JFO_lab_skrzyzowanie/agent.py
2022-04-28 16:50:19 +02:00

190 lines
6.6 KiB
Python

import random
from collections import deque
# from bfs import graphsearch
from a_gwiazdka import graphsearch
from krata import *
from obserwacja import *
from stan_nastepnik import Stan, Akcja
class Agent(Obserwowany):
bok = BOK_AGENTA1
bokWPolach = BOK_AGENTA1_W_POLACH
cel: Stan or None
kierunek: Kierunek
# droga: int
hitbox: pygame.Rect
poleKoncoweDolne: PoleKraty
def __init__(self, krata: Krata, poleStartoweGorne: PoleKraty, tekstura):
self.krata = krata
self.poleStartoweGorne = poleStartoweGorne
self.tekstura = tekstura
self.okreslPolozenie()
self.obierzLosowyKierunek()
# self.okreslDlugoscDrogi()
krata.agent = self
self.cel = None
# def ruszSie(self):
# if self.droga <= 0:
# self.obierzLosowyKierunek()
# self.okreslDlugoscDrogi()
# self.zrobKrokWMoimKierunku()
# self.droga -= 1
# self.okreslPolozenie()
# if self.wyszedlemPozaKrate() or self.wszedlemWSciane():
# self.cofnijSie()
# self.zawroc()
# self.okreslDlugoscDrogi()
def obierzLosowyKierunek(self):
self.kierunek = Kierunek(random.randint(0, 3))
# if self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku() < 1:
# self.obierzLosowyKierunek()
# def okreslDlugoscDrogi(self):
# self.droga = random.randint(1, self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku())
def cofnijSie(self):
self.zrobKrokWOdwrotnymKierunku()
self.okreslPolozenie()
def okreslPolozenie(self):
self.okreslPoleKoncoweDolne()
self.okreslHitbox()
self.powiadomObserwatorow()
def okreslHitbox(self):
self.hitbox = pygame.Rect(self.poleStartoweGorne.start, self.poleStartoweGorne.gora, self.bok, self.bok)
def okreslPoleKoncoweDolne(self):
wiersz = self.poleStartoweGorne.wiersz + self.bokWPolach - 1
kolumna = self.poleStartoweGorne.kolumna + self.bokWPolach - 1
self.poleKoncoweDolne = PoleKraty(self.krata, wiersz, kolumna)
def wyszedlemPozaKrate(self):
if self.poleStartoweGorne.wiersz < 0:
return True
elif self.poleKoncoweDolne.wiersz > self.krata.liczbaPolPionowo - 1:
return True
elif self.poleStartoweGorne.kolumna < 0:
return True
elif self.poleKoncoweDolne.kolumna > self.krata.liczbaPolPoziomo - 1:
return True
else:
return False
def wszedlemWSciane(self):
for wiersz in range(self.poleStartoweGorne.wiersz, self.poleKoncoweDolne.wiersz + 1):
for kolumna in range(self.poleStartoweGorne.kolumna, self.poleKoncoweDolne.kolumna + 1):
if self.krata.krata[wiersz][kolumna] == ZawartoscPola.SCIANA:
return True
return False
def zawroc(self):
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
self.kierunek = Kierunek.POLUDNIE
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
self.kierunek = Kierunek.POLNOC
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
self.kierunek = Kierunek.WSCHOD
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
self.kierunek = Kierunek.ZACHOD
def maxDlugoscDrogiWMoimKierunku(self):
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
return self.poleStartoweGorne.wiersz
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
return self.krata.liczbaPolPionowo - self.poleKoncoweDolne.wiersz - 1
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
return self.poleStartoweGorne.kolumna
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
return self.krata.liczbaPolPoziomo - self.poleKoncoweDolne.kolumna - 1
def zrobKrokWMoimKierunku(self):
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
self.idzNaPolnoc()
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
self.idzNaPoludnie()
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
self.idzNaZachod()
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
self.idzNaWschod()
def zrobKrokWOdwrotnymKierunku(self):
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
self.idzNaPoludnie()
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
self.idzNaPolnoc()
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
self.idzNaWschod()
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
self.idzNaZachod()
def idzNaPolnoc(self):
self.poleStartoweGorne.wiersz -= 1
def idzNaPoludnie(self):
self.poleStartoweGorne.wiersz += 1
def idzNaZachod(self):
self.poleStartoweGorne.kolumna -= 1
def idzNaWschod(self):
self.poleStartoweGorne.kolumna += 1
def idzDoCelu(self):
stan_poczatkowy = Stan(self.kierunek, self.poleStartoweGorne)
stos_akcji = graphsearch(stan_poczatkowy, self.cel)
if not stos_akcji:
print("Nie można dotrzeć.")
else:
self.wykonaj_stos_akcji(stos_akcji)
print("Dotarłem.")
self.usunCel()
def ustawCel(self, cel):
self.cel = cel
wiersz = self.cel.poleStartoweGorne.wiersz
kolumna = self.cel.poleStartoweGorne.kolumna
if self.krata.krata[wiersz][kolumna] == ZawartoscPola.PUSTE:
self.krata.krata[wiersz][kolumna] = ZawartoscPola.CEL
def usunCel(self):
wiersz = self.cel.poleStartoweGorne.wiersz
kolumna = self.cel.poleStartoweGorne.kolumna
if self.krata.krata[wiersz][kolumna] == ZawartoscPola.CEL:
self.krata.krata[wiersz][kolumna] = ZawartoscPola.PUSTE
self.cel = None
def wykonaj_stos_akcji(self, stos_akcji: deque):
while stos_akcji:
akcja = stos_akcji.pop()
# print(akcja.name, end=" ")
if akcja == Akcja.KROK_W_PRZOD:
self.zrobKrokWMoimKierunku()
# self.okreslPolozenie()
elif akcja == Akcja.OBROT_W_LEWO:
self.obrocSieWLewo()
elif akcja == Akcja.OBROT_W_PRAWO:
self.obrocSieWPrawo()
self.okreslPolozenie()
# print()
def obrocSieWLewo(self):
self.kierunek = self.kierunek.kierunekNaLewo()
self.tekstura = pygame.transform.rotate(self.tekstura, 90)
def obrocSieWPrawo(self):
self.kierunek = self.kierunek.kierunekNaPrawo()
self.tekstura = pygame.transform.rotate(self.tekstura, 270)
def narysujAgenta(self):
self.krata.okno.blit(self.tekstura, (self.hitbox.x, self.hitbox.y))
def powiadomObserwatorow(self):
for obserwator in self.obserwatorzy:
obserwator.odbierzPowiadomienie(self)