">Praca będzie się rozrastać, aby wypełnić cały czas na nią przewidziany. \n",
" \n",
"Cyril Northcote Parkonson - brytyjski historyk, pisarz, doradca konserwatywnych rządów Wielkiej Brytanii.\n",
"\n",
"</div>"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 3.1. Kto najlepiej szacuje czas przewidziany na pracę?\n",
"\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <th>Kto szacował? </th> <th> Jaką osiagnięto wydajność? </th>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>Kierownik</td> <td> 6,6 </td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Kierownik w konsultacji z programistą</td><td> 7,8 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Programista</td><td> 8,0 </td>\n",
"</table> \n",
"\n",
" **Wniosek 1. Programista pracuje bardziej wydajnie, gdy musi wypełnić własne oczekiwania niż wymagania swojego szefa.** \n",
" * Ten fakt potwierdza prawo Parkinsona: gdy szef zarezerwuje za dużo czasu, to pracownik to wykorzysta i zmniejszy wydajność. Ale...\n",
"\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <th>Kto szacował? </th> <th> Jaką osiagnięto wydajność? </th>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>Programista</td> <td> 8,0 </td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Osobna z zewnątrz</td><td> 9,5 </td>\n",
"</table> \n",
"\n",
" **Wniosek 2. Programista zwiększa wydajnośc w odpowiedzi na oczekiwania z zewnątrz, które motywują go silniej niż oczekiwania przełożonego. Ale...**\n",
" \n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <th>Kto szacował? </th> <th> Jaką osiagnięto wydajność? </th>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>Osoba z zewnątrz</td> <td> 9,5 </td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Nikt</td><td> 12,0 </td>\n",
"</table> \n",
"\n",
"**Wniosek 3. Programista to z natury osoba pracowita, którą najmocniej motywuje wewnętrzna chęć jak najszybszego ukończenia zadania.**"
"W celu wykrycia czynników faktycznie wpływających na wydajność pracy informatyków przeprowadzono eksperyment nazwany \"Gry wojenne\". Oto zasady eksperymentu:\n",
"\n",
" * Uczestnicy dostają zadania polagające na programowaniu i debugowaniu swojego kodu.\n",
" * W grze biorą udział pary programistów z jednej firmy. Każdy z nich pracuje na własną rękę.\n",
" * Zapisywany jest czas wykonania poszczególnych zadań.\n",
" * Produkty pracy poddawane są standardowemu testowi odbioru.\n",
" * Uczestnicy pracują w swoim środowisku pracy: miejsce pracy, ulubione języki, narzędzia, swoje terminale i komputery."
" <td>Najlepszy a średni</td> <td> 2,5 : 1</td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Najlepszy a najgorszy</td><td> 10 : 1 </td>\n",
"</table> "
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"### Czynniki, ktore nie mają wpływu na wydajność pracy\n",
"\n",
" * Język programowania\n",
" * wyjątkiem są języki niskiego poziomu (np. assmbler) - w takim przypadku wydajność jestbyła wyraźnie niższa.\n",
" * Doświadczenie programisty\n",
" * Co zaskakujące, nie stwierdzono wysokiej korelacji między doświadczeniem, a wydajnością.\n",
" * Wyjątek: słabsze wyniki uzyskiwali ci, którzy mieli mniej niż 6-miesięczne doświadczenie z danym językiem programowania.\n",
" * Liczba popełnianych błędów\n",
" * Liczba błędów popełnionych w pierwszej wersji programu nie ma znaczącego wpływu na wydajność.\n",
" * Wynagrodzenie pracowników\n",
" * Indywidualne różnice w płacach były bardzo duże.\n",
" * Nie przekładały się one na wydajność."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"### Czynniki, ktore mają wpływ na wydajność pracy\n",
"\n",
" * Zespół ludzki, w którym pracujemy\n",
" * Jeśli jedna osoba w parze miała dobre wyniki, to druga też (i na odwrót).\n",
" * W przeciętnej parze różnica wydajności wyniosła zaledwie 21%.\n",
" * Firma, w której pracujemy\n",
" * Najbardziej wydajni programiści zbierają się w jednej firmie.\n",
" * Najlepsza firma pracowała 11,2 razy szybciej niż najgorsza.\n",
" * Środowisko pracy\n",
" * Środowisko pracy ma decydujący wpływ na wydajność.\n",
" * Wniosek ten wyciągnięto na podstawie ankiety, w której porównano odpowiedzi programistów najbardziej wydajnych (1. kwartyl pod względem wydajności) i najmniej wydajnych (4. kwartyl pod względem wydajności):\n",