Use Case 5: Wpłata pieniędzy ===================== **Aktor podstawowy:** Użytkownik Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: ----------------------------------------------- - Użytkownik: oczekuje szybkiego i prostego sposobu wpłaty gotówki z możliwością otrzymania potwierdzenia wpłaty. - Bank: komunikacja z bankiem powinna odbywać się szybko i sprawnie, aby użytkownik nie doświadczał żadnych zakłóceń podczas wpłaty pieniędzy w bankomacie. - Operator bankomatu: zarządza zespołem serwisantów gotowych do działania w przypadku awarii lub konieczności wymiany zasobów bankomatu. Warunki wstępne: ---------------- Użytkownik posiada ważną i nieuszkodzoną kartę bankową. Warunki końcowe: ---------------- Pieniądze zostały pobrane od użytkownika, policzone i posegregowane w odpowiednich kasetkach. Użytkownik otrzymał potwierdzenie wpłaty. Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): --------------------------------------- 1. Użytkownik wkłada kartę płatniczą do bankomatu. 2. Użytkownik wprowadza PIN. 3. Bankomat wyświetla użytkownikowi menu interfejsu. 4. Użytkownik wybiera opcję "wpłata gotówki". 5. Bankomat wyświetla krótką instrukcję dot. wpłaty pieniędzy. 6. Użytkownik akceptuje komunikat. 7. Bankomat wysuwa szufladkę na gotówkę. 8. Użytkownik wkłada pieniądze do szufladki. 9. Bankomat zasuwa szufladkę i przelicza pieniądze. 10. Bankomat wyświetla informację o sumie i ilości banknotów. 11. Klient akceptuje przedstawioną kwotę. 12. Bankomat drukuje potwiedzenie wpłaty i oddaje kartę użytkownikowi. 13. Klient odbiera potwierdzenie i kartę. 14. Bankomat sortuje pieniądze. 15. Bankomat powraca do pokazywania ekranu startowego wyświetlającego reklamy. Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): ------------------------------------ *a. Użytkownik nie podejmuje żadnej czynności przez minutę. 1. Bankomat wyświetla komunikat z prośbą o podjęcie czynności w ciągu następnych 30 sekund. 2. Użytkownik potwierdza komunikat. 2a. Użytkownik wciąż pozostaje bezczynny. 1. Bankomat wysuwa kartę użytkownika. 2. Bankomat wyświetla ostrzeżenie o konieczności odbioru karty w ciągu 30 sekund. 3. Użytkownik odbiera kartę. 3a. Użytkownik nie odbiera karty. 1. Bankomat wciąga kartę z powrotem do środka. 2. Bankomat odkłada kartę w specjalne miejsce wewnątrz. 3. Bankomat powiadamia operatora o sytuacji. 1a. Użytkownik wkłada kartę nieprawidłowo. 1. Bankomat wysuwa kartę. 2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędnie włożonej karcie. 1a. Bankomat nie jest w stanie wysunąć karty. 1. Bankomat wysyła informację operatorowi o awarii. 2. Na ekranie wyświetla się komunikat o błędzie, z informacją o kontakcie z operatorem. 3. Bankomat po pięciu minutach wyłącza się. 2a. Użytkownik wprowadza nieprawidłowy pin. 1. Bankomat informuje użytkownika o błędzie i umożliwia 3 dodatkowe próby. 2. Użytkownik wpisuje prawidłowy PIN. 2a. Użytkownik wpisuje nieprawidłowy PIN w czwartej próbie. 1. Bankomat zapisuje dane karty i informuje bank o zaistniałej sytuacji. 2. Bankomat wysuwa kartę. 3. Bankomat blokuje możliwość używania karty na 12 godzin i informuje o tym użytkownika. 3b. Bankomat nie może nawiązać komunikacji z bankiem. 1. Bankomat informuje użytkownika o problemie. 2. Bankomat wysuwa kartę użytkownika. 9a. Bankomat wykrywa podejrzane banknoty. 1. Bankomat wysyła operatorowi informację o podejrzanych banknotach w systemie. 2. Bankomat odstawia podejrzane banknoty do osobnego schowka. 3. Na ekranie wyświetla się komunikat o konieczności przeprowadzenia ekspertyzy przez bank. 9b. Bankomat nie rozpoznaje banknotów. 1. Bankomat rozdziela właściwe banknoty od tych nierozpoznanych. 2. Właściwe banknoty są przeliczane według standardowej procedury. 3. Bankomat wyświetla komunikat o nierozpoznaniu wszystkich z włożonych banknotów. 4. Nierozpoznane bankonoty zostają oddane użytkownikowi w szufladce. 11a. Klient odrzuca wyświetlaną kwotę. 1. Bankomat zwraca użytkownikowi pieniądze w szufladce. 2. Bankomat zwraca użytkownikowi kartę. Wymagania specjalne: -------------------- - Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielskim i niemieckim. - Umiejscowienie bankomatu musi być dostępne dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. - Bankomat posiada ekran dotykowy. Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane: --------------------------------------------------------------- 1a. Karta ma uniwersalne, ustandaryzowane wymiary. 2a. Pin składa się z 4 cyfr. 8a. Bankomat przyjmuje tylko banknoty w walucie PLN, we wszystkich nominałach. Kwestie otwarte: ---------------- - Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem urządzenia mobilnego użytkownika? - Czy bankomat powinien pytać użytkownika o chęć otrzymania potwierdzenia wpłaty przed jego wydrukowaniem? - Jakie informacje powinny się znaleźć na potwierdzeniu wpłaty?