aitech-moj-2023/wyk/09_Rekurencyjny_model_jezyka.org
2022-05-14 10:27:03 +02:00

8.3 KiB

Model języka oparty na rekurencyjnej sieci neuronowej

Podejście rekurencyjne

Na poprzednim wykładzie rozpatrywaliśmy różne funkcje $A(w_1,\dots,w_{i-1})$, dzięki którym możliwe było „skompresowanie” ciągu słów (a właściwie ich zanurzeń) o dowolnej długości w wektor o stałej długości.

Funkcję $A$ moglibyśmy zdefiniować w inny sposób, w sposób rekurencyjny.

Otóż moglibyśmy zdekomponować funkcję $A$ do

  • pewnego stanu początkowego $\vec{s_0} \in \mathcal{R}^p$,
  • pewnej funkcji rekurencyjnej $R : \mathcal{R}^p \times \mathcal{R}^m \rightarrow \mathcal{R}^p$.

Wówczas funkcję $A$ można będzie zdefiniować rekurencyjnie jako:

$$A(w_1,\dots,w_t) = R(A(w_1,\dots,w_{t-1}), E(w_t)),$$

przy czym dla ciągu pustego:

$$A(\epsilon) = \vec{s_0}$$

Przypomnijmy, że $m$ to rozmiar zanurzenia (embeddingu). Z kolei $p$ to rozmiar wektora stanu (często $p=m$, ale nie jest to konieczne).

Przy takim podejściu rekurencyjnym wprowadzamy niejako „strzałkę czasu”, możemy mówić o przetwarzaniu krok po kroku.

W wypadku modelowania języka możemy końcowy wektor stanu zrzutować do wektora o rozmiarze słownika i zastosować softmax:

$$\vec{y} = \operatorname{softmax}(CA(w_1,\dots,w_{i-1})),$$

gdzie $C$ jest wyuczalną macierzą o rozmiarze $|V| \times p$.

Worek słów zdefiniowany rekurencyjnie

Nietrudno zdefiniować model „worka słów” w taki rekurencyjny sposób:

  • $p=m$,
  • $\vec{s_0} = [0,\dots,0]$,
  • $R(\vec{s}, \vec{x}) = \vec{s} + \vec{x}.$

Dodawanie (również wektorowe) jest operacją przemienną i łączną, więc to rekurencyjne spojrzenie niewiele tu wnosi. Można jednak zastosować inną funkcję $R$, która nie jest przemienna — w ten sposób wyjdziemy poza nieuporządkowany worek słów.

Związek z programowaniem funkcyjnym

Zauważmy, że stosowane tutaj podejście jest tożsame z zastosowaniem funkcji typu fold w językach funkcyjnych:

/filipg/aitech-moj-2023/media/commit/ecf931a3e0cec6b6e901de101c619a2111f1a49a/wyk/09_Rekurencyjny_model_jezyka/fold.png
Opis funkcji foldl w języku Haskell

W Pythonie odpowiednik fold jest funkcja reduce z pakietu functools:

  from functools import reduce

  def product(ns):
    return reduce(lambda a, b: a * b, ns, 1)

  product([2, 3, 1, 3])

18

Sieci rekurencyjne

W jaki sposób „złamać” przemienność i wprowadzić porządek? Jedną z najprostszych operacji nieprzemiennych jest konkatenacja — możemy dokonać konkatenacji wektora stanu i bieżącego stanu, a następnie zastosować jakąś prostą operację (na wyjściu musimy mieć wektor o rozmiarze $p$, nie $p + m$!), dobrze przy okazji „złamać” też liniowość operacji. Możemy po prostu zastosować rzutowanie (mnożenie przez macierz) i jakąś prostą funkcję aktywacji (na przykład sigmoidę):

$$R(\vec{s}, \vec{e}) = \sigma(W[\vec{s},\vec{e}] + \vec{b}).$$

Dodatkowo jeszcze wprowadziliśmy wektor obciążeń $\vec{b}$, a zatem wyuczalne wagi obejmują:

  • macierz $W \in \mathcal{R}^p \times \mathcal{R}^{p+m}$,
  • wektor obciążeń $b \in \mathcal{R}^p$.

Olbrzymią zaletą sieci rekurencyjnych jest fakt, że liczba wag nie zależy od rozmiaru wejścia!

Zwykła sieć rekurencyjna

Wyżej zdefiniową sieć nazywamy „zwykłą” siecią rekurencyjną (Vanilla RNN).

Uwaga: przez RNN czasami rozumie się taką „zwykłą” sieć rekurencyjną, a czasami szerszą klasę sieci rekurencyjnych obejmujących również sieci GRU czy LSTM (zob. poniżej).

/filipg/aitech-moj-2023/media/commit/ecf931a3e0cec6b6e901de101c619a2111f1a49a/wyk/09_Rekurencyjny_model_jezyka/rnn.drawio.png
Schemat prostego modelu języka opartego na zwykłej sieci rekurencyjnych

Uwaga: powyższy schemat nie obejmuje już „całego” działania sieci, tylko pojedynczy krok czasowy.

Praktyczna niestosowalność prostych sieci RNN

Niestety w praktyce proste sieci RNN sprawiają duże trudności jeśli chodzi o propagację wsteczną — pojawia się zjawisko zanikającego (rzadziej: eksplodującego) gradientu. Dlatego zaproponowano różne modyfikacje sieci RNN. Zacznijmy od omówienia stosunkowo prostej sieci GRU.

Sieć GRU

GRU (Gated Recurrent Unit) to sieć z dwiema bramkami (gates):

  • bramką resetu (reset gate) $\Gamma_\gamma \in \mathcal{R}^p$ — która określa, w jakim stopniu sieć ma pamiętać albo zapominać stan z poprzedniego kroku,
  • bramką aktualizacji (update gate) $\Gamma_u \in \mathcal{R}^p$ — która określa wpływ bieżącego wyrazu na zmianę stanu.

Tak więc w skrajnym przypadku:

  • jeśli $\Gamma_\gamma = [0,\dots,0]$, sieć całkowicie zapomina informację płynącą z poprzednich wyrazów,
  • jeśli $\Gamma_u = [0,\dots,0]$, sieć nie bierze pod uwagę bieżącego wyrazu.

Zauważmy, że bramki mogą selektywnie, na każdej pozycji wektora stanu, sterować przepływem informacji. Na przykład $\Gamma_\gamma = [0,1,\dots,1]$ oznacza, że pierwsza pozycja wektora stanu jest zapominana, a pozostałe — wnoszą wkład w całości.

Wzory

Najpierw zdefiniujmy pośredni stan $\vec{\xi} \in \mathcal{R}^p$:

$$\vec{\xi_t} = \operatorname{tanh}(W_{\xi}[\Gamma_\gamma \bullet \vec{s_{t-1}}, E(w_t)] + b_{\xi}),$$

gdzie $\bullet$ oznacza iloczyn Hadamarda (nie iloczyn skalarny!) dwóch wektorów:

$$[x_1,\dots,x_n] \bullet [y_1,\dots,y_n] = [x_1 y_1,\dots,x_n y_n].$$

Jak widać, obliczanie $\vec{\xi_t}$ bardzo przypomina zwykłą sieć rekurencyjną, jedyna różnica polega na tym, że za pomocą bramki $\Gamma_\gamma$ modulujemy wpływ poprzedniego stanu.

Ostateczna wartość stanu jest średnią ważoną poprzedniego stanu i bieżącego stanu pośredniego:

$$\vec{s_t} = \Gamma_u \bullet \vec{\xi_t} + (1 - \Gamma_u) \bullet \vec{s_{t-1}}.$$

Skąd się biorą bramki $\Gamma_\gamma$ i $\Gamma_u$? Również z poprzedniego stanu i z biężacego wyrazu.

$$\Gamma_\gamma = \sigma(W_\gamma[\vec{s_{t-1}},E(w_t)] + \vec{b_\gamma}),$$

$$\Gamma_u = \sigma(W_u[\vec{s_{t-1}},E(w_t)] + \vec{b_u}),$$

Sieć LSTM

Architektura LSTM (Long Short-Term Memory), choć powstała wcześniej niż GRU, jest od niej nieco bardziej skomplikowana.

  • zamiast dwóch bramek LSTM zawiera trzy bramki: bramkę wejścia (input gate), bramkę wyjścia (output gate) i bramkę zapominania (forget gate),
  • oprócz ukrytego stanu $\vec{s_t}$ sieć LSTM posiada również komórkę pamięci (memory cell), $\vec{c_t}$, komórka pamięci, w przeciwieństwie do stanu, zmienia się wolniej (intuicyjnie: jeśli nie zrobimy nic specjalnego, wartość komórki pamięci się nie zmieni).

Wzory

Komórka pamięci modulowana jest za pomocą bramki zapominania ($\Gamma_f$) i bramki wejścia ($\Gamma_i$), bramki te określają na ile uwzględniamy, odpowiednio, poprzednią wartość komórki pamięci $\vec{c_{t-1}}$ i wejście, a właściwie wejście w połączeniu z poprzednim stanem:

$$\vec{c_t} = \Gamma_f \bullet \vec{c_{t-1}} + \Gamma_i \bullet \vec{\xi_t},$$

gdzie wektor pomocniczy $\vec{\xi_t}$ wyliczany jest w następujący sposób:

$$\vec{\xi_t} = \operatorname{tanh}(W_{\xi}[\vec{s_{t-1}}, E(w_t)] + \vec{b_\xi}.$$

Nowa wartość stanu sieci nie zależy bezpośrednio od poprzedniej wartości stanu, lecz jest równa komórce pamięci modulowanej bramką wyjścia:

$$\vec{h_t} = \Gamma_o \bullet \operatorname{tanh}(\vec{c_t}).$$

Obliczanie bramek

Wartości wszystkie trzech bramek są liczone w identyczny sposób (wzory różnią się tylko macierzami wag i wektorem obciążeń):

$$\Gamma_f = \sigma(W_f[\vec{s_{t-1}}, E(w_t)] + \vec{b_f}),$$

$$\Gamma_i = \sigma(W_i[\vec{s_{t-1}}, E(w_t)] + \vec{b_i}),$$

$$\Gamma_o = \sigma(W_o[\vec{s_{t-1}}, E(w_t)] + \vec{b_o}).$$

Wartości początkowe

Początkowe wartości stanu i komórki pamięci mogą być ustawione na zero:

$$\vec{s_0} = \vec{0},$$

$$\vec{c_0} = \vec{0}.$$

Podsumowanie

Sieci LSTM dominowały w zagadnieniach przetwarzania języka naturalnego (ogólniej: przetwarzania sekwencji) do czasu pojawienia się architektury Transformer w 2017 roku.

Na sieci LSTM oparty był ELMo, jeden z pierwszych dużych pretrenowanych modeli języka, dostrajanych później pod konkretne zadania (na przykład klasyfikację tekstu), zob. artykuł [Deep contextualized word representations](https://arxiv.org/pdf/1802.05365.pdf). Dokładniej mówiąc, ELMo był siecią BiLSTM, połączeniem dwóch sieci, jednej działającej z lewej strony na prawą, drugiej — z prawej do lewej.