3.6 KiB
ID_testu: 440475
Zadanie 1: Testujemy nowy lek na ból istnienia. Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
Grupa kontrolna: [4, 9, 6, 5, 4, 2, 3, 5, 4, 0, 4, 6, 5, 6, 3, 4, 6, 7, 4, 8, 6]
Grupa testowa: [3, 5, 5, 6, 5, 4, 5, 6, 7, 8, 3, 3, 7, 3, 1, 8, 7, 6, 5, 3]
- Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
- Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku? Dlaczego?
Zadanie 2: Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw. Na pola wyszło 3 grup studentów.
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
[5.7, 11.5, 12.6, 15.7, 13.4, 10.5, 11.4, 15.4, 14.0]
[19.1, 4.7, 4.5, 13.2, 5.1, 2.0, 18.3, 13.6, 10.9]
[9.0, 3.9, 11.6, 13.2, 9.7, 20.0, 14.0, 9.0, 10.6]
- Czy pojedynczy student który zebrał
2.0
[kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem? - Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
[8.3, 10.7, 11.1, 3.2, 10.0, 13.7, 12.8, 13.5, 8.2]
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
Zadanie 3: W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 15 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
-
ABC vs ???:
2:3, 2:6, 1:6, 0:5, 0:2, 3:1, 1:2, 1:2, 1:1, 3:1, 2:1, 0:4, 1:0, 3:0, 2:1
-
XYZ vs ???:
1:4, 4:5, 1:4, 1:5, 2:3, 0:3, 2:3, 2:3, 2:3, 3:2, 4:4, 1:5, 0:3, 3:3, 4:4
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
Zadanie 4: Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując). Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności. Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
- Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
- Jaka jest hipoteza zerowa?
- Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
- Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
- Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
- Na peronie wykonaliście
57
powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość30
razy. Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności? - Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście
426
powtórzeń eksperymentu, w których jasnowidz trafnie przewidział298
wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
Zadanie 5: Znane powiedzenie mówi Sport to zdrowie. Dysponujesz grupami:
25
zawodowych sportowców;21
ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
- Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
- Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
- Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
- Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.