Merge remote-tracking branch 'origin/kratownica1'
# Conflicts: # agent.py # main.py # stale.py
This commit is contained in:
commit
08014b063f
@ -4,7 +4,7 @@
|
||||
<content url="file://$MODULE_DIR$">
|
||||
<excludeFolder url="file://$MODULE_DIR$/venv" />
|
||||
</content>
|
||||
<orderEntry type="jdk" jdkName="Python 3.10 (Sztuczna_Inteligencja_Gr16)" jdkType="Python SDK" />
|
||||
<orderEntry type="inheritedJdk" />
|
||||
<orderEntry type="sourceFolder" forTests="false" />
|
||||
</component>
|
||||
</module>
|
Binary file not shown.
Before Width: | Height: | Size: 1.0 KiB |
95
agent.py
95
agent.py
@ -1,95 +0,0 @@
|
||||
import random
|
||||
|
||||
from stale import *
|
||||
|
||||
|
||||
class Agent1:
|
||||
def __init__(self, hitbox, tekstura, kierunek, droga):
|
||||
self.hitbox = hitbox
|
||||
self.tekstura = tekstura
|
||||
self.kierunek = kierunek
|
||||
self.droga = droga
|
||||
|
||||
def obierzNowyKierunek(self):
|
||||
self.kierunek = KIERUNEK(random.randint(0, 3))
|
||||
|
||||
def okreslDlugoscDrogi(self):
|
||||
losowa_droga = None
|
||||
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
|
||||
losowa_droga = random.randint(0, self.hitbox.y)
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
|
||||
losowa_droga = random.randint(0, WYSOKOSC_OKNA - self.hitbox.y)
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
|
||||
losowa_droga = random.randint(0, self.hitbox.x)
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
|
||||
losowa_droga = random.randint(0, SZEROKOSC_OKNA - self.hitbox.x)
|
||||
self.droga = losowa_droga - losowa_droga % KROK_AGENTA1
|
||||
|
||||
def idzWGore(self):
|
||||
if self.hitbox.y - KROK_AGENTA1 > 0:
|
||||
self.hitbox.y -= KROK_AGENTA1
|
||||
self.droga -= KROK_AGENTA1
|
||||
else:
|
||||
self.droga = 0
|
||||
|
||||
def idzWDol(self):
|
||||
if self.hitbox.y + KROK_AGENTA1 < WYSOKOSC_OKNA - self.hitbox.height:
|
||||
self.hitbox.y += KROK_AGENTA1
|
||||
self.droga -= KROK_AGENTA1
|
||||
else:
|
||||
self.droga = 0
|
||||
|
||||
def idzWLewo(self):
|
||||
if self.hitbox.x - KROK_AGENTA1 > 0:
|
||||
self.hitbox.x -= KROK_AGENTA1
|
||||
self.droga -= KROK_AGENTA1
|
||||
else:
|
||||
self.droga = 0
|
||||
|
||||
def idzWPrawo(self):
|
||||
if self.hitbox.x + KROK_AGENTA1 < SZEROKOSC_OKNA - self.hitbox.width:
|
||||
self.hitbox.x += KROK_AGENTA1
|
||||
self.droga -= KROK_AGENTA1
|
||||
else:
|
||||
self.droga = 0
|
||||
|
||||
def czyWszedlesWInnegoAgenta(self, Agenci):
|
||||
for a in Agenci:
|
||||
if a.hitbox.colliderect(self.hitbox) and a != self:
|
||||
return True
|
||||
return False
|
||||
|
||||
def ruszSie(self, Agenci):
|
||||
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
|
||||
self.idzWGore()
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
|
||||
self.idzWDol()
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
|
||||
self.idzWLewo()
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
|
||||
self.idzWPrawo()
|
||||
if self.czyWszedlesWInnegoAgenta(Agenci):
|
||||
self.cofnijSie()
|
||||
self.zawroc()
|
||||
self.okreslDlugoscDrogi()
|
||||
# self.ruszSie(Agenci)
|
||||
|
||||
def cofnijSie(self):
|
||||
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
|
||||
self.idzWDol()
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
|
||||
self.idzWGore()
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
|
||||
self.idzWPrawo()
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
|
||||
self.idzWLewo()
|
||||
|
||||
def zawroc(self):
|
||||
if self.kierunek == KIERUNEK.GORA:
|
||||
self.kierunek = KIERUNEK.DOL
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.DOL:
|
||||
self.kierunek = KIERUNEK.GORA
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.LEWO:
|
||||
self.kierunek = KIERUNEK.PRAWO
|
||||
elif self.kierunek == KIERUNEK.PRAWO:
|
||||
self.kierunek = KIERUNEK.LEWO
|
14
enumy.py
Normal file
14
enumy.py
Normal file
@ -0,0 +1,14 @@
|
||||
from enum import Enum
|
||||
|
||||
|
||||
class Kierunek(Enum):
|
||||
GORA = 0
|
||||
DOL = 1
|
||||
LEWO = 2
|
||||
PRAWO = 3
|
||||
|
||||
|
||||
class ZawartoscPola(Enum):
|
||||
PUSTE = 0
|
||||
AGENT = 1
|
||||
LAWA = 2
|
73
krata.py
Normal file
73
krata.py
Normal file
@ -0,0 +1,73 @@
|
||||
import pygame
|
||||
|
||||
from enumy import *
|
||||
from stale import *
|
||||
|
||||
|
||||
class PoleKraty:
|
||||
def __init__(self, Krata, wiersz, kolumna):
|
||||
self.krata = Krata
|
||||
self.bok = self.krata.bokPola
|
||||
self._wiersz = wiersz
|
||||
self._kolumna = kolumna
|
||||
self.okreslGore()
|
||||
self.okreslStart()
|
||||
|
||||
def okreslGore(self):
|
||||
self.gora = (self.bok + self.krata.odstepMiedzyPolami) * self.wiersz + self.krata.odstepMiedzyPolami
|
||||
|
||||
def okreslStart(self):
|
||||
self.start = (self.bok + self.krata.odstepMiedzyPolami) * self.kolumna + self.krata.odstepMiedzyPolami
|
||||
|
||||
def getWiersz(self):
|
||||
return self._wiersz
|
||||
|
||||
def setWiersz(self, x):
|
||||
self._wiersz = x
|
||||
self.okreslGore()
|
||||
|
||||
def getKolumna(self):
|
||||
return self._kolumna
|
||||
|
||||
def setKolumna(self, x):
|
||||
self._kolumna = x
|
||||
self.okreslStart()
|
||||
|
||||
wiersz = property(getWiersz, setWiersz)
|
||||
kolumna = property(getKolumna, setKolumna)
|
||||
|
||||
|
||||
class Krata:
|
||||
def __init__(self, okno):
|
||||
self.okno = okno
|
||||
self.liczbaPolPoziomo = LICZBA_POL_W_POZIOMIE
|
||||
self.liczbaPolPionowo = LICZBA_POL_W_PIONIE
|
||||
self.bokPola = BOK_POLA
|
||||
self.odstepMiedzyPolami = ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
|
||||
self.krata = self.utworzPustaKrate()
|
||||
self.agent = None
|
||||
|
||||
def utworzPustaKrate(self):
|
||||
self.krata = []
|
||||
for rzad in range(self.liczbaPolPionowo):
|
||||
self.krata.append([])
|
||||
for kolumna in range(self.liczbaPolPoziomo):
|
||||
self.krata[rzad].append(ZawartoscPola.PUSTE)
|
||||
|
||||
def wyswietlKrate(self):
|
||||
self.narysujKrate()
|
||||
self.narysujAgenta()
|
||||
pygame.display.update()
|
||||
|
||||
def narysujKrate(self):
|
||||
self.okno.fill(SZARY1)
|
||||
for rzad in range(self.liczbaPolPionowo):
|
||||
for kolumna in range(self.liczbaPolPoziomo):
|
||||
start = (self.odstepMiedzyPolami + self.bokPola) * kolumna + self.odstepMiedzyPolami
|
||||
gora = (self.odstepMiedzyPolami + self.bokPola) * rzad + self.odstepMiedzyPolami
|
||||
pygame.draw.rect(self.okno, BIALY, [start, gora, self.bokPola, self.bokPola])
|
||||
|
||||
def narysujAgenta(self):
|
||||
if self.agent is not None:
|
||||
self.okno.blit(self.agent.tekstura, (self.agent.hitbox.x, self.agent.hitbox.y))
|
||||
self.agent.ruszSie()
|
69
main.py
69
main.py
@ -1,68 +1,24 @@
|
||||
import os
|
||||
|
||||
import pygame
|
||||
from agent import *
|
||||
from stale import *
|
||||
import stale
|
||||
|
||||
OKNO = pygame.display.set_mode((SZEROKOSC_OKNA, WYSOKOSC_OKNA))
|
||||
Okno = pygame.display.set_mode((SZEROKOSC_OKNA, WYSOKOSC_OKNA))
|
||||
pygame.display.set_caption("Okno1")
|
||||
Agenci1 = []
|
||||
|
||||
def kratka(surface):
|
||||
for i in range(stale.NUMBER_OF_BLOCKS_WIDE):
|
||||
new_height=round(i*BLOCK_HEIGHT)
|
||||
new_width =round(i*BLOCK_HEIGHT)
|
||||
pygame.draw.line(surface, BLACK,(0,new_height),(SZEROKOSC_OKNA,new_height),2)
|
||||
pygame.draw.line(surface,BLACK,(new_width,0),(new_width,WYSOKOSC_OKNA),2)
|
||||
|
||||
def wyswietl_okno():
|
||||
OKNO.fill(JASNOSZARY1)
|
||||
for a in Agenci1:
|
||||
OKNO.blit(a.tekstura, (a.hitbox.x, a.hitbox.y))
|
||||
if a.droga == 0:
|
||||
a.obierzNowyKierunek()
|
||||
a.okreslDlugoscDrogi()
|
||||
a.ruszSie(Agenci1)
|
||||
kratka(OKNO)
|
||||
pygame.display.update()
|
||||
Krata = Krata(Okno)
|
||||
|
||||
|
||||
def dodaj_agenta1():
|
||||
los = None
|
||||
if len(Agenci1) in range(0, 1):
|
||||
los = random.randint(1, 15)
|
||||
if los != None:
|
||||
pom = None
|
||||
if los in (1, 2) or len(Agenci1) == 0:
|
||||
pom = 'wozek.png'
|
||||
elif los in (3, 4):
|
||||
pom = 'wozek_ze_skrzynka.png'
|
||||
elif los == 5 and len(Agenci1) > 6:
|
||||
pom = 'traktor_ikona.png'
|
||||
if pom != None:
|
||||
x, y = random.randint(0, SZEROKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1), random.randint(0, WYSOKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1)
|
||||
hitbox = pygame.Rect(x, y, BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1)
|
||||
warunek = True
|
||||
for a in Agenci1:
|
||||
if a.hitbox.colliderect(hitbox):
|
||||
warunek = False
|
||||
break
|
||||
if warunek:
|
||||
ikona = pygame.transform.scale(pygame.image.load(os.path.join('Ikony', pom)),
|
||||
(BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1))
|
||||
Agenci1.append(Agent1(hitbox, ikona, KIERUNEK.GORA, 0))
|
||||
#
|
||||
def dodaj_agenta():
|
||||
pole_lewe_gorne = PoleKraty(Krata, random.randint(0, LICZBA_POL_W_PIONIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH),
|
||||
random.randint(0, LICZBA_POL_W_POZIOMIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH))
|
||||
pom = 'test1_ikona.png'
|
||||
ikona = pygame.transform.scale(pygame.image.load(os.path.join('Ikony', pom)),
|
||||
(BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1))
|
||||
Agent(Krata, pole_lewe_gorne, ikona)
|
||||
|
||||
def dodaj_agenta2():
|
||||
los = None
|
||||
if len(Agenci1) in range(0, 1):
|
||||
los = random.randint(1, 15)
|
||||
pom = 'wozek.png'
|
||||
if pom != None:
|
||||
x, y = random.randint(0, SZEROKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1), random.randint(0, WYSOKOSC_OKNA - BOK_AGENTA1)
|
||||
hitbox = pygame.Rect(x, y, BOK_AGENTA1, BOK_AGENTA1)
|
||||
|
||||
def main():
|
||||
dodaj_agenta()
|
||||
klatkaz = pygame.time.Clock()
|
||||
warunek_dzialania = True
|
||||
while warunek_dzialania:
|
||||
@ -71,8 +27,7 @@ def main():
|
||||
if event.type == pygame.QUIT:
|
||||
warunek_dzialania = False
|
||||
break
|
||||
wyswietl_okno()
|
||||
dodaj_agenta1()
|
||||
Krata.wyswietlKrate()
|
||||
pygame.quit()
|
||||
|
||||
|
||||
|
27
stale.py
27
stale.py
@ -1,13 +1,24 @@
|
||||
from enum import Enum
|
||||
FPS = 10
|
||||
|
||||
FPS = 120
|
||||
# SZEROKOSC_OKNA = 1500
|
||||
# WYSOKOSC_OKNA = 750
|
||||
|
||||
LICZBA_POL_W_POZIOMIE = 60
|
||||
LICZBA_POL_W_PIONIE = 30
|
||||
BOK_POLA = 20
|
||||
ODSTEP_MIEDZY_POLAMI = 2
|
||||
SZEROKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_POZIOMIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
|
||||
WYSOKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_PIONIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
|
||||
|
||||
BOK_AGENTA1_W_POLACH = 3
|
||||
BOK_AGENTA1 = BOK_AGENTA1_W_POLACH * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) - ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
|
||||
KROK_AGENTA1 = 2
|
||||
SZEROKOSC_OKNA = 1080
|
||||
WYSOKOSC_OKNA = 760
|
||||
BOK_AGENTA1 = 100
|
||||
|
||||
BIALY = (255, 255, 255)
|
||||
JASNOSZARY1 = (200, 200, 200)
|
||||
SZARY1 = (150, 150, 150)
|
||||
ZIELONY1 = (26, 122, 26)
|
||||
|
||||
GREY =(150,150,150)
|
||||
RED =(255,0,0)
|
||||
BLUE=(55,55,255)
|
||||
@ -25,9 +36,3 @@ BLOCK_HEIGHT=round(SZEROKOSC_OKNA/NUMBER_OF_BLOCKS_HIGH)
|
||||
BLOCK_WIDTH=round(WYSOKOSC_OKNA/NUMBER_OF_BLOCKS_WIDE)
|
||||
MAPFILE="map.txt"
|
||||
TITLE ="Gierka"
|
||||
|
||||
class KIERUNEK(Enum):
|
||||
GORA = 0
|
||||
DOL = 1
|
||||
LEWO = 2
|
||||
PRAWO = 3
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user