92 lines
3.8 KiB
Markdown
92 lines
3.8 KiB
Markdown
ID_testu: 433404
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Naukowcy postanowili odpowiedzieć na pytanie:
|
|
|
|
> Kto ma lepsze poczucie humoru: studenci czy prowadzący.
|
|
|
|
Każdej osobie z grup składających się ze studentów i prowadzących pokazano `10` komiksów prosząc o zaklasyfikowanie ich jako "zabawne" albo "niezbyt zabawne".
|
|
(`1` oznacza "zabawny", `0` oznacza "niezbyt zabawny")
|
|
|
|
* Studenci
|
|
```
|
|
Komiks : K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 K10
|
|
Student 01 : [1, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0]
|
|
Student 02 : [1, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 1, 0]
|
|
Student 03 : [1, 0, 0, 1, 0, 1, 0, 0, 1, 0]
|
|
Student 04 : [1, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0]
|
|
Student 05 : [0, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 0]
|
|
Student 06 : [1, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 1, 1, 0]
|
|
Student 07 : [0, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 1, 1]
|
|
Student 08 : [0, 0, 1, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 0]
|
|
Student 09 : [1, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0]
|
|
Student 10 : [1, 0, 1, 0, 1, 1, 1, 0, 1, 1]
|
|
Student 11 : [0, 1, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 0, 0]
|
|
Student 12 : [0, 1, 1, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1]
|
|
|
|
```
|
|
|
|
* Prowadzący:
|
|
```
|
|
Komiks : K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 K10
|
|
Prowadzący 01 : [1, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0]
|
|
Prowadzący 02 : [1, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 1, 0]
|
|
Prowadzący 03 : [1, 0, 0, 1, 0, 1, 0, 0, 1, 0]
|
|
Prowadzący 04 : [1, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0]
|
|
Prowadzący 05 : [0, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 0]
|
|
Prowadzący 06 : [1, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 1, 1, 0]
|
|
Prowadzący 07 : [0, 1, 1, 1, 0, 0, 0, 0, 1, 1]
|
|
Prowadzący 08 : [0, 0, 1, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 0]
|
|
Prowadzący 09 : [1, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0]
|
|
Prowadzący 10 : [1, 0, 1, 0, 1, 1, 1, 0, 1, 1]
|
|
Prowadzący 11 : [0, 1, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 0, 0]
|
|
Prowadzący 12 : [0, 1, 1, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1]
|
|
|
|
```
|
|
|
|
1. Jakie 2 populacje będziemy porównywać?
|
|
2. Czy w związku z tym, że studentom i prowadzącym pokazano te same komiksy można użyć testu sparowanego?
|
|
3. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
4. Jaka jest hipoteza alternatywna?
|
|
5. Przeprowadź test statystyczny który pozwoli potwierdzić lub obalić hipotezę zerową.
|
|
6. Czy, a jeśli tak, to jakiego typu błąd popełnilibyśmy, gdyby z późniejszych badań wynikło, że prowadzący mają lepsze poczucie humoru?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Masz wykonać eksperyment, w którym możliwymi wynikami są `TAK` lub `NIE`. Hipoteza zerowa brzmi
|
|
> `TAK` stanowi `36%` wszystkich odpowiedzi.
|
|
|
|
1. Jak będzie wyglądało badanie pozwalające potwierdzić lub odrzucić hipotezę zerową?
|
|
2. Jak brzmi hipoteza alternatywna?
|
|
3. Czy rozkład uzyskanych odpowiedzi będzie dyskretny czy ciągły?
|
|
4. Jaki jest teoretyczny rozkład uzyskanych odpowiedzi?
|
|
5. Ustal minimalną liczbę powtórzeń eksperymentu której wykonanie może obalić hipotezę zerową (przy poziomie istotności `0.05`)
|
|
6. Czy ta minimalna liczba powtórzeń eksperymentu ulegnie zmianie jeśli hipoteza zerowa będzie brzmiała:
|
|
|
|
> `TAK` stanowi nie więcej niż `36%` wszystkich odpowiedzi.
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
Studenci pisali egzamin w dwóch grupach (`A` i `B`). Punktacja którą otrzymali to:
|
|
|
|
* `A = [36.6, 48.5, 61.6, 67.3, 48.3, 51.3, 52.2, 35.4, 53.2, 50.8, 33.7, 64.0, 53.8, 78.6]`
|
|
* `B = [60.7, 46.9, 60.3, 63.6, 71.6, 69.0, 59.6, 48.9, 55.5]`
|
|
|
|
Dodatkowo została wyróżniona grupa studentów których ocena została zdeterminowana innymi powodami:
|
|
|
|
* `C = [46.2, 32.5, 52.5, 43.8, 28.7, 51.2, 36.2, 40.0, 52.5]`
|
|
|
|
1. Czy istnieje istotna statystycznie różnica pomiędzy tymi `A` i `B`, czy może zostały wzięte z tej samej populacji?
|
|
2. Czy grupa `C` została wzięta z tej samej populacji co grupy `A` lub `B`?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Zdefiniować czym jest cytat, parafraza, plagiat.
|
|
|
|
1. Czy i kiedy powinno się używać cytatu?
|
|
2. Kiedy parafraza jest dopuszczalną formą pracy?
|
|
3. W jaki sposób używać cytatu i/lub parafrazy tak aby nie zostać posądzonym o plagiat?
|
|
4. Kiedy przypisanie sobie autorstwa wypowiedzi (słownej lub pisemnej) przygotowanej w oparciu o inne źródła nie jest plagiatem?
|
|
|