3
1
dydaktyka/chris/MIN_2017/Zajecia_2.md

70 lines
2.1 KiB
Markdown
Raw Normal View History

2021-10-04 16:58:37 +02:00
# Wprowadzenie pojęcia zbioru rozmytego {#wprowadzenie_pojęcia_zbioru_rozmytego}
\<`<TableOfContents>`{=html}\>
## Zadanie 1 {#zadanie_1}
### Zamodeluj następujące zbiory rozmyte (zapisz funkcję przynależności oraz zapisz zbiór na uniwersum min. 5 elementowym): {#zamodeluj_następujące_zbiory_rozmyte_zapisz_funkcję_przynależności_oraz_zapisz_zbiór_na_uniwersum_min._5_elementowym}
1. Młody człowiek
2. Wysoka gorączka
3. Około połowa studentów w grupie
4. Większość studentów w grupie
5. Małe opóźnienie pociągu
6. Oszczedny samochód
7. Wysoka osoba
8. Średnia temperatura powietrza
9. Kwot pienieżnych ok 1000zł
10. Temperatur dużo wyższych od 20 st. c.
11. Błędów pomiarowych niedużo większych niż 5%
12. obiekty niebieskie (hue:odcień)
```{=mediawiki}
{{attachment:chris/MIN_2016/Zajecia_2/color.jpg}}
```
## Zadanie 2 {#zadanie_2}
Zaprogramuj w dowolnym języku programowania lub excelu funkcję
wyliczającą wartości funkcji przynależności zbioru rozmytego danego
parametrycznie:
#### Wskazówki
1. Trójkątna funkcja przynależności powinna być definiowana trzema
parametrami a, b, c
`  1. Jeżeli a=b`\
`    <`\
`>`\
`    ``{{attachment:fp1.png}}`{=mediawiki}\
`  1. Jeżeli b=c`\
`    <`\
`>`\
`    ``{{attachment:fp2.png}}`{=mediawiki}\
`  1. W p.p.`\
`    <`\
`>`\
`    ``{{attachment:fp3.jpg}}`{=mediawiki}
`2. Na potrzeby zamodelowania zbioru rozmytego należy wykorzystać wzór na prostą przechodzącą przez dwa punkty (xa, ya) i (xb, yb):`
y - ya = (yb - ya)/(xb-xa) * (x-xa)
## Zadanie 3 {#zadanie_3}
Zdefiniuj zbiór rozmyty opisujący podobieństwo:
1. Między ciągami binarnymi 10111001 (podobieństwo do wzorca) np mało
podobny
`2. Film który mi się podoba (preferencje)`
## Zadanie 4 {#zadanie_4}
Zaproponuj kilka pojęć nieostrych, którymi można opisać zmianę populacji
w Europie; zamodeluj te pojęcia za pomocą odpowiednich zbiorów
rozmytych; zadanie wykonaj na podstawie poniższej mapki. \<\
\> `{{attachment:chris/MIN_2016/Zajecia_2/populacja.JPEG}}`{=mediawiki}