Statystyka_dla_Biologow/433383.md
2017-12-20 10:49:57 +01:00

4.3 KiB

ID_testu: 433383

Zadanie 1: Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią. Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm):

[96, 96, 144, 111, 133, 94, 89, 102, 111, 140, 151, 123, 144, 61, 85, 111, 52, 153, 83, 78, 103, 113]

podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.

Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?

Zadanie 2: Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw. Na pola wyszło 5 grup studentów.

Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:

[7.8, 7.8, 15.8, 10.3, 14.0, 7.5, 6.7, 8.8]

[10.3, 15.1, 16.9, 12.3, 15.8, 2.0, 6.0, 10.3]

[2.0, 17.3, 5.7, 4.8, 9.0, 10.7, 17.4, 14.5]

[8.3, 9.3, 2.5, 5.0, 11.3, 9.1, 9.5, 9.3]

[24.4, 11.4, 16.5, 17.5, 8.6, 8.1, 7.1, 2.0]

  1. Czy pojedynczy student który zebrał 2.0 [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
  2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali

[12.4, 19.6, 15.4, 14.9, 11.8, 7.7, 17.1, 11.3]

(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

Zadanie 3: Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:

[49.2, 47.08, 40.34, 49.22, 45.49, 40.88, 46.69, 44.74, 45.45, 48.73, 45.43, 44.15, 44.92, 44.58, 40.77, 46.8, 45.81, 46.49, 42.15, 46.74, 48.36, 42.16, 40.9, 47.21, 47.38, 44.0, 45.71, 43.13, 44.56, 41.39]

Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:

[54.93, 50.03, 33.71, 52.23, 48.78, 34.54, 51.01, 44.02, 34.54, 55.69, 48.15, 44.83, 43.92, 49.13, 37.65, 51.59, 50.2, 49.48, 34.67, 47.27, 52.04, 36.38, 34.48, 50.36, 50.67, 39.98, 48.33, 36.6, 33.57, 34.43]

Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?

Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 12 kobiet i 18 mężczyzn. Ich wyniki to

  • Kobiety:

    • przed: [40.88, 40.9, 44.92, 42.16, 44.0, 40.77, 40.34, 41.39, 42.15, 44.56, 45.45, 43.13]
    • po: [34.54, 34.48, 43.92, 36.38, 39.98, 37.65, 33.71, 34.43, 34.67, 33.57, 34.54, 36.6]
  • Mężczyźni:

    • przed: [48.73, 44.58, 45.81, 47.08, 44.15, 49.2, 45.71, 45.43, 46.69, 47.21, 49.22, 48.36, 46.49, 46.8, 44.74, 45.49, 47.38, 46.74]
    • po: [55.69, 49.13, 50.2, 50.03, 44.83, 54.93, 48.33, 48.15, 51.01, 50.36, 52.23, 52.04, 49.48, 51.59, 44.02, 48.78, 50.67, 47.27]

Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?

Zadanie 4: Prowadzimy badania na szczurach. Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu

  • +2.8 % wagi,
  • +12.4 % większa wariancja wagi.

Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik. Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:

wagi = [315, 282, 304, 265, 260, 273, 282, 311, 321, 294, 315, 232, 256, 282, 223, 324, 254, 249, 274]

  1. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
  2. Jaka jest hipoteza zerowa?
  3. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
  4. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
  5. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?

Zadanie 5: Znane powiedzenie mówi Sport to zdrowie. Dysponujesz grupami:

  • 30 zawodowych sportowców;
  • 23 ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
  1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
  2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
  3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
  4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.