3.9 KiB
Use Case 6: Wplata na konto
Aktor podstawowy: Klient banku
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-
Klient: chce wpłacić gotówkę na swoje konto bankowe.
-
Bank: bank chce odebrać u klienta gotówkę, aby kontrolować go;
-
Urząd Skarbowy: chce widzieć dochody i straty klienta.
Warunki wstępne:
Klient zalogował się do bankomatu i znajduje się na stronie wyboru operacji.
Warunki końcowe:
Klient wpłacił gotówkę na swoje konto bankowe. Bank otrzymał pieniądze klienta.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Bankomat wyświetla wszystkie opcje.
- Klient wybiera operację „wpłata gotówki”.
- System prosi klienta o wprowadzeniu kwoty wpłaty.
- Klient wprowadza kwotę i zatwierdza;
- System otwiera slot do przejmowania gotówki,
- Klient wkłada gotówkę do tego slotu i zatwierdza.
- System zamyka slot do przejmowania gotówki,
- System liczy gotówkę.
- System prosi klienta zatwierdzić, czy poprawnie przeliczył gotówkę.
- Klient zatwierdza operację wpłaty.
- System informuje bank klienta o wpłacie na konto i drukuje paragon klientowi.
- Bankomat wysuwa kartę.
- Klient odbiera kartę i odchodzi od bankomatu.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
a* Na dowolnym etapie, jeżeli od klienta nie ma aktywności więcej niż 30 sekund
- bankomat włącza sygnał dźwiękowy i wydaje komunikat w którym pyta klienta, czy chce kontynuować.
- klient wybiera opcje, "tak".
2a. od klienta nie ma odpowiedzi 20 sekund lub wybrał “nie”
1. system anuluje operację.
2. punkt 12 ścieżki podstawowej.
b* Na dowolnym etapie, klient może zakończyć operację i odebrać kartę.
- punkt 12 ścieżki podstawowej.
c* Awaria zasilania
- system przechodzi na zasilanie awaryjnie
- zasilanie awaryjnie pozwala klientowi skończyć bieżącą operacje.
- system przechodzi do trybu oczekującego na prąd, korzystanie z systemy jest niemożliwie.
- po naprawie prądu, system odblokuje się i działa w trybie normalnym.
4a. Klient wprowadził kwotę wyższą lub niższą niż bankomat może obsłużyć.
- system informuje klienta, że nie może zrobić taką wpłatę.
- punkt 3 ścieżki podstawowej.
8a. Klient włożył uszkodzony banknot.
- system otwiera slot i oddaje banknoty.
- informuje klienta o uszkodzonym banknocie i prosi podejść do placówki banku.
- punkt 12 ścieżki podstawowej.
8b. Kwota obliczona przez system nie zgadza się z kwota wprowadzą przez klienta.
- system otwiera slot i oddaje klientowi jego banknoty.
- system informuje, że kwota wprowadzona przez klienta nie zgadza się z obliczoną przez system.
- punkt 12 ścieżki podstawowej.
9a. Bank nie zatwierdził wpłatę na konto, lub nie ma połączenia z bankiem klienta.
- system otwiera slot i oddaje klientowi jego banknoty.
- system informuje klienta że wpłata nie udała się.
- punkt 12 ścieżki podstawowej.
11a. Klient nie odebrał kartę.
- System zabiera kartę.
Wymagania specjalne:
-
Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielski, niemieckim.
-
Ekran z kątem widzenia w pionie / w poziomie 96 (pion), 96 (poziom)
-
...
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
c*. Awaryjnie zasilianie aby zabezpieczyć system przed nieprzewidzianą awarią prądu.
a*. Głośniki dla sygnału dźwiękowego
- Kwota wpłaty nie może przekraczać 5000 (pięć tysięcy) złotych, nie może być ułamkowej, zerowej, ma być podzielna przez 10 bez reszty.
Kwestie otwarte:
- Czy na pewno gotówka klienta w banku będzie w bezpieczeństwie.