last tweaks: equalizing groups in ziemniaki

This commit is contained in:
kalmarek 2017-12-19 00:09:14 +01:00
parent c479f58ec0
commit 9ac0e07a6e
12 changed files with 173 additions and 163 deletions

View File

@ -19,16 +19,16 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[4.1, 9.3, 13.2, 12.3, 11.2, 12.7, 13.5, 9.9, 2.5, 6.3, 8.9, 9.7]`
`[3.3, 2.0, 4.1, 9.3, 13.2, 12.3, 11.2, 12.7, 13.5, 9.9, 2.5, 6.3]`
`[7.8, 10.2, 7.7, 4.0, 16.8, 4.2, 18.3, 10.3, 2.0, 13.4]`
`[8.9, 9.7, 7.8, 10.2, 7.7, 4.0, 16.8, 4.2, 18.3, 10.3, 2.0, 13.4]`
`[11.0, 9.1, 9.4, 6.2, 7.3, 7.7, 3.9, 14.3, 8.2, 10.5, 13.0, 4.6, 4.7]`
`[11.0, 9.1, 9.4, 6.2, 7.3, 7.7, 3.9, 14.3, 8.2, 10.5, 13.0, 4.6]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `9.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[11.8, 17.8, 14.9, 7.0, 15.6, 9.3, 15.1, 12.8, 11.9, 8.4, 14.6, 4.1, 16.5, 16.4, 14.9]`
`[12.1, 11.3, 11.8, 17.8, 14.9, 7.0, 15.6, 9.3, 15.1, 12.8, 11.9, 8.4]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

View File

@ -19,71 +19,54 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[11.1, 6.8, 5.6, 18.4, 13.4, 12.3, 7.2, 10.2, 10.4, 7.9, 11.7, 12.9, 12.0]`
`[12.3, 4.7, 7.8, 6.8, 5.6, 18.4, 13.4, 12.3, 7.2, 10.2, 10.4, 7.9, 11.7]`
`[12.0, 19.3, 6.3, 15.7, 2.0, 2.5, 11.5, 9.5, 7.6, 14.5, 13.4, 3.0, 5.9, 18.3]`
`[12.9, 12.0, 12.0, 19.3, 6.3, 15.7, 2.0, 2.5, 11.5, 9.5, 7.6, 14.5, 13.4]`
`[8.2, 13.1, 17.1, 9.9, 15.0, 14.9, 7.4, 2.0, 2.7, 12.3, 5.6, 2.0, 8.8, 12.2, 2.0, 7.5]`
`[3.0, 5.9, 18.3, 8.2, 13.1, 17.1, 9.9, 15.0, 14.9, 7.4, 2.0, 2.7, 12.3]`
`[6.2, 7.3, 3.8, 15.8, 20.4, 11.4, 9.1, 10.3, 17.8, 9.1, 16.2]`
`[5.6, 2.0, 8.8, 12.2, 2.0, 7.5, 6.2, 7.3, 3.8, 15.8, 20.4, 11.4, 9.1]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `8.1` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.3` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[4.4, 11.8, 4.4, 6.6, 17.3, 17.1, 10.5, 11.4, 14.5, 11.2, 19.2, 12.3]`
`[18.7, 11.7, 17.4, 11.0, 16.9, 4.4, 11.8, 4.4, 6.6, 17.3, 17.1, 10.5, 11.4]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
**Zadanie 3:**
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 16 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
`[49.79, 47.88, 48.7, 47.45, 45.89, 44.91, 40.88, 45.77, 39.78, 48.02, 47.6, 40.39, 43.13, 44.06, 46.36, 44.74, 39.34, 46.19, 47.06, 47.59, 43.71, 46.28, 47.5, 47.12, 46.15, 46.85, 48.36, 43.16]`
* ABC vs ???:
`1:3, 1:3, 2:2, 2:3, 1:1, 2:1, 1:1, 1:2, 1:0, 0:3, 2:1, 2:1, 2:1, 2:1, 4:4, 2:2`
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
* XYZ vs ???:
`3:4, 3:5, 4:6, 5:2, 3:3, 3:3, 1:1, 3:2, 1:3, 2:3, 2:5, 3:3, 3:5, 4:1, 1:2, 1:4`
`[52.29, 50.75, 51.02, 54.93, 47.56, 47.68, 36.0, 51.44, 33.76, 54.5, 45.2, 37.16, 35.64, 44.68, 47.84, 50.2, 32.73, 41.24, 47.44, 51.8, 39.13, 49.16, 45.98, 51.33, 45.62, 50.67, 51.85, 39.99]
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
* Kobiety:
- przed: `[43.16, 39.34, 40.88, 40.39, 39.78, 46.19, 43.71, 43.13]`
- po: `[39.99, 32.73, 36.0, 37.16, 33.76, 41.24, 39.13, 35.64]`
* Mężczyźni:
- przed: `[46.15, 47.06, 47.12, 46.36, 47.5, 47.88, 47.59, 47.6, 49.79, 45.89, 48.7, 44.06, 44.74, 47.45, 46.85, 46.28, 48.36, 48.02, 44.91, 45.77]`
- po: `[45.62, 47.44, 51.33, 47.84, 45.98, 50.75, 51.8, 45.2, 52.29, 47.56, 51.02, 44.68, 50.2, 54.93, 50.67, 49.16, 51.85, 54.5, 47.68, 51.44]`
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
**Zadanie 4:**
Prowadzimy badania na szczurach.
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
* `+7.1 %` wagi,
* `+13.4 %` większa wariancja wagi.
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
wagi = `[265, 258, 250, 337, 303, 295, 261, 281, 283, 265, 291, 300, 293, 294, 343, 255, 318, 213, 229]`
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
5. Na peronie wykonaliście `44` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy.
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `579` powtórzeń eksperymentu,
w których jasnowidz trafnie przewidział `275` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
**Zadanie 5:**
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
* `26` zawodowych sportowców;
* `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `16` wyjątkowo chętnych ochotników.
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.

View File

@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[8.7, 2.5, 4.4, 11.7, 9.5, 6.4, 8.5, 3.3, 2.0, 9.9]`
`[2.9, 9.0, 14.3, 10.5, 8.7, 2.5, 4.4, 11.7, 9.5, 6.4]`
`[2.0, 9.2, 13.6, 10.2, 9.8, 5.2, 12.7, 5.5, 12.7, 9.3, 8.6, 10.5, 8.3, 11.9, 9.5, 3.1]`
`[8.5, 3.3, 2.0, 9.9, 2.0, 9.2, 13.6, 10.2, 9.8, 5.2]`
`[7.1, 11.2, 7.4, 5.5, 15.9, 11.8, 10.2, 9.9, 3.0, 12.5, 12.4, 9.1, 11.7, 18.9]`
`[12.7, 5.5, 12.7, 9.3, 8.6, 10.5, 8.3, 11.9, 9.5, 3.1]`
`[15.7, 16.7, 17.7, 12.8, 3.4, 11.5, 10.0, 14.1, 5.3, 10.2, 6.2, 9.6, 6.3, 10.5, 7.0, 9.0]`
`[7.1, 11.2, 7.4, 5.5, 15.9, 11.8, 10.2, 9.9, 3.0, 12.5]`
`[12.7, 15.2, 15.0, 2.2, 9.7, 2.0, 8.7, 8.6, 17.3, 10.7, 15.2, 7.9, 7.7, 15.5, 10.0, 5.8]`
`[12.4, 9.1, 11.7, 18.9, 15.7, 16.7, 17.7, 12.8, 3.4, 11.5]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[16.4, 10.0, 12.2, 10.2, 15.4, 15.6, 19.4, 13.5, 22.5, 9.7, 14.8, 20.0, 8.6, 8.9, 9.0]`
`[15.8, 8.8, 12.6, 9.5, 12.2, 9.6, 12.9, 10.1, 11.7, 14.7]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

View File

@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[11.8, 12.6, 16.2, 6.2, 13.6, 18.2, 15.4, 7.7, 14.1, 13.7]`
`[2.0, 8.8, 13.3, 9.1, 11.8, 12.6, 16.2, 6.2, 13.6, 18.2]`
`[15.8, 22.2, 11.4, 2.0, 2.0, 13.4, 5.7, 6.8, 9.9, 7.7, 2.0, 4.0, 12.3, 17.8]`
`[15.4, 7.7, 14.1, 13.7, 15.8, 22.2, 11.4, 2.0, 2.0, 13.4]`
`[10.4, 12.8, 14.3, 9.7, 15.9, 4.1, 14.3, 9.3, 15.8, 19.0, 13.7, 12.9, 13.6, 11.5, 16.1]`
`[5.7, 6.8, 9.9, 7.7, 2.0, 4.0, 12.3, 17.8, 10.4, 12.8]`
`[17.7, 10.0, 2.0, 8.5, 9.9, 16.4, 4.9, 5.8, 7.4, 3.4, 7.9, 7.4, 2.0, 2.0]`
`[14.3, 9.7, 15.9, 4.1, 14.3, 9.3, 15.8, 19.0, 13.7, 12.9]`
`[7.0, 12.9, 5.6, 2.0, 11.1, 5.8, 5.8, 11.3, 14.8]`
`[13.6, 11.5, 16.1, 17.7, 10.0, 2.0, 8.5, 9.9, 16.4, 4.9]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `16.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[8.4, 13.8, 18.9, 11.5, 17.1, 14.0, 5.4, 12.6, 11.4, 8.8, 10.4, 21.6, 7.0, 13.1]`
`[10.4, 7.2, 10.8, 10.4, 6.1, 5.9, 10.1, 14.9, 9.0, 3.0]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

View File

@ -19,18 +19,18 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[15.0, 2.3, 2.8, 6.1, 15.1, 10.4, 5.5, 5.1, 13.7, 15.1, 14.8]`
`[5.3, 15.0, 2.3, 2.8, 6.1, 15.1, 10.4, 5.5, 5.1, 13.7, 15.1]`
`[11.2, 7.1, 12.0, 7.3, 14.6, 4.4, 11.7, 15.0, 23.0, 2.0, 12.5, 7.6, 5.9, 19.4, 13.1]`
`[14.8, 11.2, 7.1, 12.0, 7.3, 14.6, 4.4, 11.7, 15.0, 23.0, 2.0]`
`[14.9, 4.4, 13.0, 14.0, 17.0, 6.1, 7.2, 15.6, 9.0, 7.2, 18.3, 7.1, 10.0, 8.4]`
`[12.5, 7.6, 5.9, 19.4, 13.1, 14.9, 4.4, 13.0, 14.0, 17.0, 6.1]`
`[8.4, 5.6, 9.4, 17.1, 15.3, 12.2, 8.6, 8.6, 12.8, 5.8, 2.0, 12.5, 11.1, 15.1]`
`[7.2, 15.6, 9.0, 7.2, 18.3, 7.1, 10.0, 8.4, 8.4, 5.6, 9.4]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `6.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.1` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[13.3, 12.9, 15.7, 10.0, 9.4, 8.7, 9.3, 12.6, 21.2, 13.8, 13.2, 12.5, 9.3]`
`[16.8, 14.3, 11.4, 11.3, 14.7, 9.2, 3.9, 14.5, 13.4, 16.5, 9.9]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

View File

@ -23,30 +23,42 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[8.9, 6.2, 14.4, 2.0, 4.4, 19.3, 19.1, 8.0, 15.6, 8.1, 10.4, 8.0]`
`[2.0, 12.5, 8.9, 6.2, 14.4, 2.0, 4.4, 19.3, 19.1, 8.0, 15.6, 8.1]`
`[7.2, 5.6, 2.6, 18.3, 17.5, 9.1, 16.3, 4.5, 13.0, 11.2, 7.5, 13.7, 18.9, 10.8, 8.5, 14.0]`
`[10.4, 8.0, 7.2, 5.6, 2.6, 18.3, 17.5, 9.1, 16.3, 4.5, 13.0, 11.2]`
`[26.5, 2.0, 18.9, 14.4, 9.3, 14.7, 5.1, 7.5, 5.6, 18.5, 18.2, 2.0, 13.7, 12.2, 6.6, 7.0]`
`[7.5, 13.7, 18.9, 10.8, 8.5, 14.0, 26.5, 2.0, 18.9, 14.4, 9.3, 14.7]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `14.5` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[14.2, 7.2, 12.1, 14.7, 8.6, 12.8, 5.6, 15.1, 11.7, 16.1]`
`[10.5, 9.0, 19.3, 19.1, 3.5, 15.5, 14.2, 9.8, 10.1, 16.1, 13.3, 14.2]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
**Zadanie 3:**
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 15 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
* ABC vs ???:
`1:2, 2:3, 1:2, 1:1, 3:2, 1:2, 2:1, 1:2, 2:4, 1:0, 1:1, 1:2, 4:2, 1:0, 1:0`
`[48.9, 48.67, 46.42, 49.49, 46.17, 37.96, 40.08, 49.74, 41.43, 47.13, 47.9, 39.22, 43.24, 44.77, 37.58, 44.19, 46.4, 45.34, 46.74, 49.79, 46.39, 49.25, 45.68]`
* XYZ vs ???:
`4:1, 4:5, 0:2, 3:2, 1:2, 2:4, 3:1, 3:2, 2:3, 1:3, 2:1, 4:3, 5:1, 1:1, 1:5`
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
`[53.2, 53.85, 49.39, 56.25, 48.4, 31.68, 37.63, 49.51, 36.71, 52.31, 50.05, 34.94, 35.75, 51.31, 32.41, 37.86, 53.21, 47.14, 51.49, 59.86, 47.69, 48.18, 47.14]
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 7 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to
* Kobiety:
- przed: `[37.58, 43.24, 41.43, 40.08, 44.19, 37.96, 39.22]`
- po: `[32.41, 35.75, 36.71, 37.63, 37.86, 31.68, 34.94]`
* Mężczyźni:
- przed: `[49.79, 49.74, 46.4, 48.67, 46.42, 47.13, 46.39, 46.17, 45.68, 44.77, 49.49, 49.25, 46.74, 48.9, 45.34, 47.9]`
- po: `[59.86, 49.51, 53.21, 53.85, 49.39, 52.31, 47.69, 48.4, 47.14, 51.31, 56.25, 48.18, 51.49, 53.2, 47.14, 50.05]`
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
**Zadanie 4:**

View File

@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[16.0, 2.4, 9.7, 7.9, 2.9, 2.6, 15.5, 2.0, 16.0, 15.7, 2.5, 12.2, 24.4, 7.8]`
`[5.8, 14.5, 14.2, 14.5, 16.0, 2.4, 9.7, 7.9, 2.9, 2.6, 15.5, 2.0, 16.0, 15.7]`
`[5.9, 11.7, 10.9, 9.4, 9.3, 16.7, 18.1, 4.6, 6.1, 14.4, 5.3, 7.9]`
`[2.5, 12.2, 24.4, 7.8, 5.9, 11.7, 10.9, 9.4, 9.3, 16.7, 18.1, 4.6, 6.1, 14.4]`
`[10.1, 9.5, 6.2, 12.4, 9.4, 14.0, 12.9, 9.7]`
`[5.3, 7.9, 10.1, 9.5, 6.2, 12.4, 9.4, 14.0, 12.9, 9.7, 3.9, 6.8, 9.6, 16.8]`
`[3.9, 6.8, 9.6, 16.8, 10.5, 14.8, 5.1, 12.1, 19.6, 10.6, 11.8, 5.4, 5.6, 4.7]`
`[10.5, 14.8, 5.1, 12.1, 19.6, 10.6, 11.8, 5.4, 5.6, 4.7, 2.4, 6.0, 2.7, 10.1]`
`[2.4, 6.0, 2.7, 10.1, 11.6, 16.9, 11.2, 10.6, 9.9, 13.5, 13.2, 2.0]`
`[11.6, 16.9, 11.2, 10.6, 9.9, 13.5, 13.2, 2.0, 3.6, 12.8, 15.2, 13.4, 10.7, 15.1]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `3.5999999999999996` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[16.7, 15.2, 13.0, 16.6, 11.5, 17.5, 3.0, 14.5, 9.6, 13.6, 13.9, 7.5]`
`[17.5, 3.0, 14.5, 9.6, 13.6, 13.9, 7.5, 16.9, 14.3, 8.1, 13.2, 15.2, 10.7, 16.6]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

View File

@ -23,48 +23,63 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5, 8.4, 5.8, 13.0]`
`[11.0, 20.3, 2.0, 3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5]`
`[2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1, 13.0, 11.2, 21.2, 13.1]`
`[8.4, 5.8, 13.0, 2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1]`
`[4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8, 10.0, 15.9, 5.9]`
`[13.0, 11.2, 21.2, 13.1, 4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8]`
`[5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]`
`[10.0, 15.9, 5.9, 5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `6.8` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8, 12.1, 14.2]`
`[15.3, 10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
**Zadanie 3:**
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 19 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
* ABC vs ???:
`1:2, 0:0, 1:1, 1:1, 2:3, 2:1, 3:2, 2:1, 1:1, 1:0, 2:1, 0:2, 2:1, 1:0, 0:1, 1:1, 2:2, 1:0, 3:1`
`[43.53, 48.12, 45.45, 37.1, 42.5, 46.52, 38.49, 42.93, 46.75, 38.77, 45.65, 42.03, 47.89, 47.9, 46.92, 46.09, 42.97, 47.37, 47.17, 40.42, 50.36, 37.65, 49.86, 48.34, 49.26, 47.34, 38.04, 45.75, 47.76, 45.36, 47.92]`
* XYZ vs ???:
`1:3, 2:3, 2:4, 1:0, 4:2, 4:2, 3:2, 3:3, 1:2, 3:4, 4:4, 1:4, 2:5, 3:1, 3:4, 5:2, 5:1, 0:2, 0:1`
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
`[46.27, 52.91, 48.24, 29.76, 36.15, 52.85, 33.27, 35.36, 49.5, 32.97, 47.81, 38.1, 53.27, 50.42, 48.93, 49.06, 34.9, 51.34, 40.98, 34.68, 54.96, 33.96, 54.59, 52.41, 50.46, 47.65, 32.43, 52.72, 49.86, 46.72, 53.98]
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 11 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
* Kobiety:
- przed: `[42.5, 47.17, 37.65, 38.49, 42.93, 37.1, 38.04, 40.42, 38.77, 42.03, 42.97]`
- po: `[36.15, 40.98, 33.96, 33.27, 35.36, 29.76, 32.43, 34.68, 32.97, 38.1, 34.9]`
* Mężczyźni:
- przed: `[45.36, 48.34, 46.52, 45.75, 47.9, 43.53, 46.09, 49.26, 47.76, 46.75, 46.92, 48.12, 45.65, 49.86, 47.34, 47.89, 47.37, 50.36, 47.92, 45.45]`
- po: `[46.72, 52.41, 52.85, 52.72, 50.42, 46.27, 49.06, 50.46, 49.86, 49.5, 48.93, 52.91, 47.81, 54.59, 47.65, 53.27, 51.34, 54.96, 53.98, 48.24]`
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
**Zadanie 4:**
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
Prowadzimy badania na szczurach.
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
* `+8.1 %` wagi,
* `+11.5 %` większa wariancja wagi.
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
wagi = `[233, 242, 290, 227, 237, 263, 245, 280, 290, 250, 304, 271, 257, 296, 218, 264, 321, 294, 276]`
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
5. Na peronie wykonaliście `53` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy.
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `557` powtórzeń eksperymentu,
w których jasnowidz trafnie przewidział `232` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
**Zadanie 5:**

View File

@ -23,16 +23,16 @@ Na pola wyszło 3 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[12.9, 19.7, 6.3, 8.4, 12.3, 11.7, 13.3, 6.2, 13.1, 6.0]`
`[16.9, 10.4, 12.9, 19.7, 6.3, 8.4, 12.3, 11.7, 13.3, 6.2]`
`[13.9, 8.9, 8.8, 7.4, 2.0, 16.9, 7.2, 4.0, 10.9, 12.6, 2.0, 9.6, 12.3, 2.0, 5.0]`
`[13.1, 6.0, 13.9, 8.9, 8.8, 7.4, 2.0, 16.9, 7.2, 4.0]`
`[5.6, 11.9, 9.6, 6.1, 16.7, 6.5, 11.4, 3.9, 13.6, 9.7, 2.0, 15.7, 8.3, 13.7]`
`[10.9, 12.6, 2.0, 9.6, 12.3, 2.0, 5.0, 5.6, 11.9, 9.6]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `7.7` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[9.4, 14.1, 16.2, 13.8, 13.2, 21.6, 11.9, 9.4, 13.2, 20.6, 12.7, 11.1, 13.3]`
`[17.9, 9.7, 13.6, 7.6, 15.4, 12.2, 6.1, 17.0, 11.2, 15.5]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

View File

@ -19,44 +19,32 @@ Na pola wyszło 4 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[12.2, 2.7, 12.0, 2.0, 12.4, 7.6, 7.9, 6.1, 4.8, 4.8, 10.4, 9.6]`
`[5.9, 8.1, 2.0, 12.2, 2.7, 12.0, 2.0, 12.4, 7.6, 7.9, 6.1, 4.8]`
`[7.1, 8.2, 4.4, 14.9, 14.4, 9.8, 9.9, 11.4, 13.7, 4.0]`
`[4.8, 10.4, 9.6, 7.1, 8.2, 4.4, 14.9, 14.4, 9.8, 9.9, 11.4, 13.7]`
`[12.9, 7.2, 7.3, 2.0, 16.8, 7.3, 8.2, 11.8, 10.6, 12.6, 18.2]`
`[4.0, 12.9, 7.2, 7.3, 2.0, 16.8, 7.3, 8.2, 11.8, 10.6, 12.6, 18.2]`
`[2.0, 4.7, 19.6, 13.1, 12.0, 5.9, 8.1, 11.2, 13.0, 7.9, 17.1]`
`[2.0, 4.7, 19.6, 13.1, 12.0, 5.9, 8.1, 11.2, 13.0, 7.9, 17.1, 15.4]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `15.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `10.9` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[11.0, 9.7, 16.6, 8.6, 15.9, 11.8, 8.6, 10.5, 8.6, 9.8]`
`[11.0, 9.7, 16.6, 8.6, 15.9, 11.8, 8.6, 10.5, 8.6, 9.8, 10.4, 10.8]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
**Zadanie 3:**
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 16 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
`[41.05, 48.33, 48.48, 45.44, 39.97, 43.12, 46.28, 47.12, 45.44, 42.99, 46.96, 46.38, 46.95, 43.18, 45.33, 48.11, 36.07, 46.46, 37.88, 46.13, 47.42, 46.89, 38.35, 45.82]`
* ABC vs ???:
`2:1, 0:3, 2:2, 4:2, 1:2, 1:4, 0:3, 1:1, 1:2, 1:0, 1:1, 1:1, 1:1, 4:1, 2:1, 1:0`
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
* XYZ vs ???:
`1:4, 0:6, 4:4, 4:5, 4:1, 3:3, 0:5, 5:2, 4:1, 4:4, 4:4, 2:3, 3:4, 1:4, 0:4, 4:4`
`[36.07, 52.21, 51.11, 43.5, 31.58, 35.56, 50.25, 48.28, 51.89, 39.27, 49.43, 49.88, 51.43, 35.99, 46.85, 53.62, 29.59, 50.53, 31.09, 50.6, 53.59, 54.02, 28.55, 50.07]
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to
* Kobiety:
- przed: `[39.97, 41.05, 37.88, 43.12, 38.35, 42.99, 36.07, 43.18]`
- po: `[31.58, 36.07, 31.09, 35.56, 28.55, 39.27, 29.59, 35.99]`
* Mężczyźni:
- przed: `[46.28, 46.38, 45.82, 45.44, 45.44, 47.12, 46.89, 46.13, 46.46, 45.33, 48.48, 48.33, 46.95, 46.96, 47.42, 48.11]`
- po: `[50.25, 49.88, 50.07, 51.89, 43.5, 48.28, 54.02, 50.6, 50.53, 46.85, 51.11, 52.21, 51.43, 49.43, 53.59, 53.62]`
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
**Zadanie 4:**

View File

@ -19,20 +19,20 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[9.0, 14.3, 9.2, 6.6, 7.5, 12.2, 12.4, 8.3, 11.6, 10.2, 7.8, 10.6, 7.3]`
`[2.0, 11.1, 9.8, 10.2, 9.0, 14.3, 9.2, 6.6, 7.5, 12.2, 12.4, 8.3, 11.6]`
`[5.5, 6.5, 17.2, 8.0, 20.9, 14.6, 18.9, 14.2, 10.6, 10.2, 9.1, 32.2, 15.2, 5.2, 10.6, 20.3]`
`[10.2, 7.8, 10.6, 7.3, 5.5, 6.5, 17.2, 8.0, 20.9, 14.6, 18.9, 14.2, 10.6]`
`[6.4, 17.7, 5.9, 6.9, 5.1, 14.4, 12.9, 22.7, 16.6, 8.2, 20.1, 9.1, 11.5, 7.7]`
`[10.2, 9.1, 32.2, 15.2, 5.2, 10.6, 20.3, 6.4, 17.7, 5.9, 6.9, 5.1, 14.4]`
`[2.0, 6.7, 4.0, 7.4, 6.2, 10.1, 4.2, 11.2, 3.4, 4.9, 10.8, 15.8, 2.0]`
`[12.9, 22.7, 16.6, 8.2, 20.1, 9.1, 11.5, 7.7, 2.0, 6.7, 4.0, 7.4, 6.2]`
`[19.2, 11.8, 10.8, 6.4, 11.3, 5.6, 9.7, 13.2, 11.7, 8.4, 3.9, 6.6, 5.1, 22.1]`
`[10.1, 4.2, 11.2, 3.4, 4.9, 10.8, 15.8, 2.0, 19.2, 11.8, 10.8, 6.4, 11.3]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `14.9` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `2.0` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[17.8, 9.9, 8.0, 12.8, 15.3, 8.5, 6.9, 13.2, 16.7, 20.0, 17.2, 11.3, 17.2, 17.5]`
`[12.3, 15.1, 13.9, 11.2, 7.6, 9.8, 8.6, 22.2, 16.4, 13.4, 17.8, 9.9, 8.0]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

View File

@ -23,34 +23,46 @@ Na pola wyszło 5 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
`[9.5, 14.8, 13.6, 17.8, 7.3, 2.0, 7.5, 11.6]`
`[12.6, 12.2, 6.8, 16.4, 9.5, 14.8, 13.6, 17.8]`
`[20.2, 11.7, 15.1, 8.5, 9.6, 9.8, 17.1, 17.2]`
`[7.3, 2.0, 7.5, 11.6, 20.2, 11.7, 15.1, 8.5]`
`[3.2, 5.8, 7.0, 7.7, 9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1, 12.5]`
`[9.6, 9.8, 17.1, 17.2, 3.2, 5.8, 7.0, 7.7]`
`[13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4, 19.4, 7.4, 2.0, 5.3]`
`[9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1]`
`[2.3, 2.0, 17.7, 18.4, 7.8, 2.0, 11.2, 9.8, 13.9, 5.7, 3.8, 15.9]`
`[12.5, 13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4]`
1. Czy pojedynczy student który zebrał `16.8` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
1. Czy pojedynczy student który zebrał `12.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
`[13.6, 15.4, 19.7, 15.9, 6.1, 19.7, 20.8, 16.2, 12.5, 17.7, 11.0, 14.5, 9.5, 11.9]`
`[10.4, 5.2, 8.8, 6.4, 5.5, 18.6, 19.2, 10.7]`
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
**Zadanie 3:**
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 17 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
* ABC vs ???:
`0:0, 0:1, 1:1, 3:2, 3:2, 1:3, 2:2, 1:2, 1:0, 1:5, 2:2, 1:3, 3:4, 2:1, 2:3, 1:3, 1:6`
`[46.7, 46.11, 49.15, 45.3, 41.74, 49.4, 47.49, 44.36, 44.95, 46.26, 43.28, 40.42, 46.89, 46.54, 40.64, 47.51, 48.54, 45.19, 46.93, 43.78, 44.4, 45.75, 45.9, 43.11, 50.07, 46.32, 49.12]`
* XYZ vs ???:
`2:2, 5:3, 3:2, 1:1, 3:2, 4:3, 3:4, 7:2, 1:2, 5:2, 2:3, 6:2, 1:3, 1:3, 0:4, 5:5, 4:3`
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
`[49.88, 44.73, 55.66, 50.03, 35.92, 51.12, 50.43, 47.72, 51.46, 46.77, 38.74, 37.92, 48.3, 46.13, 35.87, 54.59, 50.91, 36.05, 47.15, 38.76, 38.74, 48.07, 37.63, 33.95, 54.94, 50.05, 49.07]
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 9 kobiet i 18 mężczyzn. Ich wyniki to
* Kobiety:
- przed: `[43.28, 43.11, 40.42, 45.19, 41.74, 44.4, 43.78, 45.9, 40.64]`
- po: `[38.74, 33.95, 37.92, 36.05, 35.92, 38.74, 38.76, 37.63, 35.87]`
* Mężczyźni:
- przed: `[44.36, 46.26, 47.49, 50.07, 47.51, 48.54, 46.54, 46.89, 46.93, 49.12, 49.15, 44.95, 45.75, 46.11, 46.32, 46.7, 45.3, 49.4]`
- po: `[47.72, 46.77, 50.43, 54.94, 54.59, 50.91, 46.13, 48.3, 47.15, 49.07, 55.66, 51.46, 48.07, 44.73, 50.05, 49.88, 50.03, 51.12]`
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
**Zadanie 4:**