10 KiB
Organizacja zajęć na przedmiocie Systemy Informatyczne Analizy Danych (2023 - 2024)
1. Informacje o przedmiocie
Systemy informatyczne analizy danych to przedmiot prowadzony w formie wykładów i laboratoriów dla studentów III semestru studiów magisterskich na kierunku Analiza i Przetwarzanie Danych.
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z przebiegiem tworzenia systemu informatycznego z zakresu analizy danych - od powstania wizji projektu do realizacji działającego prototypu. Cel ten będzie realizowany poprzez kształcenie następujących umiejętności u studentów:
- metody prototypowania
- znajomość systemów kontroli wersji
- stosowanie ciągłej integracji i ciągłej ewalaucji
- rozwój kreatywności w projektowaniu systemu informatycznego
- poznanie charakterystyki innowacyjnego systemu informatycznego
- rozwój umiejętności współpracy w zespole
- nabycie umiejętności menedżerskich
- nabycie umiejętności pozyskiwania inwestorów dla projektów informatycznych
- rozwój umiejętności występowania publicznego
- doskonalenie umiejętności pracy zespołowej metodykami zwinnymi
- poznanie praktyk ciągłej integracji.
2. Efekty kształcenia
Student:
- Rozumie społeczne aspekty pracy zespołowej w projekcie informatycznym.
- Potrafi określić cechy innowacyjnego projektu informatycznego.
- Potrafi wizualizować system informatyczny za pomocą makiety.
- Potrafi przygotować się do procesu pozyskiwania inwestorów dla systemu informatycznego.
- Umie przygotować się do publicznej prezentacji koncepcji systemu informatycznego.
- Potrafi uczestniczyć w projekcie prowadzonym metodykami zwinnymi.
- Potrafi uczestniczyć w procesie ciągłej integracji.
- Potrafi zintegrować system ciągłej integracji z systemem kontroli wersji.
- Potrafi opracować specyfikację zakresu systemu informatycznego.
- Potrafi organizować pracę w trakcie rozwoju systemu informatycznego.
- Potrafi zaprojektować użyteczny system informatyczny.
- Umie zorganizować proces przeprowadzenia testów systemu informatycznego.
- Potrafi uruchomić procesy prowadzące do pozyskania systemu informatycznego o wysokiej jakości.
- Potrafi planować zadania w projekcie informatycznym.
- Zna specyfikę zarządzania projektem informatycznym.
- Potrafi przedstawić cele i działanie systemu informatycznego jego interesariuszom.
- Potrafi przygotować demonstrację systemu informatycznego.
- Potrafi zaprezentować publicznie cele i działanie systemu informatycznego.
3. Zasady zaliczenia wykładów
Testy podczas prowadzenia wykładów
Podczas wykładów (standardowo w środku i na końcu wykładu) przeprowadzane są testy. Za prawidłowe odpowiedzi na pytania testowe podawane podczas wykładu studenci otrzymują punkty (1 punkt za prawidłową odpowiedź). Testy rozwiązywane mogą być na dowolnych urządzeniach, które dysponują przeglądarką internetową. System do testów jest osiągalny pod adresem:
cybertest2.wmi.amu.edu.pl
Logowanie do systemu odbywa się za pomocą standardowych danych dostępowych na WMI.
UWAGA: Rozwiązywanie testów dozwolone jest tylko podczas obecności na wykładzie. Rozwiązywanie testów poza wykładem skutkuje koniecznością egzaminu pisemnego.
Wykładowca zobowiązuje się do przeprowadzenia testów z minimum 120 pytaniami podczas całego kursu.
Egzamin: ustny i pisemny
Student jest dopuszczony do egzaminu ustnego, jeśli zdobędzie co najmniej 70 punktów w ciągu całego kursu.
Studenci niespełniający powyższego kryterium zdają egzamin pisemny obejmujący materiał przedstawiany na wykładach.
Zdobycie odpowiedniej liczby punktów gwarantuje minimalną ocenę z egzaminu ustnego.
Ocena minimalna z egzaminu na podstawie zdobytych punktów
Liczba prawidłowych odpowiedzi | Ocena |
100-120 | 5 |
90-99 | 4,5 |
80-89 | 4 |
70-79 | 3,5 |
poniżej | egzamin pisemny |
Wykładowca ma prawo podwyższyć ocenę minimalną na podstawie:
- notatek z wykładów
- oceny kompetencji studenta podczas egzaminu ustnego.
4. Zasady zaliczenia z laboratoriów
Laboratoria zaliczane są na podstawie punktów zdobywanych na poszczególnych zajęciach.
Zadania wykonywane są w zespołach (maksymalnie) 4-osobowych. Wszystkie osoby z danego zespołu obecne na zajęciach otrzymują tę samą ocenę punktową.
Punkty można uzyskiwać za:
- wykonywanie zadań zaplanowanych na dane laboratorium,
- prezentację koncepcji projektu,
- realizację sprintów (począwszy od laboratorium nr 6),
- wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją końcową.
Student nieobecny na zajęciach ma możliwość uzyskania oceny punktowej nie wyższej niż 75% punktów zdobytych przez zespół. Warunkiem uzyskania punktów jest wykonanie w przeciągu tygodnia zadań zaproponowanych przez lidera zaspołu i zaakceptowanych przez prowadzącego.
Prototyp systemu informatycznego
Przez prototyp systemu informatycznego rozumiana jest działająca wersja systemu informatycznego spełniająca wszystkie lub wybrane jego funkcje.
W pliku Tematy projektów zaproponowano tematy projektów informatycznych. Studenci mają prawo opracowania własnego tematu projektu za akceptacją prowadzącego.
Punktacja zadań wykonywanych na laboratorium
Typ zadania | Maksymalna liczba punktów |
Zadania na laboratoriach | 12 x 30 = 360 |
Sprinty | 6 x 10 = 60 |
Wykonanie prototypu potwierdzone demonstracją | 150 |
Harmonogram wsteczny | 30 |
Suma | 600 |
Ocena prototypu
Na przedostatnich zajęciach z laboratorium opiekun projektu decyduje, czy prototyp projektu spełnił swoje założenia.
Jeśli prototyp nie spełnia założeń, to ocena końcowa wynosi 0 punktów (na 150).
Jeśli prototyp spełnia założenia, to opiekun projektu proponuje ocenę w skali do 150 punktów.
Proponowane składowe oceny implementacji prototypu:
Za co? | Maksymalna liczba punktów do zdobycia |
Functionality (funkcjonalność) | 40 |
Usability (Użyteczność) | 30 |
Reliability (niewystępowanie błędów) | 20 |
Performance (wydajność: zużycie zasobów, czas odpowiedzi) | 10 |
Podręcznik użytkowania lub pomocy dla użytkownika) | 10 |
Raport z testowania wersji końcowej | 20 |
Raport użyteczności wersji końcowej | 20 |
SUMA | 150 |
Skala ocen z laboratorium
Liczba punktów | Ocena |
500-600 | 5 |
450-499 | 4,5 |
400-449 | 4 |
350-399 | 3,5 |
300-349 | 3 |