last tweaks: equalizing groups in ziemniaki
This commit is contained in:
parent
c479f58ec0
commit
9ac0e07a6e
10
433388.md
10
433388.md
@ -19,16 +19,16 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[4.1, 9.3, 13.2, 12.3, 11.2, 12.7, 13.5, 9.9, 2.5, 6.3, 8.9, 9.7]`
|
`[3.3, 2.0, 4.1, 9.3, 13.2, 12.3, 11.2, 12.7, 13.5, 9.9, 2.5, 6.3]`
|
||||||
|
|
||||||
`[7.8, 10.2, 7.7, 4.0, 16.8, 4.2, 18.3, 10.3, 2.0, 13.4]`
|
`[8.9, 9.7, 7.8, 10.2, 7.7, 4.0, 16.8, 4.2, 18.3, 10.3, 2.0, 13.4]`
|
||||||
|
|
||||||
`[11.0, 9.1, 9.4, 6.2, 7.3, 7.7, 3.9, 14.3, 8.2, 10.5, 13.0, 4.6, 4.7]`
|
`[11.0, 9.1, 9.4, 6.2, 7.3, 7.7, 3.9, 14.3, 8.2, 10.5, 13.0, 4.6]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `9.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[11.8, 17.8, 14.9, 7.0, 15.6, 9.3, 15.1, 12.8, 11.9, 8.4, 14.6, 4.1, 16.5, 16.4, 14.9]`
|
`[12.1, 11.3, 11.8, 17.8, 14.9, 7.0, 15.6, 9.3, 15.1, 12.8, 11.9, 8.4]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
63
433389.md
63
433389.md
@ -19,71 +19,54 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[11.1, 6.8, 5.6, 18.4, 13.4, 12.3, 7.2, 10.2, 10.4, 7.9, 11.7, 12.9, 12.0]`
|
`[12.3, 4.7, 7.8, 6.8, 5.6, 18.4, 13.4, 12.3, 7.2, 10.2, 10.4, 7.9, 11.7]`
|
||||||
|
|
||||||
`[12.0, 19.3, 6.3, 15.7, 2.0, 2.5, 11.5, 9.5, 7.6, 14.5, 13.4, 3.0, 5.9, 18.3]`
|
`[12.9, 12.0, 12.0, 19.3, 6.3, 15.7, 2.0, 2.5, 11.5, 9.5, 7.6, 14.5, 13.4]`
|
||||||
|
|
||||||
`[8.2, 13.1, 17.1, 9.9, 15.0, 14.9, 7.4, 2.0, 2.7, 12.3, 5.6, 2.0, 8.8, 12.2, 2.0, 7.5]`
|
`[3.0, 5.9, 18.3, 8.2, 13.1, 17.1, 9.9, 15.0, 14.9, 7.4, 2.0, 2.7, 12.3]`
|
||||||
|
|
||||||
`[6.2, 7.3, 3.8, 15.8, 20.4, 11.4, 9.1, 10.3, 17.8, 9.1, 16.2]`
|
`[5.6, 2.0, 8.8, 12.2, 2.0, 7.5, 6.2, 7.3, 3.8, 15.8, 20.4, 11.4, 9.1]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `8.1` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.3` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[4.4, 11.8, 4.4, 6.6, 17.3, 17.1, 10.5, 11.4, 14.5, 11.2, 19.2, 12.3]`
|
`[18.7, 11.7, 17.4, 11.0, 16.9, 4.4, 11.8, 4.4, 6.6, 17.3, 17.1, 10.5, 11.4]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 3:**
|
**Zadanie 3:**
|
||||||
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 16 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
||||||
|
|
||||||
`[49.79, 47.88, 48.7, 47.45, 45.89, 44.91, 40.88, 45.77, 39.78, 48.02, 47.6, 40.39, 43.13, 44.06, 46.36, 44.74, 39.34, 46.19, 47.06, 47.59, 43.71, 46.28, 47.5, 47.12, 46.15, 46.85, 48.36, 43.16]`
|
* ABC vs ???:
|
||||||
|
`1:3, 1:3, 2:2, 2:3, 1:1, 2:1, 1:1, 1:2, 1:0, 0:3, 2:1, 2:1, 2:1, 2:1, 4:4, 2:2`
|
||||||
|
|
||||||
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
* XYZ vs ???:
|
||||||
|
`3:4, 3:5, 4:6, 5:2, 3:3, 3:3, 1:1, 3:2, 1:3, 2:3, 2:5, 3:3, 3:5, 4:1, 1:2, 1:4`
|
||||||
|
|
||||||
`[52.29, 50.75, 51.02, 54.93, 47.56, 47.68, 36.0, 51.44, 33.76, 54.5, 45.2, 37.16, 35.64, 44.68, 47.84, 50.2, 32.73, 41.24, 47.44, 51.8, 39.13, 49.16, 45.98, 51.33, 45.62, 50.67, 51.85, 39.99]
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
||||||
|
|
||||||
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
|
||||||
|
|
||||||
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
|
|
||||||
|
|
||||||
* Kobiety:
|
|
||||||
- przed: `[43.16, 39.34, 40.88, 40.39, 39.78, 46.19, 43.71, 43.13]`
|
|
||||||
- po: `[39.99, 32.73, 36.0, 37.16, 33.76, 41.24, 39.13, 35.64]`
|
|
||||||
|
|
||||||
* Mężczyźni:
|
|
||||||
- przed: `[46.15, 47.06, 47.12, 46.36, 47.5, 47.88, 47.59, 47.6, 49.79, 45.89, 48.7, 44.06, 44.74, 47.45, 46.85, 46.28, 48.36, 48.02, 44.91, 45.77]`
|
|
||||||
- po: `[45.62, 47.44, 51.33, 47.84, 45.98, 50.75, 51.8, 45.2, 52.29, 47.56, 51.02, 44.68, 50.2, 54.93, 50.67, 49.16, 51.85, 54.5, 47.68, 51.44]`
|
|
||||||
|
|
||||||
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 4:**
|
**Zadanie 4:**
|
||||||
Prowadzimy badania na szczurach.
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
||||||
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
||||||
* `+7.1 %` wagi,
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
||||||
* `+13.4 %` większa wariancja wagi.
|
|
||||||
|
|
||||||
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
|
||||||
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
|
||||||
|
|
||||||
wagi = `[265, 258, 250, 337, 303, 295, 261, 281, 283, 265, 291, 300, 293, 294, 343, 255, 318, 213, 229]`
|
|
||||||
|
|
||||||
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||||||
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||||||
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||||||
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
||||||
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
||||||
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
5. Na peronie wykonaliście `44` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy.
|
||||||
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
||||||
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `579` powtórzeń eksperymentu,
|
||||||
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `275` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 5:**
|
**Zadanie 5:**
|
||||||
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `16` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
||||||
* `26` zawodowych sportowców;
|
|
||||||
* `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
|
|
||||||
|
|
||||||
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
||||||
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
||||||
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||||||
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|
||||||
|
14
433390.md
14
433390.md
@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[8.7, 2.5, 4.4, 11.7, 9.5, 6.4, 8.5, 3.3, 2.0, 9.9]`
|
`[2.9, 9.0, 14.3, 10.5, 8.7, 2.5, 4.4, 11.7, 9.5, 6.4]`
|
||||||
|
|
||||||
`[2.0, 9.2, 13.6, 10.2, 9.8, 5.2, 12.7, 5.5, 12.7, 9.3, 8.6, 10.5, 8.3, 11.9, 9.5, 3.1]`
|
`[8.5, 3.3, 2.0, 9.9, 2.0, 9.2, 13.6, 10.2, 9.8, 5.2]`
|
||||||
|
|
||||||
`[7.1, 11.2, 7.4, 5.5, 15.9, 11.8, 10.2, 9.9, 3.0, 12.5, 12.4, 9.1, 11.7, 18.9]`
|
`[12.7, 5.5, 12.7, 9.3, 8.6, 10.5, 8.3, 11.9, 9.5, 3.1]`
|
||||||
|
|
||||||
`[15.7, 16.7, 17.7, 12.8, 3.4, 11.5, 10.0, 14.1, 5.3, 10.2, 6.2, 9.6, 6.3, 10.5, 7.0, 9.0]`
|
`[7.1, 11.2, 7.4, 5.5, 15.9, 11.8, 10.2, 9.9, 3.0, 12.5]`
|
||||||
|
|
||||||
`[12.7, 15.2, 15.0, 2.2, 9.7, 2.0, 8.7, 8.6, 17.3, 10.7, 15.2, 7.9, 7.7, 15.5, 10.0, 5.8]`
|
`[12.4, 9.1, 11.7, 18.9, 15.7, 16.7, 17.7, 12.8, 3.4, 11.5]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[16.4, 10.0, 12.2, 10.2, 15.4, 15.6, 19.4, 13.5, 22.5, 9.7, 14.8, 20.0, 8.6, 8.9, 9.0]`
|
`[15.8, 8.8, 12.6, 9.5, 12.2, 9.6, 12.9, 10.1, 11.7, 14.7]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
14
433391.md
14
433391.md
@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[11.8, 12.6, 16.2, 6.2, 13.6, 18.2, 15.4, 7.7, 14.1, 13.7]`
|
`[2.0, 8.8, 13.3, 9.1, 11.8, 12.6, 16.2, 6.2, 13.6, 18.2]`
|
||||||
|
|
||||||
`[15.8, 22.2, 11.4, 2.0, 2.0, 13.4, 5.7, 6.8, 9.9, 7.7, 2.0, 4.0, 12.3, 17.8]`
|
`[15.4, 7.7, 14.1, 13.7, 15.8, 22.2, 11.4, 2.0, 2.0, 13.4]`
|
||||||
|
|
||||||
`[10.4, 12.8, 14.3, 9.7, 15.9, 4.1, 14.3, 9.3, 15.8, 19.0, 13.7, 12.9, 13.6, 11.5, 16.1]`
|
`[5.7, 6.8, 9.9, 7.7, 2.0, 4.0, 12.3, 17.8, 10.4, 12.8]`
|
||||||
|
|
||||||
`[17.7, 10.0, 2.0, 8.5, 9.9, 16.4, 4.9, 5.8, 7.4, 3.4, 7.9, 7.4, 2.0, 2.0]`
|
`[14.3, 9.7, 15.9, 4.1, 14.3, 9.3, 15.8, 19.0, 13.7, 12.9]`
|
||||||
|
|
||||||
`[7.0, 12.9, 5.6, 2.0, 11.1, 5.8, 5.8, 11.3, 14.8]`
|
`[13.6, 11.5, 16.1, 17.7, 10.0, 2.0, 8.5, 9.9, 16.4, 4.9]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `16.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[8.4, 13.8, 18.9, 11.5, 17.1, 14.0, 5.4, 12.6, 11.4, 8.8, 10.4, 21.6, 7.0, 13.1]`
|
`[10.4, 7.2, 10.8, 10.4, 6.1, 5.9, 10.1, 14.9, 9.0, 3.0]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
12
433393.md
12
433393.md
@ -19,18 +19,18 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[15.0, 2.3, 2.8, 6.1, 15.1, 10.4, 5.5, 5.1, 13.7, 15.1, 14.8]`
|
`[5.3, 15.0, 2.3, 2.8, 6.1, 15.1, 10.4, 5.5, 5.1, 13.7, 15.1]`
|
||||||
|
|
||||||
`[11.2, 7.1, 12.0, 7.3, 14.6, 4.4, 11.7, 15.0, 23.0, 2.0, 12.5, 7.6, 5.9, 19.4, 13.1]`
|
`[14.8, 11.2, 7.1, 12.0, 7.3, 14.6, 4.4, 11.7, 15.0, 23.0, 2.0]`
|
||||||
|
|
||||||
`[14.9, 4.4, 13.0, 14.0, 17.0, 6.1, 7.2, 15.6, 9.0, 7.2, 18.3, 7.1, 10.0, 8.4]`
|
`[12.5, 7.6, 5.9, 19.4, 13.1, 14.9, 4.4, 13.0, 14.0, 17.0, 6.1]`
|
||||||
|
|
||||||
`[8.4, 5.6, 9.4, 17.1, 15.3, 12.2, 8.6, 8.6, 12.8, 5.8, 2.0, 12.5, 11.1, 15.1]`
|
`[7.2, 15.6, 9.0, 7.2, 18.3, 7.1, 10.0, 8.4, 8.4, 5.6, 9.4]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `6.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.1` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[13.3, 12.9, 15.7, 10.0, 9.4, 8.7, 9.3, 12.6, 21.2, 13.8, 13.2, 12.5, 9.3]`
|
`[16.8, 14.3, 11.4, 11.3, 14.7, 9.2, 3.9, 14.5, 13.4, 16.5, 9.9]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
34
433398.md
34
433398.md
@ -23,30 +23,42 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[8.9, 6.2, 14.4, 2.0, 4.4, 19.3, 19.1, 8.0, 15.6, 8.1, 10.4, 8.0]`
|
`[2.0, 12.5, 8.9, 6.2, 14.4, 2.0, 4.4, 19.3, 19.1, 8.0, 15.6, 8.1]`
|
||||||
|
|
||||||
`[7.2, 5.6, 2.6, 18.3, 17.5, 9.1, 16.3, 4.5, 13.0, 11.2, 7.5, 13.7, 18.9, 10.8, 8.5, 14.0]`
|
`[10.4, 8.0, 7.2, 5.6, 2.6, 18.3, 17.5, 9.1, 16.3, 4.5, 13.0, 11.2]`
|
||||||
|
|
||||||
`[26.5, 2.0, 18.9, 14.4, 9.3, 14.7, 5.1, 7.5, 5.6, 18.5, 18.2, 2.0, 13.7, 12.2, 6.6, 7.0]`
|
`[7.5, 13.7, 18.9, 10.8, 8.5, 14.0, 26.5, 2.0, 18.9, 14.4, 9.3, 14.7]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `14.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[14.2, 7.2, 12.1, 14.7, 8.6, 12.8, 5.6, 15.1, 11.7, 16.1]`
|
`[10.5, 9.0, 19.3, 19.1, 3.5, 15.5, 14.2, 9.8, 10.1, 16.1, 13.3, 14.2]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 3:**
|
**Zadanie 3:**
|
||||||
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 15 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||||||
|
|
||||||
* ABC vs ???:
|
`[48.9, 48.67, 46.42, 49.49, 46.17, 37.96, 40.08, 49.74, 41.43, 47.13, 47.9, 39.22, 43.24, 44.77, 37.58, 44.19, 46.4, 45.34, 46.74, 49.79, 46.39, 49.25, 45.68]`
|
||||||
`1:2, 2:3, 1:2, 1:1, 3:2, 1:2, 2:1, 1:2, 2:4, 1:0, 1:1, 1:2, 4:2, 1:0, 1:0`
|
|
||||||
|
|
||||||
* XYZ vs ???:
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||||||
`4:1, 4:5, 0:2, 3:2, 1:2, 2:4, 3:1, 3:2, 2:3, 1:3, 2:1, 4:3, 5:1, 1:1, 1:5`
|
|
||||||
|
|
||||||
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
`[53.2, 53.85, 49.39, 56.25, 48.4, 31.68, 37.63, 49.51, 36.71, 52.31, 50.05, 34.94, 35.75, 51.31, 32.41, 37.86, 53.21, 47.14, 51.49, 59.86, 47.69, 48.18, 47.14]
|
||||||
|
|
||||||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||||||
|
|
||||||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 7 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||||||
|
|
||||||
|
* Kobiety:
|
||||||
|
- przed: `[37.58, 43.24, 41.43, 40.08, 44.19, 37.96, 39.22]`
|
||||||
|
- po: `[32.41, 35.75, 36.71, 37.63, 37.86, 31.68, 34.94]`
|
||||||
|
|
||||||
|
* Mężczyźni:
|
||||||
|
- przed: `[49.79, 49.74, 46.4, 48.67, 46.42, 47.13, 46.39, 46.17, 45.68, 44.77, 49.49, 49.25, 46.74, 48.9, 45.34, 47.9]`
|
||||||
|
- po: `[59.86, 49.51, 53.21, 53.85, 49.39, 52.31, 47.69, 48.4, 47.14, 51.31, 56.25, 48.18, 51.49, 53.2, 47.14, 50.05]`
|
||||||
|
|
||||||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 4:**
|
**Zadanie 4:**
|
||||||
|
14
433468.md
14
433468.md
@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[16.0, 2.4, 9.7, 7.9, 2.9, 2.6, 15.5, 2.0, 16.0, 15.7, 2.5, 12.2, 24.4, 7.8]`
|
`[5.8, 14.5, 14.2, 14.5, 16.0, 2.4, 9.7, 7.9, 2.9, 2.6, 15.5, 2.0, 16.0, 15.7]`
|
||||||
|
|
||||||
`[5.9, 11.7, 10.9, 9.4, 9.3, 16.7, 18.1, 4.6, 6.1, 14.4, 5.3, 7.9]`
|
`[2.5, 12.2, 24.4, 7.8, 5.9, 11.7, 10.9, 9.4, 9.3, 16.7, 18.1, 4.6, 6.1, 14.4]`
|
||||||
|
|
||||||
`[10.1, 9.5, 6.2, 12.4, 9.4, 14.0, 12.9, 9.7]`
|
`[5.3, 7.9, 10.1, 9.5, 6.2, 12.4, 9.4, 14.0, 12.9, 9.7, 3.9, 6.8, 9.6, 16.8]`
|
||||||
|
|
||||||
`[3.9, 6.8, 9.6, 16.8, 10.5, 14.8, 5.1, 12.1, 19.6, 10.6, 11.8, 5.4, 5.6, 4.7]`
|
`[10.5, 14.8, 5.1, 12.1, 19.6, 10.6, 11.8, 5.4, 5.6, 4.7, 2.4, 6.0, 2.7, 10.1]`
|
||||||
|
|
||||||
`[2.4, 6.0, 2.7, 10.1, 11.6, 16.9, 11.2, 10.6, 9.9, 13.5, 13.2, 2.0]`
|
`[11.6, 16.9, 11.2, 10.6, 9.9, 13.5, 13.2, 2.0, 3.6, 12.8, 15.2, 13.4, 10.7, 15.1]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.5999999999999996` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[16.7, 15.2, 13.0, 16.6, 11.5, 17.5, 3.0, 14.5, 9.6, 13.6, 13.9, 7.5]`
|
`[17.5, 3.0, 14.5, 9.6, 13.6, 13.9, 7.5, 16.9, 14.3, 8.1, 13.2, 15.2, 10.7, 16.6]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
57
433472.md
57
433472.md
@ -23,48 +23,63 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5, 8.4, 5.8, 13.0]`
|
`[11.0, 20.3, 2.0, 3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5]`
|
||||||
|
|
||||||
`[2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1, 13.0, 11.2, 21.2, 13.1]`
|
`[8.4, 5.8, 13.0, 2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1]`
|
||||||
|
|
||||||
`[4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8, 10.0, 15.9, 5.9]`
|
`[13.0, 11.2, 21.2, 13.1, 4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8]`
|
||||||
|
|
||||||
`[5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]`
|
`[10.0, 15.9, 5.9, 5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `6.8` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8, 12.1, 14.2]`
|
`[15.3, 10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 3:**
|
**Zadanie 3:**
|
||||||
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 19 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||||||
|
|
||||||
* ABC vs ???:
|
`[43.53, 48.12, 45.45, 37.1, 42.5, 46.52, 38.49, 42.93, 46.75, 38.77, 45.65, 42.03, 47.89, 47.9, 46.92, 46.09, 42.97, 47.37, 47.17, 40.42, 50.36, 37.65, 49.86, 48.34, 49.26, 47.34, 38.04, 45.75, 47.76, 45.36, 47.92]`
|
||||||
`1:2, 0:0, 1:1, 1:1, 2:3, 2:1, 3:2, 2:1, 1:1, 1:0, 2:1, 0:2, 2:1, 1:0, 0:1, 1:1, 2:2, 1:0, 3:1`
|
|
||||||
|
|
||||||
* XYZ vs ???:
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||||||
`1:3, 2:3, 2:4, 1:0, 4:2, 4:2, 3:2, 3:3, 1:2, 3:4, 4:4, 1:4, 2:5, 3:1, 3:4, 5:2, 5:1, 0:2, 0:1`
|
|
||||||
|
|
||||||
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
`[46.27, 52.91, 48.24, 29.76, 36.15, 52.85, 33.27, 35.36, 49.5, 32.97, 47.81, 38.1, 53.27, 50.42, 48.93, 49.06, 34.9, 51.34, 40.98, 34.68, 54.96, 33.96, 54.59, 52.41, 50.46, 47.65, 32.43, 52.72, 49.86, 46.72, 53.98]
|
||||||
|
|
||||||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||||||
|
|
||||||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 11 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||||||
|
|
||||||
|
* Kobiety:
|
||||||
|
- przed: `[42.5, 47.17, 37.65, 38.49, 42.93, 37.1, 38.04, 40.42, 38.77, 42.03, 42.97]`
|
||||||
|
- po: `[36.15, 40.98, 33.96, 33.27, 35.36, 29.76, 32.43, 34.68, 32.97, 38.1, 34.9]`
|
||||||
|
|
||||||
|
* Mężczyźni:
|
||||||
|
- przed: `[45.36, 48.34, 46.52, 45.75, 47.9, 43.53, 46.09, 49.26, 47.76, 46.75, 46.92, 48.12, 45.65, 49.86, 47.34, 47.89, 47.37, 50.36, 47.92, 45.45]`
|
||||||
|
- po: `[46.72, 52.41, 52.85, 52.72, 50.42, 46.27, 49.06, 50.46, 49.86, 49.5, 48.93, 52.91, 47.81, 54.59, 47.65, 53.27, 51.34, 54.96, 53.98, 48.24]`
|
||||||
|
|
||||||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 4:**
|
**Zadanie 4:**
|
||||||
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
Prowadzimy badania na szczurach.
|
||||||
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
||||||
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
* `+8.1 %` wagi,
|
||||||
|
* `+11.5 %` większa wariancja wagi.
|
||||||
|
|
||||||
|
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
||||||
|
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
||||||
|
|
||||||
|
wagi = `[233, 242, 290, 227, 237, 263, 245, 280, 290, 250, 304, 271, 257, 296, 218, 264, 321, 294, 276]`
|
||||||
|
|
||||||
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
||||||
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
||||||
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
||||||
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
||||||
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
||||||
5. Na peronie wykonaliście `53` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy.
|
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
||||||
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
|
||||||
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `557` powtórzeń eksperymentu,
|
|
||||||
w których jasnowidz trafnie przewidział `232` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 5:**
|
**Zadanie 5:**
|
||||||
|
10
433474.md
10
433474.md
@ -23,16 +23,16 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[12.9, 19.7, 6.3, 8.4, 12.3, 11.7, 13.3, 6.2, 13.1, 6.0]`
|
`[16.9, 10.4, 12.9, 19.7, 6.3, 8.4, 12.3, 11.7, 13.3, 6.2]`
|
||||||
|
|
||||||
`[13.9, 8.9, 8.8, 7.4, 2.0, 16.9, 7.2, 4.0, 10.9, 12.6, 2.0, 9.6, 12.3, 2.0, 5.0]`
|
`[13.1, 6.0, 13.9, 8.9, 8.8, 7.4, 2.0, 16.9, 7.2, 4.0]`
|
||||||
|
|
||||||
`[5.6, 11.9, 9.6, 6.1, 16.7, 6.5, 11.4, 3.9, 13.6, 9.7, 2.0, 15.7, 8.3, 13.7]`
|
`[10.9, 12.6, 2.0, 9.6, 12.3, 2.0, 5.0, 5.6, 11.9, 9.6]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `7.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[9.4, 14.1, 16.2, 13.8, 13.2, 21.6, 11.9, 9.4, 13.2, 20.6, 12.7, 11.1, 13.3]`
|
`[17.9, 9.7, 13.6, 7.6, 15.4, 12.2, 6.1, 17.0, 11.2, 15.5]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
36
433476.md
36
433476.md
@ -19,44 +19,32 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[12.2, 2.7, 12.0, 2.0, 12.4, 7.6, 7.9, 6.1, 4.8, 4.8, 10.4, 9.6]`
|
`[5.9, 8.1, 2.0, 12.2, 2.7, 12.0, 2.0, 12.4, 7.6, 7.9, 6.1, 4.8]`
|
||||||
|
|
||||||
`[7.1, 8.2, 4.4, 14.9, 14.4, 9.8, 9.9, 11.4, 13.7, 4.0]`
|
`[4.8, 10.4, 9.6, 7.1, 8.2, 4.4, 14.9, 14.4, 9.8, 9.9, 11.4, 13.7]`
|
||||||
|
|
||||||
`[12.9, 7.2, 7.3, 2.0, 16.8, 7.3, 8.2, 11.8, 10.6, 12.6, 18.2]`
|
`[4.0, 12.9, 7.2, 7.3, 2.0, 16.8, 7.3, 8.2, 11.8, 10.6, 12.6, 18.2]`
|
||||||
|
|
||||||
`[2.0, 4.7, 19.6, 13.1, 12.0, 5.9, 8.1, 11.2, 13.0, 7.9, 17.1]`
|
`[2.0, 4.7, 19.6, 13.1, 12.0, 5.9, 8.1, 11.2, 13.0, 7.9, 17.1, 15.4]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `15.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.9` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[11.0, 9.7, 16.6, 8.6, 15.9, 11.8, 8.6, 10.5, 8.6, 9.8]`
|
`[11.0, 9.7, 16.6, 8.6, 15.9, 11.8, 8.6, 10.5, 8.6, 9.8, 10.4, 10.8]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 3:**
|
**Zadanie 3:**
|
||||||
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 16 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
||||||
|
|
||||||
`[41.05, 48.33, 48.48, 45.44, 39.97, 43.12, 46.28, 47.12, 45.44, 42.99, 46.96, 46.38, 46.95, 43.18, 45.33, 48.11, 36.07, 46.46, 37.88, 46.13, 47.42, 46.89, 38.35, 45.82]`
|
* ABC vs ???:
|
||||||
|
`2:1, 0:3, 2:2, 4:2, 1:2, 1:4, 0:3, 1:1, 1:2, 1:0, 1:1, 1:1, 1:1, 4:1, 2:1, 1:0`
|
||||||
|
|
||||||
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
* XYZ vs ???:
|
||||||
|
`1:4, 0:6, 4:4, 4:5, 4:1, 3:3, 0:5, 5:2, 4:1, 4:4, 4:4, 2:3, 3:4, 1:4, 0:4, 4:4`
|
||||||
|
|
||||||
`[36.07, 52.21, 51.11, 43.5, 31.58, 35.56, 50.25, 48.28, 51.89, 39.27, 49.43, 49.88, 51.43, 35.99, 46.85, 53.62, 29.59, 50.53, 31.09, 50.6, 53.59, 54.02, 28.55, 50.07]
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
||||||
|
|
||||||
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
|
||||||
|
|
||||||
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to
|
|
||||||
|
|
||||||
* Kobiety:
|
|
||||||
- przed: `[39.97, 41.05, 37.88, 43.12, 38.35, 42.99, 36.07, 43.18]`
|
|
||||||
- po: `[31.58, 36.07, 31.09, 35.56, 28.55, 39.27, 29.59, 35.99]`
|
|
||||||
|
|
||||||
* Mężczyźni:
|
|
||||||
- przed: `[46.28, 46.38, 45.82, 45.44, 45.44, 47.12, 46.89, 46.13, 46.46, 45.33, 48.48, 48.33, 46.95, 46.96, 47.42, 48.11]`
|
|
||||||
- po: `[50.25, 49.88, 50.07, 51.89, 43.5, 48.28, 54.02, 50.6, 50.53, 46.85, 51.11, 52.21, 51.43, 49.43, 53.59, 53.62]`
|
|
||||||
|
|
||||||
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 4:**
|
**Zadanie 4:**
|
||||||
|
14
433478.md
14
433478.md
@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[9.0, 14.3, 9.2, 6.6, 7.5, 12.2, 12.4, 8.3, 11.6, 10.2, 7.8, 10.6, 7.3]`
|
`[2.0, 11.1, 9.8, 10.2, 9.0, 14.3, 9.2, 6.6, 7.5, 12.2, 12.4, 8.3, 11.6]`
|
||||||
|
|
||||||
`[5.5, 6.5, 17.2, 8.0, 20.9, 14.6, 18.9, 14.2, 10.6, 10.2, 9.1, 32.2, 15.2, 5.2, 10.6, 20.3]`
|
`[10.2, 7.8, 10.6, 7.3, 5.5, 6.5, 17.2, 8.0, 20.9, 14.6, 18.9, 14.2, 10.6]`
|
||||||
|
|
||||||
`[6.4, 17.7, 5.9, 6.9, 5.1, 14.4, 12.9, 22.7, 16.6, 8.2, 20.1, 9.1, 11.5, 7.7]`
|
`[10.2, 9.1, 32.2, 15.2, 5.2, 10.6, 20.3, 6.4, 17.7, 5.9, 6.9, 5.1, 14.4]`
|
||||||
|
|
||||||
`[2.0, 6.7, 4.0, 7.4, 6.2, 10.1, 4.2, 11.2, 3.4, 4.9, 10.8, 15.8, 2.0]`
|
`[12.9, 22.7, 16.6, 8.2, 20.1, 9.1, 11.5, 7.7, 2.0, 6.7, 4.0, 7.4, 6.2]`
|
||||||
|
|
||||||
`[19.2, 11.8, 10.8, 6.4, 11.3, 5.6, 9.7, 13.2, 11.7, 8.4, 3.9, 6.6, 5.1, 22.1]`
|
`[10.1, 4.2, 11.2, 3.4, 4.9, 10.8, 15.8, 2.0, 19.2, 11.8, 10.8, 6.4, 11.3]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `14.9` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[17.8, 9.9, 8.0, 12.8, 15.3, 8.5, 6.9, 13.2, 16.7, 20.0, 17.2, 11.3, 17.2, 17.5]`
|
`[12.3, 15.1, 13.9, 11.2, 7.6, 9.8, 8.6, 22.2, 16.4, 13.4, 17.8, 9.9, 8.0]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
38
433480.md
38
433480.md
@ -23,34 +23,46 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
|||||||
|
|
||||||
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
||||||
|
|
||||||
`[9.5, 14.8, 13.6, 17.8, 7.3, 2.0, 7.5, 11.6]`
|
`[12.6, 12.2, 6.8, 16.4, 9.5, 14.8, 13.6, 17.8]`
|
||||||
|
|
||||||
`[20.2, 11.7, 15.1, 8.5, 9.6, 9.8, 17.1, 17.2]`
|
`[7.3, 2.0, 7.5, 11.6, 20.2, 11.7, 15.1, 8.5]`
|
||||||
|
|
||||||
`[3.2, 5.8, 7.0, 7.7, 9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1, 12.5]`
|
`[9.6, 9.8, 17.1, 17.2, 3.2, 5.8, 7.0, 7.7]`
|
||||||
|
|
||||||
`[13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4, 19.4, 7.4, 2.0, 5.3]`
|
`[9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1]`
|
||||||
|
|
||||||
`[2.3, 2.0, 17.7, 18.4, 7.8, 2.0, 11.2, 9.8, 13.9, 5.7, 3.8, 15.9]`
|
`[12.5, 13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4]`
|
||||||
|
|
||||||
1. Czy pojedynczy student który zebrał `16.8` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `12.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
||||||
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
||||||
|
|
||||||
`[13.6, 15.4, 19.7, 15.9, 6.1, 19.7, 20.8, 16.2, 12.5, 17.7, 11.0, 14.5, 9.5, 11.9]`
|
`[10.4, 5.2, 8.8, 6.4, 5.5, 18.6, 19.2, 10.7]`
|
||||||
|
|
||||||
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 3:**
|
**Zadanie 3:**
|
||||||
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 17 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
||||||
|
|
||||||
* ABC vs ???:
|
`[46.7, 46.11, 49.15, 45.3, 41.74, 49.4, 47.49, 44.36, 44.95, 46.26, 43.28, 40.42, 46.89, 46.54, 40.64, 47.51, 48.54, 45.19, 46.93, 43.78, 44.4, 45.75, 45.9, 43.11, 50.07, 46.32, 49.12]`
|
||||||
`0:0, 0:1, 1:1, 3:2, 3:2, 1:3, 2:2, 1:2, 1:0, 1:5, 2:2, 1:3, 3:4, 2:1, 2:3, 1:3, 1:6`
|
|
||||||
|
|
||||||
* XYZ vs ???:
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
||||||
`2:2, 5:3, 3:2, 1:1, 3:2, 4:3, 3:4, 7:2, 1:2, 5:2, 2:3, 6:2, 1:3, 1:3, 0:4, 5:5, 4:3`
|
|
||||||
|
|
||||||
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
`[49.88, 44.73, 55.66, 50.03, 35.92, 51.12, 50.43, 47.72, 51.46, 46.77, 38.74, 37.92, 48.3, 46.13, 35.87, 54.59, 50.91, 36.05, 47.15, 38.76, 38.74, 48.07, 37.63, 33.95, 54.94, 50.05, 49.07]
|
||||||
|
|
||||||
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
||||||
|
|
||||||
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 9 kobiet i 18 mężczyzn. Ich wyniki to
|
||||||
|
|
||||||
|
* Kobiety:
|
||||||
|
- przed: `[43.28, 43.11, 40.42, 45.19, 41.74, 44.4, 43.78, 45.9, 40.64]`
|
||||||
|
- po: `[38.74, 33.95, 37.92, 36.05, 35.92, 38.74, 38.76, 37.63, 35.87]`
|
||||||
|
|
||||||
|
* Mężczyźni:
|
||||||
|
- przed: `[44.36, 46.26, 47.49, 50.07, 47.51, 48.54, 46.54, 46.89, 46.93, 49.12, 49.15, 44.95, 45.75, 46.11, 46.32, 46.7, 45.3, 49.4]`
|
||||||
|
- po: `[47.72, 46.77, 50.43, 54.94, 54.59, 50.91, 46.13, 48.3, 47.15, 49.07, 55.66, 51.46, 48.07, 44.73, 50.05, 49.88, 50.03, 51.12]`
|
||||||
|
|
||||||
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zadanie 4:**
|
**Zadanie 4:**
|
||||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user