Commit 13.05.2018 g.12.22

This commit is contained in:
s441406 2018-05-13 12:22:58 +02:00
parent 1f1f5a085b
commit 577882804b
11 changed files with 594 additions and 9 deletions

11
.idea/Python2018.iml Normal file
View File

@ -0,0 +1,11 @@
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<module type="PYTHON_MODULE" version="4">
<component name="NewModuleRootManager">
<content url="file://$MODULE_DIR$" />
<orderEntry type="inheritedJdk" />
<orderEntry type="sourceFolder" forTests="false" />
</component>
<component name="TestRunnerService">
<option name="PROJECT_TEST_RUNNER" value="Unittests" />
</component>
</module>

4
.idea/misc.xml Normal file
View File

@ -0,0 +1,4 @@
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<project version="4">
<component name="ProjectRootManager" version="2" project-jdk-name="Python 3.6.2 (C:\software\python3\python.exe)" project-jdk-type="Python SDK" />
</project>

8
.idea/modules.xml Normal file
View File

@ -0,0 +1,8 @@
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<project version="4">
<component name="ProjectModuleManager">
<modules>
<module fileurl="file://$PROJECT_DIR$/.idea/Python2018.iml" filepath="$PROJECT_DIR$/.idea/Python2018.iml" />
</modules>
</component>
</project>

6
.idea/vcs.xml Normal file
View File

@ -0,0 +1,6 @@
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<project version="4">
<component name="VcsDirectoryMappings">
<mapping directory="$PROJECT_DIR$" vcs="Git" />
</component>
</project>

View File

@ -28,7 +28,7 @@
},
{
"cell_type": "code",
"execution_count": 18,
"execution_count": null,
"metadata": {
"slideshow": {
"slide_type": "fragment"

View File

@ -9,48 +9,81 @@ Zadania wprowadzające do pierwszych ćwiczeń.
"""
Wypisz na ekran swoje imię i nazwisko.
"""
print("Swoje imię i nazwisko")
"""
Oblicz i wypisz na ekran pole koła o promienie 10. Jako PI przyjmij 3.14.
"""
pi = 3.14
r = 10
pole = pi * (r ** 2) # potega to znak ** a nie ^
print("Promień:", r)
print("Liczba pi:", pi)
print("Pole koła:", pole)
"""
Stwórz zmienną pole_kwadratu i przypisz do liczbę: pole kwadratu o boku 3.
"""
bok = 3
pole_kwadratu = bok ** 2
print("Pole kwadratu o boku", bok, "wynosi", pole_kwadratu)
"""
Stwórz 3 elementową listę, która zawiera nazwy 3 Twoich ulubionych owoców.
Wynik przypisz do zmiennej `owoce`.
"""
owoce = ["japko", "bananas", "arbuzas"]
print(owoce)
"""
Dodaj do powyższej listy jako nowy element "pomidor".
"""
owoce.append("pomidor")
print(owoce)
"""
Usuń z powyższej listy drugi element.
"""
owoce.pop(1)
print(owoce)
"""
Rozszerz listę o tablice ['Jabłko', "Gruszka"].
"""
owoce.append(['Jabłko', "Gruszka"])
print(owoce)
"""
Wyświetl listę owoce, ale bez pierwszego i ostatniego elementu.
"""
print(owoce)
print('Lista bez pierwszego i ostatniego elementu:', owoce[1:-1])
"""
Wyświetl co trzeci element z listy owoce.
"""
print(owoce)
print('Lista bez pierwszego i ostatniego elementu:', owoce[::3])
"""
Stwórz pusty słownik i przypisz go do zmiennej magazyn.
"""
magazyn = {}
"""
Dodaj do słownika magazyn owoce z listy owoce, tak, aby owoce były kluczami,
zaś wartościami były równe 5.
"""
magazyn = {"japko" : 5, "arbuzas" : 5, "pomidor": 5, "Jabłko": 5, "Gruszka" : 5}
print("Słownik:", magazyn)
"""
cos tu jest namieszane
magazyn1 = {"japko" : 1, "arbuzas" : 1, "pomidor": 1, "Jabłko": 1, "Gruszka" : 1}
owocetupla = tuple(owoce)
for owoc in owocetupla:
magazyn1(owoc) = 5
print("Słownik:", magazyn1)
"""

View File

@ -6,6 +6,12 @@ Zad 2. Napisz funkcję even_elements zwracającą listę,
która zawiera tylko elementy z list o parzystych indeksach.
"""
"""
def sum(a,b):
return a+b
"""
def even_elements(lista):
pass

View File

@ -5,6 +5,18 @@
Napisz funkcję days_in_year zwracającą liczbę dni w roku (365 albo 366).
"""
"""
/400 jest przestepny
/100 nieprzestepny
/4 przestepny
if y %400==0: TAK
elif y %100==0: NIE
elif y %4==0: TAK
else: NIE
"""
def days_in_year(days):
pass

View File

@ -2,32 +2,33 @@
## Zadania
**ćwiczenie 0**
**ćwiczenie 0** NIE TRZEBA ROBIC!!!!
Uruchom programy z katalogu `examples` i zobacz ich kod. Spróbuj odgadnąć, co robią konkretne linie w kodzie.
**ćwiczenie 1**
**ćwiczenie 1** NIE TRZEBA ROBIC!!!!
Każdy obiekt w Pythonie na wbudowaną funkcję ``id()``, która zwraca liczbę, która jest unikatowa i stała dla obiektu. Pozwala ona w prosty sposób sprawdzić, który obiekt jest *mutable*a, który *immutable*: jeżeli po wykonaniu operacji, zwracana liczba jest stała, to oznacza, że obiekt jest *mutable*. Sprawdź zachowanie funkcji na obiektach typy:
* lista,
* napis (string),
* liczba zmiennoprzecinkowa.
**ćwiczenie 2**
**ćwiczenie 2** NIE TRZEBA ROBIC!!!!
Napisz generator, który będzie zwracać ``n`` kolejnych liczb ciągu Fibonacciego (``F(0)=1, F(1)=1, FN=F(N-1) + F(N-2)``).
**ćwiczenie 3**
**ćwiczenie 3** NIE TRZEBA ROBIC!!!!
Strona ``https://api.fixer.io/latest`` udostępnia kursy różnych walut w stosunku do euro. Napisz skrypt, który:
* pobierze zawartość JSONa. Wykorzystaj bibliotekę ``requests`` (http://docs.python-requests.org/en/master/).
* korzystając z biblioteki ``json`` przekształć go do obiektu typu JSON.
* Wyświetl wartość kursu EUR do PLN.
**ćwiczenie 4**
**ćwiczenie 4** NIE TRZEBA ROBIC!!!!
Zainstaluj bibliotekę ``weather-api`` (https://pypi.python.org/pypi/weather-api). Korzystając z niej:
* Wypisz informacje o aktualnej pogodzie.
* Napisz funkcję, która zamieni stopnie ``F`` na ``C``.
* Korzystając z prognozy, znajdź dzień, w którym będzie najzimniej. Wypisz nazwę tygodnia (w języku polskim) i temperaturę w C.
**ćwiczenie 5**
**ćwiczenie 5** TRZEBA ZROBIĆ JAKO ZADANIE DOMOWE!!!
Katalog scores zawiera 64 pliki tekstowe, które posiadają informacje o wysokości miary ``BLEU`` na różnych etapach trenowania modelu. Nazwa każdego pliku na postać ``model.iterXXXXXXX.npz.bleu``, gdzie ``XXXXXXX``, to liczba iteracji.Zawartość każdego pliku jest podobna i ma następującą formę: *BLEU = YY.YY, 44.4/18.5/9.3/5.0 (BP=1.000, ratio=1.072, hyp_len=45976, ref_len=42903)*, gdzie ``YY.YY`` to wartość miary ``BLEU``. Znajdź plik, który zawiera najwyższą wartość miary ``BLEU``.
* Wykorzystaj bibliotekę ``glob`` (https://docs.python.org/2/library/glob.html)
* Wyświetl tylko pełną nazwe pliku (wraz z ścieżką).
Cwiczenie 5 zrobić do 2.06.2018 nawet do 5 w nocy.

214
notatki/zajecia20180512.py Normal file
View File

@ -0,0 +1,214 @@
# Przedmiot Jezyki skryptowe - Python
# Pierwsze zajecia
# 2018.05.12
print('Czesc')
print("Czesc") # nie wolno mieszac typow cudzyslowiow
# / = dokladny wynik dzielenia
# % = dzielenie modulo - zwróci resztę z dzielenia
print("Teks1", "Po przecinku drugi txt")
print(12 ** (3+4 % 8 / 9))
print("Teks1", "Mozna mieszac txt i liczby", 3.1445)
print("Liczby ulamkowe zapisujemy z kropka", 45.456)
"""
Potrojny cydzysłów - komentarz wielolinijkowy
cos tam
"""
"""
Zmienne nie mają typów
cese sensitive
do zmiennej mozna prypisac praktycznie wszystko
"""
zmienna = "Zmienna"
nic = None
imie_prowadzacego = 'Tomek'
imie2_prowadzacego = "Radek"
zmienna2 = True
zm3 = False
lucky = 7
lucky += 8 # wynik => 7+8=15
lucky = lucky / 3 # dzielenie zawsze zwraca liczbe zmiennoprzecinkową
print(lucky)
print("lucky") # zwróci napis lucky
print(type(pi)) # wyswietla typ zmiennej
"""
int
float
str
bool
"""
"""
W pythonie nie ma tablic
za to listy
Listy moga przechowywac elementy roznych typow
Indexowanie zaczyna się od 0
"""
pusta_lista = []
oceny = [1,2,3,4,5,6,7]
innalista = [3.14, "napis", 3, ["pi"], oceny,"nie_musi_byc_spacji_pomiedzy_elementmi_listy"] # lista moze zawierac takze inna listę
"""
W pythonie 3
Zwraca tzw. iterator
funkcją list tworzy nową listę o wartościach z oryginalnej listy
"""
ciag_10_elem = list(range(10))
# W Python nie ma list wielowymiarowych
oceny.append(4) # dodanie elementu na końcu listy
oceny.extend([4,4,4]) # też dodaje ale mozna dodac kilka elementow na raz np. listę i wkleje jej wartosci do oryginalnej listy
oceny.append([4,4,4]) # doda listę
oceny.extend([4,4,4]) # doda wartości listy
oceny.pop() # usuwa ostatni element listy
oceny.pop(0) # usuwa element zerowy, czyli pierwszy na liście :)
oceny.pop(-1) # usuwa ostatni element
oceny.pop(-3) # usuwa 3 element od konca
# INDEXOWANIE
print('pierwszy element:', oceny[0]) # drukuje zerowy element listy
print('pierwszy element:', oceny[-1]) # ostatni element od konca
print('pierwszy element:', oceny[:5]) # zwraca wszystkie elementy, ktore mają element mniejszy od 5 (z indexem 0, 1... 4)
print('pierwszy element:', oceny[-5:]) # 5 ostatnich elementow
print('pierwszy element:', oceny[1:5]) # elementy od id 1,2,3,4
print('pierwszy element:', oceny[::2]) # od początku do końca co 2gi element, parzyste
# [1::2] pokaz nieparzyste elementy
# [::-1] wypisze całą listę od końca
# [::-2] wypisze co 2gi element od końca
oceny.sort() # sortuje roznaco
oceny.reverse() # odwaca liste
print("liczba piątek", oceny.count(5)) # liczy ile liczb "5" jest na liście
zm = sorted(oceny) # sortuje do nowej zmiennej zm, efekt ten sam co powyzej
nowa_lista = oceny[:] # bez nawiasu [] nie zadziała
nowa_lista = oceny + [0]
# pomnożyć listę przez listę NIE MOZNA [3,2,1] * [3]
oceny = [3,2,1] * 2 # można mnożyć listę przez liczbę
# sortuje też stringi
# oceny = ['a', 'c'] + [str'0'] ????????????? # zadziała, można to sortować
#
# PĘTLE
#
for i in range(5):
print('element:', i)
print('sqr:', i ** 2)
print('>>>>>')
# "i" TO JEST NORMANA ZMIENNA, JEJ NAZWA MOŻE BYC TOTALNIE DOWOLNA
# po przejściu pętli i ma wartość ostatnie operacji na petli for
# NIE WOLNO MIESZAĆ TABULATORA I SPACJI - TO ZŁO I BĘDZIESZ SIĘ ZMAZYC W PIEKLE
# NAJLEPIEJ W KODZIE NIE UŻYWĆ TABULATOR TYLKO SPACJI
# NIE MUSZĄ TO BYĆ 4 SPACJE
# NIEKTORE EDYTORY ZAMIENIAJĄ AUTOMATYCZNIE TAB NA 4 SPACJE
for i in list(range(5))[::-1]
print(i)
pass # nie rób nic
for zmienna in oceny:
pass
lista_pusta = []
"""
kwadraty=[]
for i in range(10):
kwadraty.append()
nie dokończyłem
"""
#
# SŁOWNIKI
#
słownik = {}
# lub dict()
# klucze muszą być unikatowe
s_oceny = {"Justyna" : [5,5,5], "Jan" : [4,3,2}}
s_oceny["Ala"] = [3,4,5]
print(s_oceny.keys())
print(s_oceny.values())
for osoba in s_oceny:
print(osoba,':', s_oceny[osoba])
# iterujemy po kluczach slownika
for key, value in s_oceny.items():
print(key,':', value)
# key, value to nie są słowa kluczowe, tylko zwykłe nazwy zmiennych
#
# IF... ELIF... ELSE
#
if warunek:
operacja1
elif warunek2:
operacja2
if warunek:
operacja1
else:
operacja2
"""
operatory porównnia
== rowne
<=
>=
!= nierówne
"""
if "Ala" in s_oceny:
print("Ala jest w grupie")
sprawdza w liscie kluczy w slowniku
#
# FUNKCJE
# PRYJMUJE ARGUMNTY, ZWRACA WARTOŚCI
#
def is_greater_than_5 (x):
if x > 5:
return True # zwraca wartość z funkcji
else:
return False
if 'dom' in napis: # sparawdza czy dom jest w zmiennej napis
print(True)
slowa['bardzo','wazna']
print(' '.join(slowa)) # zlaczenie
print(text.split(' ')) # podzieli na slowa wg spacji

290
notatki/zajecia20180513.py Normal file
View File

@ -0,0 +1,290 @@
# Zajęcia 2018.05.13
# kod z Podstawy 2.py z moimi notatkami
def dwojak(x):
x *= 2
return x
def dwojak2(x):
x = x * 2
return x
l = [1, 2, 3]
#ll = l[:] ## l sie nie zmieni
ll = l # l sie zmieni, stworz inna nazwe dla tego samego obiektu; jedne obiekt ma dwie różne nazwy - tak się zachowują obiekty mutable
s = "123"
# lista, slownik, set są mutable, są zawsze przekazywane przez referencje; ale tuple tak nie działają
# w przypadku tej funkcji dwojak i listy robimy 2 kopie i laczymy w jedna
#dwojak(l)
dwojak(ll)
dwojak(s)
print(l)
print(s)
print(dwojak(1))
# no i gówno wiadomo
# ## Mutable i Immutable
#
# ### Mutable
# * listy,
# * słowniki,
# * sety,
# * własnoręcznie zdefiniowane klasy.
#
# ### Immutable
# * liczby: inty i floaty,
# * napisy,
# * tuple.
# ## Nieoczywistości
# In[11]:
def dwojak1(x): x *= 2
def dwojak2(x):
x = x * 2
print("F:", x)
l = [1, 2, 3]
dwojak1(l)
print(l)
l = [1, 2, 3]
dwojak2(l)
print(l)
# In[17]:
l = [1, 2, 3]
e = l[:]
e.append(4)
print(l)
print(e)
# In[19]:
e = []
f = [e for i in range(3)]
"""
f = [i * 2 for i in range(3)] # krotszy sposobna tworzenie listy, range(3) = 0,1,2
lub
f=[]
for i in range(3):
f.append(i * 2)
robia to samo, tylko pierwszy zapis jest krotszy
"""
f[0].append(1) # wez pierwszy element listy i dodaj 1 do listy
print(f)
# ## To może ``tuple``?
# * stały rozmiar,
# * immutable,
# * mogą być kluczami w słownikach
# In[25]:
"""
tuple, krotki - lista, która nie może się zmieniać, nie możemy dodawać elementów do krotki
nawiasy okrągłe
tuple mogą być kluczem w słowniku
listę nie można przekazać jako klucz do słownika
Można zamienic listę na tuple
t = [1, "napis", "9")
t = tuple(t) # zamienia listę na tuple
print(t)
print(len(t))
print({t: None})
s_oceny = {}
s_ocny[("Jan", "Kowalski)] = 1990
Gdy do krotki trzeba jednak coś dodac:
tworzymy nową krotke t i konkatenujemy
t = ("Jan", "Kowalski") + (1990,) # (1990,) oznacza krotke jednoelementowa, musi byc przecinek
print(t)
print(t[-1]) # pokaz ostatni element, indexowanie jest takie samo jak w listach
print(t[:2])
"""
# funkcja len - liczba elementów
t = (1, "napis", [])
t[-1].append(0)
print(t)
print(len(t)) # ilość elementów w liście
print({t: None})
# ## Funkcje cz. 2
# In[36]:
def suma(*args):
return sum(args)
"""
chcemy pzekazać funkci dowolna ilość elementów
tu *args jest listą elementów
funkcja sum jest wbudowana w Pythona
print(sum([1,1,1,1,11])
"""
print(suma(1, 2, 3, 4, 5))
"""
def greet_me(z):
print("pozdr",z)
greet_me("Tomek")
def greet_me(z, x="Pozdr"):
print(x,z)
greet_me("Tomek", "czesc") # czesc nadpisze Pozdr
greet_me(x="cześć", z="Tomek")
greet_me("cześć", "Tomek")
Przydaje się to np. w Pandas, gdy czesc argumanetow chcemy uruchomic z wartosciami domyslnymi, a czesc chcemy zmienic
def greet_me(z, x="Pozdr"):
print(x,z)
return x, x*2
x1,x2 = greet_me(Czesc","Tomaj") # ilość argumentów musi się zgadzać
x3 = greet_me(Czesc","Tomaj") # tworzy krotkę
print(x1,x2)
print(x3)
"""
def greet_me(z=None, **kwargs):
if kwargs is not None:
for key, value in kwargs.items():
print("%s == %s" % (key, value))
greet_me(a=1, b=(3, 4))
#
# ## Generatory
#
# In[38]:
"""
ord - f. ktora zwraca liczbę dla każdego znaku
def Range(x):
i=0
while i<x:
yield i
i+=1
"""
def alfaRange(x, y):
for i in range(ord(x), ord(y)):
print(i)
yield chr(i) # dziala jak return
for c in alfaRange('a', 'e'):
print(c)
#
# ## Operacje na plikach
#
# In[45]:
plik = open("haslo.txt", 'r') # sciezka wzgledna lub bezwzgledna do pliku; r=read only
for linia in plik.readlines(): # metoda readlines przechodzi linia po linii
print(linia.strip()) # usuwa spacje i biale znaki z koncow np. znak konca linii
# print(plik.read())
# print(">>")
plik.close() # musimy zamknac plik
# In[47]:
with open("haslo.txt", 'r') as plik: # drugi sposob otwieraia pliku, popularniejszy
for linia in plik.readlines():
print(linia) # mogą byc linie przerwy ze względu na znaki końca linii
# print(plik.read())
# In[48]:
with open("haslo2.txt", 'w') as plik: # w = tryb do zapisu, nadpisujemy go
# w+ = to o dodamy bedzie dodane na sam koniec
for word in ('corect', 'horse', 'battery', 'staple'):
plik.write(word)
plik.write('\n')
with open("haslo2.txt", 'w+') as plik:
plik.writelines([' '.join(('corect', 'horse', 'battery', 'staple'))])
# # Korzystanie z modułów
# ## Importowanie
# In[49]:
import os
# import pandas as pd # ładuje pandas z alaiasem pd
print(os.name)
from os import getenv # nie importuje calosc, tylko okreslona funkcje getenv
print('Nazwa uzytkownika: {}'.format(getenv("USER")))
# In[50]:
from collections import * # importuje wszystko
print(Counter("konstantynopolitańczykowianeczka")) # funkcja couner liczy elemeny, np. ila razy jakas litera pojawił się
import numpy as np
np.array([[1, 3, 4, 5]], dtype='float32')
# ## Instalacja
#
# * lokalnie (per użytkownik) lub globalnie
# * pyCharm lub linia komend, np. ``pip install --user flask`` lub ``python -m pip install --user flask``
# ## Wczytywanie z klawiatury
# In[51]:
name = input("What's your name?\n")
print("Welcome home, {}.".format(name))
# In[ ]:
liczby = eval(input("Podaj liczby"))
print(sum(liczby))