74 lines
3.5 KiB
Markdown
74 lines
3.5 KiB
Markdown
ID_testu: 433388
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią.
|
|
Hodowla dysponuje populacją lam o wysokość w kłębie (w cm):
|
|
|
|
`[58, 35, 63, 95, 118, 113, 106, 115, 120, 98, 54, 77, 92, 97, 86, 100, 85, 63, 140, 64, 149, 101, 49, 120]`
|
|
|
|
podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.
|
|
|
|
Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
|
Na pola wyszło 3 grup studentów.
|
|
|
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
|
|
|
`[4.1, 9.3, 13.2, 12.3, 11.2, 12.7, 13.5, 9.9, 2.5, 6.3, 8.9, 9.7]`
|
|
`[7.8, 10.2, 7.7, 4.0, 16.8, 4.2, 18.3, 10.3, 2.0, 13.4]`
|
|
`[11.0, 9.1, 9.4, 6.2, 7.3, 7.7, 3.9, 14.3, 8.2, 10.5, 13.0, 4.6, 4.7]`
|
|
|
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał 9.5 kg. ziemniaków jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
|
|
|
`[11.8, 17.8, 14.9, 7.0, 15.6, 9.3, 15.1, 12.8, 11.9, 8.4, 14.6, 4.1, 16.5, 16.4, 14.9]`
|
|
|
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 18 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
|
|
|
* ABC vs ???:
|
|
`0:3, 2:1, 2:2, 3:1, 3:2, 2:2, 0:2, 1:0, 1:3, 1:0, 0:2, 1:3, 2:2, 1:2, 1:2, 2:1, 4:2, 0:1`
|
|
|
|
* XYZ vs ???:
|
|
`3:5, 1:3, 2:3, 2:4, 3:2, 4:2, 2:5, 2:4, 2:4, 2:3, 2:1, 5:1, 0:4, 3:4, 1:3, 5:1, 0:3, 3:3`
|
|
|
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Prowadzimy badania na szczurach.
|
|
Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu
|
|
* `+6.7 %` wagi,
|
|
* `+16.1 %` większa wariancja.
|
|
|
|
Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik.
|
|
Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:
|
|
|
|
wagi = `[237, 275, 303, 297, 288, 300, 305, 279, 226, 253, 272, 278, 264, 281, 264, 237, 329, 239, 340]`
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
|
|
4. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę
|
|
między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
|
|
* `28` zawodowych sportowców;
|
|
* `21` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy w powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|