185 lines
6.3 KiB
Python
185 lines
6.3 KiB
Python
import random
|
|
from collections import deque
|
|
|
|
from bfs import Stan, Akcja, graphsearch
|
|
from krata import *
|
|
|
|
|
|
class Agent:
|
|
cel: Stan
|
|
bok = BOK_AGENTA1
|
|
bokWPolach = BOK_AGENTA1_W_POLACH
|
|
|
|
def __init__(self, Krata, poleStartoweGorne: PoleKraty, tekstura):
|
|
self.krata = Krata
|
|
self.poleStartoweGorne = poleStartoweGorne
|
|
self.tekstura = tekstura
|
|
self.okreslPolozenie()
|
|
self.obierzLosowyKierunek()
|
|
self.okreslDlugoscDrogi()
|
|
Krata.agent = self
|
|
self.cel = None
|
|
|
|
def ruszSie(self):
|
|
if self.droga <= 0:
|
|
self.obierzLosowyKierunek()
|
|
self.okreslDlugoscDrogi()
|
|
self.zrobKrokWMoimKierunku()
|
|
self.droga -= 1
|
|
self.okreslPolozenie()
|
|
if self.wyszedlemPozaKrate() or self.wszedlemWSciane():
|
|
self.cofnijSie()
|
|
self.zawroc()
|
|
self.okreslDlugoscDrogi()
|
|
|
|
def obierzLosowyKierunek(self):
|
|
self.kierunek = Kierunek(random.randint(0, 3))
|
|
if self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku() < 1:
|
|
self.obierzLosowyKierunek()
|
|
|
|
def okreslDlugoscDrogi(self):
|
|
self.droga = random.randint(1, self.maxDlugoscDrogiWMoimKierunku())
|
|
|
|
def cofnijSie(self):
|
|
self.zrobKrokWOdwrotnymKierunku()
|
|
self.okreslPolozenie()
|
|
|
|
def okreslPolozenie(self):
|
|
self.okreslPoleKoncoweDolne()
|
|
self.okreslHitbox()
|
|
|
|
def okreslHitbox(self):
|
|
self.hitbox = pygame.Rect(self.poleStartoweGorne.start, self.poleStartoweGorne.gora, self.bok, self.bok)
|
|
|
|
def okreslPoleKoncoweDolne(self):
|
|
wiersz = self.poleStartoweGorne.wiersz + self.bokWPolach - 1
|
|
kolumna = self.poleStartoweGorne.kolumna + self.bokWPolach - 1
|
|
self.poleKoncoweDolne = PoleKraty(self.krata, wiersz, kolumna)
|
|
|
|
def wyszedlemPozaKrate(self):
|
|
if self.poleStartoweGorne.wiersz < 0:
|
|
return True
|
|
elif self.poleKoncoweDolne.wiersz > self.krata.liczbaPolPionowo - 1:
|
|
return True
|
|
elif self.poleStartoweGorne.kolumna < 0:
|
|
return True
|
|
elif self.poleKoncoweDolne.kolumna > self.krata.liczbaPolPoziomo - 1:
|
|
return True
|
|
else:
|
|
return False
|
|
|
|
# ZROBIC sciany
|
|
def wszedlemWSciane(self):
|
|
for wiersz in range(self.poleStartoweGorne.wiersz, self.poleKoncoweDolne.wiersz + 1):
|
|
for kolumna in range(self.poleStartoweGorne.kolumna, self.poleKoncoweDolne.kolumna + 1):
|
|
if self.krata.krata[wiersz][kolumna] == ZawartoscPola.SCIANA:
|
|
return True
|
|
return False
|
|
|
|
def zawroc(self):
|
|
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
|
|
self.kierunek = Kierunek.POLUDNIE
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
|
|
self.kierunek = Kierunek.POLNOC
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
|
|
self.kierunek = Kierunek.WSCHOD
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
|
|
self.kierunek = Kierunek.ZACHOD
|
|
|
|
def maxDlugoscDrogiWMoimKierunku(self):
|
|
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
|
|
return self.poleStartoweGorne.wiersz
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
|
|
return self.krata.liczbaPolPionowo - self.poleKoncoweDolne.wiersz - 1
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
|
|
return self.poleStartoweGorne.kolumna
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
|
|
return self.krata.liczbaPolPoziomo - self.poleKoncoweDolne.kolumna - 1
|
|
|
|
def zrobKrokWMoimKierunku(self):
|
|
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
|
|
self.idzNaPolnoc()
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
|
|
self.idzNaPoludnie()
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
|
|
self.idzNaZachod()
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
|
|
self.idzNaWschod()
|
|
|
|
def zrobKrokWOdwrotnymKierunku(self):
|
|
if self.kierunek == Kierunek.POLNOC:
|
|
self.idzNaPoludnie()
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.POLUDNIE:
|
|
self.idzNaPolnoc()
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.ZACHOD:
|
|
self.idzNaWschod()
|
|
elif self.kierunek == Kierunek.WSCHOD:
|
|
self.idzNaZachod()
|
|
|
|
def idzNaPolnoc(self):
|
|
self.poleStartoweGorne.wiersz -= 1
|
|
|
|
def idzNaPoludnie(self):
|
|
self.poleStartoweGorne.wiersz += 1
|
|
|
|
def idzNaZachod(self):
|
|
self.poleStartoweGorne.kolumna -= 1
|
|
|
|
def idzNaWschod(self):
|
|
self.poleStartoweGorne.kolumna += 1
|
|
|
|
# def bfs(self,graph, start, cel):
|
|
# sciezka = [start]
|
|
# wierzcholek_sciezka = [start, sciezka]
|
|
# bfs_kolejka = [wierzcholek_sciezka]
|
|
# odwiedzone = set()
|
|
# while bfs_kolejka:
|
|
# aktualne, sciezka = bfs_kolejka.pop(0)
|
|
# odwiedzone.add(aktualne)
|
|
# for neighbor in graph[aktualne]:
|
|
# if neighbor not in odwiedzone:
|
|
# if neighbor is cel:
|
|
# return sciezka + [neighbor]
|
|
# else:
|
|
# bfs_kolejka.append([neighbor, sciezka + [neighbor]])
|
|
|
|
def idzDoCelu(self, klatkaz):
|
|
stan_poczatkowy = Stan(self.kierunek, self.poleStartoweGorne)
|
|
stos_akcji = graphsearch(stan_poczatkowy, self.cel)
|
|
if stos_akcji == False:
|
|
print("Nie można dotrzeć.")
|
|
else:
|
|
self.wykonaj_stos_akcji(stos_akcji, klatkaz)
|
|
print("Dotarłem.")
|
|
|
|
self.krata.krata[self.cel.poleStartoweGorne.wiersz][
|
|
self.cel.poleStartoweGorne.kolumna] = ZawartoscPola.PUSTE ##chwilowo-przeniesc pozniej
|
|
|
|
self.cel = None
|
|
|
|
def wykonaj_stos_akcji(self, stos_akcji: deque, klatkaz):
|
|
while stos_akcji:
|
|
klatkaz.tick(FPS)
|
|
self.narysujAgenta()
|
|
akcja = stos_akcji.pop()
|
|
print(akcja.name, end=" ")
|
|
if akcja == Akcja.KROK_W_PRZOD:
|
|
self.zrobKrokWMoimKierunku()
|
|
self.okreslPolozenie()
|
|
elif akcja == Akcja.OBROT_W_LEWO:
|
|
self.obrocSieWLewo()
|
|
elif akcja == Akcja.OBROT_W_PRAWO:
|
|
self.obrocSieWPrawo()
|
|
print()
|
|
|
|
def obrocSieWLewo(self):
|
|
self.kierunek = self.kierunek.kierunekNaLewo()
|
|
|
|
def obrocSieWPrawo(self):
|
|
self.kierunek = self.kierunek.kierunekNaPrawo()
|
|
|
|
def narysujAgenta(self):
|
|
self.krata.narysujKrate()
|
|
self.krata.okno.blit(self.tekstura, (self.hitbox.x, self.hitbox.y))
|
|
pygame.display.update()
|