SysInf/materiały na wykład/05_innowacyjny_projekt_informatyczny.ipynb

7.2 KiB

Systemy Informatyczne

5. Innowacyjny projekt informatyczny[wykład]

Krzysztof Jassem (2023)

Innowacyjność

Innowacyjność to działalność związana z przygotowaniem i uruchomieniem wytwarzania nowych lub udoskonalonych materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów lub metod, przeznaczonych do wykorzystania w praktyce.

Przykład projektu innowacyjnego: Medico

System dla lekarzy służący do wyszukiwania informacji w zasobach WN PWN lub zweryfikowanych zasobach internetowych

UVP (Unique Value Proposition) is a statement that tells your potential customers: how they will benefit from your offer, how your products or services will address their needs and solve their problems, and what makes your offer different from the competition.
UVP
Unique Value Proposition dla systemu Medico: Medico to system informatyczny, w którym lekarz znajdzie odpowiedź na każde pytanie z dziedziny medycyny. System korzysta z wiedzy aktualizowanej na bieżąco, zawsze informuje o źródle odpowiedzi i zapewnia stuprocentową wiarygodność informacji.

"Święta Trójca"

Następujące trzy atrybuty wyróżniają system innowacyjny:

1. Wartość dodana

Komponenty wartości dla użytkownika:

value

2. Rozpoznanie i spełnienie potrzeb użytkownika

Potrzeby na skalach czasu i świadomości użytkownika:

needs

3. Rozwiązanie (ang. design)

Klienci oczekują rozwiązania:

  • użytecznego (wykona swoje zadanie)
  • łatwego w obsłudze
  • pożądanego (wywołującego pozytywne emocje).

"Golden Rules" na odniesienie sukcesu

Aby produkt high-tech miał szanse odnieść sukces na rynku, powinien spełniać przynajmniej kilka z wymienionych poniżej postulatów:

1. "Zapewnij nowatorską / wyjątkową ("unique") funkcję lub cechę"

  • Pomysł musi być nowatorski - a nie skopiowany.
  • Taki produkt wymaga R&D...
  • A to jest kosztowne i...
  • Trudne w konstrukcji.
  • Często pomysły chronione są przez patenty.

"Nowatorski" może oznaczać "nowy model sprzedaży"

2. "Popraw wydajność użytkownika"

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Wykonuj wszystko szybciej i taniej:
  • Skróć czas nauki
  • Automatycznie poprawiaj błędy
  • Automatyzuj niektóre kroki
  • Dbaj o wygodę użytkowania
  • Unikaj:
  • Reklam
  • Przestojów na płacenie (np. bramek)
  • Ogólnie: czynności, ktore pochłaniają czas użytkownika

3. "Chroń inwestycje użytkownika"

Zasada ta mówi o tym, aby szanować pieniądze wydane przez użytkownika przed wprowadzeniem naszego rozwiązania. Dotyczy to:

  • hardware'u
  • software'u
  • danych

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Minimalizuj koszty zmian
  • Wydłużaj czas życia produktów
  • Twórz rozwiązania przenośne

4. "Minimalizuj koszty awarii lub utraty danych"

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Unikaj przerw w działaniu
  • Skracaj czas i zmniejszaj koszty przywrócenia:
  • działania
  • danych

5. "Poprawiaj wspólczynnik jakości do ceny"

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Dostarczaj więcej za mniej

  • Podwyższaj jakość

  • Zmniejszaj cenę

  • A najlepiej - obie czynności naraz

  • Jakość (wydajność) przedstawiaj w liczbach

  • Gb, 100-punktowa miara jakości

  • sekundy...

6. "Zapewnij elastyczność i skalowalność"

Rozwiązanie jest elastyczne, jeśłi może być stosowane w różnych scenariuszach.
Rozwiązanie jest skalowalne, jeśli można je stsosować zarówno dla małych, jak i dużych wielkości danych.

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Umożliwiaj dodawanie / usuwanie funkcji
  • Zapewnij użycie w różnych środowiskach
  • Zapewnij możliwość stosowania dla większych zbiorów danych

7. "Zadbaj o atrakcyjny wygląd"

Rozwiązanie powinno być ładne i ...modne.

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Weź pod uwagę:

  • kolorystykę

  • kształt

  • wykończenie

  • prostotę

    8. "Dostarczaj rozrywkę"

    Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • "Dzieci" lubią się bawić - dostarczaj zabawę

  • Ludzie lubią wyzwania - dostarczaj wyzwania

  • Ludzie lubią rywalizację...

  • Ludzie mają swoje hobby i upodobania...

  • Wszyscy wolą wakacje od pracy...

    9. "Stwórz nową modę"

    Stworzenie nowej mody jest niezwykle trudne i kosztowne. Ale kilku producentom się udało. Wskazówki:

  • Produkt musi być "osobisty".

  • Musi mieć wygląd określany jako "cool".

  • Trzeba sprzedawać go drogo...

  • ... w niewielkich ilościach...

  • ... ale za to robić wokół niego sporo szumu.