Merge pull request 's464949-use-case-5' (#1) from s464949-use-case-5 into main

Reviewed-on: #1
This commit is contained in:
s464949 2024-11-06 12:40:20 +01:00
commit 6cfae7b5d4

View File

@ -7,16 +7,16 @@ Use Case 5: Wpłata pieniędzy
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
----------------------------------------------- -----------------------------------------------
- Klient: oczekuje szybkiego i prostego sposobu wpłaty gotówki z możliwością otrzymania potwierdzenia wpłaty. - Użytkownik: oczekuje szybkiego i prostego sposobu wpłaty gotówki z możliwością otrzymania potwierdzenia wpłaty.
- Bank: sposób komunikacji z bankiem powinien działać sprawnie i niemal bezawaryjnie, aby użytkownik nie doświadczał żadnych zakłóceń podczas procesu wpłaty pieniędzy. - Bank: komunikacja z bankiem powinna odbywać się szybko i sprawnie, aby użytkownik nie doświadczał żadnych zakłóceń podczas wpłaty pieniędzy w bankomacie.
- Serwisanci: łatwy dostęp do komponentów bankomatu oraz możliwość szybkiej diagnostyki sprzętu i wymiany elementów wymiennych. - Operator bankomatu: zarządza zespołem serwisantów gotowych do działania w przypadku awarii lub konieczności wymiany zasobów bankomatu.
Warunki wstępne: Warunki wstępne:
---------------- ----------------
Użytkownik posiada kartę bankową i zna przypisany do niej kod PIN. Użytkownik posiada ważną i nieuszkodzoną kartę bankową.
Warunki końcowe: Warunki końcowe:
@ -28,59 +28,87 @@ Pieniądze zostały pobrane od użytkownika, policzone i posegregowane w odpowie
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
--------------------------------------- ---------------------------------------
1. Użytkownik wkłada kartę płatniczą do przewidzianego na to miejsca w bankomacie. 1. Użytkownik wkłada kartę płatniczą do bankomatu.
2. Uzytkownik wprowadza PIN na zintegrowanym z bankomatem PIN padzie. 2. Użytkownik wprowadza PIN.
3. Bankomat wyświetla użytkownikowi menu interfejsu. 3. Bankomat wyświetla użytkownikowi menu interfejsu.
4. Użytkownik wybiera opcję "wpłata gotówki". 4. Użytkownik wybiera opcję "wpłata gotówki".
5. Bankomat wyświetla krótką instrukcję dot. wpłaty pieniędzy. 5. Bankomat wyświetla krótką instrukcję dot. wpłaty pieniędzy.
6. Użytkownik akceptuje komunikat. 6. Użytkownik akceptuje komunikat.
7. Bankomat wysuwa szufladkę na gotówkę. 7. Bankomat wysuwa szufladkę na gotówkę.
8. Użytkownik wkłada pieniądze do szufladki i ją zasuwa. 8. Użytkownik wkłada pieniądze do szufladki.
9. Bankomat przelicza pieniądze. 9. Bankomat zasuwa szufladkę i przelicza pieniądze.
10. Bankomat wyświetla informację o sumie i ilości banknotów. 10. Bankomat wyświetla informację o sumie i ilości banknotów.
11. Klient akceptuje przedstawioną kwotę. 11. Klient akceptuje przedstawioną kwotę.
12. Bankomat drukuje potwiedzenie wpłaty i oddaje kartę użytkownikowi. 12. Bankomat drukuje potwiedzenie wpłaty i oddaje kartę użytkownikowi.
13. Klient odbiera potwierdzenie i kartę. 13. Klient odbiera potwierdzenie i kartę.
14. Bankomat sortuje pieniądze i odkłada do odpowiednich kasetek. 14. Bankomat sortuje pieniądze.
15. Bankomat powraca do pokazywania ekranu startowego wyświetlającego reklamy. 15. Bankomat powraca do pokazywania ekranu startowego wyświetlającego reklamy.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------ ------------------------------------
*a. Użytkownik po minucie pozostaje bezczynny. *a. Użytkownik nie podejmuje żadnej czynności przez minutę.
1. Bankomat wyświetla komunikat. 1. Bankomat wyświetla komunikat z prośbą o podjęcie czynności w ciągu następnych 30 sekund.
2. Użytkownik akceptuje komunikat. 2. Użytkownik potwierdza komunikat.
1a. Po kolejnych 30 sekundach, użytkownik dalej pozostaje bezczynny. 2a. Użytkownik wciąż pozostaje bezczynny.
1. Bankomat wysuwa kartę użytkownika. 1. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
2. Bankomat wyświetla ostrzeżenie o konieczności odbioru karty w ciągu 30 sekund. 2. Bankomat wyświetla ostrzeżenie o konieczności odbioru karty w ciągu 30 sekund.
3. Użytkownik odbiera kartę. 3. Użytkownik odbiera kartę.
3a. Użytkownik nie odbiera karty przez następne 30 sekund. 3a. Użytkownik nie odbiera karty.
1. Bankomat wciąga kartę z powrotem do środka. 1. Bankomat wciąga kartę z powrotem do środka.
2. Bankomat odkłada kartę w specjalne miejsce w środku. 2. Bankomat odkłada kartę w specjalne miejsce wewnątrz.
3. Bankomat powiadamia operatora o sytuacji. 3. Bankomat powiadamia operatora o sytuacji.
*b. Bankomat zawiesza się.
1a. Użytkownik wkłada kartę nieprawidłowo. 1a. Użytkownik wkłada kartę nieprawidłowo.
1. Bankomat wysuwa kartę.
2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędnie włożonej karcie.
1a. Bankomat nie jest w stanie wysunąć karty.
1. Bankomat wysyła informację operatorowi o awarii.
2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędzie, z informacją o kontakcie z operatorem.
3. Bankomat po pięciu minutach wyłącza się.
2a. Użytkownik wprowadza nieprawidłowy pin. 2a. Użytkownik wprowadza nieprawidłowy pin.
1. Bankomat informuje użytkownika o błędzie i umożliwia 3 dodatkowe próby. 1. Bankomat informuje użytkownika o błędzie i umożliwia 3 dodatkowe próby.
2. Użytkownik wpisuje prawidłowy PIN. 2. Użytkownik wpisuje prawidłowy PIN.
2a. Użytkownik wpisuje nieprawidłowy PIN w trzeciej próbie. 2a. Użytkownik wpisuje nieprawidłowy PIN w czwartej próbie.
11a. Klient odrzuca wyświetlaną kwotę. 1. Bankomat zapisuje dane karty i informuje bank o zaistniałej sytuacji.
2. Bankomat wysuwa kartę.
3. Bankomat blokuje możliwość używania karty na 12 godzin i informuje o tym użytkownika.
3b. Bankomat nie może nawiązać komunikacji z bankiem.
1. Bankomat informuje użytkownika o problemie.
2. Bankomat wysuwa kartę użytkownika.
9a. Bankomat wykrywa podejrzane banknoty.
1. Bankomat wysyła operatorowi informację o podejrzanych banknotach w systemie.
2. Bankomat odstawia podejrzane banknoty do osobnego schowka.
3. Na ekranie wyświetla się komunikat o konieczności przeprowadzenia ekspertyzy przez bank.
9b. Bankomat nie rozpoznaje banknotów.
1. Bankomat rozdziela właściwe banknoty od tych nierozpoznanych.
2. Właściwe banknoty są przeliczane według standardowej procedury.
3. Bankomat wyświetla komunikat o nierozpoznaniu wszystkich z włożonych banknotów.
4. Nierozpoznane bankonoty zostają oddane użytkownikowi w szufladce.
11a. Klient odrzuca wyświetlaną kwotę.
1. Bankomat zwraca użytkownikowi pieniądze w szufladce. 1. Bankomat zwraca użytkownikowi pieniądze w szufladce.
2. Bankomat zwraca użytkownikowi kartę. 2. Bankomat zwraca użytkownikowi kartę.
Wymagania specjalne: Wymagania specjalne:
-------------------- --------------------
@ -97,11 +125,13 @@ Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
2a. Pin składa się z 4 cyfr. 2a. Pin składa się z 4 cyfr.
8a. Bankomat przyjmuje tylko banknoty w walucie PLN, we wszystkich nominałach.
Kwestie otwarte: Kwestie otwarte:
---------------- ----------------
- Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem urządzenia mobilnego użytkownika? - Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem urządzenia mobilnego użytkownika?
- Jak dużo gotówki jest w stanie jednorazowo przyjąć bankomat? - Czy bankomat powinien pytać użytkownika o chęć otrzymania potwierdzenia wpłaty przed jego wydrukowaniem?
- ... - Jakie informacje powinny się znaleźć na potwierdzeniu wpłaty?