AI_PROJECT/GeneticAlgorithm3.py

212 lines
8.1 KiB
Python

import copy
import json
import random
from displayControler import NUM_X, NUM_Y
# Definiowanie stałych dla roślin i plonów
plants = ['corn', 'potato', 'tomato', 'carrot']
initial_yields = {'corn': 38, 'potato': 40, 'tomato': 43, 'carrot': 45}
yield_reduction = {
'corn': {'corn': None, 'potato': 0, 'tomato': 0, 'carrot': 0},
'potato': {'corn': None, 'potato': 0, 'tomato': 0, 'carrot': 0},
'tomato': {'corn': 0, 'potato': 0, 'tomato': 0, 'carrot': None},
'carrot': {'corn': 0, 'potato': 0, 'tomato': 0, 'carrot': 0}
}
yield_multiplier = {'corn': 1.25, 'potato': 1.19, 'tomato': 1.22, 'carrot': 1.13}
# Generowanie listy 20x12 z losowo rozmieszczonymi roślinami
def generate_garden(rows=20, cols=12):
return [[random.choice(plants) for _ in range(cols)] for _ in range(rows)]
# Funkcja do obliczania liczby plonów
def calculate_yields(garden):
rows = len(garden)
cols = len(garden[0])
total_yields = 0
for i in range(rows):
for j in range(cols):
plant = garden[i][j]
# Sprawdzanie sąsiadów
neighbors = [
(i - 1, j), (i + 1, j), (i, j - 1), (i, j + 1)
]
neighbor_flag = False
for ni, nj in neighbors:
if 0 <= ni < rows and 0 <= nj < cols:
neighbor_plant = garden[ni][nj]
if yield_reduction[plant][neighbor_plant] is None: # jeśli jest wartość None to plony dla tej rośliny będą wyzerowane
neighbor_flag = True
if not neighbor_flag:
total_yields += 1
return total_yields
# Funkcja do generowania planszy/ogrodu i zapisywania go jako lista z liczbą plonów
def generate_garden_with_yields(rows=NUM_Y, cols=NUM_X):
garden = generate_garden(rows, cols)
total_yields = calculate_yields(garden)
return [garden, total_yields]
# Funkcja do generowania linii cięcia i zapisywania jej jako liczba roślin w kolumnie z pierwszej planszy/ogrodu
def line():
path = []
flag = False
x = random.randint(4, 8)
position = (0, x)
path.append(position)
while not flag: # wybór punktu dopóki nie wybierze się skrajnego
# prawdopodobieństwo "ruchu" -> 0.6: w prawo, 0.2: w góre, 0.2: w dół
p = [(position[0] + 1, position[1]), (position[0], position[1] + 1), (position[0], position[1] - 1)]
w = [0.6, 0.2, 0.2]
position2 = random.choices(p, w)[0]
if position2 not in path: # sprawdzenie czy dany punkt nie był już wybrany aby nie zapętlać się
path.append(position2)
position = position2
if position[0] == NUM_X or position[1] == 0 or position[1] == NUM_Y: # sprawdzenie czy osiągnięto skrajny punkt
flag = True
info = [] # przeformatowanie sposobu zapisu na liczbę roślin w kolumnie, które będzię się dzidziczyło z pierwszej planszy/ogrodu
for i in range(len(path) - 1):
if path[i + 1][0] - path[i][0] == 1:
info.append(NUM_Y - path[i][1])
if len(info) < NUM_X: # uzupełnienie informacji o dziedziczeniu z planszy/ogrodu
if path[-1:][0][1] == 0:
x = NUM_Y
else:
x = 0
while len(info) < NUM_X:
info.append(x)
# return path, info
return info
# Funkcja do generowania potomstwa
def divide_gardens(garden1, garden2):
info = line()
new_garden1 = [[] for _ in range(NUM_Y)]
new_garden2 = [[] for _ in range(NUM_Y)]
for i in range(NUM_X):
for j in range(NUM_Y):
# do utworzonych kolumn w nowych planszach/ogrodach dodajemy dziedziczone rośliny
if j < info[i]:
new_garden1[j].append(garden1[j][i])
new_garden2[j].append(garden2[j][i])
else:
new_garden1[j].append(garden2[j][i])
new_garden2[j].append(garden1[j][i])
return [new_garden1, calculate_yields(new_garden1)], [new_garden2, calculate_yields(new_garden2)]
# Funkcja do mutacji danej planszy/ogrodu
def mutation(garden, not_used):
new_garden = copy.deepcopy(garden)
for i in range(NUM_X):
x = random.randint(0, 11) # wybieramy, w którym wierszu w i-tej kolumnie zmieniamy roślinę na inną
other_plants = [plant for plant in plants if plant != new_garden[x][i]]
new_garden[x][i] = random.choice(other_plants)
return [new_garden, calculate_yields(new_garden)]
# Funkcja do generowania pierwszego pokolenia
def generate(n):
generation = []
for i in range(n * 3):
generation.append(generate_garden_with_yields())
generation.sort(reverse=True, key=lambda x: x[1])
return generation[:n]
# Funkcja do implementacji ruletki (sposobu wyboru) - sumuje wszystkie plony generacji
def sum_yields(x):
s = 0
for i in range(len(x)):
s += x[i][1]
return s
if __name__ == '__main__':
roulette = True
attemps = 1
population = 120
best = []
iter = 0
for a in range(attemps):
generation = generate(population)
print(generation[0][1])
while generation[0][1] != NUM_X*NUM_Y: # ile iteracji - nowych pokoleń
iter += 1
print(iter)
print(generation[0][1])
new_generation = generation[:(population // 7)] # dziedziczenie x najlepszych osobników
j = 0
while j < (
population - (
population // 7)): # dobór reszty osobników do pełnej liczby populacji danego pokolenia
if roulette: # zasada ruletki -> "2 rzuty kulką"
s = sum_yields(generation) # suma wszystkich plnów całego pokolenia
z = []
if s == 0: # wtedy każdy osobnik ma takie same szanse
z.append(random.randint(0, population - 1))
z.append(random.randint(0, population - 1))
else:
weights = [] # wagi prawdopodobieństwa dla każdego osobnika generacji
pos = [] # numery od 0 do 49 odpowiadające numerom osobnikom w generacji
for i in range(population):
weights.append(generation[i][1] / s)
pos.append(i)
z.append(random.choices(pos, weights)[0]) # wybranie osobnika według wag prawdopodobieństwa
z.append(random.choices(pos, weights)[0]) # wybranie osobnika według wag prawdopodobieństwa
else: # metoda rankingu
z = random.sample(range(0, int(population // 1.7)), 2)
# krzyzowanie 90% szans, mutacja 10% szans
function = [divide_gardens, mutation]
weight = [0.9, 0.1]
fun = random.choices(function, weight)[0]
h = fun(generation[z[0]][0], generation[z[1]][0])
if len(h[0]) == 2:
new_generation.append(h[0])
new_generation.append(h[1])
j += 2
else:
new_generation.append(h)
j += 1
new_generation.sort(reverse=True, key=lambda x: x[1]) # sortowanie malejąco listy według wartości plonów
generation = new_generation[:population]
best.append(generation[0])
best.sort(reverse=True, key=lambda x: x[1])
# Zapis do pliku
# for i in range(len(best)):
# print(best[i][1], calculate_yields(best[i][0]))
#
#
# with open(f'pole3_pop{population}_{iter}_{roulette}.json', 'w') as file: # zapis planszy/ogrodu do pliku json
# json.dump(best[0][0], file, indent=4)
#
# print("Dane zapisane do pliku")
#
# Odczyt z pliku
# with open(f'pole3_pop{population}_{iter}_{roulette}.json', 'r') as file:
# garden_data = json.load(file)
#
# print("Odczytane dane ogrodu:")
# for row in garden_data:
# print(row)
#
# print(calculate_yields(garden_data))
# if best[0][0] == garden_data:
# print("POPRAWNE: ", calculate_yields(garden_data), calculate_yields(best[0][0]))