SysInf/materiały na wykład/02_innowacyjny_projekt_informatyczny.ipynb
2022-10-16 18:22:35 +02:00

12 KiB

Logo 1

Systemy Informatyczne

2. Innowacyjny projekt informatyczny[wykład]

Krzysztof Jassem (2022)

Logo 2

Wykład składa się z:
  • części opracowanej przez doradcę inwestycyjnego z grupy fundacyjnej Speedup Group, Roberta Grygorowicza; materiały z tej części dostępne są na Teamsach
  • części opracowanej przez Krzysztofa Jassema: skrót podany jest poniżej; slajdy podane są na Teamsach

Definicja projektu

Projekt to system działań składający się z:

  • zakresu działań,
  • terminu realizacji,
  • zasobów potrzebnych do realizacji projektu (ludzie, kapitał, wiedza, technologia).

Projekt innowacyjny charakteryzuje się następującymi cechami:

  • niepowtarzalność,
  • złożoność,
  • identyfikowalność.

Przykład projektu badawczo-rozwojowego: AI Searcher

Definicja projektu:

System działań mających na celu stworzenie systemu informatycznego wspomagającego pracowników Polskiej Straży Granicznej.

Zakres projektu:

System informatyczny wdrożony w siedzibie Straży Granicznej, który ma pomagać w znajdowaniu treści przestępczych w Internecie.
System realizuje następujący scenariusz działania:

  1. Pracownik Straży Granicznej wpisuje zapytanie.

  2. Moduł Rozszerzania Zapytań rozszerza zapytanie na zestaw kwerned do wyszukiwarek internetowych.

  3. Translator tłumaczy kwerendy na języki: rosyjski, ukraiński i białoruski.

  4. Crawler wyszukuje dokumentów w trzech językach przygranicznych i języku polskim.

  5. Translator tłumaczy znalezione teksty na język polski.

  6. Klasyfikator wybiera teksty potencjalnie przestępcze.

  7. Analizator Lingwistyczny oznacza informację dodatkową w dokumentach:

    Termin realizacji:

    grudzień 2018 - grudzień 2021

Zasoby:

  • Ludzie: Wojskowa Akademia Techniczna, UAM, Ken-Bit https://www.kenbit.pl/
  • Kapitał: dotacja z NCBR
  • Wiedza: Najnowsze badania z klasyfikacji tekstu, uczenia automatycznego itp.
  • Technologia: Framework do tworzenia interfejsu użytkownika, algorytmy do klasyfikacji tekstu, modele języka

Poglądowy widok systemu AI Searcher

Zrzut ekranu systemu AISearcher

Poziomy gotowości technologicznej

Poziom 1.

Rozpoczęto badania naukowe (np. zdefiniowano tematu pracy mgr).

Poziom 2.

Znaleziono zastosowania badań naukowych (np. określono, na czym będzie polegał projekt mgr).

Poziom 3.

Przeprowadzono pierwsze eksperymenty na krytycznych technologiach (np. wykonano proof-of-concept).

Poziom 4.

Zintegrowano podstawowe komponenty prototypu w warunkach laboratoryjnych (np. zrealizowano "user-stories" na komputerze dewelopera).

Poziom 5.

Zweryfikowano działanie w warunkach zbliżónych do rzeczywistego (np. przeprowadzono testowanie prototypu wdrożónego na serwerze WMI).

Poziom 6.

Dokonano demonstracji działania w warunkach zbliżónych do rzeczywistych (np. zademonstrowano wdrożony prototyp z interakcją użytkowników).

Poziom 7.

Dokonano demonstracji systemu w warunkach operacyjnych (np. zademonstrowano prototyp wdrożony u użytkownika / klienta).

Poziom 8.

Potwierdzono zamierzony poziom technologii w warunkach operacyjnych (np. pomyślnie zakończono testowanie akceptacyjne).

Poziom 9.

Stwierdzono, że wypracowana technologia odniosła zamierzony efekt (np. stwierdzono, że stosowanie rozwiązania przynosi wymierne korzyści).

Formalny opis poziomów gotowości technologicznej

Produkt High-Tech

Oczekuje się, że wynikiem innowacyjnego projektu badawczo-rozwojowego w informatyce jest produkt High-Tech.

Czym jest produkt High-Tech?

Definicja produktu

Produkt =
Zawartość +
Funkcjonalność +
Konstrukcja +
Monetyzacja
Oczekuje się zatem, że z produkt posiada jakąś zawartość (Zawartość), z której kożna korzystać (Funkcjonalność), gdyż został odpowiednio skonstruowany (Konstrukcja), ale trzeba za to płacić (Monetyzacja).

Wyraz "technologia" pochodzi z języka greckiego:
  • techne: sztuka, umiejętność
  • logia: nauka (czegoś)

Technologia w dzisiejszym rozumieniu to zastosowanie wiedzy naukowej do stworzenia czegoś pożytecznego dla człowieka.

Czym jest produkt "high-tech"?

Produkt "high tech" to taki produkt, który wykorzystuje najnowszą wiedzę naukową i techniczną.
Produkt "high tech" wymaga nakładów na badania (_R&D investments).

R&D Investments a wartość produktu:

  • Low-tech (< 1.0%);
  • Medium-low-tech (1.0%-2.5%);
  • Medium-high-tech (2.5%-8%);
  • High-tech (>8.0%)

Cechy produktu "high-tech" z punktu widzenia inwestora

Dcydując się na wytworzenie produktu high-tech", inwestor powinien brać pod uwagę ryzyko wynikające z następujących cech produktów tej kategorii:

  • złożoność technologiczna,
  • krótki cykl życia (spowodowany wyścigiem technologicznym),
  • szybkie starzenie się,
  • niewielka liczba klientów w początkowym stadium sprzedaży,
  • duże nakłady na R&D,
  • niepewności technologiczne.

Cechy produktu "high-tech" z punktu widzenia klienta

Dcydując się na zakup produktu high-tech", klient powinien brać pod uwagę ryzyko wynikające z następujących cech produktów tej kategorii:

  • dezorientacja klienta (np. jak działa produkt),
  • niespełnianie oczekiwań (przez pierwsze wersje),
  • duża konkurencja,
  • możliwość błyskawicznego upadku rynku,
  • spadająca cena produktu,
  • szybki wzrost stosunku jakości do ceny.

Ocena ryzyka

Na 7 zaawansowanych pomysłów produktu high-tech:

  • 4 wchodzą w fazę realizacji,
  • 1.5 są uruchamiane,
  • 1 odnosi sukces.

"Golden Rules" na odniesienie sukcesu

Aby produkt high-tech miał szanse odnieść sukces na rynku, powinien spełniać przynajmniej kilka z wymienionych poniżej postulatów:

1. "Zapewnij nowatorską / wyjątkową ("unique") funkcję lub cechę"

  • Pomysł musi być nowatorski - a nie skopiowany.
  • Taki produkt wymaga R&D...
  • A to jest kosztowne i...
  • Trudne w konstrukcji.
  • Często pomysły chronione są przez patenty.

"Nowatorski" może oznaczać "nowy model sprzedaży"

2. "Popraw wydajność użytkownika"

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Wykonuj wszystko szybciej i taniej:
  • Skróć czas nauki
  • Automatycznie poprawiaj błędy
  • Automatyzuj niektóre kroki
  • Dbaj o wygodę użytkowania
  • Unikaj:
  • Reklam
  • Przestojów na płacenie (np. bramek)
  • Ogólnie: czynności, ktore pochłaniają czas użytkownika

3. "Chroń inwestycje użytkownika"

Zasada ta mówi o tym, aby szanować pieniądze wydane przez użytkownika przed wprowadzeniem naszego rozwiązania. Dotyczy to:

  • hardware'u
  • software'u
  • danych

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Minimalizuj koszty zmian
  • Wydłużaj czas życia produktów
  • Twórz rozwiązania przenośne

4. "Minimalizuj koszty awarii lub utraty danych"

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Unikaj przerw w działaniu
  • Skracaj czas i zmniejszaj koszty przywrócenia:
  • działania
  • danych

5. "Poprawiaj wspólczynnik jakości do ceny"

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Dostarczaj więcej za mniej

  • Podwyższaj jakość

  • Zmniejszaj cenę

  • A najlepiej - obie czynności naraz

  • Jakość (wydajność) przedstawiaj w liczbach

  • Gb, 100-punktowa miara jakości

  • sekundy...

6. "Zapewnij elastyczność i skalowalność"

Rozwiązanie jest elastyczne, jeśłi może być stosowane w różnych scenariuszach.
Rozwiązanie jest skalowalne, jeśli można je stsosować zarówno dla małych, jak i dużych wielkości danych.

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Umożliwiaj dodawanie / usuwanie funkcji
  • Zapewnij użycie w różnych środowiskach
  • Zapewnij możliwość stosowania dla większych zbiorów danych

7. "Zadbaj o atrakcyjny wygląd"

Rozwiązanie powinno być ładne i ...modne.

Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • Weź pod uwagę:

  • kolorystykę

  • kształt

  • wykończenie

  • prostotę

    8. "Dostarczaj rozrywkę"

    Czego oczekujemy od systemu informatycznego:

  • "Dzieci" lubią się bawić - dostarczaj zabawę

  • Ludzie lubią wyzwania - dostarczaj wyzwania

  • Ludzie lubią rywalizację...

  • Ludzie mają swoje hobby i upodobania...

  • Wszyscy wolą wakacje od pracy...

    9. "Stwórz nową modę"

    Stworzenie nowej mody jest niezwykle trudne i kosztowne. Ale kilku producentom się udało. Wskazówki:

  • Produkt musi być "osobisty".

  • Musi mieć wygląd określany jako "cool".

  • Trzeba sprzedawać go drogo...

  • ... w niewielkich ilościach...

  • ... ale za to robić wokół niego sporo szumu.