This commit is contained in:
s464931 2022-04-04 16:06:28 +02:00
parent e4a0f19301
commit 715cccfb38
9 changed files with 190 additions and 30 deletions

View File

@ -4,7 +4,7 @@
<content url="file://$MODULE_DIR$"> <content url="file://$MODULE_DIR$">
<excludeFolder url="file://$MODULE_DIR$/venv" /> <excludeFolder url="file://$MODULE_DIR$/venv" />
</content> </content>
<orderEntry type="jdk" jdkName="Python 3.9 (Sztuczna_Inteligencja_Gr1627_03dodaje)" jdkType="Python SDK" /> <orderEntry type="jdk" jdkName="Python 3.9 (Sztuczna_Inteligencja_Gr16_0304)" jdkType="Python SDK" />
<orderEntry type="sourceFolder" forTests="false" /> <orderEntry type="sourceFolder" forTests="false" />
</component> </component>
</module> </module>

View File

@ -1,4 +1,4 @@
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<project version="4"> <project version="4">
<component name="ProjectRootManager" version="2" project-jdk-name="Python 3.9 (Sztuczna_Inteligencja_Gr1627_03dodaje)" project-jdk-type="Python SDK" /> <component name="ProjectRootManager" version="2" project-jdk-name="Python 3.9 (Sztuczna_Inteligencja_Gr16_0304)" project-jdk-type="Python SDK" />
</project> </project>

View File

@ -124,17 +124,62 @@ class Agent:
def idzWPrawo(self): def idzWPrawo(self):
self.poleStartoweGorne.kolumna += 1 self.poleStartoweGorne.kolumna += 1
def bfs(graph, start, cel): #def bfs(self, start:PoleKraty, cel:PoleKraty):
sciezka = [start] # sciezka = [start]
wierzcholek_sciezka = [start, sciezka] # wierzcholek_sciezka = [start, sciezka]
# bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka]
# odwiedzone = set()
# while bfs_kolejka:
# aktualne, sciezka = bfs_kolejka.pop(0)
# odwiedzone.add(aktualne)
# for neighbor in graph[aktualne]:
# if neighbor not in odwiedzone:
# if neighbor is cel:
# return sciezka + [neighbor]
# else:
# bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka + [neighbor]])
def bfs2(self, start: PoleKraty, cel: PoleKraty):
#sciezka = []
wierzcholek_sciezka = [["start",start], [["start",start]]]
bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka] bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka]
odwiedzone = set() odwiedzone = set()
while bfs_kolejka: while bfs_kolejka:
aktualne, sciezka = bfs_kolejka.pop(0) #sciezka = []
odwiedzone.add(aktualne) elem=bfs_kolejka.pop(0)
for neighbor in graph[aktualne]: odwA=str(elem[0][1].wiersz)+"/"+str(elem[0][1].kolumna)
if neighbor not in odwiedzone: odwiedzone.add(odwA)
if neighbor is cel: polaObok=self.succ(elem[0][1])
return sciezka + [neighbor] for neighbor in polaObok:
sciezka=elem[1].copy()
sprOdw=str(neighbor[1].wiersz)+"/"+str(neighbor[1].kolumna)
if sprOdw not in odwiedzone:
if neighbor[1].wiersz==cel.wiersz and neighbor[1].kolumna==cel.kolumna:
sciezka.append(neighbor)
return sciezka
else: else:
bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka + [neighbor]]) sciezka.append([neighbor])
bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka])
def succ(self, poleKraty: PoleKraty):
polaDostepneObok=list()
if poleKraty.kolumna-1>=0: #nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz][poleKraty.kolumna-1]!=ZawartoscPola.SCIANA: #nie szafka (szafka to ściana)
poleLewe=PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz, poleKraty.kolumna-1)
naLewo=["Kierunek.LEWO", poleLewe]
polaDostepneObok.append(naLewo)
if poleKraty.wiersz - 1>= 0: # nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz-1][poleKraty.kolumna] != ZawartoscPola.SCIANA:
poleGorne = PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz-1, poleKraty.kolumna)
naGore = ["Kierunek.GORA", poleGorne]
polaDostepneObok.append(naGore)
if poleKraty.kolumna+1<LICZBA_POL_W_POZIOMIE: #nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz][poleKraty.kolumna+1]!=ZawartoscPola.SCIANA:
polePrawe=PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz, poleKraty.kolumna+1)
naPrawo = ["Kierunek.PRAWO", polePrawe]
polaDostepneObok.append(naPrawo)
if poleKraty.wiersz+1<LICZBA_POL_W_PIONIE: # nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz+1][poleKraty.kolumna] != ZawartoscPola.SCIANA:
poleDolne = PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz+1, poleKraty.kolumna)
naDol = ["Kierunek.DOL", poleDolne]
polaDostepneObok.append(naDol)
return polaDostepneObok

45
bfs.py Normal file
View File

@ -0,0 +1,45 @@
from krata import *
def bfs(Krata: Krata, start: PoleKraty, cel: PoleKraty):
wierzcholek_sciezka = [["start", start], [["start", start]]]
bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka]
odwiedzone = set()
while bfs_kolejka:
elem = bfs_kolejka.pop(0)
odwNowe = str(elem[0][1].wiersz) + "/" + str(elem[0][1].kolumna)
odwiedzone.add(odwNowe)
polaObok = succ(Krata,elem[0][1])
for neighbor in polaObok:
sciezka = elem[1].copy()
sprOdw = str(neighbor[1].wiersz) + "/" + str(neighbor[1].kolumna)
if sprOdw not in odwiedzone:
if neighbor[1].wiersz == cel.wiersz and neighbor[1].kolumna == cel.kolumna:
sciezka.append(neighbor)
return sciezka
else:
sciezka.append([neighbor])
bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka])
def succ(Krata: Krata, poleKraty: PoleKraty):
polaDostepneObok = list()
if poleKraty.kolumna - 1 >= 0: # nie poza kratę
if Krata.krata[poleKraty.wiersz][poleKraty.kolumna - 1] != ZawartoscPola.SCIANA: # nie szafka (szafka to ściana)
poleLewe = PoleKraty(Krata, poleKraty.wiersz, poleKraty.kolumna - 1)
naLewo = ["Kierunek.LEWO", poleLewe]
polaDostepneObok.append(naLewo)
if poleKraty.wiersz - 1 >= 0: # nie poza kratę
if Krata.krata[poleKraty.wiersz - 1][poleKraty.kolumna] != ZawartoscPola.SCIANA:
poleGorne = PoleKraty(Krata, poleKraty.wiersz - 1, poleKraty.kolumna)
naGore = ["Kierunek.GORA", poleGorne]
polaDostepneObok.append(naGore)
if poleKraty.kolumna + 1 < LICZBA_POL_W_POZIOMIE: # nie poza kratę
if Krata.krata[poleKraty.wiersz][poleKraty.kolumna + 1] != ZawartoscPola.SCIANA:
polePrawe = PoleKraty(Krata, poleKraty.wiersz, poleKraty.kolumna + 1)
naPrawo = ["Kierunek.PRAWO", polePrawe]
polaDostepneObok.append(naPrawo)
if poleKraty.wiersz + 1 < LICZBA_POL_W_PIONIE: # nie poza kratę
if Krata.krata[poleKraty.wiersz + 1][poleKraty.kolumna] != ZawartoscPola.SCIANA:
poleDolne = PoleKraty(Krata, poleKraty.wiersz + 1, poleKraty.kolumna)
naDol = ["Kierunek.DOL", poleDolne]
polaDostepneObok.append(naDol)
return polaDostepneObok

59
bfs_z_agenta.txt Normal file
View File

@ -0,0 +1,59 @@
#def bfs(self, start:PoleKraty, cel:PoleKraty):
# sciezka = [start]
# wierzcholek_sciezka = [start, sciezka]
# bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka]
# odwiedzone = set()
# while bfs_kolejka:
# aktualne, sciezka = bfs_kolejka.pop(0)
# odwiedzone.add(aktualne)
# for neighbor in graph[aktualne]:
# if neighbor not in odwiedzone:
# if neighbor is cel:
# return sciezka + [neighbor]
# else:
# bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka + [neighbor]])
def bfs(self, start: PoleKraty, cel: PoleKraty):
#sciezka = []
wierzcholek_sciezka = [["start",start], [["start",start]]]
bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka]
odwiedzone = set()
while bfs_kolejka:
#sciezka = []
elem=bfs_kolejka.pop(0)
odwA=str(elem[0][1].wiersz)+"/"+str(elem[0][1].kolumna)
odwiedzone.add(odwA)
polaObok=self.succ(elem[0][1])
for neighbor in polaObok:
sciezka=elem[1].copy()
sprOdw=str(neighbor[1].wiersz)+"/"+str(neighbor[1].kolumna)
if sprOdw not in odwiedzone:
if neighbor[1].wiersz==cel.wiersz and neighbor[1].kolumna==cel.kolumna:
sciezka.append(neighbor)
return sciezka
else:
sciezka.append([neighbor])
bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka])
def succ(self, poleKraty: PoleKraty):
polaDostepneObok=list()
if poleKraty.kolumna-1>=0: #nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz][poleKraty.kolumna-1]!=ZawartoscPola.SCIANA: #nie szafka (szafka to ściana)
poleLewe=PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz, poleKraty.kolumna-1)
naLewo=["Kierunek.LEWO", poleLewe]
polaDostepneObok.append(naLewo)
if poleKraty.wiersz - 1>= 0: # nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz-1][poleKraty.kolumna] != ZawartoscPola.SCIANA:
poleGorne = PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz-1, poleKraty.kolumna)
naGore = ["Kierunek.GORA", poleGorne]
polaDostepneObok.append(naGore)
if poleKraty.kolumna+1<LICZBA_POL_W_POZIOMIE: #nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz][poleKraty.kolumna+1]!=ZawartoscPola.SCIANA:
polePrawe=PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz, poleKraty.kolumna+1)
naPrawo = ["Kierunek.PRAWO", polePrawe]
polaDostepneObok.append(naPrawo)
if poleKraty.wiersz+1<LICZBA_POL_W_PIONIE: # nie poza kratę
if self.krata.krata[poleKraty.wiersz+1][poleKraty.kolumna] != ZawartoscPola.SCIANA:
poleDolne = PoleKraty(self.krata, poleKraty.wiersz+1, poleKraty.kolumna)
naDol = ["Kierunek.DOL", poleDolne]
polaDostepneObok.append(naDol)
return polaDostepneObok

View File

@ -94,3 +94,8 @@ class Krata:
if self.agent is not None: if self.agent is not None:
self.okno.blit(self.agent.tekstura, (self.agent.hitbox.x, self.agent.hitbox.y)) self.okno.blit(self.agent.tekstura, (self.agent.hitbox.x, self.agent.hitbox.y))
self.agent.ruszSie() self.agent.ruszSie()
def bfsA(self, start: PoleKraty, cel: PoleKraty):
if self.agent is not None:
odp= self.agent.bfs(start,cel)
return odp

30
main.py
View File

@ -3,17 +3,17 @@ import ctypes
from agent import * from agent import *
from ramy_czyli_wiedza_agenta import * from ramy_czyli_wiedza_agenta import *
from bfs import *
#aby działalo w oknie + rozdzielczość ekranu #aby działalo w oknie + rozdzielczość ekranu
ctypes.windll.shcore.SetProcessDpiAwareness(1) #ctypes.windll.shcore.SetProcessDpiAwareness(1)
Okno = pygame.display.set_mode((SZEROKOSC_OKNA, WYSOKOSC_OKNA)) Okno = pygame.display.set_mode((SZEROKOSC_OKNA, WYSOKOSC_OKNA))
pygame.display.set_caption("Okno1") pygame.display.set_caption("Okno1")
Krata = Krata(Okno) Krata = Krata(Okno)
Pomieszczenie=Pomieszczenie(0,0) Pomieszczenie=Pomieszczenie(0,0)
def dodaj_agenta(): def dodaj_agenta():
# pole_lewe_gorne = PoleKraty(Krata, random.randint(0, LICZBA_POL_W_PIONIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH), # pole_lewe_gorne = PoleKraty(Krata, random.randint(0, LICZBA_POL_W_PIONIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH),
# random.randint(0, LICZBA_POL_W_POZIOMIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH)) # random.randint(0, LICZBA_POL_W_POZIOMIE - BOK_AGENTA1_W_POLACH))
@ -29,15 +29,22 @@ def dodaj_szafke(numerSzafki, iloscPolek, iloscMiejscNaPolce, dostepZeStrony, po
Pomieszczenie.dodajSzafke(szafka) Pomieszczenie.dodajSzafke(szafka)
def main(): def main():
dodaj_szafke("A", 2, 10, "L", 0, 20) #przykładowe wartości dla szafek dodaj_szafke("A", 2, 7, "P", 0, 0)
dodaj_szafke("B", 2, 10, "P", 0, 24) dodaj_szafke("B", 2, 7, "L", 0, 3)
dodaj_szafke("C", 2, 10, "L", 0, 40) dodaj_szafke("C", 2, 7, "P", 0, 4)
dodaj_szafke("D", 2, 10, "P", 0, 44) dodaj_szafke("D", 2, 7, "L", 0, 7)
dodaj_szafke("E", 2, 10, "L", 0, 60) dodaj_szafke("E", 2, 7, "P", 0, 8)
dodaj_szafke("F", 2, 10, "P", 0, 64) dodaj_szafke("F", 2, 7, "L", 0, 11)
dodaj_szafke("G", 2, 10, "L", 0, 80) dodaj_szafke("G", 2, 7, "P", 0, 12)
dodaj_szafke("H", 2, 10, "P", 0, 84) dodaj_szafke("H", 2, 7, "L", 0, 15)
dodaj_szafke("I", 2, 7, "P", 0, 16)
dodaj_szafke("J", 2, 7, "L", 0, 19)
dodaj_agenta() dodaj_agenta()
cel = PoleKraty(Krata, 0, 2) #pole kraty gdzie ma stać agent, aby położyć paczkę na półkę, w obiekcie Miejsce artybut dostęp
start=PoleKraty(Krata, 11, 10) # pole startowe agenta, == pole_lewe_gorne
#bfsList= Krata.bfsA(start, cel)
bfsList=bfs(Krata,start,cel)
klatkaz = pygame.time.Clock() klatkaz = pygame.time.Clock()
warunek_dzialania = True warunek_dzialania = True
while warunek_dzialania: while warunek_dzialania:
@ -49,5 +56,4 @@ def main():
Krata.wyswietlKrate() Krata.wyswietlKrate()
pygame.quit() pygame.quit()
main() main()

View File

@ -86,7 +86,7 @@ class Szafka:
miejsce = Miejsce(numerMiejsca,wymiar_miejsca, 0, 0) miejsce = Miejsce(numerMiejsca,wymiar_miejsca, 0, 0)
#wypełnianie pól "zajmowane miejsca" i "dostęp" #wypełnianie pól "zajmowane miejsca" i "dostęp"
for m in range(DUZA_SZAFA): # wiersz for m in range(DUZA_SZAFA): # wiersz
poczatek_wiersz = poczatek_wiersz1 + j * 3 + m poczatek_wiersz = poczatek_wiersz1 + j * DUZA_SZAFA + m
for n in range(DUZA_SZAFA): # kolumna for n in range(DUZA_SZAFA): # kolumna
Krata.krata[poczatek_wiersz][poczatek_kolumna + n] = ZawartoscPola.SCIANA Krata.krata[poczatek_wiersz][poczatek_kolumna + n] = ZawartoscPola.SCIANA
pole = PoleKraty(Krata, poczatek_wiersz, poczatek_kolumna+n) pole = PoleKraty(Krata, poczatek_wiersz, poczatek_kolumna+n)

View File

@ -3,17 +3,17 @@ FPS = 5
# SZEROKOSC_OKNA = 1500 # SZEROKOSC_OKNA = 1500
# WYSOKOSC_OKNA = 750 # WYSOKOSC_OKNA = 750
# #
LICZBA_POL_W_POZIOMIE = 90 LICZBA_POL_W_POZIOMIE = 20
LICZBA_POL_W_PIONIE = 50 LICZBA_POL_W_PIONIE = 12
BOK_POLA = 15 BOK_POLA = 45
ODSTEP_MIEDZY_POLAMI = 1 ODSTEP_MIEDZY_POLAMI = 1
SZEROKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_POZIOMIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI SZEROKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_POZIOMIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
WYSOKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_PIONIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI WYSOKOSC_OKNA = LICZBA_POL_W_PIONIE * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
# #
BOK_AGENTA1_W_POLACH = 3 BOK_AGENTA1_W_POLACH = 1
BOK_AGENTA1 = BOK_AGENTA1_W_POLACH * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) - ODSTEP_MIEDZY_POLAMI BOK_AGENTA1 = BOK_AGENTA1_W_POLACH * (BOK_POLA + ODSTEP_MIEDZY_POLAMI) - ODSTEP_MIEDZY_POLAMI
# #
DUZA_SZAFA=3 DUZA_SZAFA=1
# #
BIALY = (255, 255, 255) BIALY = (255, 255, 255)
JASNOSZARY1 = (200, 200, 200) JASNOSZARY1 = (200, 200, 200)