SysInf/.ipynb_checkpoints/Organizacja zajęć na przedmiotach SYI oraz PBR-checkpoint.ipynb
2022-06-30 15:32:07 +02:00

258 lines
11 KiB
Plaintext

{
"cells": [
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# Organizacja zajęć na przedmiotach PPB, SYI oraz PBR"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 1. Założenia ogólne"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1.1. Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego (PPB)\n",
"Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego to przedmiot prowadzony w formie wykładów dla studentów II roku studiów magisterskich na kierunku Informatyka. \n",
"Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia projektu badawczo-rozwojowego."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1.2. Projekt badawczo-rozwojowy (PBR)\n",
"Projekt badawczo-rozwojowy to przedmiot prowadzony w formie laboratoriów dla studentów II roku studiów magisterskich na kierunku informatyka.\n",
"\n",
"Wskazane jest, aby projekt badawczo-rozwojowy przyczyniał się do rozwoju prac magisterskich członków zespołu.\n",
"\n",
"* Student informatyki powinien nabyć następujące umiejętności:\n",
" * tworzenie koncepcji projektu badawczo-rozwojowego,\n",
" * implementacja systemu informatycznego w metodyce zwinnej,\n",
" * stosowanie praktyki ciągłej integracji w rozwoju systemu informatycznego,\n",
" * wdrożenie systemu będącego wynikiem projektu badawczo-rozwojowego w praktyce gospodarczej."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"## 1.3. Systemy informatyczne (SYI)\n",
"Systemy informatyczne to przedmiot prowadzony w formie wykładów i laboratoriów dla studentów III semestru studiów magisterskich na kierunku Analiza i Przetwarzanie Danych. \n",
"Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia systemu informatycznego - na przykładzie projektu badawczo-rozwojowego rozwijanego przez studentów studiów magisterskich na kierunku Informatyka. \n",
"W ramach laboratorium do przedmiotu SYI studenci uczestniczą w tworzeniu projektów badawczo-rozwojowych razem ze studentami Informatyki.\n",
"\n",
" * Student analizy i przetwarzania danych powinien nabyć następujące umiejętności:\n",
"\n",
" * dostarczanie i analiza danych do systemu informatycznego,\n",
" * tworzenie dokumentacji projektowej,\n",
" * przygotowanie i prowadzenie testów funkcjonalnych,\n",
" * opracowanie raportów użyteczności,\n",
" * tworzenie skryptów wspomagających implementację i testowanie."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 2. Współpraca studentów na przedmiotach SYI oraz PBR\n",
"\n",
"Studenci przedmiotów SYI oraz PBR współpracują ze sobą, tworząc razem zespoły o liczności od trzech do pięciu studentów. W skład zespołów wchodzą studenci obu przedmiotów. \n",
"\n",
"Aby umożliwić taką współpracę, laboratoria z przedmiotów SYI i PBR prowadzone są w ten sam dzień tygodnia i o tej samej godzinie. Studenci obu kierunków współpracują w tworzeniu wspólnego projektu badawczo-rozwojowego. \n",
"\n",
"Zespół projektowy powinien zatem składać się ze studentów obu kierunków (idealnie: dwóch studentów informatyki i dwóch studentów analizy danych). Skład zespołów może się kształtować podczas pierwszych trzech laboratoriów. Począwszy od laboratorium nr 4 studenci pracują w stałych zespołach.\n",
"\n",
"Każdy zespół ma opiekuna - osobę z kadry WMI UAM.\n",
"\n",
"Opiekunowie otrzymują od wykładowcy przedmiotu PPB proponowane scenariusze wszystkich laboratoriów przedmiotu PBR wraz z wytycznymi dotyczącymi oceniania pracy studentów. Opiekun projektu ma jednak prawo odstąpić od proponowanych scenariuszy - częściowo lub w całości, dostosowując przebieg laboratorium do specyfiki projektu. \n",
"\n",
"W każdym wypadku wymaga się jednak, aby praca projektowa była udokumentowana."
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 3. Zasady zaliczenia wykładów PPB i SYI\n",
"Zasady zaliczania wykładów PPB i SYI są takie same.\n",
"\n",
"Wykład może być zaliczony albo na podstawie punktów uzyskanych za rozwiązywanie testów podawanych na wykładzie, albo poprzez egzamin końcowy. \n",
"\n",
"Za prawidłowe odpowiedzi na pytania testowe podawane podczas wykładu studenci otrzymują punkty (1 punkt za prawidłową odpowiedź). Testy rozwiązywane mogą być na dowolnych urządzeniach, które dysponują przeglądarką internetową. System do testów jest osiągalny pod adresem: \n",
" **cybertest2.wmi.amu.edu.pl** \n",
"Logowanie do systemu odbywa się za pomocą standardowych danych dostępowych na WMI. \n",
"\n",
"Wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia testów z minimum 120 pytaniami podczas całego kursu (standardowo: 5 pytań powtórkowych na początku wykładu i 5 pytań na końcu wykładu). \n",
"\n",
"### Zwolnienia z egzaminu\n",
"Student zwolniony jest z egzaminu z oceną dostateczny plus lub wyższą, wynikającą z punktów zdobytych za rozwiązanie zadań testowych podawanych na wykładach. \n",
"\n",
"Studenci niespełniający powyższego kryterium zdają egzamin obejmujący materiał przedstawiany na wykładach. Studenci mogą zdawać egzamin również w sytuacji, gdy nie satysfakcjonuje ich ocena uzyskana na podstawie zdobytych punktów.\n",
"\n",
"### Skala ocen z wykładu \n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba prawidłowych odpowiedzi</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>100-120</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>90-99</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>80-89</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>70-79</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>poniżej</td><td>egzamin</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
},
{
"cell_type": "markdown",
"metadata": {},
"source": [
"# 4. Zasady zaliczenia z laboratoriów PBR i SYI\n",
"\n",
"Zasady zaliczenia obu przedmiotów są takie same.\n",
"\n",
"## Ocena końcowa z przedmiotu PBR\n",
"Studentom informatyki ocenę końcową z laboratorium wystawia opiekun projektu badawczo-rozwojowego.\n",
"\n",
"## Ocena końcowa z laboratorium SYI\n",
"Studentom analizy i przetwarzania danych ocenę końcową wystawia prowadzący laboratorium na wniosek opiekuna projektu badawczo-rozwojowego.\n",
"\n",
"## Proponowana punktacja zadań wykonywanych na przedmiocie PBR\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Typ zadania</td> <td>Liczba punktów</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Zadania na laboratoriach</td><td>12 x 30 = 360</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Sprinty</td><td>6 x 10 = 60</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Ocena końcowa za wynik projektu</td><td>180</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Suma</td><td>600</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n",
"\n",
"## Ocena projektu\n",
"\n",
"Na przedostatnich zajęciach z laboratorium w dniu 25 stycznia 2022 opiekun projektu decyduje, czy projekt spełnił swoje założenia. Zgodnie z propozycją z wykładu projekt powinien znajdować się na 6. poziomie gotowości technologicznej:\n",
"\n",
"* Poziom 5.\n",
" * Zweryfikowano działanie w warunkach zbliżónych do rzeczywistego (np. przeprowadzono testowanie prototypu wdrożónego na serwerze WMI).\n",
"* Poziom 6.\n",
" * Dokonano demonstracji działania w warunkach zbliżónych do rzeczywistych (np. zademonstrowano wdrożony prototyp z interakcją użytkowników).\n",
" \n",
"Jeśli projekt nie spełnia założeń, to ocena końcowa za wynik projektu wynosi 0 punktów (na 180).\n",
"\n",
"Jeśli projekt spełnia założenia, to opiekun projektu proponuje ocenę w skali do 180 punktów.\n",
"\n",
"Proponowane składowe oceny implementacji systemu\n",
"\n",
"<table>\n",
" <tr> \n",
" <td> Za co? </td> <td> Maksymalna liczba punktów do zdobycia </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Functionality (funkcjonalność) </td> <td> 40 </td> \n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Usability (Użyteczność) </td> <td> 30 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td> Reliability (niewystępowanie błędów) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>Performance (wydajność: zużycie zasobów, czas odpowiedzi) </td> <td>10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Supportability (możliwość instalacji i działania na różnych platformach) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Podręcznik użytkowania lub pomocy dla użytkownika) </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr> \n",
" <td>Raport z testowania wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Raport użyteczności wersji końcowej </td> <td> 20 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> Documentation (zebranie wytworzonych dokumentów systemu oraz podręcznika i raportów (testowania i użyteczności)) </td> <td> 10 </td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td> SUMA </td> <td> 180 </td>\n",
" </tr>\n",
" </table>\n",
" \n",
"Ocena proponowana przez opiekuna jest weryfikowana przez komisję, w skład której wchodzą wszyscy opiekunowie po demonstracji publicznej projektu w dniu 2 lutego 2022.\n",
"\n",
"## Demontracje projektów\n",
"\n",
"Demonstracje publiczne projektów odbędą się w dniu 1 lutego 2022 (wtorek). Demonstracje trwać będą sumarycznie około trzech godzin (po 10 minut na system). Godziny demonstracji zostaną uzgodnione z prowadzącymi seminarium mgr - mniej więcej między godziną 14.00 i 17.00.\n",
"\n",
"## Proponowana skala ocen na przedmiocie PBR\n",
"<table>\n",
" <tr>\n",
" <td>Liczba punktów</td> <td>Ocena</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>500-600</td><td>5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>450-499</td><td>4,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>400-449</td><td>4</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>350-399</td><td>3,5</td>\n",
" </tr>\n",
" <tr>\n",
" <td>300-349</td><td>3</td>\n",
" </tr>\n",
"</table>\n"
]
}
],
"metadata": {
"kernelspec": {
"display_name": "Python 3",
"language": "python",
"name": "python3"
},
"language_info": {
"codemirror_mode": {
"name": "ipython",
"version": 3
},
"file_extension": ".py",
"mimetype": "text/x-python",
"name": "python",
"nbconvert_exporter": "python",
"pygments_lexer": "ipython3",
"version": "3.7.6"
}
},
"nbformat": 4,
"nbformat_minor": 4
}