This commit is contained in:
s464978 2022-11-09 18:00:26 +01:00
commit 79ebeaca31

View File

@ -1,94 +1,105 @@
Use Case 4: Operacja wypłaty pieniędzy Use Case 4: Operacja wypłaty pieniędzy
===================== =====================
**Aktor podstawowy:** <!-- np. Klient --> **Aktor podstawowy:** Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
----------------------------------------------- -----------------------------------------------
- Odbiorca1: oczekiwania ... - Klient: chce wypłacić pieniądze ze swojej karty bankowej
- Odbiorca2: oczekiwania ... - Bank: chce spełnić wszystkie potrzeby klienta, uzyskiwać informacje z bankomatu, żeby można było 'komunikować' z klientem przez system i wykrywać błędy
- Odbiorca3: oczekiwania ...
Warunki wstępne: Warunki wstępne:
---------------- ----------------
... Klient posiada konto bankowe oraz aktywną kartę. Karta nie jest uszkodzona i nie jest zastrzeżona. Bankomat wyświetla ekran początkowy
Warunki końcowe: Warunki końcowe:
---------------- ----------------
... System poprawnie liczy pieniędzy i aktualizuje dostępność środków w bankomacie.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
--------------------------------------- ---------------------------------------
1. Krok 1 scenariusza głównego. <!-- np. 1. Klient wkłada kartę do bankomatu. --> 1. Klient wkłada kartę do bankomatu.
2. Krok 2 scenariusza głównego. <!-- np. 2. System prosi o podanie pinu. --> 2. System prosi o podanie pinu.
3. Krok 3 scenariusza głównego. <!-- np. 3. Klient wprowadza pin.) --> 3. Klient wprowadza pin.
4. .... 4. Bank potwierdza poprawność wprowadzonego PIN-u.
5. Bankomat wyświetla wszystkie możliwości interakcji, które może wybrać klient.
6. Klient wybiera opcję "wypłata pieniędzy".
7. System prosi o kwotę wypłaty.
8. Klient wpisuje kwotę i zatwierdza wprowadzaną kwotę.
9. System potwierdza wprowadzaną kwotę i wysyła informację do banku.
10. Bank potwierdza informacje o możliwości wypłaty pieniędzy z danego konta i zapisuje zmianę.
11. Bank zwraca daną informację do systemu.
12. System realizuje wypłatę.
13. Bankomat wydaje kartę.
14. Klient wyciąga kartę.
15. Bankomat wydaje gotówkę.
16. Klient odbiera gotówkę i odchodzi od bankomatu.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------ ------------------------------------
*a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenie *a może wystąpić w dowolnym kroku --> *a. System zawiesza się:
1. Bankomat zatrzymuje kartę
2. System restartuje się, wykrywa błędy, wyświetla ekran interkacji i kontynuje swoje działanie
2a. System nie może ponownie uruchomić się
1. Bank otrzymuje informację o błędzie
2. Bank wysyła komunikat do klienta (przez telefon, e-mail, i t.d.) w sprawie zwroty karty
3. Bank podejmuje decyzję jak naprawić system
1. krok pierwszy rozszerzenia *a 4a. Nieprawidłowy pin:
2. krok drugi rozszerzenia *a 1. System sygnalizuje nieprawidłowy pin (znowu zaczynamy od kroku 2)
1a. System sygnalizuje nieprawidłowy pin po trzech próbach
1. Bankomat zatrzymuje kartę
2. System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat
3. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku
4. Bank wysyła komunikat do klienta w sprawie zatrzymania karty
3a. nazwa rozszerzenia <!-- np. 3a. Nieprawidłowy pin --> 6a. Bankomata jest pusty i nie może wydać pieniędzy:
1. System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy, bo bankomat jest pusty (przychodzimy do kroku 14)
1. krok pierwszy rozszerzenia 3a 8a. Klient anuluje operację wypłaty pieniędzy (przychodzimy do kroku 5)
2. krok drugi rozszerzenia 3a
2a. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a 9a. W bankomacie nie ma wystarczającej ilości pieniędzy:
1. System wyświetla informację, że bankomat nie ma wystarczającej ilości pieniędzy (przychodzimy do kroku 14)
1. Krok pierwszy. 10a. Bank odmawia skorzystania z tej możliwości:
2. Krok drugi. 1. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę, bo karta nie ma wystarczającej ilości środków na koncie albo z powodu dziennego limitu wypłat z bankomatu
3. ... 1a. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę w celach bezpieczeństwa klienta
1. System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku (przychodzimy do kroku 14)
2. System wyświetla informację otrzymaną od banku (przychodzimy do kroku 14)
2b. nazwa scenariusza alternatywnego dla kroku 2 rozszerzenia 3a 11a. System nie otrzymuje zwrotnej informacji od banku:
1. System ponownie wysyła informację do banku
2. System otrzymuje informację zwrotną
2a. System nie otrzymuje informację zwrotną
1. Bankomat zatrzymuje kartę
2. System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku
3. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku
1. Krok pierwszy.
2. ...
3. krok trzeci rozszerzenia 3a
4. krok czwarty rozszerzenia 3a
3b. nazwa rozszerzenia
1. krok pierwszy rozszerzenia 3b
2. krok drugi rozszerzenia 3b
3. ...
3-4a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenia 3-4a. może wystąpić w kroku 3 lub 4 -->
Wymagania specjalne: Wymagania specjalne:
-------------------- --------------------
- ... <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. --> - Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim.
- ... - System oczekuje zwrotnej informacji od banku maksymalnie 15 sekund.
- ...
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane: Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
--------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------
2a. ... 4a. Pin składa się z 4 cyfr.
2b. ... 7. Kwota nie może być większa niż million złotych i nie może zaczynać się od 0.
3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
Kwestie otwarte: Kwestie otwarte:
---------------- ----------------
- ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?--> - Czy chcemy obsługiwać karty zbliżeniowe?
- ... - Czy chcemy obsługiwać niewidomych?
- ...