Automatyczny_kelner/genetyczny.py

564 lines
20 KiB
Python
Raw Permalink Normal View History

import pygame
import random
import time
import random
import copy
kuchnia_xy = 0
pozycja_startowa = 0
losuj_uklad = False # Gdy True, losuje uklad stolikow oraz przeszkod
# ------------Ustawienia siatki
blockSize = 60
rows = 14
columns = 24
# -----------------------------Inicjacja klas
class Kelner:
def __init__(self, x, y):
self.x = x
self.y = y
self.speed = 80 # od 0 do 100, preferowane 80
self.stanPrzestrzeni = [0, 0, 0]
self.stan = "stoi" # Stan kelnera: stoi, odbiera lub wraca
self.stolik_docelowy = None # Stolik, do którego idzie kelner
self.chodzi = True
self.cel_x = x
self.cel_y = y
self.kierunek = 0 # 0 - północ, 1 - wschód, 2 - południe, 3 - zachód
self.indexRuchu = 0
def wklej(self):
kelnerRotated = pygame.transform.rotate(kelnerImg, -90 * kelner.kierunek)
screen.blit(kelnerRotated, (self.x * blockSize, self.y * blockSize))
# def idz_do_stolika(self):
# self.cel_x, self.cel_y = self.stolik_docelowy.x, self.stolik_docelowy.y
# kelner.stan = "odbiera"
def idz_do_kuchni(self):
self.cel_x, self.cel_y = kuchnia_xy, kuchnia_xy
self.stolik_docelowy = None
kelner.stan = "wraca"
def obrot_w_lewo(self):
self.kierunek = (self.kierunek - 1) % 4
self.stanPrzestrzeni[2] = (self.stanPrzestrzeni[2] - 1) % 4
def obrot_w_prawo(self):
self.kierunek = (self.kierunek + 1) % 4
self.stanPrzestrzeni[2] = (self.stanPrzestrzeni[2] + 1) % 4
def idz_do_przodu(self):
if self.kierunek == 0:
self.y -= 1
self.stanPrzestrzeni[1] -= 1
elif self.kierunek == 1:
self.x += 1
self.stanPrzestrzeni[0] += 1
elif self.kierunek == 2:
self.y += 1
self.stanPrzestrzeni[1] += 1
elif self.kierunek == 3:
self.x -= 1
self.stanPrzestrzeni[0] -= 1
def wykonajAkcje(self, ruchy):
if self.indexRuchu < len(ruchy):
akcja = ruchy[self.indexRuchu]
if akcja == 'F':
self.idz_do_przodu()
elif akcja == 'L':
self.obrot_w_lewo()
elif akcja == 'R':
self.obrot_w_prawo()
self.indexRuchu += 1
if self.indexRuchu >= len(ruchy): # Reset po zakończeniu wszystkich ruchów
self.indexRuchu = 0
class Stolik:
def __init__(self, x, y):
self.x = x
self.y = y
self.zamowione = False
def wklej(self):
screen.blit(stolikImg, (self.x * blockSize, self.y * blockSize))
class Przeszkoda:
def __init__(self, x, y, typ):
self.x = x
self.y = y
self.typ = typ
# ocena kosztu przeszkody
if self.typ == "sliska podloga":
self.cena = 2
elif self.typ == "dywan":
self.cena = 4
def wklej(self):
if self.typ == "sliska podloga":
screen.blit(sliskaPodlogaImg, (self.x * blockSize, self.y * blockSize))
elif self.typ == "dywan":
screen.blit(dywanImg, (self.x * blockSize, self.y * blockSize))
# -----------------Przeszukiwanie przestrzeni stanów
import heapq
def a_star(start, cel, stoliki, przeszkody):
queue = [] # Kolejka priorytetowa
heapq.heappush(queue, (0, start)) # (koszt, stan)
odwiedzone = set([start])
poprzednicy = {start: (None, None, 0)} # (poprzedni stan, ruch, koszt do tej pory)
while queue:
obecny_koszt, obecny = heapq.heappop(queue) # pobranie stanu z najniższym kosztem
if obecny[:2] == cel:
return odtworz_ruchy(poprzednicy, obecny)
for nastepnik, ruch, koszt_ruchu in generuj_nastepniki_i_ruchy(obecny, stoliki, przeszkody):
nowy_koszt = poprzednicy[obecny][2] + koszt_ruchu # Obliczanie nowego kosztu dojscia do nastepnika
# nastepnik nie był odwiedzony lub znaleziono tansza sciezke do niego
if nastepnik not in odwiedzone or nowy_koszt < poprzednicy.get(nastepnik, (None, None, float('inf')))[2]:
heapq.heappush(queue, (nowy_koszt + heurystyka(nastepnik, cel), nastepnik))
poprzednicy[nastepnik] = (obecny, ruch, nowy_koszt)
odwiedzone.add(nastepnik)
return []
def heurystyka(nastepnik, cel):
# Oszacowanie sumy odleglosci w pionie i w poziomie
return abs(nastepnik[0] - cel[0]) + abs(nastepnik[1] - cel[1])
# ----------Funkcja generowania następników dla poszczególnych stanów
def generuj_nastepniki_i_ruchy(stan, stoliki, przeszkody):
x, y, kierunek = stan
ruchy = []
# Obrot w lewo
nowy_kierunek = (kierunek - 1) % 4
ruchy.append(((x, y, nowy_kierunek), 'L', 1))
# Obrot w prawo
nowy_kierunek = (kierunek + 1) % 4
ruchy.append(((x, y, nowy_kierunek), 'R', 1))
# Krok do przodu
if kierunek == 0:
nowy_x, nowy_y = x, y - 1
elif kierunek == 1:
nowy_x, nowy_y = x + 1, y
elif kierunek == 2:
nowy_x, nowy_y = x, y + 1
elif kierunek == 3:
nowy_x, nowy_y = x - 1, y
# sprawdzamy, czy następny stan jest w granicach planszy
if 0 <= nowy_x < columns and 0 <= nowy_y < rows:
# sprawdzamy, czy następny stan nie wchodzi w stolik
if not any(stolik.x == nowy_x and stolik.y == nowy_y for stolik in stoliki):
koszt = next(
(przeszkoda.cena for przeszkoda in przeszkody if przeszkoda.x == nowy_x and przeszkoda.y == nowy_y), 1)
ruchy.append(((nowy_x, nowy_y, kierunek), 'F', koszt))
return ruchy
# -----Funkcja tworząca listę kroków potrzebnych do uzyskania celu
def odtworz_ruchy(poprzednicy, cel):
ruchy = []
krok = cel
while krok and poprzednicy[krok][0] is not None:
ruchy.append(poprzednicy[krok][1])
krok = poprzednicy[krok][0]
ruchy.reverse()
return ruchy
start = (0, 0, 0) # Początkowy stan
cel = (0, 0) # Docelowe współrzędne
# --------------Inicjacja obiektów
kelner = Kelner(pozycja_startowa, pozycja_startowa)
# -----------wspolrzedne stolikow
coords = ["8 4", "16 4", "0 7", "23 7", "12 9", "8 10", "16 10", "4 12", "12 12", "20 12"]
# -----------wspolrzedne sliskich podlog
coords2 = ["0 2", "0 3", "0 4", "0 5", "4 8", "4 9", "12 2", "12 3", "15 8", "16 8", "19 4", "20 4", "21 4"]
# -----------wspolrzedne dywanow
coords3 = ["6 0", "6 1", "2 2", "3 2", "4 2", "5 2", "1 5", "6 2", "8 6", "8 7", "20 2", "20 3", "19 9", "20 9", "21 9"]
# Tworzenie listy stolikow i przeszkod
stoliki = []
przeszkody = []
if not losuj_uklad:
for coord in coords:
x, y = map(int, coord.split())
stoliki.append(Stolik(x, y))
for coord in coords2:
x, y = map(int, coord.split())
przeszkody.append(Przeszkoda(x, y, "sliska podloga"))
for coord in coords3:
x, y = map(int, coord.split())
przeszkody.append(Przeszkoda(x, y, "dywan"))
else:
juzbyly = []
for j in range(1, rows):
for i in range(columns):
if (random.randrange(7) == 0) and ((i, j - 1) not in juzbyly) and (
((i - 1, j - 1) not in juzbyly) or ((i + 1, j - 1) not in juzbyly)):
stoliki.append(Stolik(i, j))
juzbyly.append((i, j))
elif random.randrange(9) == 0:
przeszkody.append(Przeszkoda(i, j, "sliska podloga"))
elif random.randrange(12) == 0:
przeszkody.append(Przeszkoda(i, j, "dywan"))
# stoliki = []
# for i in range(rows)
pygame.init()
pygame.display.set_caption("Automatyczny kelner")
# ----------------wymiary okna
width = columns * blockSize
height = rows * blockSize
screen = pygame.display.set_mode((width, height))
kelnerImg = pygame.image.load("kelner.png")
kelnerImg = pygame.transform.scale(kelnerImg, (blockSize, blockSize))
stolikImg = pygame.image.load("stolik.png")
stolikImg = pygame.transform.scale(stolikImg, (blockSize, blockSize))
menuImg = pygame.image.load("menu.png")
menuImg = pygame.transform.scale(menuImg, (blockSize / 2, blockSize / 2))
kitchenImg = pygame.image.load("kitchen.png")
kitchenImg = pygame.transform.scale(kitchenImg, (blockSize * 2, blockSize * 2))
sliskaPodlogaImg = pygame.image.load("plama.png")
sliskaPodlogaImg = pygame.transform.scale(sliskaPodlogaImg, (blockSize, blockSize))
dywanImg = pygame.image.load("dywan.png")
dywanImg = pygame.transform.scale(dywanImg, (blockSize, blockSize))
def kuchnia(x, y):
screen.blit(kitchenImg, (x * blockSize, y * blockSize))
def menu(x, y):
screen.blit(menuImg, (x * blockSize, y * blockSize))
def wypiszOkno():
screen.fill((0, 0, 0))
for x in range(0, width, blockSize):
for y in range(0, height, blockSize):
rect = pygame.Rect(x, y, blockSize, blockSize)
pygame.draw.rect(screen, (200, 200, 200), rect, 1) # -------------Wypisz kratę -TA
# pygame.draw.rect(screen, (0, 0, 0), rect, 1) #-------------Wypisz kratę -TA
pop_size = 100
klient = []
mutacje = 1
def Zamiana(populacja_pref, pokolenie_pref):#---------------------------------------------------------------------------------
nowe_pokolenie = []
for i in range(len(pokolenie_pref)):
if populacja_pref[i][-1] < pokolenie_pref[i][-1]:
nowe_pokolenie.append(pokolenie_pref[i][0:-1])
elif populacja_pref[i][-1] >= pokolenie_pref[i][-1]:
nowe_pokolenie.append(populacja_pref[i][0:-1])
return nowe_pokolenie
def Mutacje(dzieci):
nowe_pokolenie = []
nowe_pokolenie1 = []
x = 0
ryba = []
ryba.append("nic")
mieso = []
mieso.append("nic")
deser = []
deser.append("nic")
napoj = []
napoj.append("nic")
for x in range(len(klient)):
if klient[x]["typ"] == "ryba":
ryba.append(klient[x]["nazwa"])
elif klient[x]["typ"] == "mieso":
mieso.append(klient[x]["nazwa"])
elif klient[x]["typ"] == "deser":
deser.append(klient[x]["nazwa"])
elif klient[x]["typ"] == "napoj":
napoj.append(klient[x]["nazwa"])
for a in dzieci:
for b in range(len(a)):
if random.randrange(0, 10) < mutacje:
if b == 0:
a[b] = random.choice(ryba)
if b == 1:
a[b] = random.choice(mieso)
if b == 2:
a[b] = random.choice(deser)
if b == 3:
a[b] = random.choice(napoj)
nowe_pokolenie.append(a)
return nowe_pokolenie
def Krzyzowanie(populacja, top):
dzieci = []
for i in range(len(populacja)):
r1 = random.choice(top)
r2 = random.choice(populacja)
rodzic1 = r1[0:-1]
rodzic2 = r2[0:-1]
crossover_point = random.randint(1, len(populacja[0])-2)
dziecko = rodzic1[:crossover_point] + rodzic2[crossover_point:]
if dziecko not in dzieci:
dzieci.append(dziecko)
nowe_pokolenie = Mutacje(dzieci)
return nowe_pokolenie
def LiczZadowolenie(klient, populacja):
preferencje = []
for x in populacja:
satysfakcja = 0
for y in x:
for a in range(len(klient)):
if klient[a]["nazwa"] == y:
satysfakcja = satysfakcja + klient[a]["popularnosc"]
d2 = copy.deepcopy(x)
d2.append(satysfakcja)
preferencje.append(d2)
return preferencje
def UsunZleChromosomy(klient, chromosomy, budzet):
populacja = []
for chromosom in chromosomy:
suma = 0
cena = 0
for y in chromosom:
for a in range(len(klient)):
if klient[a]["nazwa"] == y:
cena = klient[a]["cena"]
suma = suma + cena
elif y == "nic":
cena = 0
suma = suma + cena
if(suma<=budzet):
populacja.append(chromosom)
return populacja
def UtworzPopulacje(klient, budzet):
ryba = []
ryba.append("nic")
mieso = []
mieso.append("nic")
deser = []
deser.append("nic")
napoj = []
napoj.append("nic")
x = 0
for x in range(len(klient)):
if klient[x]["typ"] == "ryba":
ryba.append(klient[x]["nazwa"])
elif klient[x]["typ"] == "mieso":
mieso.append(klient[x]["nazwa"])
elif klient[x]["typ"] == "deser":
deser.append(klient[x]["nazwa"])
elif klient[x]["typ"] == "napoj":
napoj.append(klient[x]["nazwa"])
chromosomy = []
for i in range(pop_size):
chromosom = []
chromosom.append(ryba[random.randint(0, len(ryba)-1)])
chromosom.append(mieso[random.randint(0, len(mieso)-1)])
chromosom.append(deser[random.randint(0, len(deser)-1)])
chromosom.append(napoj[random.randint(0, len(napoj)-1)])
if chromosom not in chromosomy:
chromosomy.append(chromosom)
populacja = UsunZleChromosomy(klient, chromosomy, budzet)
print("Budzet klienta: " + str(budzet))
return populacja
def Algorytm_genetyczny(populacja, budzet, gen, klient):
populacja_pref = LiczZadowolenie(klient, populacja)
top = []
for x in populacja_pref:
d2 = copy.deepcopy(x)
top.append(d2)
top.sort(key=lambda x: x[4], reverse = True)
for i in range (int(len(top)/2)):
top.pop()
pokolenie = Krzyzowanie(populacja_pref, top)
pokolenie1 = UsunZleChromosomy(klient, pokolenie, budzet)
pokolenie_pref = LiczZadowolenie(klient, pokolenie1)
nowe_pokolenie = Zamiana(populacja_pref, pokolenie_pref)
if gen == 3:
print("Najlepsze dopasowanie: " + str(top[0]))
return nowe_pokolenie
def najlepszeDopasowanie():
pop_size = 100
klient = []
dania = [
{"nazwa": "Losos", "typ": "ryba", "cena": 50, "popularnosc": 45},
{"nazwa": "Sledz", "typ": "ryba", "cena": 28, "popularnosc": 28},
{"nazwa": "Karp", "typ": "ryba", "cena": 43, "popularnosc": 45},
{"nazwa": "Tunczyk", "typ": "ryba", "cena": 53, "popularnosc": 46},
{"nazwa": "Dorsz", "typ": "ryba", "cena": 42, "popularnosc": 45},
{"nazwa": "Pstrag", "typ": "ryba", "cena": 34, "popularnosc": 38},
{"nazwa": "Makrela", "typ": "ryba", "cena": 40, "popularnosc": 44},
{"nazwa": "Kaczka", "typ": "mieso", "cena": 32, "popularnosc": 30},
{"nazwa": "Kurczak", "typ": "mieso", "cena": 27, "popularnosc": 29},
{"nazwa": "Indyk", "typ": "mieso", "cena": 31, "popularnosc": 32},
{"nazwa": "Wieprzowina", "typ": "mieso", "cena": 20, "popularnosc": 25},
{"nazwa": "Wolowina", "typ": "mieso", "cena": 25, "popularnosc": 28},
{"nazwa": "Krolik", "typ": "mieso", "cena": 36, "popularnosc": 33},
{"nazwa": "Stek", "typ": "mieso", "cena": 37, "popularnosc": 35},
{"nazwa": "Tiramisu", "typ": "deser", "cena": 27, "popularnosc": 40},
{"nazwa": "Ciasto", "typ": "deser", "cena": 24, "popularnosc": 33},
{"nazwa": "Gofry", "typ": "deser", "cena": 23, "popularnosc": 35},
{"nazwa": "Sernik", "typ": "deser", "cena": 19, "popularnosc": 30},
{"nazwa": "Churros", "typ": "deser", "cena": 35, "popularnosc": 50},
{"nazwa": "Pudding", "typ": "deser", "cena": 29, "popularnosc": 42},
{"nazwa": "Lody", "typ": "deser", "cena": 20, "popularnosc": 33},
{"nazwa": "Herbata", "typ": "napoj", "cena": 15, "popularnosc": 25},
{"nazwa": "Sok", "typ": "napoj", "cena": 18, "popularnosc": 30},
{"nazwa": "Kawa", "typ": "napoj", "cena": 20, "popularnosc": 30},
{"nazwa": "Lemoniada", "typ": "napoj", "cena": 16, "popularnosc": 29},
{"nazwa": "Mirinda", "typ": "napoj", "cena": 14, "popularnosc": 27},
{"nazwa": "Woda", "typ": "napoj", "cena": 8, "popularnosc": 14},
{"nazwa": "Pepsi", "typ": "napoj", "cena": 16, "popularnosc": 28}
]
mnoznik_ryba = random.randint(1, 8) * 0.25 # -----------------------preferencje klienta
mnoznik_mieso = random.randint(1, 8) * 0.25
mnoznik_deser = random.randint(1, 8) * 0.25
mnoznik_napoj = random.randint(1, 8) * 0.25
budzet = random.randint(100, 200)
pop_size = 100 # --------------------------------------------liczba chromosomow w populacji
mutacje = 1 # ------------------------------------------------od 0 do 10
print("Preferencje klienta: Ryba: " + str(mnoznik_ryba) + "; Mieso: " + str(mnoznik_mieso) + "; Deser: " + str(
mnoznik_deser) + "; Napoj: " + str(mnoznik_napoj))
for x in dania:
d2 = copy.deepcopy(x)
klient.append(d2)
for i in range(len(dania)):
if klient[i]["typ"] == "ryba":
klient[i]["popularnosc"] = klient[i]["popularnosc"] * mnoznik_ryba
if klient[i]["typ"] == "mieso":
klient[i]["popularnosc"] = klient[i]["popularnosc"] * mnoznik_mieso
if klient[i]["typ"] == "deser":
klient[i]["popularnosc"] = klient[i]["popularnosc"] * mnoznik_deser
if klient[i]["typ"] == "napoj":
klient[i]["popularnosc"] = klient[i]["popularnosc"] * mnoznik_napoj
populacja = UtworzPopulacje(klient, budzet)
gen = 0
for i in range(3):
gen = gen + 1
populacja_pom = Algorytm_genetyczny(populacja, budzet, gen, klient)
populacja = populacja_pom
run = True
# czcionka = pygame.font.SysFont('Arial',50)
licznik = 0
ruchy = []
cel2 = []
while run:
cel2 = list(cel)
# print(f"{kelner.stanPrzestrzeni}, {cel2}, {kelner.indexRuchu} {kelner.stan}")
wypiszOkno()
kuchnia(kuchnia_xy, kuchnia_xy)
for stolik in stoliki:
stolik.wklej()
for przeszkoda in przeszkody:
przeszkoda.wklej()
kelner.wklej()
if kelner.stan == "wraca":
menu(kelner.x, kelner.y)
licznik += 1
# ------------weź zamowienie
for stolik in stoliki:
if stolik.zamowione == True:
menu(stolik.x, stolik.y)
if kelner.stan == "stoi":
kelner.stolik_docelowy = stolik
kelner.cel_x, kelner.cel_y = kelner.stolik_docelowy.x, kelner.stolik_docelowy.y - 1
cel = (kelner.cel_x, kelner.cel_y)
print("Szukam ścieżki do stolika...")
ruchy = a_star(tuple(kelner.stanPrzestrzeni), cel, stoliki, przeszkody)
kelner.stan = "odbiera"
if ruchy:
print("Znaleziono ścieżkę ruchów: ", ruchy)
najlepszeDopasowanie()
else:
print("Nie znaleziono ścieżki do celu.")
# ----------Losuje stoliki, które dokonają zamówienia
if kelner.stan == "stoi":
for stolik in stoliki:
if stolik.zamowione == True:
break
for i in range(len(stoliki)):
if random.randrange(2) == 1:
stoliki[i].zamowione = True
# print(kelner.stan)--------------------------Wypisuje stan kelnera
# print(f"{kelner.x} {kelner.y}")-------------Wypisuje wspolrzedne kelnera
# ----------------Zmiana pozycji kelnera
if kelner.chodzi == True and licznik % (101 - kelner.speed) == 0 and kelner.stanPrzestrzeni[
:2] != cel2: # ograniczenie prędkości
kelner.wykonajAkcje(ruchy)
if kelner.stanPrzestrzeni[:2] == cel2:
if kelner.stan == "odbiera" and kelner.x == kelner.stolik_docelowy.x and kelner.y == kelner.stolik_docelowy.y - 1:
kelner.stolik_docelowy.zamowione = False
kelner.idz_do_kuchni()
cel = (kelner.cel_x, kelner.cel_y)
print("Szukam ścieżki do kuchni...")
ruchy = a_star(tuple(kelner.stanPrzestrzeni), cel, stoliki, przeszkody)
if ruchy:
print("Znaleziono ścieżkę ruchów: ", ruchy)
else:
print("Nie znaleziono ścieżki do celu.")
elif kelner.stan == "wraca" and kelner.x == kuchnia_xy and kelner.y == kuchnia_xy:
kelner.stan = "stoi"
time.sleep(0.001)
key = pygame.key.get_pressed()
pygame.display.update()
for event in pygame.event.get():
if event.type == pygame.QUIT:
run = False
pygame.quit()