SysInf/materiały na wykład/08_testowanie_w_programowaniu_zwinnym.ipynb

17 KiB
Raw Blame History

Logo 1

Systemy informatyczne

8. Testowanie w programowaniu zwinnym[wykład]

Krzysztof Jassem (2022)

Logo 2

1. Przykłady katastrof spowodowanych złym testowaniem

Start sondy kosmicznej Mariner-1 (1962)

Przeczytaj w Internecie

Start sondy kosmicznej Mariner-1 (1962)

Przeczytaj w Internecie

Maszyna do radioterapii Therac-25 (1985-1987)

Przeczytaj w Internecie

Zestrzelenie Airbusa 290 (1988)

Przeczytaj w Internecie

Awaria sieci AT T (1990)

Przeczytaj w Internecie

Błąd systemu obrony przeciwrakietowej Patriot (1992)

Przeczytaj w Internecie

Awaria rakiety Ariane-5 (1996)

Przeczytaj w Internecie

Błąd konwersji w sondzie Mars Climate Orbiter (1999)

Przeczytaj w Internecie

Awaria systemu PEKA (2014)

Przeczytaj w Internecie

2. Podstawowe pojęcia testowania

Błąd (error)

Błąd to objaw nieoczekiwanego działania programu ujawniony podczas testów.

Defekt (fault)

Defekt to niedoskonałość w kodzie programu.

Błąd ujawniony w czasie testów świadczy o defekcie w testowanym kodzie.

Testowanie

Testowanie to proces, który ma na celu wykazanie istnienia defektów w kodzie programu poprzez wywołanie błędów w działaniu.

Usuwanie defektów

Usuwanie defektów to proces lokalizacji i poprawiania defektów.

Procesy testowania i usuwania defektów często przeplatają się w pętlach iteracyjnych:

  1. Wywołaj błąd (testowanie)
  2. Zlokalizuj defekt (usuwanie defektów)
  3. Zaprojektuj naprawę defektu (usuwanie defektów)
  4. Napraw defekt (usuwanie defektów)
  5. Wróć do 1.

Testy bialej skrzynki

Testy białej skrzynki zakładają wgląd w wewnętrzną strukturę (kod) programu na tej podstawie tworzone są przypadki testowe.

Testy czarnej skrzynki

W testach czarnej skrzynki program traktowany jest jak czarna skrzynka, której zawartość pozostaje nieznana;
  • Przypadki testowe tworzone są bez znajomości kodu.
  • Celem testowania jest wykrycie sytuacji, w których dane wejściowe przekształcane są na wyniki niezgodnie z oczekiwaniami.

Zasady testowania

  1. Programiści nie testują swoich programów (poza tworzeniem testów jednostkowych).
  2. Firma nie testuje swoich produktów (a dokładniej: niezbędne jest testowanie zewnętrzne)
  3. Przypadki testowe muszą być zapisane. Nie należy tworzyć przypadków ulotnych.
  4. Testowanie jest czynnością kreatywną.

3. Przypadki testowe

Przypadek testowy

Przypadek testowy to eksperyment przeprowadzany w testowaniu, który można opisać w kategoriach:
  • wartości wprowadzanych danych,
  • akcji wykonywanej przez użytkownika
  • oczekiwanych wyników.

Przypadki testowe służą do ograniczenia przestrzeni sytuacji, które należy sprawdzić, aby wywołać błąd programu.

Jak tworzyć przypadki testowe?

  • Analiza klas równoważności:
    • Klasa równoważności wszystkie możliwe wartości danych wejściowych przetwarzanych w ten sam sposób.
    • Jeden przypadek testowy reprezentuje jedną klasę równoważności.

Przykład: Testowany komponent systemu operuje na parze danych, z których pierwszy element oznacza godzinę, a drugi minutę. Ile można wyróżnić klas równoważności?

Klasy równoważności przypadków testowych
  • Analiza wartości brzegowych
    • Metoda zakłada, że błędy mogą być spowodowane nieprzewidzianym zachowaniem programu w okolicach wartości brzegowych.
    • Jeden przypadek testowy odpowiada jednej wartości brzegowej.

Przykład: Testowany komponent systemu operuje na parze danych, z których pierwszy element oznacza godzinę, a drugi minutę. Ile można wyróżnić przypadków testowych metodą analizy wartości brzegowych?

Analiza wartości brzegowych

Jak opisywać przypadki testowe?

  • W metodzie białej skrzynki za pomocą testów jednostkowych, stosując metodę analizy wartości brzegowych lub klas równoważności

  • W metodzie czarnej skrzynki w postaci:

    • Prostej instrukcji do testera
    • Scenariusza przypadku testowego
  • _Przykład opisu przypadków testowych z prostą instrukcją:*

    Opis przypadków testowych
  • _Przykład opisu przypadku testowego ze scenariuszem:*

    Opis przypadku testowego ze scenariuszem

4. Poziomy testowania

  • Znalezienie defektu jest tym trudniejsze, im dłuższa droga dzieli miejsce defektu od miejsca ujawnienia błędu.

  • Każdemu etapowi wytwarzania oprogramowania odpowiada określony poziom testowania.

Poziomy testowania (źródło: https://edux.pjwstk.edu.pl/mat/200/lec/wyklady/11_3.html)
  • Zarządzanie poziomami testowania ma na celu skrócenie drogi od spowodowania defektu do wykrycia błędu.

Poziomy testowania w Scrumie

  • W programowaniu tradycyjnym testowanie odbywa się sekwencyjnie.

  • W Scrumie testowanie na wszystkich poziomach odbywa się równolegle (codziennie lub co przyrost).

  • Wnioski:

    • 1: Każdy zespół powinien zawierać osobę, która zajmuje się testowaniem „na pełen etat”.
    • 2: W każdym sprincie powinno odbyć się testowanie na każdym poziomie.
    • 3: W każdym kolejnym sprincie pojawiają się nowe przypadki testowe, ale wszystkie „stare” pozostają.

5. Testowanie jednostkowe

Zasady testowania jednostkowego

  1. Przedmiotem testowania są podstawowe jednostki programu.
  2. Testy jednostkowe tworzone są przez dewelopera - programistę.
  3. W testowaniu jednostkowym (jak i w całym procesie Scrum) polecana strategia to Test First.
  4. Test jednostkowy powinien testować jednostkę w izolacji.  

5.1. Przedmiotem testowania są podstawowe jednostki programu

  • Every method needs to be tested.”
    • W praktyce testowane są tylko metody publiczne…
      • …Co oznacza, że testy metod publicznych muszą być tak dokładne, by testowały WSZYSTKIE wywoływane przez nie metody prywatne…
      • …Co również oznacza, że defekty w metodach prywatnych ujawnione zostaną dopiero w testach dla metod publicznych.
  • „Keep test logic out of production code”
    • Nie wprowadzaj testów jednostkowych do kodu produkcyjnego.

5.2. Testy jednostkowe tworzone są przez programistę

Testy jednostkowe (rysunek na podstawie: Tilo Linz, "Testing in Scrum")

5.3. W testowaniu jednostkowym (jak i w całym procesie Scrum) polecana strategia to Test First

Zasady strategii Test First

  • Zanim napiszesz linijkę kodu, napisz test automatyczny, który się nie powodzi.
  • Pisz kod tak długo, aż powiodą się wszystkie testy.

    Zalety strategii TestFirst

  • Testowanie zastępuje metodę prób i błędów.
  • Realizacja przypadków testowych jest obiektywną miarą postępów w pracy.
  • Przypadki testowe zastępują formalną specyfikację.
  • „Test first” wprowadza porządek w interfejsach między klasami.
  • „Test first” świetnie wpisuje się w Scrum.

5.4. Test jednostkowy powinien testować wyłącznie jednostkę (w izolacji)

  • Każdy obiekt testowany jest indywidualnie…

    • …Ale działanie obiektu może zależeć od innych komponentów…
      • …Które mogą być niezaimplementowane w czasie testowania.
      • Takie komponenty zastępuje się zamiennikami (ang. placeholder).
  • Typy zamienników:

    • Stub (zalążek) - imituje obiekt zewnętrzny, który przekazuje dane do testowanego obiektu).
    • Spy (szpieg) - zapamiętuje historię danych przekazywanych przez testowany obiekt).
    • Mock (atrapa) - "inteligentnie" imituje obiekt zewnętrzny, który reaguje na dane przekazywane z testowanego obiektu.
    • Fake (podróbka) - mocno uproszczona atrapa obiektu zewnętrznego, która nie ma wpływu na wynik testowania.
    • Dummy (manekin) - pusty obiekt.
  • Blog na temat zamienników: Przeczytaj o zamiennikach

  • *Przykład stuba (zalążka)**:

    Przykład zalążka (rysunek na podstawie: wikipedia")

6. Testowanie integracyjne w Scrumie

  • Celem testowania integracyjnego jest sprawdzenie, czy niezależne komponenty (np. klasy) prawidłowo ze sobą współpracują.
  • Testowanie wykonują deweloperzy (na swojej maszynie) lub zespół testujący (w repozytorium).
  • Metody testowania integracyjnego:
    • Metoda wielkiego wybuchu
    • Metoda stopniowej integracji i testowania
  • W metodyce Scrum możliwe jest stosowanie obu metod:
    • Metoda wielkiego wybuchu na zakończenie sprintu lub
    • Metoda Ciągłej Integracji (testowanie po każdej zmianie)
  • Systemy Ciągłej Integracji ułatwiają testowanie po każdej zmianie poprzez uruchamianie testów automatycznych.

Podsumowanie

  • Niewykryte defekty w kodzie programu mogą doprowadzić do poważnej awarii lub katastrofy.
  • Testowanie jest czynnością kreatywną, której celem jest wykazanie istnienia defektów w kodzie.
  • Przypadki testowe mają na celu ograniczenie przestrzeni wyszukiwania defektów.
  • Testowanie odbywa się na różnych poziomach w tradycyjnych systemach jest to proces sekwencyjny, a w Scrumie iteracyjny.