91 lines
4.2 KiB
Markdown
91 lines
4.2 KiB
Markdown
ID_testu: 433480
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
|
|
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
|
|
|
Grupa kontrolna: `[2, 4, 3, 4, 4, 7, 8, 3, 10, 4, 4, 5, 4, 4, 6, 7, 3, 4, 5, 8, 6, 0]`
|
|
|
|
Grupa testowa: `[7, 4, 4, 7, 4, 7, 4, 7, 2, 0, 5, 3, 8, 6, 7, 3, 4, 6, 9]`
|
|
|
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
|
Dlaczego?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
|
Na pola wyszło 5 grup studentów.
|
|
|
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
|
|
|
`[12.6, 12.2, 6.8, 16.4, 9.5, 14.8, 13.6, 17.8]`
|
|
|
|
`[7.3, 2.0, 7.5, 11.6, 20.2, 11.7, 15.1, 8.5]`
|
|
|
|
`[9.6, 9.8, 17.1, 17.2, 3.2, 5.8, 7.0, 7.7]`
|
|
|
|
`[9.0, 4.3, 18.0, 14.9, 3.3, 18.9, 4.1, 11.1]`
|
|
|
|
`[12.5, 13.9, 6.5, 13.3, 10.6, 3.2, 9.0, 13.4]`
|
|
|
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `12.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
|
|
|
`[10.4, 5.2, 8.8, 6.4, 5.5, 18.6, 19.2, 10.7]`
|
|
|
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
|
|
|
`[46.7, 46.11, 49.15, 45.3, 41.74, 49.4, 47.49, 44.36, 44.95, 46.26, 43.28, 40.42, 46.89, 46.54, 40.64, 47.51, 48.54, 45.19, 46.93, 43.78, 44.4, 45.75, 45.9, 43.11, 50.07, 46.32, 49.12]`
|
|
|
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
|
|
|
`[49.88, 44.73, 55.66, 50.03, 35.92, 51.12, 50.43, 47.72, 51.46, 46.77, 38.74, 37.92, 48.3, 46.13, 35.87, 54.59, 50.91, 36.05, 47.15, 38.76, 38.74, 48.07, 37.63, 33.95, 54.94, 50.05, 49.07]`
|
|
|
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
|
|
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 9 kobiet i 18 mężczyzn. Ich wyniki to
|
|
|
|
* Kobiety:
|
|
- przed: `[43.28, 43.11, 40.42, 45.19, 41.74, 44.4, 43.78, 45.9, 40.64]`
|
|
- po: `[38.74, 33.95, 37.92, 36.05, 35.92, 38.74, 38.76, 37.63, 35.87]`
|
|
|
|
* Mężczyźni:
|
|
- przed: `[44.36, 46.26, 47.49, 50.07, 47.51, 48.54, 46.54, 46.89, 46.93, 49.12, 49.15, 44.95, 45.75, 46.11, 46.32, 46.7, 45.3, 49.4]`
|
|
- po: `[47.72, 46.77, 50.43, 54.94, 54.59, 50.91, 46.13, 48.3, 47.15, 49.07, 55.66, 51.46, 48.07, 44.73, 50.05, 49.88, 50.03, 51.12]`
|
|
|
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
|
5. Na peronie wykonaliście `55` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `24` razy.
|
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `595` powtórzeń eksperymentu,
|
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `310` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `17` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|