diff --git a/use-case-4.md b/use-case-4.md index 1f2b770..61dbb48 100644 --- a/use-case-4.md +++ b/use-case-4.md @@ -9,17 +9,17 @@ Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: - Klient: chce wypłacić pieniądze ze swojej karty bankowej - - Bank: chce spełnić wszystkie potrzeby klienta, uzyskiwać informacje z bankomatu, żeby można było 'komunikować' z klientem przez system i wykrywać błędy + - Bank: chce spełnić wszystkie potrzeby klienta, uzyskiwać informacje z bankomatu, wykrywać błędy Warunki wstępne: ---------------- -Klient posiada konto bankowe oraz aktywną kartę. Karta nie jest uszkodzona i nie jest zastrzeżona. Bankomat wyświetla ekran początkowy +Klient posiada konto bankowe oraz aktywną kartę. Bankomat wyświetla ekran początkowy. Warunki końcowe: ---------------- -System poprawnie liczy pieniędzy i aktualizuje dostępność środków w bankomacie. +System poprawnie przeliczył pieniądze i zaktualizował dostępność środków w bankomacie. Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): --------------------------------------- @@ -27,60 +27,87 @@ Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): 1. Klient wkłada kartę do bankomatu. 2. System prosi o podanie pinu. 3. Klient wprowadza pin. - 4. Bank potwierdza poprawność wprowadzonego PIN-u. + 4. System potwierdza poprawność wprowadzonego PIN-u. 5. Bankomat wyświetla wszystkie możliwości interakcji, które może wybrać klient. 6. Klient wybiera opcję "wypłata pieniędzy". 7. System prosi o kwotę wypłaty. 8. Klient wpisuje kwotę i zatwierdza wprowadzaną kwotę. - 9. System potwierdza wprowadzaną kwotę i wysyła informację do banku. - 10. Bank potwierdza informacje o możliwości wypłaty pieniędzy z danego konta i zapisuje zmianę. - 11. Bank zwraca daną informację do systemu. + 9. System sprawdza ilość pieniędzy w bankomacie i wysyła informację do banku. + 10. Bank potwierdza możliwość wypłaty pieniędzy i zapisuje zmiany. + 11. System otrzymuje informację z banku. 12. System realizuje wypłatę. - 13. Bankomat wydaje kartę. - 14. Klient wyciąga kartę. - 15. Bankomat wydaje gotówkę. - 16. Klient odbiera gotówkę i odchodzi od bankomatu. + 13. Bankomat wydaje gotówkę. + 14. Klient odbiera gotówkę. + 15. Bankomat wydaje kartę. + 16. Klient odbiera kartę i odchodzi od bankomatu. Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): ------------------------------------ *a. System zawiesza się: 1. Bankomat zatrzymuje kartę - 2. System restartuje się, wykrywa błędy, wyświetla ekran interkacji i kontynuje swoje działanie + 2. System restartuje się, wykrywa błędy + 3. Prejście do kroku 5 scenariusza głównego 2a. System nie może ponownie uruchomić się - 1. Bank otrzymuje informację o błędzie - 2. Bank wysyła komunikat do klienta (przez telefon, e-mail, i t.d.) w sprawie zwroty karty - 3. Bank podejmuje decyzję jak naprawić system + 1. Bank otrzymuje komunikat o błędzie + 2. Bankomat wyświetla komunikat o błedzie + + *b. Klient jest nieaktywny przez 30 sekund + 1. System wyświetla komunikat, czy klient chce kontynuować + 2. Klient potwierdza chęć kontynuowania operacji + 3. Przejście do kroku scenariusza głównego, gdzie była wcześniej wykonywana operacja + 2a. Klient nie jest aktywny przez 10 sekund + 1. Prejście do kroku 15 scenariusza głównego + + + 1a. Karta jest uszkodzona albo zastrzeżona albo straciła ważność: + 1. Bankomat zatrzymuje kartę + 2. Bankomat wyświetla komunikat, że karta jest (uszkodzona, zastrzeżona, straciła ważność) + 3. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku 4a. Nieprawidłowy pin: - 1. System sygnalizuje nieprawidłowy pin (znowu zaczynamy od kroku 2) + 1. System sygnalizuje nieprawidłowy pin + 2. Prejście do kroku 2 scenariusza głównego 1a. System sygnalizuje nieprawidłowy pin po trzech próbach 1. Bankomat zatrzymuje kartę - 2. System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat + 2. Bankomat wyświetla komunikat o zatrzymaniu karty 3. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku - 4. Bank wysyła komunikat do klienta w sprawie zatrzymania karty - 6a. Bankomata jest pusty i nie może wydać pieniędzy: - 1. System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy, bo bankomat jest pusty (przychodzimy do kroku 14) + 6a. Brak pieniędzy w bankomacie: + 1. System wyświetla komunikat, że bankomat nie może wypłacić pieniędzy + 2. Prejście do kroku 15 scenariusza głównego - 8a. Klient anuluje operację wypłaty pieniędzy (przychodzimy do kroku 5) + 8a. Klient anuluje operację wypłaty: + 1. Prejście do kroku 5 scenariusza głównego - 9a. W bankomacie nie ma wystarczającej ilości pieniędzy: - 1. System wyświetla informację, że bankomat nie ma wystarczającej ilości pieniędzy (przychodzimy do kroku 14) + 9a. Bankomat nie może wypłacić takiej kwoty: + 1. System wyświetla komunikat, że bankomat nie może wypłacić takiej kwoty + 2. Prejście do kroku 15 scenariusza głównego - 10a. Bank odmawia skorzystania z tej możliwości: - 1. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę, bo karta nie ma wystarczającej ilości środków na koncie albo z powodu dziennego limitu wypłat z bankomatu - 1a. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę w celach bezpieczeństwa klienta - 1. System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku (przychodzimy do kroku 14) - 2. System wyświetla informację otrzymaną od banku (przychodzimy do kroku 14) + 10a. Bank odmawia z opcji wypłaty: + 1. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić pieniędzy z powodu braku środków na karcie + 2. System wyświetla komunikat o brakie środków na karcie + 3. Prejście do kroku 5 scenariusza głównego + 1a. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić pieniędzy dla bezpieczeństwa klienta + 1. System wyświetla kominkat, że nie można wypłacić pieniędzy i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku + 2. Prejście do kroku 15 scenariusza głównego 11a. System nie otrzymuje zwrotnej informacji od banku: 1. System ponownie wysyła informację do banku 2. System otrzymuje informację zwrotną 2a. System nie otrzymuje informację zwrotną 1. Bankomat zatrzymuje kartę - 2. System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku + 2. System wyświetla kominkat, że karta została zatrzymana przez bankomat i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku 3. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku + + 14a. Klient nie odebrał gotówkę w ciągu 15 sekund + 1. Bankomat zabiera pieniędzy + 2. System wysyła informację o anulowaniu operacji do banku + 3. Prejście do kroku 15 scenariusza głównego + + 16a. Klient nie odebrał karty w ciągu 30 sekund + 1. Bankomat zatrzymuje kartę + 2. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku Wymagania specjalne: