10
FPS = 120
# SZEROKOSC_OKNA = 1500
# WYSOKOSC_OKNA = 750
LICZBA_POL_W_POZIOMIE = 60
LICZBA_POL_W_PIONIE = 30
BOK_POLA = 20
ODSTEP_MIEDZY_POLAMI = 2
SZEROKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_POZIOMIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
WYSOKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_PIONIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
BOK_AGENTA1_W_POLACH = 3
BOK_AGENTA1 = BOK_AGENTA1_W_POLACH * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) - ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
KROK_AGENTA1 = 2
SZEROKOSC_OKNA = 1080
WYSOKOSC_OKNA = 760
BOK_AGENTA1 = 100
BIALY = (255, 255, 255)
JASNOSZARY1 = (200, 200, 200)
SZARY1 = (150, 150, 150)
ZIELONY1 = (26, 122, 26)
GREY =(150,150,150)
RED =(255,0,0)
BLUE=(55,55,255)
@ -25,9 +36,3 @@ BLOCK_HEIGHT=round(SZEROKOSC_OKNA/NUMBER_OF_BLOCKS_HIGH)
BLOCK_WIDTH=round(WYSOKOSC_OKNA/NUMBER_OF_BLOCKS_WIDE)
MAPFILE="map.txt"
TITLE ="Gierka"
class KIERUNEK(Enum):
GORA = 0
DOL = 1
LEWO = 2
PRAWO = 3