12 KiB
Systemy informatyczne
1. Praca zespołowa[wykład]
Krzysztof Jassem (2022)
Praca zespołowa w projekcie informatycznym
Cele wykładu
- Stworzenie zespołów projektowych
- Zapewnienie dobrej współpracy w zespołach
- Wybór liderów
1. Jak działa nasza pamięć?
Rodzaje pamięci
Pamięć sensoryczna
Pamięć sensoryczna to inaczej pamięć zmysłów.
Charaterystyka pamięci sensorycznej
- krótki czas trwania (do ok. 0,5 s),
- duża pojemność (ok. 99% nadchodzących informacji),
- powiązanie ze zmysłami (węch, wzrok, dotych, słuch, smak).
Przykład
Dźwięk słyszymy przez pewien czas (min. 0,5 sek. - nawet gdy trwa krócej)Interakcje pamięci sensorycznej
Informacje z pamięci sensorycznej przekazywane są do pamięci krótkotrwałej.
Pamięć krótkotrwała
Przechowuje niewielkie ilości informacji przez krótki okres (bez dokonywania powtórek: kilka do kilkunastu sekund).
Interakcje pamięci krótkotrwałej
Pobiera informacje z pamięci sensorycznej, z pamięci krótkotrwałej oraz z pamięci długotrwałej. Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej i długotrwałej.
Liczba Millera
Jest to liczba ustalona przez George'a Millera (1920 - 2012), amerykańskiego psychologa, uważanego za twórzę psychologii poznawczej, w roku 1956 na podstawie badań psychologicznych nad zapamiętywaniem informacji. Liczba ta waha się w zależności od rodzaju informacji do zapamiętania (dźwięk, smak, obraz, liczba), ale zawsze jest to około 7 (±2).
Wnioski w pracy zespołowej
- Nie warto zasypywać kolegi z zespołu nadmiarem informacji zo zapamiętania (bo i tak nie zapamięta).
- Pozycje do zapamiętania lepiej jest podzielić na kategorie, (między 5-9).
- Można dokonać kolejnego podziału pozycji na podkategorie. Takich podziałów można dokonać wgłąb do poziomu 7 :)
Pamięć długotrwała
- W pamięci długotrwałej tworzony jest wynik przetwarzania informacji - trwały ślad pamięciowy.
- Pamięć długotrwała zawiera całą naszą wiedzę na temat świata, wszystkie wspomnienia i umiejętności.
- Jest to pamięć o największej pojemności i najdłuższym czasie przechowywania informacji.
Interakcje pamięci długotrwałej
- Pobiera informacje z pamięci krótkotrwałej.
- Przekazuje informacje do pamięci krótkotrwałej.
2. Motywacja do pracy
Motywowanie do pracy to proces świadomego i celowego oddziaływania na pracowników poprzez dostarczanie środków i możliwości spełnienia ich oczekiwań w taki sposób, aby obie strony (pracodawca i pracownik) odniosły korzyści (Encyklopedia zarządzania)
Piramida potrzeb Maslova
- Potrzeby fizjologiczne (najniższy rząd potrzeb)
- Potrzeby bezpieczeństwa
- Potrzeby przynależności
- Potrzeby uznania
- Potrzeby samorealizacji
Teoria Maslova
- Motywacja to chęć zaspokojenie potrzeby najsilniej odczuwanej.
- Zaspokojenie potrzeby wyższego rzędu może nastąpić nie wcześniej niż po zaspokojeniu potrzeby niższego rzędu.
Typy pracowników
W rzeczywistości po zaspokojeniu potrzeb najniższych kolejność potrzeb wyższego rzędu zależy od osobowości pracownika. Pracownicy różnią się bowiem w aspektach motywacji do pracy (co motywuje najbardziej) i podejścia do pracy (sposób realizacji pracy).
Typy pracowników pod względem motywacji
A. Pracownik nastawiony na wykonanie zadania
B. Pracownik nastawiony na siebie (własny rozwój; satysfakcję)
C. Pracownik nastawiony na interakcję (komunikację w grupie)
Typy pracowników pod względem podejścia do pracy
- Posuwający pracę do przodu
- Wybitny technik; specjalista w dziedzinie
- Uznający priorytet komunikacji, współpracy między wykonawcami projektu
3. Zespół projektowy
Zespół projektowy to niewielka liczba ludzi posiadających komplementarne umiejętności, zaangażowanych w realizację wspólnego celu ogólnego oraz celów cząstkowych, których podejście opiera się na współodpowiedzialności” (J.Katzenach, D.Smith 2001, Siła zespołów. Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji", s. 26).
Na skuteczność pracy w zespole mają wpływ 4 główne czynniki:
- Skład zespołu
- Spójność grupy
- Komunikacja w zespole
- Organizacja zespołu
Skład zespołu
Członkowie zespołu
Grupa powinna zawierać uzupełniające się osobowości:
- ludzi mających własne pomysły - wybitnych techników (B2)
- ludzi nastawionych na komunikację z innymi (C3)
- ludzi nastawionych na posuwanie pracy do przodu (A1)
Lider zespołu
- Lider odgrywa najważniejszą rolę w zespole.
- Liderzy z reguły są mianowani i odpowiadają przed menedżerem przedsięwzięcia.
- Liderzy muszą codziennie śledzić pracę swojej grupy i blisko współpracować z menedżerami przedsięwzięcia.
- Lider musi być akceptowany przez zespół.
Spójność grupy
Grupa spójna (inaczej: zgrana) to grupa, w której:
- członkowie mają wspólne cele,
- nie występują kliki (podgrupy).
Zalety grupy spójnej
- Można wypracować grupowy standard jakości.
- Bliska współpraca – członkowie uczą się od siebie nawzajem.
- Członkowie grupy znają nawzajem swoje prace. Opuszczenie grupy przez jej członka nie powoduje utracenie ciągłości pracy.
- Programowanie jest pozbawione indywidualizmu (program uważany jest za własność grupy).
Wady grupy spójnej
- Nieracjonalny opór przed zmianą lidera;
- Myślenie grupowe – krytyczne umiejętności członków grupy osłabione są przez lojalność wobec grupy.
Komunikacja w zespole
Proces skutecznej komunikacji to przekazywanie informacji w sposób powodujący realizację celów. Skutkiem efektywnej komunikacji jest zwiększenie motywacji do pracy oraz zmniejszenie oporu wobec zmian.
Zasady skutecznej komunikacji
- Dostosowanie klarowności wypowiedzi do odbiorcy
- Dostosowanie _metod komunikacji do zespołu
Metody komunikacji
- Pionowa lub pozioma
- Jednostronna lub dwustronna
- Werbalna lub pisemna
- Formalna lub nieformalna
Organizacja zespołu
Organizacja zespołu to hierarchia ról przypisanych członkom zespołu.
Rodzaje organizacji zespołu
Organizacja formalna (hierachiczna)
Formalna, hierarchiczna organizacja zespołu jest niezbędna w przypadku pracowników niedoświadczonych.
Organizacja nieformalna
Organizacja nieformalna sprawdza się, gdy większość członków to ludzie doświadczeni i kompetentni.
4. Lider zespołu
Lider zespołu to w ogólności osoba zarządzająca członkami zespołu w celu realizacji celów powierzonego projektu.
W prezentowanym NA TYM WYKŁADZIE podejściu lider to osoba zapewniająca motywację do pracy członkom zespołu.
Typy lidera (wg Daniela Goldmana)
Daniel Goleman (ur. 7 marca 1946 w Stockton) – amerykański psycholog żydowskiego pochodzenia, publicysta naukowy. Autor bestselleru Inteligencja emocjonalna (1995). (Wikipedia)
Wizjoner: "Chodź ze mną"
- Pokazuje kierunek działania.
- Motywuje do osiągania wspólnych celów.
- Pozwala ludziom samodzielnie poszukiwać nowych rozwiązań.
- Przyciąga ludzi do siebie, docenia i promuje rolę poszczególnych osób w zespole.
Trener: "Rozwijaj się"
- Motywuje ludzi do lepszej pracy poprzez rozpoznawanie ich mocnych i słabych stron.
- Zachęca ludzi, aby walczyli z przeciwnościami i rozwijali się.
- Zachęca, by korzystali ze swoich mocnych, pozytywnych cech i czerpali z nich napęd do pracy.
Lider afiliacyjny: "Porozmawiajmy"
- Szanuje każdą osobę pracującą w organizacji.
- „Ludzie to nie roboty” – odczuwają radość i zmęczenie.
- Szczerze interesuje się życiem swoich pracowników.
- Dba o dobrą atmosferę pracy.
- Posiada wysoką empatię, czyli umiejętność odczytywania uczuć i dostrzegania punktu widzenia innych osób.
Demokrata: "Każdy głos jest ważny"
- Liczy się zdanie każdego pracownika.
- Potrafi słuchać ludzi i wykorzystywać ich pomysły.
- Potrafi przyjmować również krytykę.
- Pracownicy mają poczucie, że uczestniczą w decyzjach podejmowanych w firmie, przez co bardziej angażują się w pracę.
Poganiacz: "Zrób to natychmiast"
- Ustawia wysokie standardy pracy zarówno dla siebie jak i dla swoich pracowników
- Jest bardzo mocno nastawiony na sukces, koncentruje się na nieustannym poprawianiu wyników.
- Jego popularne powiedzenie to: „rób to, co ja – natychmiast!”.
Dyktator: "Rób, co każę"
- Nazywany „zarządzaniem przez strach”.
- Polega na ciągłym kontrolowaniu pracowników, wydawaniu im poleceń i oczekiwaniu, że zostaną one wypełnione dokładnie tak, jak wymaga tego przywódca.
- To on podejmuje decyzje, a polecenia wydaje w sposób zdecydowany, stanowczy i nie znoszący sprzeciwu.