import random from collections import deque # from bfs import graphsearch from a_gwiazdka import graphsearch from krata import * from obserwacja import * from stan_nastepnik import Stan, Akcja class Agent(Obserwowany): bok = BOK_AGENTA1 bokWPolach = BOK_AGENTA1_W_POLACH cel: Stan or None kierunek: Kierunek # droga: int hitbox: pygame.Rect poleKoncoweDolne: PoleKraty def __init__(self, krata: Krata, poleStartoweGorne: PoleKraty, tekstura): self.krata = krata self.poleStartoweGorne = poleStartoweGorne self.tekstura = tekstura self.okreslPolozenie() self.obierzLosowyKierunek() # self.okreslDlugoscDrogi() krata.agent = self self.cel = None # def ruszSie(self): # if self.droga <= 0: # self.obierzLosowyKierunek() # self.okreslDlugoscDrogi() # self.zrobKrokWMoimKierunku() # self.droga -= 1 # self.okreslPolozenie() # if self.wyszedlemPozaKrate() or self.wszedlemWSciane(): # self.cofnijSie() # self.zawroc() # self.okreslDlugoscDrogi() def obierzLosowyKierunek(self): self.kierunek = Kierunek(random.randint(0, 3)) # if self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku() < 1: # self.obierzLosowyKierunek() # def okreslDlugoscDrogi(self): # self.droga = random.randint(1, self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku()) def cofnijSie(self): self.zrobKrokWOdwrotnymKierunku() self.okreslPolozenie() def okreslPolozenie(self): self.okreslPoleKoncoweDolne() self.okreslHitbox() self.powiadomObserwatorow() def okreslHitbox(self): self.hitbox = pygame.Rect(self.poleStartoweGorne.start, self.poleStartoweGorne.gora, self.bok, self.bok) def okreslPoleKoncoweDolne(self): wiersz = self.poleStartoweGorne.wiersz + self.bokWPolach - 1 kolumna = self.poleStartoweGorne.kolumna + self.bokWPolach - 1 self.poleKoncoweDolne = PoleKraty(self.krata, wiersz, kolumna) def wyszedlemPozaKrate(self): if self.poleStartoweGorne.wiersz < 0: return True elif self.poleKoncoweDolne.wiersz > self.krata.liczbaPolPionowo - 1: return True elif self.poleStartoweGorne.kolumna < 0: return True elif self.poleKoncoweDolne.kolumna > self.krata.liczbaPolPoziomo - 1: return True else: return False def wszedlemWSciane(self): for wiersz in range(self.poleStartoweGorne.wiersz, self.poleKoncoweDolne.wiersz + 1): for kolumna in range(self.poleStartoweGorne.kolumna, self.poleKoncoweDolne.kolumna + 1): if self.krata.krata[wiersz][kolumna] == ZawartoscPola.SCIANA: return True return False def zawroc(self): if self.kierunek == Kierunek.POLNOC: self.kierunek = Kierunek.POLUDNIE elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE: self.kierunek = Kierunek.POLNOC elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD: self.kierunek = Kierunek.WSCHOD elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD: self.kierunek = Kierunek.ZACHOD def maxDlugoscDrogiWMoimKierunku(self): if self.kierunek == Kierunek.POLNOC: return self.poleStartoweGorne.wiersz elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE: return self.krata.liczbaPolPionowo - self.poleKoncoweDolne.wiersz - 1 elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD: return self.poleStartoweGorne.kolumna elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD: return self.krata.liczbaPolPoziomo - self.poleKoncoweDolne.kolumna - 1 def zrobKrokWMoimKierunku(self): if self.kierunek == Kierunek.POLNOC: self.idzNaPolnoc() elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE: self.idzNaPoludnie() elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD: self.idzNaZachod() elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD: self.idzNaWschod() def zrobKrokWOdwrotnymKierunku(self): if self.kierunek == Kierunek.POLNOC: self.idzNaPoludnie() elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE: self.idzNaPolnoc() elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD: self.idzNaWschod() elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD: self.idzNaZachod() def idzNaPolnoc(self): self.poleStartoweGorne.wiersz -= 1 def idzNaPoludnie(self): self.poleStartoweGorne.wiersz += 1 def idzNaZachod(self): self.poleStartoweGorne.kolumna -= 1 def idzNaWschod(self): self.poleStartoweGorne.kolumna += 1 def idzDoCelu(self): stan_poczatkowy = Stan(self.kierunek, self.poleStartoweGorne) stos_akcji = graphsearch(stan_poczatkowy, self.cel) if not stos_akcji: print("Nie można dotrzeć.") else: self.wykonaj_stos_akcji(stos_akcji) print("Dotarłem.") self.usunCel() def ustawCel(self, cel): self.cel = cel wiersz = self.cel.poleStartoweGorne.wiersz kolumna = self.cel.poleStartoweGorne.kolumna if self.krata.krata[wiersz][kolumna] == ZawartoscPola.PUSTE: self.krata.krata[wiersz][kolumna] = ZawartoscPola.CEL def usunCel(self): wiersz = self.cel.poleStartoweGorne.wiersz kolumna = self.cel.poleStartoweGorne.kolumna if self.krata.krata[wiersz][kolumna] == ZawartoscPola.CEL: self.krata.krata[wiersz][kolumna] = ZawartoscPola.PUSTE self.cel = None def wykonaj_stos_akcji(self, stos_akcji: deque): while stos_akcji: akcja = stos_akcji.pop() # print(akcja.name, end=" ") if akcja == Akcja.KROK_W_PRZOD: self.zrobKrokWMoimKierunku() # self.okreslPolozenie() elif akcja == Akcja.OBROT_W_LEWO: self.obrocSieWLewo() elif akcja == Akcja.OBROT_W_PRAWO: self.obrocSieWPrawo() self.okreslPolozenie() # print() def obrocSieWLewo(self): self.kierunek = self.kierunek.kierunekNaLewo() self.tekstura = pygame.transform.rotate(self.tekstura, 90) def obrocSieWPrawo(self): self.kierunek = self.kierunek.kierunekNaPrawo() self.tekstura = pygame.transform.rotate(self.tekstura, 270) def narysujAgenta(self): self.krata.okno.blit(self.tekstura, (self.hitbox.x, self.hitbox.y)) def powiadomObserwatorow(self): for obserwator in self.obserwatorzy: obserwator.odbierzPowiadomienie(self)